Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Supplerende varme fra el patron styret af spotpris

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
KristianKWB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19 nov 2022 08:22

Supplerende varme fra el patron styret af spotpris

Indlæg af KristianKWB » 19 nov 2022 09:02

Jeg tillader mig at bringe dette spørgsmål ind, selvom det ikke knytter sig til mit stokerfyr, men derimod mit gasfyr i en udlejningsejendom.

Kort fortalt: Aktuelt betaler jeg i min udlejningsejendom (7 lejemål på ialt 700 kvadratmeter) ca. kr. 32 pr. Kbm gas. En kbm gas giver ca. 11 kwh og dermed en pris på kr. 3/kwh. Altså, med en strømpris på under kr. 3/kwh bliver opvarmning med el billigere. Fyrer man med piller til en pris på kr. 5000/ton, må skæringspunktet være ca. kr. 1/kwh.

Min tanke var at sætte en el-patron på returen, før gasfyret, som træder ind når strømprisen kommer under skæringspunktet. Udfordringen er, at få denne styret af el-prisen. Så vidt jeg kan se, så leverer nord-pool sådanne data-feeds, men findes der en færdig løsning, der kan omsætte disse data - via nogle indstillede værdier - til en relæ-udgang til at tænde el-patronen?

Håber nogen kan byde ind.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Supplerende varme fra el patron styret af spotpris

Indlæg af Bigfoot » 19 nov 2022 11:30

Jeg har set nogen lave det setup, til at styre en varmepumpe, jeg mener det var på facebook, i en af de varmepumpe grupper der florerer derinde. Noget med en arduino enhed eller hvad pokker de nu hedder.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Supplerende varme fra el patron styret af spotpris

Indlæg af svanggaard » 19 nov 2022 19:59

Der findes, mig bekendt, ikke nogen plug'n play løsninger. Der findes imidlertid et hav af gør-det-selv løsninger.

Umiddelbart tror jeg det bedste bud er Home Assistant (HA) https://www.home-assistant.io/ "serveren" kan køre på en windows pc eller en lille Single Board Computer (SBC) såsom Raspberry PI. HA kan styre på baggrund af nordpool spotpriser og f.eks. aktivere et relæ. Relæet kunne være et SONOFF eller Shelly.

Ud over ovenstående får du brug for et kraftigere relæ til at tænde/slukke varmelegemet. Jeg vil tro du kan ha' det hele kørende for under en tusse, men du kommer til at bruge mange timer på det hvis ikke du har rodet med tilsvarende tidligere.


Besvar