Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 04 okt 2022 19:57

Det var samme historie jeg fik - maks. 1 skift pr. md. Jeg tror dog norlys har en dårlig sag, da maks 1 skift pr. måned ikke er beskrevet nogen steder - der står tværtimod "ingen binding".

Indtil videre har min klage fået er sagsnummer og jeg har modtaget en statusmail med noget i retningen af "vi har meget travlt og arbejder så hurtigt vi kan". De plejer nu at være rimeligt kompetente, så der er nok snart nyt.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 06 okt 2022 11:52

Norlys har netop ringet. De startede med at takke for at min klage var skrevet i pænt sprog. De får vist mange vrede henvendelser for tiden. :roll:

Norlys bliver oversvømmet med abn. skift for tiden og har derfor valgt, at der skal gå en måned mellem skift. De kan simpelthen ikke følge med. De medgiver samtidigt, at de har haft et problem med kommunikation, og har derfor rettet fra Pulje EL til Fleks El med virkning fra 1 okt.

Jeg føler mig rigtig godt behandlet :great:

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af lamborg » 06 okt 2022 15:03

Jeg tror at flex aftale er den billigste man kan have . Desuden kan du spare ved at flyttet på nogen ting du bruger over til tidspunkter i døgnet hvor det er biligere . Feks opvaskemasine-vaskemaskine -lade bil osv det kan du ikke når du har en fastpris aftale . Der kan du jo kun spare ved at bruge mindre og det kan jo godt være svært .
Kikkede lige på norlys og en flexpris for den sidste mdr var gns 3,24 hvorimod pulje var på 4,97 .
Så lige på ewii ang den aftale triumph havde indgået som jo lød godt men den lander jo også på en pris der hedder 4,30 pr kwh . Men en ting undre mig hvorfor køre de med 90,4 øre i afgift når den lige pt er nedsat til 68 øre ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 06 okt 2022 15:47

I august og september var fast pris (Pulje El) klart billigst. 2,16kr/kWh (inkl. moms), men eksl. afgift, transport + energinet.

Da de så fastsatte prisen for 4. kvartal til 4,98kr/kWh (inkl. moms), eksl. afgift, transport + energinet blev billedet noget anderledes. Den første uge af oktober har Flex El været klart billigst. Men ret beset aner vi jo ikke hvad Flex El gennemsnitspris bliver. Min lommeteori er, at Norlys (og andre) tabte en del på fastprisaftaler da prisen stak af i August/September. Måske skal de ha' indhentet lidt af det forsømte. Prisen på 4,98kr/kWh for Pulje El kan sagtens indeholde noget "helgardering".

Mht. elafgift er det en rodebutik fordi afgiften er sænket lidt nu og bliver sænket yderligere 1 Januar. Der er mange måder at formidle prisen, og hjemmesiderne roder rundt i
*inkl./eksl. moms
*inkl./eksl. transport
*Flex El skrives som gennemsnitspris, men over forskellige tidsperioder (kvartal, måned)
*inkl./eksl. energinet tariffer, før og efter stigning

Det kræver efterhånden er større maskinmestereksamen at finde hoved og hale i.

Mht. Flex El vs. fast pris tror jeg det er hib som hab om man har det ene eller det andet, hvis man ikke gider at flytte forbruget til billige timer. Hvis man til gengæld gider gøre en indsats, er det helt sikkert meget sparet. Prisen er desværre først kendt 1 dag i forvejen (nord pool offentliggør ved 13-tiden). Men jeg er fornyligt faldet over http://elforbrug.nu/ som laver nogle rimeligt ædruelige ugeprognoser. Så kan man lidt lettere planlægge vaskedag, Sous vide og opladning af tandbørsten. På siden er der i øvrigt rigtig mange gode artikler om el-prissætning.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Lintz » 07 okt 2022 07:58

lamborg skrev:
06 okt 2022 15:03
Jeg tror at flex aftale er den billigste man kan have . Desuden kan du spare ved at flyttet på nogen ting du bruger over til tidspunkter i døgnet hvor det er biligere . Feks opvaskemasine-vaskemaskine -lade bil osv det kan du ikke når du har en fastpris aftale . Der kan du jo kun spare ved at bruge mindre og det kan jo godt være svært .
Flex eller Pulje er nok en smagsag - Vi har, og har altid haft Pulje-el.
Og jeg må nok sige at jeg nægter at leve og indrette min fritid efter en el-app.

