Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

calle skrev: 03 jul 2022 16:23 Lad os presse dem. Lad være med at købe lortet. Hvor længe kan de ligge, før de bliver for gamle ?
Problemet er jo at efterspørgslen er høj. De kan sagtens afsætte til andre - f.eks. kraftvarmeværkerne. Og var jeg tysker, som kigger ind i en vinter med gasrationeringer, kunne jeg sikkert godt finde på at anskaffe et pillefyr og nogle paller træpiller. Der bliver helt sikkert flere pilleforbrugere i europa.

Jeg gætter på at det gennemsnitlige danske privatforbrug ligger i omegnen af 6-8 ton / år. Den mængde er brændt af på et par minutter i et kraft/varmeværk. Vi private fylder ikke nok i det store regnestykke til at vi kan presse nogen som helst. Men hvis Copenhagen Merchants og andre tjener lidt for tykt, kan man jo håbe på de får noget konkurrence over tid.

I mellemtiden er det bedste vi kan gøre nok at kigge på hvordan forbruget kan optimeres. F.eks. efterisolering, intelligent styring, sænke temperatur, supplering fra andre varmekilder (f.eks. solvarme, brændeovn, VP) osv. osv. Slut med ungernes lange varme bade... de må s'gu til at bade efter idrætstimer og fodboldtræningen - nøjagtigt som vi andre gjorde ;-)

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas »

skovbjorn skrev: 03 jul 2022 16:35 intressant, hvor hsr du den graf fra?
https://www.holzpellets.net/holzpellet-charts/
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas »

svanggaard skrev: 03 jul 2022 16:50 Problemet er jo at efterspørgslen er høj. De kan sagtens afsætte til andre - f.eks. kraftvarmeværkerne. Og var jeg tysker, som kigger ind i en vinter med gasrationeringer, kunne jeg sikkert godt finde på at anskaffe et pillefyr og nogle paller træpiller. Der bliver helt sikkert flere pilleforbrugere i europa.

Jeg gætter på at det gennemsnitlige danske privatforbrug ligger i omegnen af 6-8 ton / år. Den mængde er brændt af på et par minutter i et kraft/varmeværk. Vi private fylder ikke nok i det store regnestykke til at vi kan presse nogen som helst. Men hvis Copenhagen Merchants og andre tjener lidt for tykt, kan man jo håbe på de får noget konkurrence over tid.

I mellemtiden er det bedste vi kan gøre nok at kigge på hvordan forbruget kan optimeres. F.eks. efterisolering, intelligent styring, sænke temperatur, supplering fra andre varmekilder (f.eks. solvarme, brændeovn, VP) osv. osv. Slut med ungernes lange varme bade... de må s'gu til at bade efter idrætstimer og fodboldtræningen - nøjagtigt som vi andre gjorde ;-)
Læste på en tysk web side, efterspørgslen efter gaskedler er kollapset, og at oliekondenserende kedler oplevede en renæssance "Comeback" i forbrugernes favør. Vildt, hvem havde troet på dette for 1 år siden.
calle

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af calle »

svanggaard skrev: 03 jul 2022 16:50 Problemet er jo at efterspørgslen er høj. De kan sagtens afsætte til andre - f.eks. kraftvarmeværkerne. Og var jeg tysker, som kigger ind i en vinter med gasrationeringer, kunne jeg sikkert godt finde på at anskaffe et pillefyr og nogle paller træpiller. Der bliver helt sikkert flere pilleforbrugere i europa.

Jeg gætter på at det gennemsnitlige danske privatforbrug ligger i omegnen af 6-8 ton / år. Den mængde er brændt af på et par minutter i et kraft/varmeværk. Vi private fylder ikke nok i det store regnestykke til at vi kan presse nogen som helst. Men hvis Copenhagen Merchants og andre tjener lidt for tykt, kan man jo håbe på de får noget konkurrence over tid.

