Lige en opdatering på denne - måske der er andre som finder info værdifuld hvis de står i samme situation.
Sonden er, som
@pille bruger skrev, let at gribe med en svensknøgle når kedeltoppen fjernes (isoleringen). Denso-sonden er at typen OSX-1.
Det nederste nummer er, så vidt jeg kan gennemskue, blot et serienummer.
De 2 sorte ledninger går til varmelegeme i sonden. Modstanden skal være 5-6ohm. I mit tilfælde var modstanden uendelig - dvs. kredsen er brudt/varmelegeme defekt. Jeg konstaterede også at sonden ikke blev varm - selvom der var spænding på fyret. Teknisk spec. på sonden vedhæftet.
Jeg målte, for en god ordens skyld, spændingen mellem de 2 sorte ledninger som kommer fra styringen. Her var ca. 12VDC - Dvs. styringen leverede den rigtige spænding. Der var med andre ord ikke tvivl om at O2 sonden var defekt.
Jeg kunne ikke finde noget billigt/tilsvarende og endte derfor med at købe en original Denso sonde. Måske det havde været lidt lettere, hvis ikke jeg havde været kritisk ift. konnektor. Jeg ville helst undgå at bøvle med krympeflex og lodninger på en billig sonde, som måske er af tvivlsom kvalitet.
Mht. lambdasondens levetid, kan jeg forstå, at det forventelige er 2-4 år. Jeg må indrømme at det ikke var en driftsomkostning jeg havde regnet med - den koster immervæk et par tusinde. Sonden holdes driftsvarm lige så længe der er spænding på fyret. 2 år=17520 timer. Til sammenligning ville en bil der kører 50km/t tilbagelægge 876.000km på samme tid. I det lys er levetiden måske rimelig nok.
Jeg har tilladt mig at slette vedhæftet fil med personfølsomme oplysninger da det åbenlyst drejer sig om en fejl fra brugerens side.
Brugeren har ikke selv mulighed for at redigerer i indlægget mere.
Lintz / Redaktør