Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 03 mar 2022 23:18

lamborg skrev:
03 mar 2022 17:40
Det er jo uanstændigt med de priser på el . Mig bekendt så levere Rusland ikke el til os og der er i øvrigt ikke mangel på el . Der sidder nogen og tjener mange mange penge på det her og det er ulækkert. læste en artikel omkring en gut der havde tjenet over 300 mill på de stigende el priser og en ekspert i energi i radioen der sagde at priser på energi er helt ude af at trit med virkeligheden i øjeblikket så han forventede at det snart faldt igen.
Vi må have en bastille dag hvor vi kapper hovedet af de mest griske :-).
Atomkraft ...... hvad med affaldet ... jo det graver vi bare ned så kan vi jo ikke se det vel så er det ikke eksistrende ... og værker er så sikre idag at der ikke kan ske noget. Ja tak lige der står jeg af ... hvor tit har man ikke hørt "jamen det burde ikke kunne ske " Men selvfølgelig hvis det nu ligger i gedser eller ved øresund så er det ok for her i jylland vil det bare komme til at lægge i vejen for alle de veje vi vil bygge :-)
Nu er det jo ikke fordi jeg er uenig med dig. Men den mest grumme kapitalisme stikker konstant dit hoved frem.
Hvis der har været tørke opkøbes f.eks ris og lægges på lager. I stedet for at blive solgt.
Formålet er at få prisen på ris til at stige mere end den ellers ville have gjort.
Resultatet er at nogen dør, og mange bliver fattigere end de ellers ville være.
Det er faktisk nøjagtigt sådan systemet er designet til at fungere.
Putin har gjort det samme med gassen
(Det har OPEC også gjort tidligere. Det er først når verdens freden er truet, at man åbner lidt mere for handerne)

Halvdelen af dem der køber aktier spekulere ikke i at aktierne skal stige, men i de falder.
Systemet er ikke nødvendigvis designet til at fremme økomisk fremgang for andre end dem der indvestere


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 04 mar 2022 13:11

Jeg har ikke en skid imod at folk tjener penge heller ikke mange mange penge men det skal ikke gøres på bekostning af alle andre fordi man kan . Så har du ret i at jeg sikker mit hoved frem for det er som du selv siger grum kapitalisme og jeg har intet imod kapitalisme men når den bliver uanstændig så ja,så bliver jeg gnatten :-) .Jeg kender flere også folk der tjener mange penge men de gør det på at tilbyde et produkt som der er efterspørgelse omkring men også en fri handel og vandel og ikke fordi man kan aftale med andre at nu skal skruen lige have en tur . Selv mange rige synes det er ulækkert det der foregår ..
Og med hensyn til mangel . Er der nogen herinde der har hørt om at nu har de ingen strøm på sjælland eller et andet sted i norden ?? Eller nu er der ingen gas i det og det område fordi der ikke er mere at få . ?? Nej vel. Der sidder nogen på market og aftaler med de andre at nu gør vi sådan og sådan så svømmer vi i penge .
Man kunne knække teleselskabernes monopol mon ikke man burde kikke på andre områder også.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 04 mar 2022 14:34

Strømmen ER i fri handel og handles på Nord Pool. Du kan læse mere om de overordnede aktører på elmarkedet her: https://energinet.dk/El/Elmarkedet/Roll ... elmarkedet Det er dyrt at producere strøm når brændslet er dyrt. Det kan vi ikke gøre så meget ved. Til gengæld kan vi (politikerne) gøre noget ved afgifterne. Lige nu tjener staten kassen på bl.a. moms - fordi priserne er så høje.

Vi kan kun vente på at prisen på fossil brændsel falder, eller det begynder at blæse noget mere, så vindmøllerne kan producere.

Jeg kan godt huske hvordan det var med f.eks. TeleDanmark som eneste aktør. Den tid ønsker jeg ikke tilbage, men jeg medgiver at staten solgte alt for billigt ud af kronjuvelerne. Men vi kunne selvfølgelig godt vedtage, at energi skal holdes udenfor almindelig konkurrence og gøre det til et statsligt anliggende.... f.eks. som i host, host - Rusland icon_cheesygrin.gif .

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 05 mar 2022 13:08

lamborg skrev:
04 mar 2022 13:11
Jeg har ikke en skid imod at folk tjener penge heller ikke mange mange penge men det skal ikke gøres på bekostning af alle andre fordi man kan . Så har du ret i at jeg sikker mit hoved frem for det er som du selv siger grum kapitalisme og jeg har intet imod kapitalisme men når den bliver uanstændig så ja,så bliver jeg gnatten :-) .Jeg kender flere også folk der tjener mange penge men de gør det på at tilbyde et produkt som der er efterspørgelse omkring men også en fri handel og vandel og ikke fordi man kan aftale med andre at nu skal skruen lige have en tur . Selv mange rige synes det er ulækkert det der foregår ..
Og med hensyn til mangel . Er der nogen herinde der har hørt om at nu har de ingen strøm på sjælland eller et andet sted i norden ?? Eller nu er der ingen gas i det og det område fordi der ikke er mere at få . ?? Nej vel. Der sidder nogen på market og aftaler med de andre at nu gør vi sådan og sådan så svømmer vi i penge .
Man kunne knække teleselskabernes monopol mon ikke man burde kikke på andre områder også.
Det er fuldstændigt rigtigt at handlen med strøm foregår på et frit marked, ligesåvel som handlem med olie/gas gør det.
Forskellen er bare at hvis man har olie/gas, så sælger man det ikke, hvis man tror prisen går op, hvis man beholder det (og manglen bliver stører)
Det er ikke langt tid siden at man risikerede at skulle betale for at komme af med olie, fordi alle olie lagre var fyldt.
https://www.nordeafunds.com/da/artikler ... industrien
https://shippingwatch.dk/Rederier/Tanke ... 029795.ece
https://energiwatch.dk/Energinyt/Olie__ ... 407929.ece

