Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Hjemme teori » 04 mar 2023 19:03

svanggaard skrev:
03 mar 2023 13:10

Energinet meldte i øvrigt ud, at de forventer der skal bruges 110 mia (svarende til 6 øre/kWh) på at udbygge elnettet, så det kan klare nye VE projekter, PtX, elbiler, varmepumper osv.
Hvis de nu låner til udbygningen - så måske mersalget af el til " PtX, elbiler, varmepumper" og tilslutningsafgifter til nye VE projekter kunne betale størstedelen af regningen med de nuværende satser?
Mvh. Sophus


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 05 mar 2023 07:08

Energinet havde faktisk planer om at hæve tarifferne sidste år. Det blev aflyst i sidste øjeblik da priserne var på himmelflugt: https://ekstrabladet.dk/nationen/droppe ... ng/9459481 Regningen ligger der stadig - så vi kommer til at betale før eller siden. Og i mellemtiden er prisen på udbygning af elnettet steget fra 80 mia. til 110 mia :shock:

Lige nu arbejdes der på at indføre endnu mere dynamiske transporttariffer. P.T. har vi tarifmodel 3.0 med tariffer som afhænger af sommer+vinter samt lav, mellem og spidslast. I tarifmodel 4.0 bliver det endnu mere dynamisk, og uoverskueligt, både for producenter og forbrugere.

Personligt mener jeg, at man blot skulle lade transportbetalingen være en procentsats af den rå elpris. Energi-regningerne er alt for komplicerede - det burde jo ikke være sværere at købe strøm, end at tanke brændstof på bilen.

Mht. aconto betaling af el, går det i retningen af at forbrugerne betaler månedsvist bagud, efter faktisk forbrug. Det er rigtig fint, men jeg hører til de få, som ikke mener at energiselskaberne skal bære hele risikoen (for dårlige betalere). En løsning kunne være at forbrugerne indbetalte et depositum.

Man skal i den forbindelse være opmærksom på, at hver afregning ofte er tilknyttet et "faktureringsgebyr". Jeg mener det koster ca. 14,- + moms for en virksomhed, at overføre en regning til betalingsservice. Dvs. de faktureringsgebyrer vi ser på vore regninger dækker over reelle omkostninger. Men det løber hurtigt op, hvis vi skal betale faktureringsgebyr månedligt frem for hver 3. måned. Nogle selskaber tilbyder betaling via kreditkort. Det hjælper på faktureringsgebyrerne, men hvis skal ha' et ekstra kreditkort til budgetkontoen vil banken typisk ha' betaling herfor.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Hjemme teori » 05 mar 2023 10:19

Alle de komplicerede regninger med forskellige tariffer skal jo forsøge at udjævne strømforbruget (smartgrid), så elnettet og forsyningsiden ikke skal dimensioneres uforholdsmæssigt stort, til de få procent om året hvor der er behov.
Jeg synes måske lidt problemet er at man begyndte at snakke og udvikle om/på smart grid for 15-20 år siden, men hvilke løsninger/standarder er der reelt lave?
De fleste er manuelle og evt. baseret på batterier. som forsinket start på vaskemaskine og folk det spiser rugbrød de dage hvor elprisen rammer 8 kr varslet af en app.
Så svært kan det da ikke være at lave en standard og gøre det til krav i vaskemaskiner, elbiler, varmepumper mm. at de kan balancere deres strømforbrug efter disse standarder og så gøre det til krav at producenterne indbygger det i deres devices.
(jo måske lidt svært, men på 15 år må det kunne lade sige gøre, men det kunne det så ikke!)
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Lintz » 25 mar 2023 08:07

Kan man stadig opretholde besparelserne på el ?

Selv om at man lægger hårdt ud med at nu skal der spares så sker der næsten altid over tid at man bliver lidt mere sløset.
Lyset bliver måske ikke lige slukket på badeværelset eller udendørsbelysningen forbliver tændt natten over. Måske tørretumbleren får lov at køre en gang i mellem.

