Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Staldvarme, varmeveksler og styring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Staldvarme, varmeveksler og styring

Indlæg af Alex fs » 10 mar 2022 21:10

Hej
Går og overvejer at få gang i et staldvarme anlæg/biomile.
Vil i den forbindelse gerne have en varmeveksler sat til .
Temperaturen jeg kan få ud af mit projekt er 40 til 70 grader . Jeg kan nøjes med ca 50 grader ind til huset,de fleste dage .
Hvordan skal man vurdere størrelsen på en varmeveksler,når temp forskellen er så lille ? Vurderer jeg kan trække ca 10 kW ud af projektet .

Hvordan skal man strikke en styring sammen ?
Retur til projektet må ikke kommer under 35 grader.
Fyret må selvfølgelig ikke sende varme derud
Cirkulationspumpe skal helst køre hele tiden.

Kan man evt.få Fyret til blot at supplere,om nødvendigt?

Tænker det kunne gøres nemt med en elventil og et par termostat er. Måske krydret med en blandeventil,for at holde retur til projektet oppe

Kom gerne med ideer
Tak
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Staldvarme, varmeveksler og styring

Indlæg af svanggaard » 11 mar 2022 10:07

Meget spændende projekt.

Jeg har selv et setup med pillefyr, brændefyr og akku/buffertank.

Pillefyr og stuehus kører i samme kreds og fremløbstemperaturen til stuehus er altid 60Grader. Normalt er returtemperaturen fra stuehuset ca. 33 grader.

Den simple version er, at jeg opvarmer returvand til pillefyret fra brændefyrets akkutank med en 36kW veksler. Pillefyret spæder så lidt til for at nå op på de 60 grader, hvis det er nødvendigt. Jeg fornemmer faktisk, at min lille varmeveksler er god til at overføre varmen - selv ved små temperaturforskelle.

I praksis laver et par motorventiler bypass udenom pillefyret når akkutanken er varm nok. Hermed undgår jeg, at et slukket pillefyr fungerer som radiator. Endvidere sørger en elektrisk differenstermostat for at cirkulationspumpen slukker når akkutankens temperatur kommer ned i nærheden af returtemperaturen fra stuehuset. Endelig er der et par timere på, så anlægget holder pause nogle timer hver dag. Alt i alt et superoptimeret anlæg bygget med standardkomponenter, så det er til at reparere på.

Jeg kan se at vi bor i samme pastorat. Jeg viser gerne dyret frem, hvis det har din interesse. Send en PB, så får vi noget arrangeret.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Staldvarme, varmeveksler og styring

Indlæg af Alex fs » 17 mar 2022 17:53

hej
Undskyld det sene svar, tiden går jo :)

Jeg har den ulempe at huset er mest 1- strengs. så min retur temp er altid temmelig høj.
En 36 kw veksler er også en halv stor en, ift dem jeg finder tilsalg, sådan billigt :)

Jeg havde en drøm oom at man måske kunne gøre det med et par elektriske termostater.

1 der styrer om fyret skal tænde eller slukke, og samtidig styrer en motorventil, så der ikke ledes vand gennem veksler fra huset. SÅ risikerer jeg ikke fyret varmet biomilen op.
og 1 thermostat der måler på fremløbet eller returen fra biomilen, kommer den under en hvis grænse skal den dreje motorventilen så huset ingen varme får. Den kunne måske kombineres med en føler der sidde ude i milen.

På den måde undgår jeg en masse blandeventiler osv.

Men tak for buddet, det kan nemt være jeg holder dig op på det, altid godt med lidt inspiration. Jeg er ikke meget inde i varme ventiler osv. Jeg er bare nærig.
Men med prisen ppå materialer pt. så er 4-5 rionet til biomilen, også lidt af en investering
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Staldvarme, varmeveksler og styring

Indlæg af BWJ » 17 mar 2022 18:23

Alex fs skrev:
17 mar 2022 17:53
hej
Undskyld det sene svar, tiden går jo :)

Jeg har den ulempe at huset er mest 1- strengs. så min retur temp er altid temmelig høj.
En 36 kw veksler er også en halv stor en, ift dem jeg finder tilsalg, sådan billigt :)

Jeg havde en drøm oom at man måske kunne gøre det med et par elektriske termostater.

1 der styrer om fyret skal tænde eller slukke, og samtidig styrer en motorventil, så der ikke ledes vand gennem veksler fra huset. SÅ risikerer jeg ikke fyret varmet biomilen op.
og 1 thermostat der måler på fremløbet eller returen fra biomilen, kommer den under en hvis grænse skal den dreje motorventilen så huset ingen varme får. Den kunne måske kombineres med en føler der sidde ude i milen.

På den måde undgår jeg en masse blandeventiler osv.

