Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas » 05 jun 2022 17:51

lamborg skrev:
05 jun 2022 17:24
Har lidt på fornemeren at når olie/gas og el prisen begynder at falde så falder træpiller også men det bliver nok ikke før næste år. Min leverandør siger at der er importører der mener at prisen kommer helt op på 5000 pr tons inden det vender meeen lad os nu se
Jeg ser ikke lige om hjørnet, at olie/gas og el prisen skal falde i pris. Så længe krigen raser i Ukraine,
og der er politisk uenig imellem vesten og Rusland. Det gør det ikke bedre, at Putin lukker for gassen til div. lande i EU, inkl. os i DK.
Det mest komiske er, at vi så køber gas i Tyskland, som får det leveret fra Rusland.
Det er en dyrt cocktail for os alm. forbruger i Europa.
Tror også træpiller bliver tårnhøj i pris senere på året, ergo giver jeg træpiller importører ret i deres forudsigelser.
Tænker, gu ved om vi kommer til og høre om tyveri af træpiller ved private senere på året, hvis prisen eksplodere.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Hjemme teori » 06 jun 2022 12:19

Enten er der endnu større mangel på piller end der er på naturgas, eller også er der kommet ekstra avance på et sted.
Tidligere (læs 2013 hvor jeg fik mit første pillefyr) kostede træpiller under det halve af olie og gas.
Med de priser i skriver om og det jeg lige kan finde ligger de nu på:
Olie 1,60kr/kwh
Brænde 0,40 kr/kwh
Naturgas 1,36 kr/kwh
Træpiller 0,74 kr/kwh
Så lader til de følger olien men at gassen faktisk slipper lidt billigere.

Jeg har pillefyr, men regner nu med at fyre i brændefyret i stedet. har fået lavet og fyldt 28 kfm i brændeskuret, så der skulle gerne være til næsten 2 år.
Mvh. Sophus

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard » 06 jun 2022 16:18

Det var lige nøjagtigt det jeg tænkte, da jeg skiftede mit udtjente halmfyr ud med pillefyr+fastbrændsel tilbage i januar 2020. Jeg var nervøs for at priserne på træpiller kunne stige voldsomt. Jeg havde dog afgiftsstigninger in mente - jeg havde ikke lige regnet med energi/forsyningskrise. Jeg satte en atmos kedel ind ved siden af pillefyret mhbp. selv at kunne styre varmeudgifterne. Det har vist sig at være det helt rigtige valg.

Jeg kommer stort set ikke til at bruge piller denne vinter. Det bliver kun i de korte perioder jeg er "ude af huset". Benzinpriser kan jeg imødegå med mere hjemmearbejde, men elforbruget kan jeg desværre ikke gøre ret meget mere ved.

skovbjorn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21 aug 2018 20:21
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af skovbjorn » 10 jun 2022 16:24

Jeg har lavet samme kalkulation som Dunas, hvad er blevet billigere under Corona? Russer invasionen?

jeg får leveret (20Paller a'900Kg) for 2545/pl. inkl levering

Mest fordi min lokale forhandler ikke kunne matche denne pris, han ringede endda op senere og anbefalede mig at købe 2-3 års piller.
Da næste gang han skal købe ind, bliver det til 3000Kr/tonnet NETTO. samt han ikke tror priserne igen kommer ned på det nivau :(

Det giver mig 2 1/2 år til at finde ud af om man kan varme et 405Kvm hus fra 1905 op med varmepumpe(r)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph » 10 jun 2022 17:00

Jeg tror vi bliver bollet i røven
https://ekstrabladet.dk/nationen/usa-indroemmer/9292106'
Efter Ukraine krigen har alle lande (Herunder Danmark) skyndt sig at fylde gas og olielagre. i tilfælde af at der blev lukket senere. Heraf kommer en stor del fra Rusland.
Højere efterspørgsel = Højere priser = flere penge til Putin
Det var vist ikke det der var meningen......
Tvivler også stærkt på at boykotten af olie får nogen indflydelse. Tænker at den bare eksporteres over et andet land, før den sælges til Europa


LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af LCB » 10 jun 2022 17:03

Der er godt nok også stor forskel på priserne. Jeg skal have 8 tons blæst ind, har fået priser to steder fra.
BV træpiller hvor jeg før har købt, pris nu leveret og blæst ind 3350,00 + moms,
Hjaltelin hvor jeg købte sidste år, pris nu leveret og blæst ind 2840,00 + moms
Tror jeg springer på tilbud fra Hjaltelin, hvis ikke andre lige har et bud på hvor det er billigere ?
Mvh

Lcb

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af lamborg » 10 jun 2022 17:10