Vi sparer hvor vi kan. Det vil sige at der bliver ikke brugt meget lys samt at opvaskemaskine kører max 1 x ugentlig. Tørretumbleren samler støv og vaskemaskine kører heller ikke så tit mere.
Når de kører så er det ikke der hvor der er spidsbelastning.

Komfur og ovn kører når det er nødvendigt.

Vores el-forbrug er mindre end sidste år - Se billede - Dog skal der tænkes på at dage i forhold til dato ikke er ens 2021 kontra 2022.
altså d. 30 sep. var en fredag i år og torsdag sidste år hvilket som regel har en del at sige for ens forbrug daglig.
El Sep..png
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 07 okt 2022 08:48

Her går det også godt med at spare strøm.
forbrug2022.png
Jeg synes ikke vi har oplevet tab af komfort.... lige bortset fra at jeg har været for nærig til at sætte udendørslyset i drift. Den går dog ikke længere... Her ude på landet er der sort som i en brøndgravers ###. Jeg laver noget smart med UR + PIR sensor en af de nærmeste dage.

Mht. at flytte forbruget, er der også grænser hos mig. Aftensmad skal spises til aften, og kaffen SKAL være færdigbrygget 05.45 :roll:

På den anden side er der meget forbrug som kan flyttes uden nævneværdige gener. Jeg vil tro jeg flytter 2kWh dagligt (i gennemsnit). Udskudt start af opvaskemaskinen er helt klart det som flytter mest.

Jeg indrømmer gerne, at jeg konstant følger med i timepriser på en App. I praksis bruger jeg ikke meget tid på finjustering af forbrugstidspunkt. Så længe der styres udenom 17:00-21:00 er der noget at hente.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af MichaelK » 07 okt 2022 15:12

Jeg spare også, hvor det er muligt. Det kan dog være nødvendigt at "investere" , for at kunne
spare mere strøm på sigt. Således har jeg lige skiftet samtlige 36W lysstofrør i mit lille
hobbyværksted, til 15W LED rør. Det kostede 1438,- for alle 32 stk., så det burde give en god
besparelse fremadrettet? -Ballasterne blev samtidigt afmonteret, så de ikke bruger strøm.

Regner med at kunne reducere strømforbruget med mere end 50% med den manøvre 😉

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af kivi » 07 okt 2022 20:20

Har flyttet meget forbrug fra ovnen til airfryer og brødrister.

Kogepladen bliver brugt som altid, det er alligevel begrænset hvad forbruget er til alm. madlavning.
Mvh. Ole

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af kivi » 07 okt 2022 20:21

MichaelK skrev:
07 okt 2022 15:12
Jeg spare også, hvor det er muligt. Det kan dog være nødvendigt at "investere" , for at kunne
spare mere strøm på sigt. Således har jeg lige skiftet samtlige 36W lysstofrør i mit lille
hobbyværksted, til 15W LED rør. Det kostede 1438,- for alle 32 stk., så det burde give en god
besparelse fremadrettet? -Ballasterne blev samtidigt afmonteret, så de ikke bruger strøm.

Regner med at kunne reducere strømforbruget med mere end 50% med den manøvre 😉
“Lille” hobbyværksted med 32 lysstofrør 8)
Mvh. Ole

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af MichaelK » 08 okt 2022 02:59

kivi skrev:
07 okt 2022 20:21
“Lille” hobbyværksted med 32 lysstofrør 8)
Ja jo, det er på 140 m2 icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar