Folketingsvalg 2022.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Folketingsvalg 2022

Afstemning sluttede 27 okt 2022 08:26

Socialdemokratiet.
8
23%
Radikale.
0
Ingen stemmer
Konservative.
2
6%
Nye Borgelige.
3
9%
SF.
1
3%
Grøn Alliance.
0
Ingen stemmer
Liberal Alliance.
3
9%
Kristen Demokraterne.
0
Ingen stemmer
Moderaterne.
2
6%
DF.
2
6%
Frie Grønne.
0
Ingen stemmer
Venstre.
1
3%
DanmarksDemokraterne.
11
31%
Enhedslisten.
1
3%
Alternativet.
0
Ingen stemmer
Ved ikke/Vil ikke stemme.
1
3%
 
Afgivne stemmer: 35

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Folketingsvalg 2022.

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg er ved at brække mig over gaveboden fra alle partier.

Jeg kunne godt tænke mig at vi holdt hånden under de aller svageste, men derudover fik noget ansvarlig politik.

Og den floskel med at det alt sammen er fuldt finansieret, min bare røv.
Hvis jeg skal se på min egen pengepung - skal jeg ud og rejse, så sparer jeg op til jeg har penge nok og så køber jeg rejsen.

Så når de siger noget er fuldt finansieret er det jo på budgettet. Når man feks. gerne vil give 40 millarder i skattelettelser, så sparer vi ikke nærmere defineret i det offentlige. Kunne vi ikke starte med at spare de 40millarder og hvis det er nemt og ingen konsekvenser har, så giver vi skattelettelser året efter?

Og jeg er bedøvende ligeglad om der er socialdemokratiet, venstre, konservative eller ny borgerlige bare de dog ville skyde bjørnen før de solgte skindet.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Folketingsvalg 2022.

Indlæg af Lintz »

Fra TV2 nyheder:

For det første ønsker Alternativet, at vi kun producerer det kød, vi selv kan spise. Ifølge partiet svarer det til en reduktion på 86 procent af vores dyreproduktion, som vil sikre 8,2 millioner tons CO₂-reduktioner.


Såååå deeet.........
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5495
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Folketingsvalg 2022.

Indlæg af triumph »

Lintz skrev: 19 okt 2022 08:36 Fra TV2 nyheder:

For det første ønsker Alternativet, at vi kun producerer det kød, vi selv kan spise. Ifølge partiet svarer det til en reduktion på 86 procent af vores dyreproduktion, som vil sikre 8,2 millioner tons CO₂-reduktioner.


Såååå deeet.........
Nu er mine og Altenatvets holdning meget forskellige.
Men hvis det er sandt at vi producerer 7 gange mere kød end vi spiser. Så er der vel heller ikke noget at sige til at fisk i de indre Danske farvande gisper efter luft, grundet iltsvind/høje kvælstof udledninger
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Folketingsvalg 2022.

Indlæg af svanggaard »

Vi er vist lige gode om det alle sammen. De fleste doserer vist vaskemiddel på slump. Round-up fik lige et ekstra skvæt - det virker ikke logisk at 1 dl er rigeligt til hele gårdspladsen. Madspild, overflødige køreture, køb og smid væk - fortsæt selv listen.

Jeg er enig i at landbrug og industri (efterhånden det samme) belaster miljøet alt for meget. Men det samme gælder fiskeri og private husholdninger. Resultatet bl.a. stigende temperaturer, hyppigere ekstremt vejr og faldende biodiversitet.

Vores regeringer (hele verden) skal helt afgjort tage overforbruget og miljøsvineriet alvorligt. Alternativet går til stålet med pisken, andre forsøger med guleroden mens de fleste holder sig til symbolpolitik.

Danmark har ikke mange råstoffer. Hvis man piller landbrug ud af ligningen, har vi stort set kun transport- og medicinalindustrien tilbage som bidragsydere til betalingsbalancen. Resten render rundt og klipper hinanden.

Vi bliver reelt kun rigere, hvis vi producerer (subsidiært forædler) og sælger fysiske varer til verdensmarkedet. Hvad skal vi leve af hvis/når landbrug og fiskeri lukkes ned? Energiøer? Det hører vi ikke meget til i valgkampen - og slet ikke fra Alternativet.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5495
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Folketingsvalg 2022.

