Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
fleix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 dec 2021 14:45

akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Indlæg af fleix » 10 dec 2021 14:53

hej,

jeg er ved at skulle etablere centralvarme og i den forbindelse har jeg udset mig en hydropilleovn. der er dog meget delte meninger om størrelse på akkumuleringstank til en sådan fætter.
1) jeg ville så høre om der er nogen der kører med dette "setup" og evt ville kunne fortælle mig hvor stor en tank der er mest hensigtsmæssigt. der er pt planlagt at skulle kobles 5 radiatorer til og måske et enkelt rum med gulvvarme. pt er det dog kun de 5 radiatorer der skal drives.
2) hvor mange tons piller vil en sådan ovn ca skulle fodres med årligt? det er kun til radiatore og ikke brugsvand.

håber der er nogen der kan komme med lidt guidelines:)


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Indlæg af svanggaard » 10 dec 2021 17:47

Sådan en fætter havde jeg ikke lige hørt om. Så vidt jeg kan gennemskue er det en træpilleovn som placeres i stuen - lidt som en brændeovn med gris.

Hvis det passer, er min første tanke at du får konvektionsvarme (luft) + varmt vand fra ovnen. Den varmer i opstillingsrummet uanset hvor radiatorer i øvrigt er placeret. Risikerer du ikke at der bliver ulideligt varmt i opstillingsrummet - særligt hvis du laver mere varme (til buffertanken) end du står og skal bruge her og nu?

Størrelsen af buffertanken kommer an på det areal som skal opvarmes, isoleringsgrad og brugsmønster. Hvis det var en fastbrændselskeddel ville jeg sige så stor som muligt. Men hydropilleovnen regulerer sikkert effekten og kan sikkert selv tænde op - så kan du klare dig med mindre - måske helt undvære.

Pilleforbrug kommer også helt an på boligstørrelse. Er den planlagte kedel iøvrigt eneste varmekilde?

fleix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 dec 2021 14:45

Re: akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Indlæg af fleix » 11 dec 2021 05:47

Ja det er den eneste varmekilde.
Den afgiver 20% til rummet og 80 til vandet. Har 3 forskellige svar fra "fagmænd" fra ingen til 1000 liter. Min tanke var at den ikke skulle køre hele tiden og derfor også har planlagt en radiator i stuen hvor den står så den kan køre en periode og så lukke ned og starte når vandet skal have et "opkog" .
Jeg ved dog ikke om det er den mest fornuftige løsning eller om det er sådan det fungerer i praksis så derfor søger jeg lidt indspark og erfaringer 🙂

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Indlæg af John Skov Jensen » 11 dec 2021 07:25

fleix skrev:
10 dec 2021 14:53
hej,

jeg er ved at skulle etablere centralvarme og i den forbindelse har jeg udset mig en hydropilleovn. der er dog meget delte meninger om størrelse på akkumuleringstank til en sådan fætter.
1) jeg ville så høre om der er nogen der kører med dette "setup" og evt ville kunne fortælle mig hvor stor en tank der er mest hensigtsmæssigt. der er pt planlagt at skulle kobles 5 radiatorer til og måske et enkelt rum med gulvvarme. pt er det dog kun de 5 radiatorer der skal drives.
2) hvor mange tons piller vil en sådan ovn ca skulle fodres med årligt? det er kun til radiatore og ikke brugsvand.

håber der er nogen der kan komme med lidt guidelines:)
I udgangspunktet kan din akku ikke blive for stor.
Vil pilleovnen blive placeret i en stue hvor den tænder, og varmer stuen op, og når temp i stuen er opnået, så slukker pilleovnen? Og når temp i stuen er faldet til setpunkt så tænder pilleovnen igen?
Afh. hvor godt din stue er isoleret vil der gå kortere eller længere tid mellem at den er i drift, og i den tid skal akku kunne levere varme til radiatorerne i resten af huset.
Hvor mange kw afleverer pilleovnen til akku under drift?
Men med det antal radiatorer på, vil jeg umiddelbart tænke at 500-1000L

fleix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 dec 2021 14:45

Re: akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Indlæg af fleix » 11 dec 2021 07:32

Har kig på 2 ovne og de ligger begge på Ca 10 kw til vandet.
Den slukker efter vandtemperatur har jeg fået at vide, og derfor en radiator i stuen hvor ovnen også står er en god ide for at tage over når ovnen slukker. Det er en stor stue på Ca 50 kvm som er godt isoleret. Økonomisk ville det være en fordel at den ikke skal køre 24/7 tænker jeg men kan varme vandet og så derefter gå standby et par timer. Det er i hvertfald det jeg forestiller mig skal ske😅