For vores vedkommende ser det rimeligt fornuftigt ud stadigvæk.

Henholdsvis daglig forbrug pr dag i de første tre mdr af 2022 0g 2023.

Januar 5,20 kw sparet pr dag.
Februar. 5.00 kw sparet pr dag.
Marts 2,00 kw sparet pr dag.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Hangaard » 25 mar 2023 10:24

Nej ikke her i Marts, men her er også 3 boliger + en gildesal og Solcellerne er jo gevaldig bag efter i år i forhold til sidste år hvor det blev til 1090Kwh og vi skal nok være heldige hvis vi kommer op på 600Kwh produceret el i år.
Januar 22 brugte vi 1258Kwh i år 1066Kwh (sparet 15%)
Feburar 22 blev det 1066 i år 913 (sparet 15%)
Marts 22 828Kwh og i år forventer jeg vi lander på 890Kwh (Ca. 8% ekstra)
Så håber da snart solen får overtaget icon_cheesygrin.gif det vil jo også hjælpe gevaldig på pilleforbruget
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 25 mar 2023 18:02

Her ser det stadig fornuftigt ud
Sparestatus.png
Men alle de lavthængende frugter er plukket. Det giver ikke mening at udskifte apparater eller hvidevarer, så eventuelle yderligere besparelser kommer til at påvirke komforten direkte.

Vi benytter konsekvent "udskudt start" på opvaskemaskinen, men flytter også andet forbrug i begrænset omfang. Jeg vil tro at der spares en plovmand årligt på den øvelse, men lidt har også ret.

Tanker om solceller trækker jævnligt kuglerammen frem fra gemmerne, men det er ikke lykkedes mig at finde økonomi i det endnu. Men jeg stiller også hårde krav ift. tilbagebetalingstid (max. 5-6 år).

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Lintz » 25 mar 2023 19:36

svanggaard skrev:
25 mar 2023 18:02
Her ser det stadig fornuftigt ud
Sparestatus.png
Men alle de lavthængende frugter er plukket. Det giver ikke mening at udskifte apparater eller hvidevarer, så eventuelle yderligere besparelser kommer til at påvirke komforten direkte.

Vi benytter konsekvent "udskudt start" på opvaskemaskinen, men flytter også andet forbrug i begrænset omfang. Jeg vil tro at der spares en plovmand årligt på den øvelse, men lidt har også ret.

Tanker om solceller trækker jævnligt kuglerammen frem fra gemmerne, men det er ikke lykkedes mig at finde økonomi i det endnu. Men jeg stiller også hårde krav ift. tilbagebetalingstid (max. 5-6 år).
Opvaskeren kører også her efter kl 21,00. Det kniber med vaskemaskinen men til gengæld kigger vi nok lidt mere kritisk på tøjet inden det ryger i vaskekurven.
Af og til kører tørretumbleren for simpelthen at få tørret noget tøj. ellers bliver tørrestativet brugt flittigt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 27 maj 2023 18:02

Har i set elpriserne i morgen? Os som bor vest for storebælt kan få penge for at bruge strøm i et par timer icon_cheesygrin.gif
elpris28-05-2023.png
Hvis man har solceller skal man nok koble dem ud.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Hjemme teori » 27 maj 2023 23:19

Nu bor jeg godt nok vest for storebælt. Men har købt smartplug til VVB som jeg tænder efter behov. Gider ikke betale for at levere strøm til nettet.
Men tænder den til dagligt hvis prisen er under ca 30 øre eller 50 øre hvis solfangeren ikke kan følge med.

Der er også ur i smartplug'en så man skal bare en at kigge en gang dagligt og så stille uret på app i telefonen.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Lintz » 05 jun 2023 16:37

Det går egentlig ganske godt med at spare på elforbrug - Selv om vi tænker mindre og mindre over det.
Screenshot 2023-06-05 163208.png
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar