Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 13 mar 2022 17:20

triumph skrev:
13 mar 2022 17:06
Jeg gad nok vide hvordan man skulle kunne bruge Force Majeure til at annullere en fastprisaftale. Hverken Danmark eller Nato er i krig, og der er ingen der har lukket for hanen ?!
Tror det var mig der bragte "Force Majeure" på banen. Jeg refererede til rygter - jeg vil lige understrege, at jeg kender ikke til konkrete opsigelser. Men det virker ikke helt urealistisk al den stund, at flere virksomheder kører på fastprisaftaler i prislejet 23-25øre/kWh.

Til gengæld er det sikkert, at det ikke er muligt at låse prisen på gas eller el for tiden (ud over introtilbud).


calle

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af calle » 13 mar 2022 18:08

svanggaard skrev:
13 mar 2022 17:11
Det er faktisk ikke helt dumt. Hvis vi et kort øjeblik ser bort fra tåbelige nedreguleringsordninger (som @triumph linker til), så er der mindre behov for at brænde kul, olie og gas af for at holde strøm i kontakterne, når vi alle sparer på energien.

Det vil i sig selv tage toppen af elpriserne, og vil reducere import af gas fra diverse despoter og diktatorer. Og det vil bestemt ikke skade, at få lidt fossilt brændsel på lageret inden næste vinter.
Skru fuldt op for gas og olieproduktion i Vesteuropa. Vi er slet ikke klar til grøn omstilling, og betaler ALT for dyrt, for dem der udnytter fiduserne med hybridbiler osv. Hende der Mai et eller andet, som formentlig har haft sin gang hen over Vor Frue Plads, hun er så dum, at hun ikke engang kan lappe en cykel :shock:

Venlig hilsen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 13 mar 2022 18:20

svanggaard skrev:
13 mar 2022 17:20
Tror det var mig der bragte "Force Majeure" på banen. Jeg refererede til rygter - jeg vil lige understrege, at jeg kender ikke til konkrete opsigelser. Men det virker ikke helt urealistisk al den stund, at flere virksomheder kører på fastprisaftaler i prislejet 23-25øre/kWh.

Til gengæld er det sikkert, at det ikke er muligt at låse prisen på gas eller el for tiden (ud over introtilbud).
Blue enery har opsagt deres fastpris aftaler. Jeg forstår ikke at det er lovligt. Det er jeg vist ikke ene om;
https://www.facebook.com/groups/1307727943027815
b1.jpg

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 13 mar 2022 18:58

calle skrev:
13 mar 2022 18:08
Skru fuldt op for gas og olieproduktion i Vesteuropa. Vi er slet ikke klar til grøn omstilling, og betaler ALT for dyrt, for dem der udnytter fiduserne med hybridbiler osv. Hende der Mai et eller andet, som formentlig har haft sin gang hen over Vor Frue Plads, hun er så dum, at hun ikke engang kan lappe en cykel :shock:
Den er svær. EU er blevet enige om at vi skal være uafhængige af Russisk energi. Bemærk, at de IKKE siger, at vi skal være uafhængige af fossil energi som sådan - faktisk vil bl.a Tyskland bygges store nye LNG-terminaler, så vi kan få gas fra andre leverandører.

Vi slipper måske ud af Putins klør, men havner blot med at være afhængige af andre leverandører.

Vi kan måske dække vores eget behov med gas fra nordsøen og brunkul fra f.eks. Polen. Men vi er samtidigt enige om, at det er den grønne vej vi skal gå på længere sigt. Store investeringer i LNG-terminaler, brunkulsminer og boreplatforme vil helt sikkert blive udnyttet til sidste gram når først de er der.

De sidste mange år har seddelpresserne kørt på højtryk og verden har skabt fiktive værdier og kunstige behov. I Danmark er boligpriser steget 20+ procent i visse områder uden der er reelt er sket en boligforbedring eller andet som kan retfærdiggøre udviklingen. Friværdierne er så belånt for at få råd til nye biler, rejser og anden luksus.

Corona-lånene skal betales tilbage nu og inflation og rente er stigende. Det var der allerede godt i gang inden Putin begyndte at skabe sig, men ingen tvivl om at han har smidt ekstra brænde på bålet.

