Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opgradering af elektronikken på Multiheat

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
grrrunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 nov 2022 06:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5, 350L
Areal: 290
Brændsel: Södra 8mm
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sengeløse
Givet likes: 6 gange

Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af grrrunge » 19 nov 2022 21:46

Jeg kan se, der bliver snakket en del om reparation af styreelektronikken til Multiheat. Er der nogen der er friske på et open source hardware projekt, med det formål at bringe styreelektronikken ind i dette årti?

Jeg tænker det kunne være helt rart, hvis der kunne komme en ny version af power printet i rotation, så vi ikke er afhængige af tilgængeligheden af genbrugsreservedele.

LIgeledes kunne det være meget rart, hvis der kunne kobles noget IOT funktionalitet på styringen, så man for eksempel kan få en besked på telefonen, hvis alarmen går på fyret.

Jeg er elektro-ingeniør, og tager gerne tjansen med diagramtegning, PCB layout og prototyping, men jeg har brug for hjælp og indsigt i hvordan styringen helt praktisk er skruet sammen i forhold til hvordan fyret kører snegl, blæser osv. i de forskellige tilstande.

Hvad siger i? Any takers?


LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af LCB » 20 nov 2022 17:09

Spændende projekt, dog mener jeg det er lidt overkill i forhold til tiden/pengene der skal bruges på det i forhold til blot at køre med den styring der er eller koble en TM3007 på fyret.
Mvh

Lcb

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af thy » 20 nov 2022 18:16

grrrunge skrev:
19 nov 2022 21:46
Jeg kan se, der bliver snakket en del om reparation af styreelektronikken til Multiheat. Er der nogen der er friske på et open source hardware projekt, med det formål at bringe styreelektronikken ind i dette årti?

Jeg tænker det kunne være helt rart, hvis der kunne komme en ny version af power printet i rotation, så vi ikke er afhængige af tilgængeligheden af genbrugsreservedele.

LIgeledes kunne det være meget rart, hvis der kunne kobles noget IOT funktionalitet på styringen, så man for eksempel kan få en besked på telefonen, hvis alarmen går på fyret.

Jeg er elektro-ingeniør, og tager gerne tjansen med diagramtegning, PCB layout og prototyping, men jeg har brug for hjælp og indsigt i hvordan styringen helt praktisk er skruet sammen i forhold til hvordan fyret kører snegl, blæser osv. i de forskellige tilstande.

Hvad siger i? Any takers?
tja.. powerprint er ingen problem at få fikset

tænd sluk er aldrig hel hjertet forsøgt overvågning er forsøgt men som så meget andet for dyrt at lave og holde kørende

https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2

over stående er min,det fås ikke mere det blev udviklet af et par stykker her inde fra...men det døde ud lige så stille
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

grrrunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 nov 2022 06:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5, 350L
Areal: 290
Brændsel: Södra 8mm
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sengeløse
Givet likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af grrrunge » 23 nov 2022 16:49

Tak for info ind til videre. Jeg tror jeg starter med en opfriskning af power printet. Hvis der er en elskværdig sjæl med et print i reserverne, der kan sende mig billeder i god opløsning af både top- og bundside på powerprintet, så jeg ikke skal fiske mit eget ud af fyret, kvitterer jeg gerne med et råprint til fremtidig brug som tak for hjælpen :)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af thy » 23 nov 2022 16:55

grrrunge skrev:
23 nov 2022 16:49
Tak for info ind til videre. Jeg tror jeg starter med en opfriskning af power printet. Hvis der er en elskværdig sjæl med et print i reserverne, der kan sende mig billeder i god opløsning af både top- og bundside på powerprintet, så jeg ikke skal fiske mit eget ud af fyret, kvitterer jeg gerne med et råprint til fremtidig brug som tak for hjælpen :)
hvor henne?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


grrrunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 nov 2022 06:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5, 350L
Areal: 290
Brændsel: Södra 8mm
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sengeløse
Givet likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af grrrunge » 23 nov 2022 17:08