Hvorfor var det lige at jeg betalte 15 kr for en liter diesel i går
Det gør jeg fordi folk spekulere i at prisen går op. Bla ved at sørge for at skrue ned for hanerne
https://jyskemarkets.com/wps/wcm/connec ... OD=AJPERES
https://borsen.dk/nyheder/penge/verdens ... isk-aftale
Var der ikke en voksen, der kunne forlange at de solgte nogen af den olie, og fik åbnet lidt mere for hanerne........

Med el er det lidt anderledes. Hvis man har tørret tøjet på tørresnoren, i stedet for i tørretumbleren. Eller skruet ned for varmepumpen, og fyret i brændeovnen. Så bruger man ikke mere el senere

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 05 mar 2022 19:07

Vi ved jo reelt ikke hvem der sidder på elproduktionen . Jeg mener hvor meget ejer feks Vattenfall af market osv . De kan jo snakke sammen og skrue ned for produktionen ligeså tosset de vil . Rigtigt der er regler men det tror jeg nu de vil skide på når det gælder om at suge livet ud af alm mennesker . Det rager dem en skid når bare de kan få en masse af de der sedler som er det aller vigtigste i verden . Indtil det får startet 3 verdens krig så kan de bruge dem til at tænde bål med hvis altså de kan brænde :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 07 mar 2022 08:19

Jeg stødte lige på en god oversigt over EU's import af fossile brændsler. Ikke så sært at energipriserne er på himmelflugt, når så stor en del af brændslet kommer fra Rusland.

Hidtil har vesten købt ind for 700 millioner dollar i rusland - om dagen! Det tal dækker over andet end energi, men det er indlysende, at det giver bølgegang når markedet pludseligt skal rykkes rundt på rekordtid.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 07 mar 2022 09:23

Så bare vent til russerne lukker for hanen. Nu skyldes prisstigninger vel hovedsageligt at folk ligger olie på lager.
Det er jo helt mærkeligt at høre statsledere snakke om hvor hårdt de vil ramme Rusland økonomisk med sanktioner. Mens de lægger 700 millioner dollars i døgnet for olie/gas

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 07 mar 2022 10:33

Rusland har i mange måneder været nærige med forsyningen af gas. EU gaslagre er i bund. Mig bekendt har de ikke åbnet yderligere for hanerne på det seneste - så stort set al gas bruges lige så hurtigt som det importeres. Lukker russerne (eller EU) for russisk gas her og nu går store industrivirksomheder i stå, elforsyningssikkerheden sættes på spil og private kommer til at fryse.

Olietankerne har problemer med at blive forsikret når de vil hente olie i rusland. Samtidigt har de store olieselskaber vejret stemningen og det skal dælme være et godt tilbud, før de køber olie i rusland. De facto importeres der ikke olie fra rusland netop nu.

Alt i alt bliver der ikke lagt væsentlige mængder olie, gas eller kul på EU lagre p.t.

EU kan formodentligt finde nye energi-leverandører, men prisen bliver høj. Personligt tror jeg vi kommer til at se benzinpriser på 18-20kr/liter og elpriser på 8-10kr/kWh hen over sommeren. Jeg tø'r slet ikke gisne om priserne til næste vinter.

Måske jeg skulle få hestevognen lappet inden alt for længe.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Lintz » 07 mar 2022 10:46

triumph skrev:
07 mar 2022 09:23

Det er jo helt mærkeligt at høre statsledere snakke om hvor hårdt de vil ramme Rusland økonomisk med sanktioner. Mens de lægger 700 millioner dollars i døgnet for olie/gas
Mon ikke det meste af vestens befolkning sympatiserer med den Ukrainske befolkning.
Man sætter det Ukrainske flag på sin Facebook profil eller sender aflagt tøj og sko derover.
Måske giver et økonomisk bidrag eller deltager frivilligt i at køre en stak ambulancer til Polen.

Men mon ikke noget af sympatien forsvinder hvis EU lukker totalt for olie og gas fra Rusland så husene bliver kolde, og for at få varme bliver frygteligt dyrt.
Nogle går måske fra hus og hjem på den bekostning.

Sådan er det nu nok med sympati - Så længe det ikke gør rigtigt ondt på os kan vi være det men den dag hvor det gør rigtigt ondt ser vi helst det stopper og så er vi nok lidt ligeglade med om det er Rusland eller Ukraine der vinder denne kamp.

- Og langt hen af vejen tror jeg nu nok at de forskellige ledere i Vesten er klar over dette dilemma.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 07 mar 2022 13:26

Når russerne levere 40 % af Europas gas, og Rusland/Ukraine levere 30% af verdens hvede. Så sidder de med den lange ende.
I forvejen er det sådan at næste års høst forventes at blive lille, kunstgødning laves af naturgas. Og PGA kunstgødningsfarikkerne ikke har troet at de kunne sælge kunstgødning til en pris der matcher gas/produktionsprisen. Har kunstgødningsfbrikkerne lukket ned.


Besvar