Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug markant steget efter gulvvarme styring

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Christiansh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 mar 2022 14:54

Forbrug markant steget efter gulvvarme styring

Indlæg af Christiansh » 14 mar 2022 15:17

Hej alle

Jeg har i weekenden fået monteret en Danfoss Icon gulvvarme styring i håbet om at skære lidt af mit pille forbrug samt opnå en bedre komfort.

Desværre har det indtil nu kun vist sig at give mig præcis den modsatte effekt.

Jeg har en gulvvarme shunt med 3 kredse på, som har kørt indtil videre med en fast regulering hvor returen er begrænset og fremløbet er styret med en alm termostat.

Nu har jeg sat Danfoss Icon styringen op, med 3 telestater og pumpestyring. Dertil er der 3 trådløse rumfølere.
Først har jeg forsøgt mig med pwm+ styring af telestaterne, da jeg forestillede mig at hvis man jævnligt tilførte lidt ny varme krævede det ikke så meget af fyret.

Det var på ingen måde tilfældet desværre, mit fyr er næsten gået i selvsving og pendler frem og tilbage for at forsøge at godtgøre for den kolde retur der kommer med jævne mellemrum.

Nu har jeg skiftet over til on/off regulering, hvilket har hjulpet lidt. Men det er stadig med et væsentlig større forbrug end da jeg kørte uden styringen.

Er der noget jeg gør galt, eller har jeg simpelthen bare spildt en masse penge på noget som ikke virker sammen med et pillefyr?

min stokercloud er hedder Røg59


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Forbrug markant steget efter gulvvarme styring

Indlæg af pille bruger » 14 mar 2022 15:35

Blæser rens kunne være 10 min 5 sek 55%
Hvert andet min 100% er lidt for meget.
Har du dårlig forbrænding ?
Hvis du har, så er det antal kg i kompressor rens der skal sænkes.


Normalt kan man få fine grafer hvis indgangs temperaturen til gulvvarmen ikke er for høj.
Måske 30 grader icon_cheesygrin.gif

Det giver normalt et jævnt varme aftag fra kedlen, og tilstrækkeligt højt til at kunne opvarme rummene. icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Christiansh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 mar 2022 14:54

Re: Forbrug markant steget efter gulvvarme styring

Indlæg af Christiansh » 14 mar 2022 15:43

pille bruger skrev:
14 mar 2022 15:35
Blæser rens kunne være 10 min 5 sek 55%
Hvert andet min 100% er lidt for meget.
Har du dårlig forbrænding ?
Hvis du har, så er det antal kg i kompressor rens der skal sænkes.


Normalt kan man få fine grafer hvis indgangs temperaturen til gulvvarmen ikke er for høj.
Måske 30 grader icon_cheesygrin.gif

Det giver normalt et jævnt varme aftag fra kedlen, og tilstrækkeligt højt til at kunne opvarme rummene. icon_cheesygrin.gif
Min forbrænding kunne sikkert godt trimmes bedre ind, men asken ser nu okay ud. Kaffebrun med tendens til at komme lidt over i det sorte.

Min blæserrens er ikke hvert andet min, men hvert 10 min :-) Har dog alligevel prøvet din anbefaling om mindre styrke i længere tid.


Fremløbet til gulvvarmen er ca 30 grader. Jeg har dog sat den på 25 for at få styr på fyret igen. Men så er ventilerne åbne hele tiden (som forventet) og derved er styringen jo komplet spild af penge. Øv


Besvar