Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
calle

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af calle »

honneymonster skrev: 29 dec 2022 14:52 Hej alle
Der er da noget at tænke på
Kia er fra 3 mdr 22 til 316000,00 kr
Den har en god indgangshøjde næsten det samme som MinC4
Den må trække 750 kg som er nok til mig
Jeg kan se at det bliver ca samme pris som diesel men det må være noget billigere i årligt service
Har fået noget at tænke på men rækkevidde på 360-450 km pr opladning tiltrækker mig

Mv Peter
750 kg på krogen er da meget godt i forhold til, at det er en elbil. Tænk på folk som køber bil i Golf-klassen, som må afskrive at køre med trailer :shock:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

honneymonster skrev: 29 dec 2022 14:52 Hej alle
Der er da noget at tænke på
Kia er fra 3 mdr 22 til 316000,00 kr
Den har en god indgangshøjde næsten det samme som MinC4
Den må trække 750 kg som er nok til mig
Jeg kan se at det bliver ca samme pris som diesel men det må være noget billigere i årligt service
Har fået noget at tænke på men rækkevidde på 360-450 km pr opladning tiltrækker mig

Mv Peter
Det lyder som en fair pris.
Kia/Hyundai har lang erfaring med elbiler, og er gode til at få mange km pr KWh ud af bilerne. (Og laver gode driftssikre biler)
Men man skal bare huske at en SUV flytter mere luft end en mere lav model, så motorvej tager mere af rækkeviden, end standardtal angiver

Du skal også dog være opmærksom på at det tager 42 minutter at lade fra 20 til 80%. Kia EV6/Hyundai Ioniq 5 gør det på 18 minutter. Og de fleste andre på under 30 minutter
Jeg lader sjældent på en lynlader, men når man gør så er træls at vente for længe

NAF´s side har også ladetest, dog ikke på den nye model, der skulle være en my hurtigere end den gamle model
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... kia-e-niro
Her sammelignet med en Ioniq 5
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... ai-ioniq-5
og en Tesla M3SR
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... model-3-sr
calle

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af calle »

Der er mange ting at tænke ind i beslutningen, og i har formentligt allerede undersøgt (så godt som det nu er muligt), om der er blandet børnearbejde ind i batteriproduktionen :shock:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

calle skrev: 29 dec 2022 16:49 Der er mange ting at tænke ind i beslutningen, og i har formentligt allerede undersøgt (så godt som det nu er muligt), om der er blandet børnearbejde ind i batteriproduktionen :shock:
Det bliver sku en lang dag på kontoret, hvis man skal undersøge alt hvad man bruger for børnearbejde. F.eks ;
kaffen/Kakaoen/teen man drikker, Bananerne/Appelsiner. underhylerne/tøjet man har på, mobiltelefonen, og dens batteri, osv......

Her er f.eks en liste over ting der typisk fremstilles via børnearbejde i Indien (Man kan vælge et andet land)
(CL = Child Labour. FCL = Forced Child labour. FL = Forced labour)
https://www.dol.gov/agencies/ilab/resou ... abor/india
calle

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af calle »

triumph skrev: 29 dec 2022 17:56 Det bliver sku en lang dag på kontoret, hvis man skal undersøge alt hvad man bruger for børnearbejde. F.eks ;
kaffen/Kakaoen/teen man drikker, Bananerne/Appelsiner. underhylerne/tøjet man har på, mobiltelefonen, og dens batteri, osv......

Her er f.eks en liste over ting der typisk fremstilles via børnearbejde i Indien (Man kan vælge et andet land)
(CL = Child Labour. FCL = Forced Child labour. FL = Forced labour)
https://www.dol.gov/agencies/ilab/resou ... abor/india
Ja det er ikke rart at tænke på. Havde faktisk slet ikke tænkt på, at børnearbejde kunne sættes i forbindelse med elbiler. Det så jeg først for ganske nyligt, og nu har jeg langt bedre samvittighed over at køre diesel.

honneymonster
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af honneymonster »

Har nu ikke lagt mig fast på hvad bil det skal være andet end det skal være SUV pga indstigningshøjde
Er først lige begyndt at kigge på det og forhandler havde denne Kia med god indstigningshøjde
Kan godt se at der er stor forskel på ladetid det skal også tænkes ind i projekt
Hvad koster en hjemmelader med abonnement kører som sagt ca 20000 km blandet kørsel med enkelte ture på 400 km tur-retur
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

honneymonster skrev: 29 dec 2022 18:37 Har nu ikke lagt mig fast på hvad bil det skal være andet end det skal være SUV pga indstigningshøjde
Er først lige begyndt at kigge på det og forhandler havde denne Kia med god indstigningshøjde
Kan godt se at der er stor forskel på ladetid det skal også tænkes ind i projekt
Hvad koster en hjemmelader med abonnement kører som sagt ca 20000 km blandet kørsel med enkelte ture på 400 km tur-retur