Men tak for buddet, det kan nemt være jeg holder dig op på det, altid godt med lidt inspiration. Jeg er ikke meget inde i varme ventiler osv. Jeg er bare nærig.
Men med prisen ppå materialer pt. så er 4-5 rionet til biomilen, også lidt af en investering
Nogle billige forskallingsbrædder i kryds (ikke imprægneret) kan gøre det ud for Rionet.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Staldvarme, varmeveksler og styring

Indlæg af svanggaard » 17 mar 2022 20:01

Alex fs skrev:
17 mar 2022 17:53
En 36 kw veksler er også en halv stor en, ift dem jeg finder tilsalg, sådan billigt :)
Jeg fandt en brugt/nedtaget fjernvarmeunit på Gul og Gratis. Der var bl.a. 2 stk 36KW APV varmevekslere, cirkulationspumpe, magnetventil, ekspansionsbeholder samt alverdens ventiler og fittings. Hele herligheden var monteret på en ramme med stålskab omkring. Prisen var 800,- men blev selvfølgelig handlet ned i 600,- icon_cheesygrin.gif

Jeg pillede alt fra hinanden og genbrugte det der var relevant. Jeg hældte lidt syre i veksleren og skyllede den igennem - så var den som ny. Jeg har siden solgt den ekstra varmeveksler, magnetventil samt en AVTB-ventil på Gul og Gratis for sammenlagt 800,- icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Hvis du køber brugt vil jeg anbefale APV veksler (den med de blå ender) - den kan adskilles og renses hvis det bliver nødvendigt.
Alex fs skrev:
17 mar 2022 17:53
Men tak for buddet, det kan nemt være jeg holder dig op på det, altid godt med lidt inspiration. Jeg er ikke meget inde i varme ventiler osv. Jeg er bare nærig.
Du er velkommen - jeg er sikker på at sådan et par kreative og opfindsomme gniere som os kan få snakken til at gå 8)


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Staldvarme, varmeveksler og styring

Indlæg af Alex fs » 21 mar 2022 08:55

BWJ skrev:
17 mar 2022 18:23
Nogle billige forskallingsbrædder i kryds (ikke imprægneret) kan gøre det ud for Rionet.
Ja det kunne de bestemt, men prisen bliver meget tæt på det samme. Kunne også have tvivl om forskalling kan holde når de skal være omkring 4,20 på hver side :?
svanggaard skrev:
17 mar 2022 20:01
Jeg fandt en brugt/nedtaget fjernvarmeunit på Gul og Gratis. Der var bl.a. 2 stk 36KW APV varmevekslere, cirkulationspumpe, magnetventil, ekspansionsbeholder samt alverdens ventiler og fittings. Hele herligheden var monteret på en ramme med stålskab omkring. Prisen var 800,- men blev selvfølgelig handlet ned i 600,- icon_cheesygrin.gif

Jeg pillede alt fra hinanden og genbrugte det der var relevant. Jeg hældte lidt syre i veksleren og skyllede den igennem - så var den som ny. Jeg har siden solgt den ekstra varmeveksler, magnetventil samt en AVTB-ventil på Gul og Gratis for sammenlagt 800,- icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Hvis du køber brugt vil jeg anbefale APV veksler (den med de blå ender) - den kan adskilles og renses hvis det bliver nødvendigt.
Du er velkommen - jeg er sikker på at sådan et par kreative og opfindsomme gniere som os kan få snakken til at gå 8)
Ja jeg kan se det ikke er helt urealistisk med 36-50 kW. Troede ikke fjernvarme units var så store normalt.

En avtb ventil kan vel ikke bruges til at holde retur temp oppe? Det vil. Nærmere den anden vej?
Jeg kunne godt tænke mig en genial løsning på at milen kunne supplere fyret om nødvendigt. Men det er ikke nemt med 1. Strengs anlæg så vidt jeg kan regne ud. Så det bliver nok en on/off løsning.

Snakken skal nok komme til at gå, jeg er ikke ret genert icon_cheesygrin.gif
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Staldvarme, varmeveksler og styring

Indlæg af svanggaard » 21 mar 2022 14:11

Alex fs skrev:
21 mar 2022 08:55
En avtb ventil kan vel ikke bruges til at holde retur temp oppe? Det vil. Nærmere den anden vej?
Den bruges til temperaturregulering - så meget ved jeg. Men den så frygtelig dyr ud, så jeg skyndte mig at sælge den, inden jeg satte mig ordentligt ind i funktionen.

Pointen var blot, at brugte fjernvarmeunits kan være en billig måde at få fat i varmevekslere og fittings.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Staldvarme, varmeveksler og styring

Indlæg af Alex fs » 22 mar 2022 20:55

svanggaard skrev:
21 mar 2022 14:11
Den bruges til temperaturregulering - så meget ved jeg. Men den så frygtelig dyr ud, så jeg skyndte mig at sælge den, inden jeg satte mig ordentligt ind i funktionen.

Pointen var blot, at brugte fjernvarmeunits kan være en billig måde at få fat i varmevekslere og fittings.
Den er også frygtelig dyr icon_cheesygrin.gif men den må være beregnet til at holde retur temp nede,når det er fjernvarme

Men ja de fjernvarme units er en god kilde til relativt store varmevekslere, det havde jeg ikke tænkt over.

Er der nogle der kan give en løsning på en nem og billig shunt,til at holde retur temp oppe over 30 grader ?
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Besvar