Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af cp_ » 15 jun 2022 09:29

Jeg er meget enig i det triumph skriver, vi straffer os selv, ikke Putin og da slet ikke noget der får Russerne til at stoppe krigen.
Det giver for mig ingen mening at VI skal kæmpe til den sidste Ukrainer.
Det er Ukrainerne der dør, ikke os - der betaler det dobbelte for vores fredags slik eller træpiller i godhedens navn.
I stedet burde vi gøre alt for at hjælpe med at få forhandlet en fredsaftale/våbenhvile på plads.

Make peace, not war.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas » 15 jun 2022 15:51

cp_ skrev:
15 jun 2022 09:29
Jeg er meget enig i det triumph skriver, vi straffer os selv, ikke Putin og da slet ikke noget der får Russerne til at stoppe krigen.
Det giver for mig ingen mening at VI skal kæmpe til den sidste Ukrainer.
Det er Ukrainerne der dør, ikke os - der betaler det dobbelte for vores fredags slik eller træpiller i godhedens navn.
I stedet burde vi gøre alt for at hjælpe med at få forhandlet en fredsaftale/våbenhvile på plads.

Make peace, not war.
Så kan jeg fortæller dig, at jeg direkte er uenig med dig. Hvis Putin for det han vil ha, stopper det slet ikke her.
Så går han i gang med de baltiske lande, og højst sandsynlig Polen, Ungarn og Rumænien osv... Han stopper ikke, han vil
have magten, og gerne være den nye leder på verdensorden, som USA har pt. Ukraine skal forsvares og forblive Ukraine. Så skal de optages i EU.
Ja, det her kommer til og koste os nu, men skal vi ikke efterlade et demokrati, fred på vores kontinent, og et stærk forenet EU til vores børn.
Ja, Putin tjener penge nu, men det vil ramme ham som en boomerang i nær fremtid, når vores Energi omstilling er fungerende igen.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af john m » 15 jun 2022 16:36

Fuldstændig enig 👍
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af cp_ » 15 jun 2022 16:47

Dunas skrev:
15 jun 2022 15:51
Hvis Putin for det han vil ha, stopper det slet ikke her.
Så går han i gang med de baltiske lande, og højst sandsynlig Polen, Ungarn og Rumænien osv... Han stopper ikke, han vil
have magten, og gerne være den nye leder på verdensorden, som USA har pt.
Undskyld jeg spørger, men hvad bygger du det på?
Han angriber med garanti hverken Polen, Ungarn eller Rumænien, da de er medlem af NATO og der har Rusland ikke en chance, med mindre det bliver til atom krig, og så er der ingen vindere.
Og stopper vi Putin ved at føre proxy krig i Ukraine? Næppe.
Derfor forhandle, forhandle forhandle. Dybest set er det NATO ekspanderingen der var den røde linje for Rusland, det er jo en start hvis Ukraine vil være neutrale. Jeg tror dybest set godt man kan forhandle en våbenhvile, men ikke så længe vi opfordre til mere krig.

I øvrigt kan jeg anbefale at læse denne nu 14 dage gamle artikel: https://www.information.dk/debat/2022/0 ... elaeggelse skrevet af Jacob Skaarenborg, der har arbejdet 26 år ved Forsvarets Efterretningstjeneste.
Det kan være lidt af øjenåbner.

"Eksperterne burde vide bedre

Indtil den uafvendelige russiske sejr vil der flyde en masse blod, ukrainsk blod. Her begynder kvalmen at melde sig. Det er jo ikke i orden, at vi uafladeligt hepper ukrainerne fremad med politikerbesøg, våbenhjælp og flagviften, når vi ved – eller i hvert fald burde vide – at det eneste, der kommer ud af det hele, er død. Død, når vores ansporende hjælp forhindrer ukrainerne i at gå til realitetsforhandlinger med russerne og få afsluttet krigen."
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Lintz » 15 jun 2022 18:47

Så turde jeg ikke trække den længere........

