Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 21 jan 2022 19:23

calle skrev:
20 jan 2022 14:48
Nu er der skiftet til Modstrøm efter flere år hos Vindstød. Dråben var, at man ikke kan ringe til Vindstød. Så skrev jeg til dem, at jeg gerne ville ringes op. Jeg fik efter et par dage en mail om, at de ikke kunne/ville ringe til mig pga. travlhed. Hvem tror de, at de er ???? Det er jo blevet hammer nemt at skifte, efter at måleren er blevet fjernaflæst. Det tager under 2 minutter, så de skal ikke blive for smarte !

Venlig hilsen :-)
Til gengæld kan du vel vente 3 md på at få din aconto betaling tilbage..... :wink:


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 21 jan 2022 21:31

@triumph Jeg ved ikke lige hvor du har de 160kg fra? Tallet er så vidt jeg kan se 844 kg husholdningsaffald pr dansker. Faktisk rekord i EU. Og industriaffald er ikke med i tallet.

Jeg er ikke så meget imod plastic som sådan. Plastic har masser af gode egenskaber bl.a. i emballage. Problemet er at emballagen ikke er genanvendelig. Når Hr og Fru DK sorterer i plasticcontaineren er det kun 15 procent af plast fra husholdningsaffald bliver genanvendt i praksis. Mao. er der behov for nogle mere miljøvenlige emballagesystemer. Noget kunne baseres på et velfungerende pantsystem. Andet kunne baseres på plastic som er lettere at sortere/genanvende og endelig bruges der ofte plasticemballage til produkter som sagtens kunne være pakket ind pap el. lign.

Nordstream 2... Hvis man er glad for gas og Putin.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Lintz » 21 jan 2022 21:32

Rendte lige over denne - Måske meget sandt.
Capture.PNG
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 21 jan 2022 22:40

svanggaard skrev:
21 jan 2022 21:31
@triumph Jeg ved ikke lige hvor du har de 160kg fra? Tallet er så vidt jeg kan se 844 kg husholdningsaffald pr dansker. Faktisk rekord i EU. Og industriaffald er ikke med i tallet.

Jeg er ikke så meget imod plastic som sådan. Plastic har masser af gode egenskaber bl.a. i emballage. Problemet er at emballagen ikke er genanvendelig. Når Hr og Fru DK sorterer i plasticcontaineren er det kun 15 procent af plast fra husholdningsaffald bliver genanvendt i praksis. Mao. er der behov for nogle mere miljøvenlige emballagesystemer. Noget kunne baseres på et velfungerende pantsystem. Andet kunne baseres på plastic som er lettere at sortere/genanvende og endelig bruges der ofte plasticemballage til produkter som sagtens kunne være pakket ind pap el. lign..
Nordstream 2... Hvis man er glad for gas og Putin.
De 160kg kom fra den Samvirke artikel jeg linkede til.
Husholdningsaffald inkludere jo reklamer, batteier, kartoffelskræller, OMA. Derfor er tallet jo højere end tallet for emballage.
Det hjælper jo ikke vi spare 50% emballage, hvis det medføre at vi skal smide 50% flere fødevare ud.

Hård plast er genanvendelig.
Dermed ikke sagt at det ikke bliver hældt i havet i Indonesien. Men det er vist en politisk beslutning.
Sagen er også den. at det ikke nødvendigvis er en fed forretning at genbruge plast.
Plast er lavet af olie, så det brænder fantastisk.
Da Kjøvenhavnerene skulle sortere plasten ud fra husholdningsaffaldet, så faldt brændværdien af affaldet til det halve.
Hvilket medførte at de måtte sejle affald (Med plast) ind fra England, for at holde varmen.

Hvis man skal genanvende plast, så skal man smelte og adskille de forskellige plasttyper.
Det koster energi, og når det nu kan gøre nytte som fjernvarme. Så er det ikke givet, at det giver klimamæssigt mening.
I hvert fald giver det mindre mindre mening at sejle det til Indonesien, for at hælde det i havet der (Eller brænde det af i en håndfyret, hjemmelavet ovn der bager kiks)

En del af problemet er at der mangler standarter.
F.eks er alle danske sodavandsflasker lavet vi PET.
Derfor er det nemt at genbruge.
Det er miljømæssigt en god løsning da direkte genbrug er nemt. Det fylder/vejer ikke meget at transportere (Da det er klemt sammen) Og da en PET flaske ikke vejer mange gram, så skal der ikke bruges meget energi til at lave en ny.
En glasflaske skal vaskes/steriliseres og glas er energikrævende at fremstille.

