Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ » 05 mar 2023 08:18

Lintz skrev:
05 mar 2023 07:29
Jeg må nok indrømme at efter Tesla har sat priserne voldsomt ned er jeg begyndt at kigge noget mere på el-bil.

Ved dog ikke om jeg skifter, men vores HEV er omkring tre år så under alle omstændigheder kunne det måske være fornuftigt at kigge på noget andet.

Har siddet og kigget en del på Model 3 da den er havnet i en pris hvor jeg har lyst til at betale.
Jeg har det sådan med biler at når prisen runder de 300.000 begynder de at blive dyre og nægter at betale over 400 for en bil.

En Tesla Model 3 med baghjulstræk samt vinterfælge og træk ryger så i lidt under 360 k. En pris der ikke er afskrækkende.
Tror jeg en dag i den nærmeste fremtid vil besøge en Tesla forhandler.

P.S. Ved overhovedet ikke om konen er med på ideen :D
Mht. til dit PS. der må jeg henvise til din Avatartekst "Accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved."
:lol: :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 05 mar 2023 08:32

BWJ skrev:
05 mar 2023 08:18
Mht. til dit PS. der må jeg henvise til din Avatartekst "Accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved."
:lol: :great:

Det citat er faktisk noget som jeg prøver at efterleve men med hensyn til om det bliver en el-bil næste gang ved jeg slet ikke noget om.
En el-bil er for mig knap så skræmmende et valg nu som det var for 3 - 4 år siden.
Der var jeg overhovedet ikke klar til det.

Der er stadig mange ting som i min optik taler imod el-bilen.
Har lidt svært ved at accepterer at på langture skal man planlægge pauser efter hvor man kan tanke - Ikke hvor det nødvendigvis er pænt og flot.
Til gengæld kører vi ikke mange lange ture så det overlever vi så nok.

Det samme med rækkevidden - Vi alle vil jo gerne have en kæmpe rækkevidde men sætte man sig ned og tænker lidt over det så er 95 % af vores ture ikke over 60 - 70 km om dagen - Såååå.

Kan godt lide campinglivet og vi har en campingvogn stående som vi ikke har brugt siden coronaens start.
At vi så skiftede bil under Covid-19 så vi ikke må trække den mere gjorde det ikke bedre.
Den skal skydes af på et tidspunkt og skal vi i gang med campinglivet bliver det under alle omstændigheder en mindre - Bare man har et godt og stor fortelt er det fint.

En anden ting er selve bilens batteri - Hele den branche er i en rivende udvikling og der sker næsten noget nyt hver dag og ens frygt kan jo være at hvad der er det mest moderne og optimale i dag inden for batteri-teknologi er måske totalt forældet om et par år og ingen vil have sådan en bil fordi de batterier der er kommet frem er så meget bedre.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ » 05 mar 2023 09:52

Bare for at være nysgerrig, hvad er det for en CV i har ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 05 mar 2023 09:52

Lintz skrev:
05 mar 2023 07:29
Jeg må nok indrømme at efter Tesla har sat priserne voldsomt ned er jeg begyndt at kigge noget mere på el-bil.

Ved dog ikke om jeg skifter, men vores HEV er omkring tre år så under alle omstændigheder kunne det måske være fornuftigt at kigge på noget andet.

Har siddet og kigget en del på Model 3 da den er havnet i en pris hvor jeg har lyst til at betale.
Jeg har det sådan med biler at når prisen runder de 300.000 begynder de at blive dyre og nægter at betale over 400 for en bil.

En Tesla Model 3 med baghjulstræk samt vinterfælge og træk ryger så i lidt under 360 k. En pris der ikke er afskrækkende.
Tror jeg en dag i den nærmeste fremtid vil besøge en Tesla forhandler.