Hjaltelin er 3,55 pr kg leveret så jeg tror ikke du finder dem billigere . Har lige givet 3,7 pr kg i sække for fagelfors og polar.
Den anden til 4,18 er da til den dyre side for blæst .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas » 10 jun 2022 18:29

skovbjorn skrev:
10 jun 2022 16:24
Jeg har lavet samme kalkulation som Dunas, hvad er blevet billigere under Corona? Russer invasionen?

jeg får leveret (20Paller a'900Kg) for 2545/pl. inkl levering

Mest fordi min lokale forhandler ikke kunne matche denne pris, han ringede endda op senere og anbefalede mig at købe 2-3 års piller.
Da næste gang han skal købe ind, bliver det til 3000Kr/tonnet NETTO. samt han ikke tror priserne igen kommer ned på det nivau :(

Det giver mig 2 1/2 år til at finde ud af om man kan varme et 405Kvm hus fra 1905 op med varmepumpe(r)
Det er billig 2545 kr. for 900 kg :great:. Må indrømme, ville også gerne have købt nogle flere paller, men har desværre ikke plads til dem :shock:
Jeg har nok til mere end et år. MEN frygter lidt, hvad prisen bliver til næste år :roll:.
Har læst på flere udenlandske websider omkring situationen omkring træpiller udbud/efterspørgelse. Efterspørgelse er eksploderet på træpiller,
og man forventer endda, det bliver endnu højere til næste år. Jeg har ændret mit budget for indkøb af træpiller sæson 2023.
Mit budget har været sådan for træpille indkøb, og fremtidig:
Sæson 2021 = 7000 kr
Sæson 2022= ca. 15.000 kr.
Sæson 2023 = ca. 25.000 kr.

Tak for kaffe siger jeg bare :cry:. That's it. Hvis træpille indkøb bliver lidt billigere, sæson 2023 kan jeg jo glæder mig over det.
Det der med og købe en palle træpiller til under 2000 kr, er HELT SLUT, det er blot historie nu. Jeg kan jo bare glæder mig over,
at have haft billig varme i 11 år.

Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af vilhapiller » 10 jun 2022 19:01

Hvis fremtidens pille priser ender på det leje, så slutter det med at fyre med piller stille og roligt, ærgerligt for dem der inden for de sidste par år har investeret i pillefyr, og for pillefyrs producenterne. Jeg var selv meget tæt på at købe nyt anlæg sidste år, min brænder har det ikke så godt, men fik i mandags en anden, det er en kollega der har opgivet og købt en varmepumpe. Nu afventer jeg og ser om de bliver glade for den, og alt efter pille priser næste år, så skifter jeg også over.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Dunas » 10 jun 2022 19:39

vilhapiller skrev:
10 jun 2022 19:01
Hvis fremtidens pille priser ender på det leje, så slutter det med at fyre med piller stille og roligt, ærgerligt for dem der inden for de sidste par år har investeret i pillefyr, og for pillefyrs producenterne. Jeg var selv meget tæt på at købe nyt anlæg sidste år, min brænder har det ikke så godt, men fik i mandags en anden, det er en kollega der har opgivet og købt en varmepumpe. Nu afventer jeg og ser om de bliver glade for den, og alt efter pille priser næste år, så skifter jeg også over.
Problemet er hovedsagelig, at Gas er eksploderet i pris. Putin lukker Gas hanen til div. EU lande. Så sker der en omvæltning
i energi sektoren. Man begynder og søge alternativer. Biobrændsel er jo et godt alternativ, både for private og varmeværker
i hele EU området. Ikke nok med det, så er det slut med import af træ fra Rusland, og Ukraine kan ikke levere.
Til slut, så har der været en stigning i forbrug af biobrændsel de sidste 10 år, bliver større og større for hvert år.
Oven i hatten har vi inflationen, ergo stigende priser på næsten ALT.
Så går det helt galt med træpiller, og prisen flyver op. Vi privat bruger har en ulempe i forhold til varmeværker.
Her slipper træpiller producenten med og sække træpiller, og de kan faktisk få en højere pris.
Selvom flere købe fra Canada eller andre steder i verden med skib, er der bare tilsyneladende ikke nok træpiller i forhold til efterspørgelsen.
Dem der for træpiller via skib, er typisk til varmeværker rundt om i EU.
Nu er der lang tid til om et år, hvordan der ser ud her, er lidt svært og spå om. Slutter krigen ?. Forbedres eller forværres forhold til Rusland.
Vil Corona igen lukke nogle lande?. Og så helt andre forhold, som kan dukke op i det blå, vi ikke havde forstillet os.
Jeg ved det ikke, tager blot mine forholdsregler og hæver gevaldig min varmeudgift på budget kontoen til 2023.


Besvar