Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny Metro 110L Installation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Ny Metro 110L Installation

Indlæg af dutchmhk » 10 mar 2023 15:24

Hejsa

Jeg står og skal have udskiftet en gammel VVB på loftet med en ny Metrotherm 110L
Der er PT monteret en sikkerhedsventil lige under den gamle beholder med dertilhørende slange der ender i mit udhæng.

Her kommer mit spørgsmål:
Jf installations manual, bør sikkerhedsventil sidde tæt på beholder og let tilgængelig. Jeg er dog super ked af at have en slange liggende ud til mit udhæng der drypper af og til. Må sikkerheds ventilen flyttes væk fra beholderen og ned til mit lille bryggers hvor jeg har koldvands tilgang og afløb?

Min egen VVS'er siger at det ikke er optimalt og vi bør følge Metro's anvisninger og tilbyder 30mm kloakrør ned til mit afløb hvis jeg ikke ønsker slange, men jeg vil mene at hvis man sikrer sig at pex/rør er godkendt til eksempelvis 20bar så har man i værste fald en VVB + 5 meter rør som må bærer et lidt højere tryk indtil sikkerhedsventil åbener frem for at det kun er VVB hvis sikkerheds ventilen sidder lige under.
De 5 meter rør bør vel ikke betyde noget... ?

Mvh
Dutch


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Ny Metro 110L Installation

Indlæg af BWJ » 10 mar 2023 21:50

Der er intet i vejen for at flytte sikkerhedsventil til bryggers, du kan sætte den på et varmtvandsrør i nærheden af et afløb, f.eks. under bryggersvask.
Ovenstående er betinget af. at der på varmtvandsafgang på beholder ikke sidder en ventil der kan afspærres, og din kontraventil sidder på koldtvandsrør før beholderen.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Re: Ny Metro 110L Installation

Indlæg af dutchmhk » 13 mar 2023 12:16

Hej BWJ

Tusind tak for svar. Da min sikkerhedsventil indeholder både kontra, aftap, overtryk og afspærring, så tænker jeg - ud fra dit svar, at hele agregatet kan/må side på koldvands tilgang i brygges, såfremt der ingen afspærring er mellem sikkerhedsventil og VVB på loftet. Er det korrekt forstået ?

På fjernvarme tilgang påtænker min VVS'er kun at sætte en termostatventil med fjernføler i dykrøret. Men når jeg nærlæser installations metoder, så anbefaler de fleste også at sætte en returventil på fjernvarme retur for at styre afkøling. Dette giver mening i mit hoved men min VVS'er siger det ikke er nødvendigt da der er rigelig afkøling i 3/8" spiral rør i beholderen?? Er dette korrekt?

link til sikkerheds ventil:
https://www.metrotherm.dk/produkter/ovr ... hedsventil

Mvh
Dutch

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Ny Metro 110L Installation

Indlæg af BWJ » 13 mar 2023 19:53

dutchmhk skrev:
13 mar 2023 12:16
Hej BWJ

Tusind tak for svar. Da min sikkerhedsventil indeholder både kontra, aftap, overtryk og afspærring, så tænker jeg - ud fra dit svar, at hele agregatet kan/må side på koldvands tilgang i brygges, såfremt der ingen afspærring er mellem sikkerhedsventil og VVB på loftet. Er det korrekt forstået ?
Ja, helt korrekt
På fjernvarme tilgang påtænker min VVS'er kun at sætte en termostatventil med fjernføler i dykrøret. Men når jeg nærlæser installations metoder, så anbefaler de fleste også at sætte en returventil på fjernvarme retur for at styre afkøling. Dette giver mening i mit hoved men min VVS'er siger det ikke er nødvendigt da der er rigelig afkøling i 3/8" spiral rør i beholderen?? Er dette korrekt?
Det er religion, mange værker kræver returventil, andre gør ikke, - jeg ville selv gøre det da differenstryk ofte er stort, og returventil vil reducere diff. trykket noget og øge afkølingen,
link til sikkerheds ventil:
https://www.metrotherm.dk/produkter/ovr ... hedsventil

Mvh
Dutch
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Ny Metro 110L Installation

Indlæg af pelle » 14 mar 2023 12:32

Du bør få vvseren til at sætte den returventil på efter den anden ventil. Så, er du altid sikker på temp. ligger på 30-35 gr. retur til fjernvarmen. De 2 ventiler vil supplere hinanden rigtig fint. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Re: Ny Metro 110L Installation

Indlæg af dutchmhk » 16 mar 2023 07:59

Tusind tak, det får jeg sagt til ham.
Han er en ung fyr frisk ud af skolen - en af mine drenges venner. Så han er lidt ny men med masser af gå-på mod.
Hvilke typer termostatventil og returventil vil i anbefale? Jeg ender nok med at købe tingene ind til ham.
Danfoss, Honeywell etc..

Mvh
dutch

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Ny Metro 110L Installation

Indlæg af pelle » 17 mar 2023 12:47

Nu spurgte jeg lige min søn. Han er uddannet vvser og arbejder til daglig med fjernvarme. Han sagde de bruger denne her. Den kan det hele.
https://www.sparpaavvs.dk/produkt/danfo ... pZEALw_wcB
Hvis det er en normal 8 kwh varmespiral metrovandvarmer passer en DN15 og den indstilles til 51 % eller er det en 6 kwh varmespiral skal den stilles på 38.2 % flow sagde han. Han har lige regnet på det. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Ny Metro 110L Installation

Indlæg af BWJ » 17 mar 2023 15:33

Den Pelle linker til, er den bedste ventil til formålet hvis du ikke skal genbruge noget du har i forvejen.
Med denne skal du kun benytte én ventil, da man kan optimere sin afkøling ved at stille flow i den, - god driftssikker ventil.
NB. husk at købe forskruninger til den, VVS Nummer: 406846804
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Re: Ny Metro 110L Installation

Indlæg af dutchmhk » 18 mar 2023 08:45

Tusind tak til jer begge :great:

Hvor er det skønt med erfarne folk herinde, så man kan få god rådgivning og samtidig spare en skilling :wink:
Og tak for beregningen - jeg købte den "gamle model" på bud (ikke plus model) og har dermed kun 6kw spiral. Jeg sikrer mig den bliver indstillet til de 38% flow.


Besvar