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 20 okt 2022 14:53 Vi er vist lige gode om det alle sammen. De fleste doserer vist vaskemiddel på slump. Round-up fik lige et ekstra skvæt - det virker ikke logisk at 1 dl er rigeligt til hele gårdspladsen. Madspild, overflødige køreture, køb og smid væk - fortsæt selv listen.

Jeg er enig i at landbrug og industri (efterhånden det samme) belaster miljøet alt for meget. Men det samme gælder fiskeri og private husholdninger. Resultatet bl.a. stigende temperaturer, hyppigere ekstremt vejr og faldende biodiversitet.

Vores regeringer (hele verden) skal helt afgjort tage overforbruget og miljøsvineriet alvorligt. Alternativet går til stålet med pisken, andre forsøger med guleroden mens de fleste holder sig til symbolpolitik.

Danmark har ikke mange råstoffer. Hvis man piller landbrug ud af ligningen, har vi stort set kun transport- og medicinalindustrien tilbage som bidragsydere til betalingsbalancen. Resten render rundt og klipper hinanden.

Vi bliver reelt kun rigere, hvis vi producerer (subsidiært forædler) og sælger fysiske varer til verdensmarkedet. Hvad skal vi leve af hvis/når landbrug og fiskeri lukkes ned? Energiøer? Det hører vi ikke meget til i valgkampen - og slet ikke fra Alternativet.
Nu er tingene vel ikke så sort og hvidt at man enten skal have landbrug, eller ikke have landbrug.
Man kunne jo reducere den animalske produktion, så i stedet for at producere 7 gange mere end vi forbruger, så producerede vi kun f.eks. 5 gange mere end vi forbruger. Hvis det var det der skulle til for at fjerne iltsvindet
Det er vel kun de frie grønne og alternativet der vil virkelig vil reducere den animalske produktion kraftigt

En hurtig googlesøgning
https://www.information.dk/debat/2014/1 ... k-oekonomi
siger at landbrug og afledte erhverv bidrager ca. 3,5% til BNP. Så selv hvis vi skar den animalske produktion med f.eks. 30%, så ville det næppe gøre den helt store forskel

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Folketingsvalg 2022.

Indlæg af svanggaard »

triumph skrev: 20 okt 2022 17:14 Nu er tingene vel ikke så sort og hvidt at man enten skal have landbrug, eller ikke have landbrug.
Man kunne jo reducere den animalske produktion, så i stedet for at producere 7 gange mere end vi forbruger, så producerede vi kun f.eks. 5 gange mere end vi forbruger. Hvis det var det der skulle til for at fjerne iltsvindet
Det er vel kun de frie grønne og alternativet der vil virkelig vil reducere den animalske produktion kraftigt

En hurtig googlesøgning
https://www.information.dk/debat/2014/1 ... k-oekonomi
siger at landbrug og afledte erhverv bidrager ca. 3,5% til BNP. Så selv hvis vi skar den animalske produktion med f.eks. 30%, så ville det næppe gøre den helt store forskel
Det partsindlæg du refererer til, undgår behændigt at nævne, hvor stor en udgift det vil være for Danmark, hvis alle fødevarer skulle importeres.

Jeg er enig i at vi, landbruget inklusive, sviner for alt meget. Den negative miljøpåvirkning skal ned, muligvis vha. reduktion af animalsk produktion. Men vi skal finde anden produktion at sætte i stedet.

Vi kan fluekneppe fra nu og til dommedag, men det ændrer ikke ved at "samfundskagen" kun bliver større hvis vi kan øge eksporten af egne varer (eller forædlede varer). @Hjemme teori rammer hovedet på sømmet - Palles gavebod finansieret med "finansielle instrumenter", råderum, afledte effekter, fremskrivninger og hvad man ellers kan finde på af smarte ord. Og når lixtallet bliver lidt for kompliceret, kan politikerne altid snakke identitetspolitik, tørklædeforbud eller smide lidt mudder efter hinanden. Alt sammen bag et filtrer af spindoktorer, talepapirer og medietræning.

Hvis "samfundskagen" ikke kan gøres større, må vi i stedet i gang med de rigtig svære valg. Hvornår er noget en skavank og hvornår er det en behandlingskrævende lidelse? Skal der lukkes flere skoler, skal der være færre pædagoger i børnehaven, eller skal der skæres i kultur og overførselsindkomster?

