Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Lintz »

C@sper skrev: 19 jun 2022 21:37 Hvad siger panelet til køb af træpiller, skal man have is i maven og vente lidt, eller skal man købe de 6-7 paller man plejer nu, mens der er nogle at få?
Olimp som jeg plejer at købe er steget fra 1525,- til 3450,- for en palle med 990kg. Det er jo crazy :(
Hvis denne tendens fortsætter, så er det slut med pillefyr inden 2024 for mit vedkommende.
Jeg vil gerne have is i maven og vente men kan samtidig se at der kun står en palle på lager og ved erfaringsmæssigt at priserne ikke normalt bliver billigere når fyringssæsonen nærmer sig så jeg har købt et års forbrug som kommer i ugen.
Cirka dobblet pris af normalt men bilder mig selv ind at det er "billigt" i forhold til at vente 2 måneder.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

C@sper
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Blevet takket: 2 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af C@sper »

Fiffer skrev: 19 jun 2022 22:49 hvad mener du da er billigere, det eneste jeg kan se er billigere er et stokerfyr til fastbrændsel, eller flis, og det er de færreste der har plads eller tid til at skove træet selv, eller købe/ lave flis.
Hvis pillerne fortsætter med at stige, hvad tror du så de koster næste år? Jeg er bange for dette ikke stopper lige foreløbigt. Følger man med i div fora, så er det håbløst at hitte ud af hvad der sker senere på sommeren og hen i efteråret, men der er dog en tendens til at det ikke går købernes vej som jeg læser det.
Næste år koster en palle måske 5800,- eller 6800,- :roll:
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg tror i nok har ret at det er sikrest og mest betryggende at købe.

Men hvad gør det ved priserne at dem der normalt køber en palle af gangen nu, køber til et års forbrug?
Mvh. Sophus
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Fiffer »

Hjemme teori skrev: 20 jun 2022 09:13 Jeg tror i nok har ret at det er sikrest og mest betryggende at købe.

Men hvad gør det ved priserne at dem der normalt køber en palle af gangen nu, køber til et års forbrug?
Jeg har ikke hamstret, køber normalt til et års tid ved denne tid på året. Så sparer jeg lidt fragt
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Hjemme teori »

Det var hverken ment som kritik eller pegefingre. Blot en tanke.
Og var jo så heller ikke dig jeg omtaler, hvis du normalt køber til et år ad gangen.

Og kender et par stykker som normalt henter en palle, som har købt store mængder.
Mvh. Sophus

skovbjorn
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21 aug 2018 20:21
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af skovbjorn »

Hjemme teori skrev: 20 jun 2022 09:13 Men hvad gør det ved priserne at dem der normalt køber en palle af gangen nu, køber til et års forbrug?
Det kan også ære der er færre der køber stort, når nu alt andet stiger, går det mere ondt i mulvarpeskindet at købe et helt års forbrug på en gang.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Lintz »

skovbjorn skrev: 20 jun 2022 17:21 Det kan også ære der er færre der køber stort, når nu alt andet stiger, går det mere ondt i mulvarpeskindet at købe et helt års forbrug på en gang.
Fuldstændig korrekt - Andre har måske ikke den fornødne plads.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Fiffer »

C@sper skrev: 20 jun 2022 07:49 Hvis pillerne fortsætter med at stige, hvad tror du så de koster næste år? Jeg er bange for dette ikke stopper lige foreløbigt. Følger man med i div fora, så er det håbløst at hitte ud af hvad der sker senere på sommeren og hen i efteråret, men der er dog en tendens til at det ikke går købernes vej som jeg læser det.
Næste år koster en palle måske 5800,- eller 6800,- :roll:
Hvad basere du de priser på du slynger ud? 5800-6800, det kommer aldrig til at ske, medmindre olie eller gas stiger tilsvarende i procent, og det er ret usansynligt. Piller følger ret stabilt prisen på olie og gas, og har i større eller mindre omfang altid gjort det.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas »

Fiffer skrev: 20 jun 2022 18:39 Hvad basere du de priser på du slynger ud? 5800-6800, det kommer aldrig til at ske, medmindre olie eller gas stiger tilsvarende i procent, og det er ret usansynligt. Piller følger ret stabilt prisen på olie og gas, og har i større eller mindre omfang altid gjort det.
Enig med dig Fiffer. Der er ingen belæg for, at træpiller skal koster 5800-6800 kr. til næste år.
Der er lang tid til næste år, og der kan ske meget på markedet inden vi når til næste sommer. Tror ikke på, de kommer ned på
tidligere niveau 2021 priser, det løb er kørt. Tænker 2500 kr. ved grænsen kunne være fint, kan være det bliver højere.
Jo dyre træpiller bliver, jo mindre bliver efterspørgelser, der med stabilisere prisen eller falder igen.
Udbud og efterspørgelse skal gerne passe sammen. Det bliver først rigtig godt for os, hvis udbud er større end efterspørgelse.
C@sper
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Blevet takket: 2 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af C@sper »

Dunas skrev: 20 jun 2022 18:55 Enig med dig Fiffer. Der er ingen belæg for, at træpiller skal koster 5800-6800 kr. til næste år.
Der er lang tid til næste år, og der kan ske meget på markedet inden vi når til næste sommer. Tror ikke på, de kommer ned på
tidligere niveau 2021 priser, det løb er kørt. Tænker 2500 kr. ved grænsen kunne være fint, kan være det bliver højere.
Jo dyre træpiller bliver, jo mindre bliver efterspørgelser, der med stabilisere prisen eller falder igen.
Udbud og efterspørgelse skal gerne passe sammen. Det bliver først rigtig godt for os, hvis udbud er større end efterspørgelse.
Jeg har intet belæg for at sige de stiger til det prisleje. Havde vi alle forventet at en palle kvali-piller vil stige fra ca. 1525,- til 3450,- i dag. Og forventeligt noget mere inden året er omme? Endda er der ingen garanti for man kan købe nogen når vi står midt i fyringssæsoen. Og vi har ikke set det værste endnu frygter jeg.
Jeg plejer at købe 6-8 tons omkring september, men jeg ved ærlig talt ikke om jeg tør vente indtil da.
Der kan ske rigtig meget inden næste år, så lad os krydse fingre for det stabiliserer sig og priserne derefter falder, når vi kigger tilbage i denne tråd.

Besvar