Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
calle

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af calle » 13 jan 2022 18:33

triumph skrev:
29 dec 2021 15:15
Stigende energipriser sætter også gang i kulkraft, skiffergas og meget andet, som vi netop skulle bort fra ved at købe varmepumper og elbiler. Det er i hvertfald ikke nu polakkerne lukker kulminerne
Nej spørgsmålet er, om vi skal genåbne naturgasfelterne i Nordsøen - Drogar-Dolar(LBG).gif Det kommer imidlertid til at gå ud over mine klimaaktier new22 , så den løsning duer nok ikke. Et mildere klima er løsningen. Behold din V8 firehjulstrækker. Forstår ikke folk er så bange for temperaturstigninger. Det vil glæde mig, hvis folk kommer på charterferier til Danmark. Så skal vi holde grisefester - med momsfrit grisekød icon_cheesygrin.gif og vores klimaaktier vil explodere icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 13 jan 2022 19:25

Det var vist i 1982 at Shubidua kom med deres spådom:

Der er sket en forurening
af den ydre atmosfære
så meterologerne har lovet at
vi nu får bedre vejr.
Eskimoerne får solstik og Sahara bli'r til is
og Danmark bli'r det nye tropeferie-paradis.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 13 jan 2022 19:40

Dunas skrev:
13 jan 2022 17:27
Kommer lige fra min frisør. Hun fortalte de havde jordvarme, som de fik tilbage i 2015/2016 på deres ejendom.
Deres el regning er også eksploderet (+14.000 kr), og de overvejer nu et pille fyr, der bliver koblet på systemet,
så de selv kan vælge imellem jordvarme eller pille fyr. Hun var klar over jeg havde pille fyr og spurgte ind til det.
Synes på en måde det er øv, at flere og flere vil tilkoble eller over til pille fyr. Meningen var jo netop en fornuftig
opvarmnings pris på varmepumpe, jordvarme og hvad der ellers findes klima venlig, for dem der har mulighed for det i deres bolig.
Ved ikke om el priser vil falde til foråret/sommer. Vi må håber det bliver mere normalt.
Jeg bruger ikke meget strøm, men kan mærke at min el regning også har fået et pænt hug opad, sammenlignet sidste år.
Jeg gætter på at træpillerne får et nyk opad også - så det er ikke givet at pillefyr er den bedste løsning. Men det giver selvf. lidt forsyningssikkerhed. Hvis fyret strejker kører VP sikkert - og vice versa.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Dunas » 14 jan 2022 16:28

svanggaard skrev:
13 jan 2022 19:40
Jeg gætter på at træpillerne får et nyk opad også - så det er ikke givet at pillefyr er den bedste løsning. Men det giver selvf. lidt forsyningssikkerhed. Hvis fyret strejker kører VP sikkert - og vice versa.
Ja det kan du have ret i, at træpiller bliver dyrere fremover. Men jeg er alligevel spændt på, hvad priserne bliver
på træpiller til sommer, hvor jeg plejer og købe hjem til næste års forbrug. Vil ikke afskrive muligheden, at træpiller
falder i pris til normalt niveau omkring 1600 kr. ved grænsehandel pille web butikker, hvis vi får et varmt forår og sommer.
Hvis prisen er som den er nu ca. 2000 kr. overlever vi nok alligevel. Det betyder kun en stigning omkring 1600-2000 kr for et år for mig.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 16 jan 2022 09:12

Jeg har selv både brændekedel, pillefyr og brændeovn. Den løsning blev netop valgt for at kunne styre udgifterne i det tilfælde af træpiller skulle stige voldsomt. Efterhånden bruges brændeovnen kun et par gange om året, men jeg har valgt at beholde den for at ha' varme hvis strømmen ryger. For et par år siden manglede jeg strøm i et døgns tid da en lokal landmand havde revet stikledningen over med en gruber. Det var om sommeren - så vi kom ikke til at fryse, men det satte lidt tanker om forsyningssikkerhed i gang.

Jeg har hørt om flere som har skrottet både fyr og brændeovn til fordel for varmepumpe. Jeg gætter på at der er go' fornuft i at beholde brændeovnen lidt endnu - så der er noget at falde tilbage på når elpriser er for høje. Brændeovnen kan i mange tilfælde ta' toppen af prisstigningerne. Det er jeg vist ikke den eneste som mener: https://www.tv2nord.dk/nordjylland/stig ... raendeovne

Når alt det er sagt tror jeg, at driften af mange varmepumper kan optimeres. Mit indtryk er, at hvis man blot bruger "fabriksindstillingerne" i VP kan der være en del at hente på ordentlig indregulering - akkurat som på et pillefyr.


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Bri_Jac » 17 jan 2022 08:22

svanggaard skrev:
16 jan 2022 09:12
For et par år siden manglede jeg strøm i et døgns tid da en lokal landmand havde revet stikledningen over med en gruber. Det var om sommeren - så vi kom ikke til at fryse, men det satte lidt tanker om forsyningssikkerhed i gang.

Jeg har hørt om flere som har skrottet både fyr og brændeovn til fordel for varmepumpe. Jeg gætter på at der er go' fornuft i at beholde brændeovnen lidt endnu - så der er noget at falde tilbage på når elpriser er for høje.
Jeg bygger nyt hus, og har også bygget skorsten. så jeg vil tilslutte og benytte brændeovn. Jeg er den eneste i miles omkreds der har nybygget hus og skorsten...
1) Når der kommer hackerangreb og alt el forsvinder den koldeste vinternat
2) Når min luft/vand VP ikke kan følge med om vinteren

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 17 jan 2022 09:31

Ja det koster en smule til skorstensfejer, men jeg synes værdien af at ha' en backup-løsning er pengene værd.

Indtil videre har vi ikke behøvet at bekymre os om stabil strøm. Jeg tvivler også på at der bliver generelle problemer i fremtiden, men omstilling til grøn energi kræver lidt omtanke: https://www.danskenergi.dk/nyheder/anal ... under-pres

calle

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af calle » 19 jan 2022 11:41

Nogen der køber el fra Modstrøm, og er der problemer med dem ? Man kan få et introtilbud på 6 måneders fastprisaftale til 12,50 øre pr kwh. Det er da vist billligt? Jeg går ud fra, at de 12,50 øre er prisen uanset om vores forbrug primært er mellem kl. 1700 og kl. 2000 ? Abonnementet koster ca. 36 kr om måneden.

Venlig hilsen

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 19 jan 2022 13:50

Det er umiddelbart billigt, men
* Der er lukket for alle med forbrug > 7000kWh/år
* Efter 6 mdr skiftes automatisk til deres Grundprodukt som er time/flexafregnet Nord Pool pris + 18,75 øre/kwh :shock:

Mao. kan det gå hen at blive meget dyrt hvis ikke du er skarp på at skifte elhandler når de 6 mdr. er gået.

Tænker umiddelbart at Modstrøm er lige så gode/dårlige som andre elhandlere. Du kan sikkert spare en af de lange ved at skifte midlertidigt i 6 mdr. som priserne ser ud nu, men tror du skal læse ALT det der står med småt.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af Dinsol » 19 jan 2022 14:45

Når noget er for godt til at være sandt skal man da hoppe i med begge ben
Meen de er der ikke for dine blå øjnes skyld
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh


Besvar