Har bestilt til godt ét års forbrug og så må vi så se hvordan det ser ud med pillepriserne.

Der var to grunde til at jeg har bestilt nu istedet for at vente.
Den ene er at forhandleren ikke kunne garanterer at han kunne leverer når vi nærmede os fyringssæsonen og at han havde fået at vide at der ville komme en prisstigning på 55 euro til september pr tons el. palle - og er det indkøbspris ja så kan det nok ikke nøjes med det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas » 15 jun 2022 18:49

cp_ skrev:
15 jun 2022 16:47
Undskyld jeg spørger, men hvad bygger du det på?
Han angriber med garanti hverken Polen, Ungarn eller Rumænien, da de er medlem af NATO og der har Rusland ikke en chance, med mindre det bliver til atom krig, og så er der ingen vindere.
Og stopper vi Putin ved at føre proxy krig i Ukraine? Næppe.
Derfor forhandle, forhandle forhandle. Dybest set er det NATO ekspanderingen der var den røde linje for Rusland, det er jo en start hvis Ukraine vil være neutrale. Jeg tror dybest set godt man kan forhandle en våbenhvile, men ikke så længe vi opfordre til mere krig.

I øvrigt kan jeg anbefale at læse denne nu 14 dage gamle artikel: https://www.information.dk/debat/2022/0 ... elaeggelse skrevet af Jacob Skaarenborg, der har arbejdet 26 år ved Forsvarets Efterretningstjeneste.
Det kan være lidt af øjenåbner.

"Eksperterne burde vide bedre

Indtil den uafvendelige russiske sejr vil der flyde en masse blod, ukrainsk blod. Her begynder kvalmen at melde sig. Det er jo ikke i orden, at vi uafladeligt hepper ukrainerne fremad med politikerbesøg, våbenhjælp og flagviften, når vi ved – eller i hvert fald burde vide – at det eneste, der kommer ud af det hele, er død. Død, når vores ansporende hjælp forhindrer ukrainerne i at gå til realitetsforhandlinger med russerne og få afsluttet krigen."
Jeg tror du skulle prøve og læse Samuel Rachlin bog "Jeg, Putin". Så finder du nok ud af, hvilken støbning vi har med og gøre.
Giver ingenting for Jacob Skaarenborg. Så kan godt være han har arbejdet 26 år ved Forsvarets Efterretningstjeneste.
Samuel Rachlin er født i Sovjetunionen, og opvokset der i sin barndom. Han har været korrespondent i flere år, og levet i Rusland.
Han kender til den russiske mentalitet og historie. Skal lige hilse og sige det er bygget på vold og løgn. Det kan været svært for os
i vesten og forstå Putin. Igen jeg er direkte uenig med dig. Vi skal støtte Ukraine, ellers bliver det endnu være i fremtiden.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af lamborg » 16 jun 2022 21:42

Selvfølgelig skal vi støtte Ukraine men at Putin bare kan tage hvad han vil have viser sandheden jo er det pure opspin og bygget på en frygt om den russiske bjørns styrke som åbenbart ikke svare til virkeligheden . Det er jo lige før de er nødt til at ty til forladere . Al den styrke i moderne våben og masse af dem er åbenbart ikke eksisterende . Nogle mener at de penge han troede var invisteret i militæret er blevet snydt og bedraget væk af folk højt i sytemet . Men jeg tror også at denne konflikt skal løses med varsomhed . Prøv at se på det billede Putin ønsker at fremstille af sig selv i bar overkrop som en anden Rambo . Hans ego kan ikke tåle et nedlag hvor det ikke ser ud som om han har æren i behold. Ære er vigtig for ham for at fremstå som den farlige mand han synes han er og en såret Bjørn er den aller farligste . Og sker det ikke og han bliver total ydmyget så tror jeg desværre de store raketter begynder at flyve og det er dem vi skal være bange for . Men det er jo svært at vide hvad sandheden om krigen er for ligesom Putin benytter sig af propaganda så går det jo også den anden vej . Ukraine feks fremstiller det som om de ikke kan forstå de ikke bare lige med det samme bliver medlem af EU . Det har de ønsket længe men hvorfor er de så ikke optaget . Fordi landet på trods af de fremstiller sig selv som demokratiske ikke er det . Det er et land med enorm koruption og dele af landet bliver styret af mafiegruperinger . Ting som Zelinsky gik på valg med en dagsorden om at afskaffe men det er ikke lykkedes for ham . Måske kan det lykkedes når der forhåbentlig inden så længe bliver fred .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph » 17 jun 2022 20:38