Men hvis alt andet hård plast er lavet i 30 forskellige materialer, så er det umuligt at sortere og genbruge til noget der kræver definerede egenskaber.
(Altså Hvis kødbakker er lavet af PE, Juiceflasken af PET, Yoghurt flasken af PU (O.s.v.) Og det hele havner i den samme container.)
Ofte kan hård plast genbruges til terrasse brædder i plast, eller andre materialer hvor man ikke skal være sikker på egenskaber.
Men som fødevare emballage kan det ikke bruges.

Blød plast er pt ikke genanvendelig da den ofte består af mange forskellige komponenter. både forskellige plasttyper, men også forskellige laktyper, og ofte er f.eks plasttyper lamineret sammen med f.eks. alu folie.
F.eks. består en typisk kaffepose af 22 forskellige lag der er lamineret sammen. (Kaffe afgiver gas der skal kunne diffundere ud af plast, mens ilt ikke må kunne komme ind. Det kræver helt særlige egenskaber)
Det skal dog siges at halvdelen af det firma jeg arbejder i PT er hos Makeen i Randers, der har opfundet en metode der kan tilbageføre plasten tilbage til de oprindelige grundstoffer. Så plasten kan genbruges til nye materialer.
Jeg ved dog ikke om ikke resurseforbruget er lige så højt, at det giver miljømæssigt mening. Men det er jo ikke altid det der tæller. Hvis man bare kan skrive 100% genbrug på pakken.

Jeg har været ansat på Dalum papir, der fremstillede genbrugspapir. Man starter med 99 % vand, og 1 % papirfibre. Man dræner vandet til der er 50% papirfibre, og 50% vand. De 46% vand fordampes. Det kræver meget energi, og store skovarealer (For genbrugspapir består ikke af 100% genbrugspapir) Hvis man coater /laminere papir/pap med noget der giver en barriere mod ilt/væske. Så kan papir/pap ikke genbruges.

Jeg er 100% sikker på. At hvis plasten ikke havner i havet. Men f.eks bliver brændt af, eller lavet til ny plast. Så er det mere miljømæssigt korrekt end at bruge pap/Papir

Kommentaren om Russisk gas skulle give "Grøn" strøm til min elbil var naturligvis en sarkastisk kommentar ifh. til at pudse sin glorie ved at køre elbil

Her er en artikel om at Makeen vil lave plast til brændstof. Men pt har de planer om at lave det til grundstoffer der kan genbruges til ny plast
https://www.pv.dk/kunder/smaa-og-mellem ... into-fuel/

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 22 jan 2022 06:50

Jeg tror faktisk vi er meget enige.

Min frustration bunder de store mængder affald som ryger direkte på forbrændingen og videre til deponi. Vores sortering til plasticcontaineren udløser kun en en brøkdel til genanvendelse. Det kan helt klart gøres bedre.

I samme øjeblik materialerne blandes (laminering, coating, limning etc.) bliver det i sagens natur svært at adskille materialerne igen. Det er en kæmpe udfordring ift. genanvendelse. Jeg har svært ved at forestille mig at voksbehandlet papir er miljømæssigt værre end foliebakker, men det kan godt være du har ret.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af lamborg » 23 jan 2022 10:02

Nå folk går åbenbart ikke så meget op i el prisen nåpr de ikke gider bare prøve på at spare lidt
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... et/9094046
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 23 jan 2022 11:26

De høje energipriser får langt større effekt end bare varmeregningen.
Jeg så at kunstgødningsfabrikkerne lå stille, fordi energipriserne var så høje, at gødningsfabrikker ikke regnede med at kunne sælge gødningen
=> til næste år høster bønderne mindre => fødevarepriser stiger.
El udgiften er væsentlig ifh til svineproduktion. PT ligger svinenoteringen på det laveste i 20 år. Jeg kan huske da jeg var dreng (for 35-40 år siden) der var noteringen for svinekød 13 kr/kg. Nu er den 7,9 kr/ kg.
Der er nogen erhverv hvor man kommer i klemme, fordi meromkostningen ikke straks kan lægges over på forbrugeren

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pelle » 23 jan 2022 12:00

calle skrev:
20 jan 2022 14:48
Nu er der skiftet til Modstrøm efter flere år hos Vindstød. Dråben var, at man ikke kan ringe til Vindstød. Så skrev jeg til dem, at jeg gerne ville ringes op. Jeg fik efter et par dage en mail om, at de ikke kunne/ville ringe til mig pga. travlhed. Hvem tror de, at de er ???? Det er jo blevet hammer nemt at skifte, efter at måleren er blevet fjernaflæst. Det tager under 2 minutter, så de skal ikke blive for smarte !