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Indlæg af Lintz » 11 dec 2021 07:49

fleix skrev:
11 dec 2021 07:32
Har kig på 2 ovne og de ligger begge på Ca 10 kw til vandet.
Den slukker efter vandtemperatur har jeg fået at vide, og derfor en radiator i stuen hvor ovnen også står er en god ide for at tage over når ovnen slukker. Det er en stor stue på Ca 50 kvm som er godt isoleret. Økonomisk ville det være en fordel at den ikke skal køre 24/7 tænker jeg men kan varme vandet og så derefter gå standby et par timer. Det er i hvertfald det jeg forestiller mig skal ske😅
Hvor meget larmer sådan et fætter?

Er det taget i betragtning ?

For mig lyder det lidt mærkeligt at etablere centralvarme med en varmekilde der skal stå i stuen men skal helst ikke køre hele tiden så derfor skal der også være en radiator.

Er der slet ikke mulighed for at opsætte et mindre pillefyr andet sted. Pillefyr kan idag jo sagtens stå i et bryggers.
Uanset hvilken løsning du vælger skal du regne med at det støver lidt. Piller skal hældes på og aske skal fjernes - Samt rengøring.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

fleix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 dec 2021 14:45

Re: akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Indlæg af fleix » 11 dec 2021 07:55

Har lige nu en alm pilleovn så larmen er ikke det store problem ej heller rengøring osv.
Jo et pillefyr har også været i overvejelserne men vil tro at økonomien i et sådant anlæg mht pilleforbrug vil være væsentlig højere🤔
Og så ville jeg også skulle lave fyrrum, skorsten osv i garage.

CasperJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 26 jan 2013 19:14
Mit fyr: Mcz Ego hydro
Areal: 158
Brændsel: træpiller, brænde, solvarme
Årligt forbrug: 2tons
Geografisk sted: Bedsted, ringsted

Re: akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Indlæg af CasperJ » 19 dec 2021 13:48

Ville ikke mene at det var nødvendigt med aku tank. Der er lille volumen på anlæg. Volumen af kedlen i ovnen og dine radiatorer. Så der vil være forholdsvis hurtigt varme på anlægget efter opstart.
Hvis du er bange for at rummet den står i er det vel bare at sætte radiator termostaterne lidt under ønsket temp også lade konvektion fra ovnen klare det sidste.
Hvis du vil have den til at starte og stoppe. Er det bare at tilslutte en trådløs termostat evt en med tidstyimg.

Haardberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10 feb 2009 00:23
Givet likes: 2 gange

Re: akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Indlæg af Haardberg » 28 mar 2022 09:31

fleix skrev:
11 dec 2021 07:32
Har kig på 2 ovne og de ligger begge på Ca 10 kw til vandet.
Den slukker efter vandtemperatur har jeg fået at vide, og derfor en radiator i stuen hvor ovnen også står er en god ide for at tage over når ovnen slukker. Det er en stor stue på Ca 50 kvm som er godt isoleret. Økonomisk ville det være en fordel at den ikke skal køre 24/7 tænker jeg men kan varme vandet og så derefter gå standby et par timer. Det er i hvertfald det jeg forestiller mig skal ske😅
Hej.

Hvad blev enden på dit spørgsmål?
Har selv en Calimax twist 20/80, på 14-15 år, til at opvarme huset og til at lave varmt vand og har altid kørt uden buffertank. Dog har jeg haft tanken om det ville være en ide med en buffertank. Har den heldigvis ikke til at stå i stuen da vi så ville dø af varme da den afgiver en hel del varme til rummet. Måske enda mere end lovet. Vi havde så muligheden for at sætte den i et gennemgangsrum i stedet for stuen da skorstenen støder op til 3 forskellige rum.

Mt3400
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 nov 2022 09:11

Re: akkumuleringstank størrelse til hydro pilleovn

Indlæg af Mt3400 » 21 nov 2022 08:39

Har selv en pilleovn i stuen. Kaninen larmer mere. Den varmer ikke rummet unødigt op, da vi har slået udblæs / konvektion fra. Vores børn slås om at sidde i nærheden for strålevarmen og hyggen. Til gengæld er det et værre svineri at gøre den rent og fylde piller på konstant. Kunne jeg vælge frit, stod den i en garage med en beholder der automatisk fylde på. For 15 kg forslår som en skrædder i helvedet når det er iskoldt og man er ude at rejse.

Eks er jeg ofte på forretningsrejse. Konen synes ikke det er fedt med en pilleovn dér (så meget for ligestilling)


Besvar