Inden Ukraine krigen var jeg af den opfattelse at Putin var fræk som en slagterhund, og ikke havde nogen som helst respekt for den Christiania agtige konsensus politik der udøves i F.eks. EU, eller det Danske folketing, hvor man kan få en "Næse" eller en "Påtale"
Uden at det så i øvrigt har nogen som helst betydning, for noget som helst.

Hvis Putin havde en fordel ved en handling, så gjorde han det. Og han var fuldstændigt ligeglad med andres ytringer, hvis det blev ved ytringer, misbilligelser, næser eller fordømmelser. Så længe han syntes han fik mere ud af det, end han tabte.
Men samtidigt så jeg ham også som ekstremt rationel.
Putin gik altid lidt over grænsen, hvis det gav en fordel for ham. Men KUN hvis det gav mening for ham.
Typisk var de konflikter Rusland indgik i grundet militære stratetiske hensyn der sagtens kunne give mening fra et Russisk synspunkt
(Flådebaser, alliancer med allierede, osv)
Det samme må Tyskland og Frankrig jo også have tænkt, for de solgte ham for 2.000.000.000 kr våben EFTER han havde annekteret Krim

Da han raslede med sablen i Ukraine tænke jeg; Det er en logisk konsekvens af at Rusland de sidste 10 år havde sagt at de ikke ville have Nato styrker tættere på Ruslands grænser (Ligesom USA heller ikke vil have Russiske langtrækkende våben i Cuba)

Da han indtog de 2 Russiske udbryder republikker (Lugansk og Donetsk) Tænkte jeg naturligvis; Det ikke var i orden !
Men det fandme også var frækt tænkt.....!!
For ville Nato angribe Lugansk og Donetsk for at hjælpe nogen der ikke ville være Ukrainere ?
Næppe.

Den tænkte jeg jeg godt han kunne have være sluppet af sted med, og endda havde fået slået sin pointe fast.
Ingen Nato tropper ved Ruslands grænse.
Derfor så jeg et rationale i Putins handlinger. Ikke et acceptabelt rationale. Men et rationale.

MEN:
Men da han rablede om et nyt StorRusland, og angreb Ukraine.
Så forsvandt ALT min naive barnetro om at Putin nok var en gadedreng. Men en rationel gadedreng.
Han virkede skør.
(Eller er han stadig rationel, og er det hele bare retorik ?)

Spørgsmålet er så; Hvad gør man.
EU/Nato´s svar var boykot af Russiske vare. Hvilket på EU/Dansk betyder at samtlige EU lande (herunder Danmark) fylder deres slunkne gas lagre med Russisk gas/olie => Gasprisen stiger, og på de første 100 dage af krigen tjente Putin 60 milliarder mere på salg af olie/gas en i den samme periode året før.
HVOR FUCKING DUMT ER DET ?
Hvis man vil boykotte Russiske vare, så starter man sku da ikke boykotten med at EU laver kollektivt storindkøb af Russisk gas/olie....!
Faktisk er det sådan en fed forretning for Putin, at nu er det ham der skruer lidt ned for gasleveracerne til EU, for at presse prisen op.....
Hvem er det egentligt der er taberen ?