P.S. Ved overhovedet ikke om konen er med på ideen :D
Når man kigger på elbiler, så skal man se på totalomkostninger.
Her er en side der giver godt overblik
https://www.elbiil.dk/?fbclid=IwAR2Rgu0 ... adelosning

Det er naturligvis vanskeligt når man skal gætte på hvad elprisen er mellem kl. 24.00 og 05.00 ud i fremtiden
Det er også vanskeligt, når Elon siger han vil halvere produktionsomkostningerne, og pludseligt hiver 100.000 af prisen på en given model.
(Hvilket jo ikke bare påvirker gensalgsværdien på ens egen bil, men også andre biler på markedet)
Jeg ville ikke være så bekymret for batteriteknologien, for de batterier der bruges i dag vil også opfylde folks behov om 10 år.


En TM3 er voldsomt underholdene at køre, men ikke voldsomt praktisk. (Bagsædet er ikke det bedste sted at opholde sig, Og bagagerummet er stort, men lavet som en brevsprække, så høje ting duer ikke)

Hvis man tager en TMY får man anhængertrækket med i prisen, og så er pris forskellen ikke så stor

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 05 mar 2023 10:13

triumph skrev:
05 mar 2023 09:52
Når man kigger på elbiler, så skal man se på totalomkostninger.
Her er en side der giver godt overblik
https://www.elbiil.dk/?fbclid=IwAR2Rgu0 ... adelosning

Det er naturligvis vanskeligt når man skal gætte på hvad elprisen er mellem kl. 24.00 og 05.00 ud i fremtiden
Det er også vanskeligt, når Elon siger han vil halvere produktionsomkostningerne, og pludseligt hiver 100.000 af prisen på en given model.
(Hvilket jo ikke bare påvirker gensalgsværdien på ens egen bil, men også andre biler på markedet)
Jeg ville ikke være så bekymret for batteriteknologien, for de batterier der bruges i dag vil også opfylde folks behov om 10 år.


En TM3 er voldsomt underholdene at køre, men ikke voldsomt praktisk. (Bagsædet er ikke det bedste sted at opholde sig, Og bagagerummet er stort, men lavet som en brevsprække, så høje ting duer ikke)

Hvis man tager en TMY får man anhængertrækket med i prisen, og så er pris forskellen ikke så stor
Jeg får det til ca 355 ved Model 3 og 394 ved Y model. Så omkring 40 k i forskel.

Når man tilvælger "Wall Connector" kan jeg ikke rigtig finde ud af hvordan med el-prisen. Er man pr automatik medlem af Tesla og er der en reduktion på el-prisen.

Hvad angår bagsæde plads og øvrige ting som måske er et ankepunkt på enhver mærke/model skal man nogle gange sætte sig ned og spørge sig selv om det er et "Must" eller "Nice to have".
Vi er gået fra at være 4 næsten konstant i bilen når vi var ude at køre til at være 3. Nu er vi måske 60 % af tiden 1 person og 30 % 2 personer i bilen.
Ergo er god bagsædeplads "Nice to have".

Hvad angår bagagerumspladsen bliver den oftest brugt til dagligvarer - Et skab fra Ikea kan selvsagt ikke være der i men det kan det heller ikke i den vi har nu.
Så må traileren spændes bagefter.
Skal man på "Genbrugen" kommer traileren alligevel på.

Gensalgsværdi er selvfølgelig altid svært at gætte på og surt for dem som mister mange penge grundet prisnedsættelsen men køber vi i nærmest fremtid er jeg sikker på at Elon ikke sænker prisen med yderligere 100.000.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard » 05 mar 2023 11:16

Jeg regner med 18% (lineært) i årligt værditab. Det betyder at en Tesla model Y er ca. 75.000 værd efter 8 år.

Mht. rækkevidde er jeg kommet frem til, at mit minimumkrav er 175km med trailer. Man kan jo ikke lige regne med at der er ladestander i ridehallen eller på havnen. Samtidigt er det er vist ikke så let at lade undervejs, med en trailer tilkoblet. Det du'r simpelthen ikke at skulle frakoblet traileren når der skal lades - slet ikke hvis der står en nordbagger i den.