I mellemtiden er det bedste vi kan gøre nok at kigge på hvordan forbruget kan optimeres. F.eks. efterisolering, intelligent styring, sænke temperatur, supplering fra andre varmekilder (f.eks. solvarme, brændeovn, VP) osv. osv. Slut med ungernes lange varme bade... de må s'gu til at bade efter idrætstimer og fodboldtræningen - nøjagtigt som vi andre gjorde ;-)
Så er efterspørgslen vel heller ikke højere, hvis pillelagrene bugner ?
calle

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af calle »

Lad os nu få åbnet op for olieslusen fra alle andre steder end Rusland i stedet for at føre klimapolitik i en verden, der ser ud som den gør lige nu. Glæder mig til at komme på den anden side af oktober, så Nede Mette og hendes supportere forhåbentlig bliver stemt nede mette.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas »

calle skrev: 03 jul 2022 19:05 Så er efterspørgslen vel heller ikke højere, hvis pillelagrene bugner ?
Træpille lager der bugner??, det er stik modsat. Høj efterspørgelse og lav udbud lig med prisen stiger.
Ergo træpiller lager stort set tømte. De sidste træpiller jeg købte sidste mdr. Juni, var produceret april/maj 2022.
Har aldrig fået så friske træpiller før.
calle

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af calle »

Dunas skrev: 03 jul 2022 19:53 Træpille lager der bugner??, det er stik modsat. Høj efterspørgelse og lav udbud lig med prisen stiger.
Ergo træpiller lager stort set tømte. De sidste træpiller jeg købte sidste mdr. Juni, var produceret april/maj 2022.
Har aldrig fået så friske træpiller før.
Ja det var ment i forhold til Svanggaards indspark den 030722, hvor han skriver, at hans træpillemand har oplyst, at de danske pillelagre bugner netop nu.

"Pillemanden fortalte, at danske lagre med træpiller bugner netop nu. Men Copenhagen Merchants har lugtet guld - så priserne forbliver høje. Han fortalte også, at bl.a. Briterne blander træpiller sammen med kul inden de indfyres i kraftvarmeværkerne, for at forbedre CO2-regnskabet. Udbuddet af træpiller er kun faldet lidt, men efterspørgslen er steget kraftigt."

Venlig hilsen Calle
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Det var det jeg fik at vide - masser af træpiller på (centrale) lagre lige nu. Dem har de fået hjem på kontrakter lavet før verden gik af lave. Hvorvidt de kan få træpiller (nok) hjem til slutningen af vinteren (eller næste fyringssæson) er uvist.

En overgang var alt udsolgt hos mange pillehandlere. Så vidt jeg kan se, har de alle noget på lager nu. Men pillerne er dyre og udvalget er mindre.

Kiggede lige regnskabet på Copenhagen Merchants. De 3-doblede overskud sidste år og slog ca. 20.000.000 i kassen efter skat/lønninger - med gennemsnitligt 10 mand ansat. Et stort tal, men har ikke gået dybere ind i om tallet står i rimeligt forhold til deres kapacitetsomkostninger.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas »

calle skrev: 05 jul 2022 14:02 Ja det var ment i forhold til Svanggaards indspark den 030722, hvor han skriver, at hans træpillemand har oplyst, at de danske pillelagre bugner netop nu.

"Pillemanden fortalte, at danske lagre med træpiller bugner netop nu. Men Copenhagen Merchants har lugtet guld - så priserne forbliver høje. Han fortalte også, at bl.a. Briterne blander træpiller sammen med kul inden de indfyres i kraftvarmeværkerne, for at forbedre CO2-regnskabet. Udbuddet af træpiller er kun faldet lidt, men efterspørgslen er steget kraftigt."

Venlig hilsen Calle
Okay, så forstår jeg. Som Svanggaard skriver efterspørgelse på træpille i EU er stigende. Og blevet endnu højere efter Putin har lukket
for gassen i div. EU lande. Puha, gad vide hvordan det bliver til næste år, når der skal købes til en ny sæson. Jeg tør ikke og spå om det.
Ser skidt ud, kan se prisen nu har rundet de 500 Euro i Tyskland i dag, på deres pris index træpiller. Det er historisk, aldrig har prisen været så høj.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Noget helt andet er, at de importrestriktioner der er vedtaget, har en vis forsinkelse. Hvis der er indgået kontrakter med Russiske leverandører INDEN sanktionerne blev vedtaget, har importøren mulighed for at hente varerne hjem i en periode. Jeg kan se, at vinduet for kontrakter indgået før 9. April lukker den 10. Juli for bl.a. kul og olie (https://www.toldst.dk/nyheder/nyt-om-to ... produkter/). Kan ikke lige finde træpiller, men der gælder garanteret en lign. ordning.

Der er dog et forbud mod at russiske skibe anløber danske havne - så de sidste træpiller fra den kant kommer nok af land-vejen.

Alt i alt går vi en "spændende" vinter i møde.

Besvar