Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pumper..

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Pumper..

Indlæg af pelle » 11 feb 2022 01:00

De ibo pumper gør nøjagtig det samme som en lavenergipumpe fra grundfoss. De er bare meget billigere. Lige meget.
Mere nysgerrig på din installation. Er der en pladeveksler imellem. Så er den tredie pumpe jo nødvendig eller er der ingen returventil til din varmtvands beholder så vandflowet blot farer igennem den, for så går det jo ud over flowet til det øvrige. Er din retur til kedlen konstant varm ?
En kedel shunt lukker jo i til kedlen når returen til kedlen er på 60 gr. Der er mange ting. Men, prøv at tjek om returen er lunken når det kommer hjem til kedlen. ca 30-40 grader. skal det helst være. Kender ikke dine rør dim. Men, er de store nok og der ingen veksler er burde den tredie pumpe ikke være nødvendig.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Pumper..

Indlæg af jancar » 15 feb 2022 08:28

Hej.

Tak for input.

Den ved kedel har termostat,- og ja for at sikre at returtemp ikke bliver for lav.
Og ja der er vidst også en gulvvarmeshunt nu du siger det. Også med termostat
Espeshunten i huset er manuel. Jeg tror ikke at den har termostat.

Min svoger fixer og sælger hårde hvidevarer, så har snakket med ham om det med køleskab, tumbler osv, og regnet på det ud fra priser og energimærke.
Har set på tørretumbler og udskiftning af den, men det vil tage 10 år at tjene den ind. Vi vil i stedet arbejde på at bruge den mindre og på bedre tidspunkter mht elpris.
Kølekab vil også tage en del år at tjene ind,- men jeg får den opdateret med nye pakninger i dørene.
Vi har gaskomfur, men elovn,- Men 9 ud af 10 gange der bruger vi faktisk en miniovn vi også har, da det ikke er nødvendigt at bruge den store, som også er 90 cm bred. Vi har masseoovn i stuen,- vi kunne med fordel bruge bageovnen i den noget mere.

Mht pumperne, der har jeg kun den tabel fra grundfos jeg linkede til tidligere. Det kan godt tjene sig ind at skifte dem ser det ud til, men jeg tror at jeg vil se om der er nogle (lidt) brugte,- nogle folk skifter jo deres varmeanlæg ud, og der kan man gøre en ok handel.

Jeg vil se på det med tomgangsforbruget,- Vi kan godt få nogle bedre vaner.

Sorry den fylder så meget her i baxiforummet :) Men jeg har et baxifyr,- og det er sgu altid så gode svar der kommer herinde.

God dag
Mvh Jan

Besvar