Ud over trailerproblematikken er jeg ikke længere bekymret for opladning. 50 øre fra eller til på elprisen betyder heller ikke det store. Forskellen ender i ca. 100kr /md / 20.000 årlige km.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 05 mar 2023 12:55

Lintz skrev:
05 mar 2023 10:13
Jeg får det til ca 355 ved Model 3 og 394 ved Y model. Så omkring 40 k i forskel.
Inkl. anhængertræk ?


Når man tilvælger "Wall Connector" kan jeg ikke rigtig finde ud af hvordan med el-prisen. Er man pr automatik medlem af Tesla og er der en reduktion på el-prisen.
Regeringen har fjernet elafgiften i 6 md. herefter kan man få refusion (Hvis man ikke har solceller, eller varmepumpe/elvarme)
En Tesla wallbox er bare en ladeboks, hvor din udbyder kan aflæse hvor meget der skal refunderes. Tesla har mig bekendt ikke noget andet og gøre, end at levere wallbox. Hvis du skal have refusion, er det vigtigt at man får en ladeboks der kan fjernaflæses. Jeg syntes der er bedre muligligheder for ladeboks, end en wallboks


Gensalgsværdi er selvfølgelig altid svært at gætte på og surt for dem som mister mange penge grundet prisnedsættelsen men køber vi i nærmest fremtid er jeg sikker på at Elon ikke sænker prisen med yderligere 100.000.

Til Teslas investorday fortalte Elon at de ville havlere produktionsomkostningerne. De er jo allerede begyndt at sprøjtestøbe hele karossen i et stykke, og derved spare 350 dele

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 07 mar 2023 17:52

FYI
Hvis man køber en Skoda Enyaq med det store batteri, så giver Skoda en gratis Premium pakke til (vist nok) 80.000 med i prisen
(Bilen koster 420.000)

Brugeravatar
rioalex345
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 mar 2023 10:53
Givet likes: 9 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af rioalex345 » 30 mar 2023 10:57

En elbil er god . Og meget miljøvenlig

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 31 mar 2023 21:56

Lintz skrev:
05 mar 2023 08:32
Det citat er faktisk noget som jeg prøver at efterleve men med hensyn til om det bliver en el-bil næste gang ved jeg slet ikke noget om.
En el-bil er for mig knap så skræmmende et valg nu som det var for 3 - 4 år siden.
Der var jeg overhovedet ikke klar til det.

Der er stadig mange ting som i min optik taler imod el-bilen.
Har lidt svært ved at accepterer at på langture skal man planlægge pauser efter hvor man kan tanke - Ikke hvor det nødvendigvis er pænt og flot.
Til gengæld kører vi ikke mange lange ture så det overlever vi så nok.

Det samme med rækkevidden - Vi alle vil jo gerne have en kæmpe rækkevidde men sætte man sig ned og tænker lidt over det så er 95 % af vores ture ikke over 60 - 70 km om dagen - Såååå.

Kan godt lide campinglivet og vi har en campingvogn stående som vi ikke har brugt siden coronaens start.
At vi så skiftede bil under Covid-19 så vi ikke må trække den mere gjorde det ikke bedre.
Den skal skydes af på et tidspunkt og skal vi i gang med campinglivet bliver det under alle omstændigheder en mindre - Bare man har et godt og stor fortelt er det fint.

En anden ting er selve bilens batteri - Hele den branche er i en rivende udvikling og der sker næsten noget nyt hver dag og ens frygt kan jo være at hvad der er det mest moderne og optimale i dag inden for batteri-teknologi er måske totalt forældet om et par år og ingen vil have sådan en bil fordi de batterier der er kommet frem er så meget bedre.
Vi har talt noget om hvor meget man skal bruge skærm/hvordan man betjener en Tesla
Her er en video der giver en rimelig reel video (Bemærk dog; Teslaer bygget i USA er lavet i en markant dårligere kvalitet, end dem der kommer fra Kina eller Tyskland)
https://www.youtube.com/watch?v=JU8WMhHwxQo


Besvar