Politikerne (ingen nævnt, ingen glemt) fedter rundt i småjusteringer uden substans. Det er ikke så sært at politikerleden trives i bedste velgående.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5495
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 408 gange
Blevet takket: 428 gange

Re: Folketingsvalg 2022.

Indlæg af triumph »

Altså; Jeg kaster lidt op i munden når jeg høre at;
Vi jo ikke kan kompensere de hårdest ramte for de stigende energi priser. For det vil jo øge inflationen.
Men vi vi fjerne topskatten.....(For det øger jo ikke inflationen at give flere penge til dem der HAR råd til at øge deres forbrug)
Og topskattelettelsen skal financiers ved at fjerne Bureaukrati.
Uden nogen som helst ide om hvordan man skal komme til at spare 40 milliarder på bureaukratiet.

Når der først er købt bønner til militærets geværer
Øget forsvarsbudgettet til 2% af BNP.
Givet sundhedsarbejdere, skolelærere, fængselsbetjente, og hvad ved jeg.... Mere i løn.
Og betalt for den grønne omstilling.
Så gad jeg nok vide hvad der var tilbage til skattelettelser ?

Nu er de Konservative jo værst på det punkt. Men både Venstre og Socialdemokraterne snakker også om afbureaukratisering, som financiering for skattelettelser i valgperioden.

Skattelettelser kommer ikke til at ske i denne valgperiode....
Og nu har vi lige set hvordan de ældre bliver behandlet på TV2. Det var vel netop noget med at der skulle flere skemaer, så man kunne se hvor meget de ældre drak. Og hvor ofte de blev vendt, fik skiftet ble, blev vasket og fik medicin og mad.
Så er det jo nemt at sige; At vi skal jo bare stole på de ansatte.....
(Jeg ved ikke en gang om jeg skal stemme rødt eller blåt. Så jeg er altså ikke en eller anden "Fri grønne type"
Men ender nok enten på Venstre eller socialdemokraterne)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Folketingsvalg 2022.

Indlæg af Lintz »

Nu er der en 3 dage tilbage af vores lille valg og som det ser ud forløbeligt skal vi så regne med at Mette F bliver statsminister og Inger Støjberg udenrigsminister ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Folketingsvalg 2022.

Indlæg af Dunas »

Lintz skrev: 24 okt 2022 19:49 Nu er der en 3 dage tilbage af vores lille valg og som det ser ud forløbeligt skal vi så regne med at Mette F bliver statsminister og Inger Støjberg udenrigsminister ???
Som jeg ser det, bliver Støjberg den helt store vinder på stokerpro valgmåling. Men virkeligheden bliver helt anderledes, blå blok taber valget.
Papa har tabt alt og nedturen forsætter i følge dagens vox måling. Blå blok er langt bagefter. Støjberg vil ikke få den store indflydelse efter valget.
Jeg tror Lars Lykke vil lave en konstellation med Mette og andre partier fra rød blok. Jeg tvivler nogle fra blå blok går med (Venstre / konservative).
En ting er sikker, om man kan li det eller ej. Lars Lykke bliver den store vinder, han vil som minimum blive minister.
Jeg tror ikke på, at Lars Lykke vil gå til Blå blok uden om rød blok. Som han siger, han vil ikke i lommerne med Pernille Vermund eller Støjberg.
Ja, gad vide hvordan den nye regering vil se ud med deres støtte partier ?. Det er der hvis ingen der kan forudsige, spændende bliver det. Hverken Ellermann eller Papa bliver statsminister i denne omgang. Så skal der ske et vildt mirakel i løbet af den sidste uge.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Folketingsvalg 2022.

Indlæg af svanggaard »

Uanset den endelige mandatfordeling bliver der næppe de store revolutioner.

Jeg vil dog tillægge meningsmålinger den store vægt på nuværende tidspunkt. Mange kombattanter er ikke for gode til at kaste mudder efter modparterne. Der er en reel mulighed for at nye skandaler ser dagens lys indenfor de næste par dage.

Det bekymrer mig lidt at der angiveligt er færre valgsteder i år. Det skyldes angiveligt sparehensyn og besværligheder med at skaffe frivillige. Mig bekendt kan borgmesteren gå ned på gaden og bede enhver forbipasserende om at melde sig som valgtilforordnet. Og det kan ikke være mange håndører der kan spares i lokaleleje, kaffe & administration... Jeg håber ikke den udvikling fortsætter.

Danske valghandlinger er gennemskuelige, billige og sikre. Det skal vi værne om!

Besvar