Måske sku' vi ta' den "kolde tyrker" og se at få lavet den grønne omstilling vi gerne vil... Vi får en ordentlig snitter på økonomien uanset hvad vi gør. Måske er de ikke lige nu vi skal bruge en masse penge på fossil energi?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 13 mar 2022 19:59

Det syntes at det er 100% komisk at vi vil boykotte Russisk olie/gas pga menneskerettigheder. Og så køber vi noget mere i Saudi Arabien......
Jeg er helt enig i at vi selv skal få skabt noget mere uafhængighed over for despoter og tosser


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 14 mar 2022 12:48


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pelle » 16 mar 2022 01:54

"Mht. hvor hurtigt varmen bruges, er det lidt svært at gennemskue, om det er indenfor skiven. Jeg har selv en meget lille buffertank på 800L. Den er hurtigt tømt når det er rigtig koldt, men om sommeren kan den let række 2-3 dage (gulvvarme badeværelse + varmt vand). Hvis dine radiatorer er åbnet for meget suser vandet rundt og du får unødig omrøring i buffertanken og øget varmetab mellem fyr og stuehus. Er rør og buffertank ordentligt isoleret?

Jeg har timere på cirkulationspumper. I den koldeste tid kører pumperne 24/7, men ellers stopper jeg pumperne nogle timer hver dag under hensyn til at der skal være varme når vi står op og når vi kommer hjem fra arbejde. Lige for tiden er mine pumper slukket 00:00-04:00 og igen fra 08:00-12:00 på hverdage. Det mærker vi intet til (komfort), med det sparer en del brændsel og lidt strøm."


Hej Svanggaard.

Jeg kopierede lige det du skrev i en anden tråd. Her er en måde jeg helt kan slukke pumperne i sommertiden og alligevel have varmt vand. Hvis man da helt kan undvære varme i huset i sommer perioden. Jeg har en kappebeholder( Anno 1978) monteret lodret over akkutanken. Der går frem og retur til kappen via et 1 tommerrør fra akkutanken. Ingen pumpe. blot ved selv.cirkulation. Så, går der et 15 meter langt 15 mm pex ind til bruser/varmt vand. Det fungerer perfekt. Vi kan ikke tømme den 100 liters beholder for varmt vand ved vores forbrug.
621.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 16 mar 2022 08:27

Det er en rigtig fin løsning du har der. Og det kan ikke være mange liter der står i pexrøret - det varme vand er garanteret hurtigt fremme. Jeg kan desværre ikke lave samme opstilling hos mig - mest fordi konen knotten hvis ikke der er varme i badeværelsesgulvet. Dernæst er der lidt praktisk ift. min installation med akkutank til brændefyr og direkte med pillefyr. Det sker ind imellem, at der ikke er varme på akkutanken i nogle dage.

Overordnet har jeg ikke det store problem med at bruge et par watt på cirkulationspumper hvis de gør gavn. Men absolut ingen grund til at de kører 24/7.

Jeg har været ALT igennem og har elimineret alt det overflødige elforbrug. Jeg sparer 60-70kWh/md uden det er gået ud over komforten. Det skal dog retfærdigvis nævnes, at noget af forbruget bundede i hjemmearbejde i corona-tiden.

Når køl/frys holder pause er mit "tomgangsforbrug" ca. 60 Watt. Forbruget stammer primært fra hestenes elhegn, internet router og pillefyr i standby.

Jeg er lidt småirriteret over RTB'ens standbyforbrug (15-20W). Jeg tror det skyldes at iltsonden skal holdes varm. Men jeg tør ikke sætte timer på pillefyret - tror ikke det har godt af at blive tændt og slukket på "hovedafbryderen" flere gange dagligt.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pille bruger » 16 mar 2022 09:17

Imponerende hvordan i går til stålet for at hente besparelser :great:

Jeg har lige hentet lidt på at støvsuge bagsiden af køleskabbet :shock:
En lille opklodsning for bedre luftcirkulation, og så var der hentet en besparelse på ca 30%
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 16 mar 2022 09:59

Jeg har ikke turdet nævne det før... Jeg har gået skridtet lidt videre mht. køleskab. Jeg har en lille CPU-køler fra en PC som blæser ind bag køleskabet nogle gange i døgnet. Køleskabet passer netop i hullet - så den naturlige konvektion er ikke alt for god. Blæseren er forsynet med en mobillader og der er sat et ganske almindeligt tænd/sluk ur foran. Forbruget er vel 5Watt i samlet 1 time/dag. Jeg kan ikke diske op med en konkret besparelse, men jeg er ikke i tvivl om at køleskabet køleskabet kommer hurtigere af med varmen.

Der går lidt sport i det 8)

Jeg kan i øvrigt anbefale at tø frostvarer op i køleskabet frem for på køkkenbordet.

Forbruget i mit tomme hus netop nu:
Screenshot from 2022-03-16 09-56-06.png


Besvar