Venlig hilsen :-)
jeg har tit tænkt det samme. Det skal foregå over mail. Må da være hurtigere at gribe knoglen i stedet for en masse unødige misforståelser over mail. Og så skal man vente 5-6 dage på svar. :shock:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 23 jan 2022 17:43

Som jeg nævnet tidligere, har jeg ikke meget tillid til dem der skal føre Damarks grønne ambitioner ud i virkeligheden.
Hvad fanden sker der.....
Først køber DSB ubrugelige tog fra Italien, som de bruger 12 år og 9 millarder på at poste penge i, inde de bliver kasseret, uden rigtig at have været ude og køre.
Så bygger der et nyt spor til Ringsted for 10 milliarder, men flytter ikke Ringsted stationen til det rigtige sted, fordi det er for dyrt.
Hvorefter de ombygger Ringsted station for mere end det havde kostet at bygge en ny station.
Men nu kan de jo ikke bygge en ny station, for de har jo lagt skinnerne.......
Da de så er færdige, så kan der kun køre et tog på stækningen, og kun med 120 km i timen, istedet for 180 km/t. Fordi det nye overvågningssystem de har bygget på banen ikke kan integreres i de eksisterende tog før 2030......!!!!
Og det vil tage 9 år at lave et nyt midlertidigt signal system.
Er det ikke kun i DSB det kan tage 9 år at få en lampe til at skifte fra grøn til rød......

Nu har de fået nye elektriske tog
Og som trafikministerren sagde; Denne gang skal vi have gennemprøvet teknik der virker.'
Men det hjælper jo for helvede ikke, hvis de glemmer og hænge køreledninger op.....
De er først klar i 2027. Det på trods af at togende blev bestilt i 2018......
Og signal systemet først er etaberet i 2024.
Det er fucking 6 år for at etablere et signalsystem de selv har bestilt togende med
Og så i øvrigt stadigt ikke sørger for at købe noget der fungere

https://ing.dk/artikel/spritnye-vectron ... rug-253653

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af BWJ » 23 jan 2022 21:52

triumph skrev:
23 jan 2022 17:43
Som jeg nævnet tidligere, har jeg ikke meget tillid til dem der skal føre Damarks grønne ambitioner ud i virkeligheden.
Hvad fanden sker der.....
Først køber DSB ubrugelige tog fra Italien, som de bruger 12 år og 9 millarder på at poste penge i, inde de bliver kasseret, uden rigtig at have været ude og køre.
Så bygger der et nyt spor til Ringsted for 10 milliarder, men flytter ikke Ringsted stationen til det rigtige sted, fordi det er for dyrt.
Hvorefter de ombygger Ringsted station for mere end det havde kostet at bygge en ny station.
Men nu kan de jo ikke bygge en ny station, for de har jo lagt skinnerne.......
Da de så er færdige, så kan der kun køre et tog på stækningen, og kun med 120 km i timen, istedet for 180 km/t. Fordi det nye overvågningssystem de har bygget på banen ikke kan integreres i de eksisterende tog før 2030......!!!!
Og det vil tage 9 år at lave et nyt midlertidigt signal system.
Er det ikke kun i DSB det kan tage 9 år at få en lampe til at skifte fra grøn til rød......

Nu har de fået nye elektriske tog
Og som trafikministerren sagde; Denne gang skal vi have gennemprøvet teknik der virker.'
Men det hjælper jo for helvede ikke, hvis de glemmer og hænge køreledninger op.....
De er først klar i 2027. Det på trods af at togende blev bestilt i 2018......
Og signal systemet først er etaberet i 2024.
Det er fucking 6 år for at etablere et signalsystem de selv har bestilt togende med
Og så i øvrigt stadigt ikke sørger for at købe noget der fungere

https://ing.dk/artikel/spritnye-vectron ... rug-253653
Som jeg så tit har sagt, hvis man ikke fatter almindelig logik så kan man blive politiker, men det kan være svært at få en plads da der sidder indavl på de fleste pladser.
Det skulle være et ufravigeligt krav, at folk der sidder på borgen skal ud i erhvervspraktik mindst hvert 4 år.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar