Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 26 jan 2022 19:00

Ladeboksen begynder først at gi' spænding når bilen "kvitterer" for kHz-signalet ved at påtrykke en ohm'sk modstand mellem GND og et af signal-benene i stikket. Så i princippet kan man lave sit eget "ladekabel" med et par stik og en modstand til 50øre.

Signalet kan laves med en mikroprocessor samt lidt små-elektronik for under en 50'er. På den måde kan man i princippet lave sin egen ladeboks med en signalgenerator og et relæ.

Jeg har set ladebokse med strømsensor/strømsløjfe.. det fungerer lidt som elektrikkerens tang-amperemeter. Så det er helt sikkert nemt at ændre kHz-signalet løbende ift. husets totalforbrug. Men jeg er ikke sikker på at elbilerne kan finde ud af det.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 26 jan 2022 20:25

svanggaard skrev:
26 jan 2022 19:00
Ladeboksen begynder først at gi' spænding når bilen "kvitterer" for kHz-signalet ved at påtrykke en ohm'sk modstand mellem GND og et af signal-benene i stikket. Så i princippet kan man lave sit eget "ladekabel" med et par stik og en modstand til 50øre.

Signalet kan laves med en mikroprocessor samt lidt små-elektronik for under en 50'er. På den måde kan man i princippet lave sin egen ladeboks med en signalgenerator og et relæ.

Jeg har set ladebokse med strømsensor/strømsløjfe.. det fungerer lidt som elektrikkerens tang-amperemeter. Så det er helt sikkert nemt at ændre kHz-signalet løbende ift. husets totalforbrug. Men jeg er ikke sikker på at elbilerne kan finde ud af det.
Hvis det bare er og forbinde signalben med et modstande, så er det jo ikke noget problem.
Jeg er 90% sikker på at det ikke er ladeboksen der skruer ned for ladeeffekten, efterhånden som bilen bliver opladet.
Min bil kan lade med 200 KW (fra 5 til 15%) på en DC lader,
Ligegyldigt hvor bilen er på ladekurven så kan batteriet modtage mere end de 11 KW jeg kan levere på en AC ladeboks.
Men ikke bilens AC/DC omformeren kan ikke levere mere end 11 kw (for min bil). Det er bilens omformeren der er begrænsningen.
Jeg tror ikke der er nogen elbiler der kan modtage mere end 22 kw fra en AC lader,
Så jeg tror ikke laderen skruer ned under opladning. da bilens batteri altid kan modtage det bilens AC/DC omformer kan levere
Jeg tror kun det er ladeboksen der "Siger" til bilen hvor meget den må trække fra nettet.
Ikke bilen der siger til til ladeboksen hvad den må levere

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af BWJ » 26 jan 2022 21:39

Spændende hvor mange hybridejere SKAT får nedgraderet fra grønne til sorte, med afgiftsregning til følge.
Ligner lidt hvad der blev sat i udsigt på solceller, og hvordan det rent faktisk blev. :toofunny:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... dt/9099611
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 26 jan 2022 21:48

BWJ skrev:
26 jan 2022 21:39
Spændende hvor mange hybridejere SKAT får nedgraderet fra grønne til sorte, med afgiftsregning til følge.
Ligner lidt hvad der blev sat i udsigt på solceller, og hvordan det rent faktisk blev. :toofunny:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... dt/9099611
Nu er forskellen at købere af opladnings hybrid biler, og solceller ejere er; At solceller ejere betalte fuld pris for anlægget, men var blevet lovet en høj afregning de næste 20 år. Mens ejere af hybrid biler fik ca. 100.000 i rabat ved køb af bilen. Det er muligt at den grønne ejerafgift hæves lidt, men det ændre jo ikke på at hybrid bils ejere allerede har kasseret gevinsten

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af BWJ » 26 jan 2022 21:53

triumph skrev:
26 jan 2022 21:48
Nu er forskellen at købere af opladnings hybrid biler, og solceller ejere er; At solceller ejere betalte fuld pris for anlægget, men var blevet lovet en høj afregning de næste 20 år. Mens ejere af hybrid biler fik ca. 100.000 i rabat ved køb af bilen. Det er muligt at den grønne ejerafgift hæves lidt, men det ændre jo ikke på at hybrid bils ejere allerede har kasseret gevinsten
Ja, lad os nu se :wink: man har jo fået en rabat på noget som ikke eksisterer i virkeligheden, men kun på papiret - så det bliver nok udlignet.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 27 jan 2022 05:15

Som jeg forstår PHEV-undersøgelserne, er problemet ikke bilerne, men brugeradfærd. Ejerne får simpelthen ikke sat bilerne til at oplade.

Hvis det er sandt, er næste spørgsmål så hvorfor det forholder sig sådan. Er det for bøvlet, er der for få ladestandere, eller er besparelsen ved at køre strøm i stedet for benzin for lav?

Har nogle bekendte som kører Kuga. Den bliver mest brugt af konen - manden har håndværkerbilen i det daglige. Konen får simpelthen ikke sat stikket i når bilen holder i garagen - og manden tø'r ikke brokke sig. Jeg gætter på at det er et udbredt mønster blandt phev ejere.

En anden bekendt kører golf PHEV. Han får godt nok bilen sat til lading, men påstår at han sparer forsvindende lidt. Men regenerering ved opbremsning og økonomikørsel kører en golf ganske langt på en liter benzin (ca. 16km/l). Så besparelsen ved ren el-drift er til at overse.

Alt andet lige falder CO2 udledningen jo nok hvis benzin bliver dyrere relativt til strøm.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 27 jan 2022 06:26

Personligt kender jeg 2 der har købt Mercedes C klasse PHEV. Den ene har slet ikke mulighed for at lade den. Den anden lader den aldrig. De har kun købt bilen fordi den har 300 hk, og 550 Nm.
Det er jo netop det der er problemet; At når man får 100-150 Kilo rabat på en given bilmodel, Så vælger den ofte fordi man får meget bil for pengene, snarer end fordi den gør at man kan køre grønt, og passer til ens kørselsmønster

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af Dunas » 28 jan 2022 16:30

triumph skrev:
27 jan 2022 06:26
Personligt kender jeg 2 der har købt Mercedes C klasse PHEV. Den ene har slet ikke mulighed for at lade den. Den anden lader den aldrig. De har kun købt bilen fordi den har 300 hk, og 550 Nm.
Det er jo netop det der er problemet; At når man får 100-150 Kilo rabat på en given bilmodel, Så vælger den ofte fordi man får meget bil for pengene, snarer end fordi den gør at man kan køre grønt, og passer til ens kørselsmønster
Jeps præcis, kender også nogle som har PHEV hvor de sjælden bruger opladning. De er sådan set ligeglade når det er firmabil.
De skal jo ikke betale for brændstof eller vedligeholdelse. Ja, de valgte PHEV fordi de kunne få meget mere bil for pengene målt mod en almindelig forbrændings motor.
De køre ikke langt på en liter, når de slæber rundt på 300-400 kg dødvægt fra batteriet. Meningen er, at opladning skal bruges, før det giver mening.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 29 jan 2022 12:57

400.000 i rabat fordi bilen er en opladningshybrid, frem for forsilbil. Så er der vel ikke noget at sige til at man vælger hybridudgaven. https://www.bt.dk/samfund/fornuftige-mi ... -luksusbil


Besvar