Der er 3½ milliarder mennesker der ikke boykotter Putin. Personer der kan købe Putins olie/gas, og sælge det videre til EU.
Så nu køber bl.a. vores bedste allierede; Saudi Arabien, olie fra Rusland, og sælger den videre til EU til overpris (Sammen med en masse andre)

I stedet giver vi våben til Ukraine, våben der forsinker Russernes sejer.
Men forhindre den en Russisk sejer ?
I hvert fald er konsekvensen at der ikke er nogen af parterne der har nogen interesse i at starte en fredsforhandling, fordi der ikke er nogen gevinst.

Hvem er det egentligt der prøver at skabe fred, og hvordan skaber men fred. Hvis krigens parter ikke har interesse i fred ?
Og er den eneste løsning på krigen, en total sejer til den ene part (eller en LAAANG udmattelseskrig med 100.000 vis døde)
Det kan have lange udsigter.
Og det betyder ikke bare en masse døde Russere og Ukrainere, men potentale folkevandringer fra Afrika, global rescission. Og en mangel på opmærksomhed på klodens andre problemer, der senere kan udvikle sig til lige så store problemer.

Natos/EU´s svar er våben til Ukraine.
Det virker lidt som det eneste værktøj Nato har i værktøjskassen er en hammer (Våben)
Hvis man kun har en hammer i værktøjskassen, så bliver alle problemer Søm (krig)

Findes der virkeligt ikke en anden løsning ?

Omvendt; Putin respektere kun magt, og skal vi bøje af gang på gang ?

Omvendt; Der var en her i tråden der ; Ikke ville ofre Ukraine pga. en energi/fødevare krise.
Det betyder vel så at man ofre nogen million Afrikanere der ikke har råd til mad, eller ?

Og hvad er EU´s svar:
De vil anerkende Ukraine som kandidat til optagelse i EU.
Ja, så kan det fandme ikke blive mere dumt....
Det skal sku nok hjælpe Ukraine med at vinde krigen.....

Er det det bedste EU´s forsvarsalliance kan komme op med ?.
Den netop er oprettet for at løse problemer for uden for Nato regi.
Og så er svaret at Ukraine kan blive medlem samtidigt med Tyrkiet (om ca. 20 år....)
(Prøv lige at tænk hvad der sker med EU´s landbrugsstøtteordning hvis Ukraine bliver medlem)

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg syntes, eller hvad løsningen er.
Men jeg er sikker på at EU´s boykot er det dårligste værktøj (I hvertfald som det udføres nu)

Hvis Putin er et rationelt væsen, så burde man finde løsninger hvor begge parter havde en fordel i at ende krigen.
F.eks en garanti om at der ikke kom Nato styrker op af Ruslands grænse.

Hvis Putin ikke er et rationelt tænkende meneske. Så skal han, og det system der støtter ham. Vel fjernes, eller ?
Hvis der var lidt røv i bukserne, så fik Putin vel af vide; Hvis du ikke trækker tropperne hjem nu, så....

De 2 løsninger er der bare ingen der arbejder med....

Jeg ved det fandme ikke .....

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af C@sper » 19 jun 2022 21:37

Hvad siger panelet til køb af træpiller, skal man have is i maven og vente lidt, eller skal man købe de 6-7 paller man plejer nu, mens der er nogle at få?
Olimp som jeg plejer at købe er steget fra 1525,- til 3450,- for en palle med 990kg. Det er jo crazy :(
Hvis denne tendens fortsætter, så er det slut med pillefyr inden 2024 for mit vedkommende.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Fiffer » 19 jun 2022 22:49

C@sper skrev:
19 jun 2022 21:37
Hvad siger panelet til køb af træpiller, skal man have is i maven og vente lidt, eller skal man købe de 6-7 paller man plejer nu, mens der er nogle at få?
Olimp som jeg plejer at købe er steget fra 1525,- til 3450,- for en palle med 990kg. Det er jo crazy :(
Hvis denne tendens fortsætter, så er det slut med pillefyr inden 2024 for mit vedkommende.
hvad mener du da er billigere, det eneste jeg kan se er billigere er et stokerfyr til fastbrændsel, eller flis, og det er de færreste der har plads eller tid til at skove træet selv, eller købe/ lave flis.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


Besvar