PM er fint. Alternativt betaler jeg også gerne portoen, hvis du ligger inde med en udlånsmodel jeg kan måle på et par dage :)

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af Bri_Jac » 23 nov 2022 20:33

grrrunge skrev:
19 nov 2022 21:46
LIgeledes kunne det være meget rart, hvis der kunne kobles noget IOT funktionalitet på styringen, så man for eksempel kan få en besked på telefonen, hvis alarmen går på fyret.
Hvad siger i? Any takers?
Jeg har ikke dette fyr, men ville selv undersøge hvordan kan jeg få alarmen til at trigge en sensor. så jeg kan få dette over til en alarm på Domoticz (home automation) når først det er ovre i Domoticz, kan jeg jo let selv vælge om jeg skal tænde en lampe, sende email, eller få en sms.

Så derfor skal det undersøges hvordan du kan aflæse alarmen, er det en rød lysdiode der lyser? så kan du jo sætte en fototransistoer eller LDR til at fange dette signal.
Hvis du ikke selv vil bygge noget elektronik, så kan der købes alle mulige typer "breakout-boards" hvor sensoren er bygget op, så den let kan tilkobles en Arduino eller ESP8266
https://www.mysensors.org/build/light-lm393

grrrunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 nov 2022 06:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5, 350L
Areal: 290
Brændsel: Södra 8mm
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sengeløse
Givet likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af grrrunge » 23 nov 2022 21:51

Bri_Jac skrev:
23 nov 2022 20:33
Jeg har ikke dette fyr, men ville selv undersøge hvordan kan jeg få alarmen til at trigge en sensor. så jeg kan få dette over til en alarm på Domoticz (home automation) når først det er ovre i Domoticz, kan jeg jo let selv vælge om jeg skal tænde en lampe, sende email, eller få en sms.

Så derfor skal det undersøges hvordan du kan aflæse alarmen, er det en rød lysdiode der lyser? så kan du jo sætte en fototransistoer eller LDR til at fange dette signal.
Hvis du ikke selv vil bygge noget elektronik, så kan der købes alle mulige typer "breakout-boards" hvor sensoren er bygget op, så den let kan tilkobles en Arduino eller ESP8266
https://www.mysensors.org/build/light-lm393
Det var faktisk også min første tanke, da det ville være enormt let at sætte op.
Jeg synes bare det kunne være fikst at kunne styre fyret via en app eller et webinterface i stedet. Samtidig ville det give mig muligheden for at lave en mere intelligent styring, som for eksempel at lave automatisk nattesænkning eller justering af parametre afhængigt af udetemperaturen.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af Bri_Jac » 24 nov 2022 13:43

grrrunge skrev:
23 nov 2022 21:51
Jeg synes bare det kunne være fikst at kunne styre fyret via en app eller et webinterface i stedet. Samtidig ville det give mig muligheden for at lave en mere intelligent styring, som for eksempel at lave automatisk nattesænkning eller justering af parametre afhængigt af udetemperaturen.
Men det kræver jo et API så du kan kommunikere med fyret, og det er noget helt andet end dit første spørgsmål, hvor du "bare" ville kunne aflæse en alarm ;-)
Hvis ikke Multiheat tilbyder et API så er der ingen "let" vej til at kommunikere...

grrrunge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 nov 2022 06:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5, 350L
Areal: 290
Brændsel: Södra 8mm
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sengeløse
Givet likes: 6 gange

Re: Opgradering af elektronikken på Multiheat

Indlæg af grrrunge » 24 nov 2022 16:02

Jeg har nok ikke været helt klar i spyttet så.
Ideen er at lave en 1:1 erstatning af styringen til fyret. På hardwaresiden er det hverken særlig dyrt eller bøvlet, når man nu ikke laver andet til daglig end at arbejde med styreelektronik til komplekse industrianlæg.
API osv. er dermed noget vi selv definerer, og ikke noget vi skal "hacke" os ind i. Som et open source hardware projekt er alt frit tilgængeligt og det risikerer derfor heller ikke at dø ud hvis der stadig er interessenter ude bag skærmene :)


Besvar