Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos dc50 gsx

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Blyp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 mar 2022 21:14

Atmos dc50 gsx

Indlæg af Blyp » 14 mar 2022 22:01

Hej håber indslaget er placeret korrekt.

Jeg er flyttet ind i et hus med min kæreste med et atmos dc50 gsx fastbrændselsfyr som varmekilde til radiator. Ingen af os har bogen erfaring med fyr.

Jeg har researchet en del og set på YouTube at det er meningen at der skal komme en stikflamme ned til kedlen så det nærmest bliver rødglødende dernede og det bliver vores aldrig. Vi fyrer ofte op til 4 gange på en aften og varmen er væk igen næste morgen kl 8-9. Vi har 1800 liter vandtank forbundet og jeg har på fornemmelsen at det er fordi alt vandet ikke når at blive varmet ordentlig op pga den ustabile stikflamme. Den kæde der er forbundet til den røde drejeknap bagpå fyret, som styre klappen for luftindtag rykker ikke rigtigt på sig eftersom fyret bliver varmt, hvilket jeg har lært skal lukke efterhånden som fyret bliver 80 grader.

Tror i det er noget jeg selv kan indstille mig ud af eller skal der en prof til ?


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Atmos dc50 gsx

Indlæg af Hjemme teori » 14 mar 2022 23:20

Hvis det virker, kan du nok, men den kan jo være i stykker.
Men det er faktisk fint beskrevet i manualen - har du den?

Men jeg fylder 1800L fra 30 til 57-60 grader med en opfyldning på min 25GD som har en mindre fyrboks, så det lader til at du har ret i at din underforbrænding kører dårligt. Ser pakninger i låge og sten indeni intakte og tætte ud, for en utæt kedel er noget juks.
og hvad med dysestenen i bunden af brændkammeret, hvor slidt er den?

Er brændet tørt?

Ellers kom John Skov nok forbi, han er 100m mester i atmos fyr.
Mvh. Sophus

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Atmos dc50 gsx

Indlæg af svanggaard » 15 mar 2022 09:19

"stikflammen" til underforbrændingen forsvinder i samme øjeblik du åbner nederste luge - så det kan godt snyde. Men når du får lidt erfaring med fyret kan du høre om det kører rigtigt.

Manualen har du her: https://passatenergy.com/pdf/Atmos_DCxx ... GSX_DK.pdf Her har du bl.a. læse at luftspældet først skal lukke ved 80-90 grader.

Som @Hjemme teori nævner skal pakninger og dysesten være intakte for at fyret har en chance for at fungere ordentligt. Bypass spjæld skal slutte tæt når det lukkes. Det kan være svært at tjekke, men nogen har held med en lommelygte på bagsiden og så tjekke for lys i fyrkammeret. Dernæst skal du regelmæssigt tømme fyret for aske og børste/skrabe røgkanaler rene. Jeg renser selv min Atmos 1 gang ugentligt - og tømmer der ud over en skovlfuld aske ud i ny og næ.

Termometre i buffertank, på frem og retur samt på røgrør er en god hjælp til at forstå hvad der foregår.

Mht. hvor hurtigt varmen bruges, er det lidt svært at gennemskue, om det er indenfor skiven. Jeg har selv en meget lille buffertank på 800L. Den er hurtigt tømt når det er rigtig koldt, men om sommeren kan den let række 2-3 dage (gulvvarme badeværelse + varmt vand). Hvis dine radiatorer er åbnet for meget suser vandet rundt og du får unødig omrøring i buffertanken og øget varmetab mellem fyr og stuehus. Er rør og buffertank ordentligt isoleret?

Jeg har timere på cirkulationspumper. I den koldeste tid kører pumperne 24/7, men ellers stopper jeg pumperne nogle timer hver dag under hensyn til at der skal være varme når vi står op og når vi kommer hjem fra arbejde. Lige for tiden er mine pumper slukket 00:00-04:00 og igen fra 08:00-12:00 på hverdage. Det mærker vi intet til (komfort), med det sparer en del brændsel og lidt strøm.

Endelig er der meget forskel på brænde. 1 kg træ har nogenlunde samme brændværdi uanset træsort, men der er meget forskel på vægtfylden sorterne imellem.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos dc50 gsx

Indlæg af John Skov Jensen » 15 mar 2022 17:49

Blyp skrev:
14 mar 2022 22:01
Hej håber indslaget er placeret korrekt.

Jeg er flyttet ind i et hus med min kæreste med et atmos dc50 gsx fastbrændselsfyr som varmekilde til radiator. Ingen af os har bogen erfaring med fyr.

Jeg har researchet en del og set på YouTube at det er meningen at der skal komme en stikflamme ned til kedlen så det nærmest bliver rødglødende dernede og det bliver vores aldrig. Vi fyrer ofte op til 4 gange på en aften og varmen er væk igen næste morgen kl 8-9. Vi har 1800 liter vandtank forbundet og jeg har på fornemmelsen at det er fordi alt vandet ikke når at blive varmet ordentlig op pga den ustabile stikflamme. Den kæde der er forbundet til den røde drejeknap bagpå fyret, som styre klappen for luftindtag rykker ikke rigtigt på sig eftersom fyret bliver varmt, hvilket jeg har lært skal lukke efterhånden som fyret bliver 80 grader.

Tror i det er noget jeg selv kan indstille mig ud af eller skal der en prof til ?
Hvordan er kedlen forbundet med din akku, og hvordan er akku forbundet til huset?
Afh. hvordan det er skruet sammen, vil det fungere fra halvdårligt, til perfekt

/John

Blyp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 mar 2022 21:14

Re: Atmos dc50 gsx

Indlæg af Blyp » 18 mar 2022 07:50

Jeg har læst manualen og synes primær og sekunderluft er indstillet som beskrevet lige undtagen den stang der er forbundet med kæden ned til klappen til primærluft ikke lukker når fyret er på de 80 grader på termometeret foran (den blir aldrig varmere end 80 grader)
Stenen i bunden af brænde kammeret er meget slidt, men nogle gange fungere det som det skal og vi har vand på 60 grader i løbet af en time og så andre gange når den knapt op på 60 i løbet af en aften. (Jeg gør ikke noget anderledes)
Den blir renset regelmæssigt, brændet er tørt, spjældet lukker tæt af hvad jeg kan se med lommelygte.
Hvor sidder røg kanalerne ??

John skov - jeg har ikke forstand på hvordan de er forbundet men kan prøve at tage nogle billeder og smide op evt ? 🙂


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Atmos dc50 gsx

Indlæg af svanggaard » 18 mar 2022 08:35

Min røgtemperatur varierer med ca 20 grader afhængigt af om kanalerne er renset eller ej.
atmosroegkanaler.png
Jeg plejer at bruge en rensebørste som fulgte med fyret, og derefter støvsuge kanalerne.

Jeg lader i øvrigt altid ca. 1 cm aske ligge i bunden af underforbrændingskammeret. Jeg vil tro det reducerer sliddet.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos dc50 gsx

Indlæg af John Skov Jensen » 19 mar 2022 07:32

Blyp skrev:
18 mar 2022 07:50


John skov - jeg har ikke forstand på hvordan de er forbundet men kan prøve at tage nogle billeder og smide op evt ? 🙂
Ja, god ide, tag nogle billeder og tegn en håndskitse som du scanner eller tager et billede af

Blyp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 mar 2022 21:14

Re: Atmos dc50 gsx

Indlæg af Blyp » 19 mar 2022 19:04

Det er super mærkeligt, i starten når jeg fyrer op suger den fint alt ild/røg ned i kedlen og der er næsten ingen røg i skorstenen og den har den rigtige brumme-lyd. Når jeg så fylder den op med brænde så går der ca 5 min så begynder der at komme virkelig meget røg og røgen kvæler ilden og flammen/brummelyden forsvinder i kedlen, der er masser af gløder men det er som om den ikke kan trække ild ud af dem og så har den svært ved at varme vandet op til de 60 grader. Det hele står som det altid har gjort mht primær/sekunderluft. Jeg har haft et par vellykkede fyringer for 2-3 uger siden hvor det gik hurtigt med at komme op i temp. Og varme næste dag om morgenen. Jeg er blevet oplært i at gøre den ords rolig rent så det er ikke det som er problemet og brændet er tørt.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos dc50 gsx

Indlæg af John Skov Jensen » 20 mar 2022 08:27

Ja, det lyder som om at der mangler luft, til at holde forgasningen i gang. Jeg ville prøve at åbne lidt mere for luftjusterings pindene, bare et par mm af gangen

Blyp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 mar 2022 21:14

Re: Atmos dc50 gsx

Indlæg af Blyp » 20 mar 2022 09:14

John Skov Jensen skrev:
20 mar 2022 08:27
Ja, det lyder som om at der mangler luft, til at holde forgasningen i gang. Jeg ville prøve at åbne lidt mere for luftjusterings pindene, bare et par mm af gangen
Det prøver jeg iaften, tak 🙂


Besvar