Du må ikke tage fejl af min kommentare om Niroen. Jeg syntes det er en meget lækker bil, som du kan købe til en langt lavere pris end jeg havde troet mulig. Til 316.000 tror jeg ikke man kan få en bedre SUV. Den har bare den ulempe at den lader langsomt.
Derudover har Hyndai/Kia ikke det mest optimale system til langture. På flere mærker er det sådan at man taster ind i navigationen at man skal fra X til Y.
Så foreslår navigationen selv lade punkter på turen. Og fortæller hvor meget strøm man kommer frem med til lade punkter og destinationen.
Det er noget mere bøvlet i Niroen, da den bare viser hvilken ladepunkter man møder på vejen, men man skal ind og klikke på hver enkelt, for og se om det er en 11 eller 200 KWh lader man har fat i.
Her er appen " A better route planner" god, men så kan man ikke bruge bilens navigation
https://abetterrouteplanner.com/
Det er dog ikke noget stort problem. Jeg har som sagt været på ferie, hvor jeg naturligvis ladede mange steder. Men bortset fra det, så har jeg måske ladet ude i byen 5-6 gange på et år.

Fra nytår og 6 måneder frem fjernes elafgiften på ca. 1 kr/Kwh, så hvis man ikke har et meget stort behov for at lade ude. Så er en hjemmelader vejen frem. Tidliger betalte man typisk mellem 60 og 90 kr/md, så fik man refunderet elafgiften.
Men da der er mange der har svært ved at se fremtiden i den forretningsmodel (Hvor man skal betale abonnement for IKKE at få elafgift tilbage) så er mange af firmaer lukket ned.
Jeg har Homecharge. De køre videre til 39 kr/md
https://homecharge.dk/opladning/?gclid= ... E#Section1

Det man får for de 39 kr, er gratis rep og support af ladeboks. Det lyder lidt dumt. Men tidligere var det sådan at man ikke bare kunne komme ind hos en operatør, og få support på sin gamle ladeboks.
Det er blevet MEGET dyrt med et Clever / EON abonnement. Og nu skal man også betale for at lade ude i byen, og det er helt uoverskueligt hvad man skal betale
Se mere på Ladepris.dk og elbiil.dk
Jeg har en Easee hjemmelader. Det virker bare
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

calle skrev: 29 dec 2022 18:23 Ja det er ikke rart at tænke på. Havde faktisk slet ikke tænkt på, at børnearbejde kunne sættes i forbindelse med elbiler. Det så jeg først for ganske nyligt, og nu har jeg langt bedre samvittighed over at køre diesel.
Men hvordan er samvittigheden så når du spiser et stykke chokolade, eller køber en ny T-shirt, eller et par sko ?
Det er alligevel sjovt at det netop er det at køre diesel, der får glorien til at skinne.... :?
calle

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af calle »

triumph skrev: 29 dec 2022 19:35 Men hvordan er samvittigheden så når du spiser et stykke chokolade, eller køber en ny T-shirt, eller et par sko ?
Det er alligevel sjovt at det netop er det at køre diesel, der får glorien til at skinne.... :?
Jamen den sag er helt enkel. Hvis jeg er bevidst om, at et firma har børn lænket til fx. en tæppevæv, så køber jeg ikke tæppet. Jeg tænker, at du har det nøjagtigt ligeså.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

calle skrev: 29 dec 2022 19:48 Jamen den sag er helt enkel. Hvis jeg er bevidst om, at et firma har børn lænket til fx. en tæppevæv, så køber jeg ikke tæppet. Jeg tænker, at du har det nøjagtigt ligeså.
Men det har jeg jo ikke en jordisk chance for at finde ud af.....
Hvis jeg køber en pose "Blendet" kaffe, så aner jeg da ikke hvem der har plukket bønnerne.
Jeg ved at selvom man køber Fairtrade chokolade/kaffe, så er der en meget stor chance for at det er høstet ved hjælp af børnearbejde.
Hvis jeg køber en T shirt i H&M, så ved jeg at der er brugt børnearbejde (Så det gør jeg ikke)
Jeg ved at Shell er dømt for at ødelægge livsgrundlaget for tusinder af oprindelige folk, ved bevist at lække olie ud i den sø/flodsystem de fisker og vander deres dyr i.
Det betyder jo ikke at jeg holder op med at bruge diesel

Besvar