Godt man har pillefyr i den her tid.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af fryseren »

calle skrev: 11 jan 2022 10:19 Selv om der er noget arbejde med de skide træpiller og briketter til brændeovnene, så skal man også huske at glæde sig over den billige varme de giver i den her tid, hvor energipriserne er på himmelflugt. Nu håber jeg bare, at priserne på træpiller holder sig i ro. Iøvrigt mener jeg, at energiafgifterne og momsen burde nedjusteres, så staten ikke lever højt på befolkningens økonomiske trængsler.

Venlig hilsen
Vi nyder den billige brænde, og på de dage varmepumpe varmeprisen er billigere end brændet så nyder vi vores ret billige elvarme icon_cheesygrin.gif

Varmepumperne var flere gange under 20 øre/kwh i starten af måneden 8) 8)
I morgen aften 12/1-22 fra kl 20 kommer den ned på 16 øre/kwh og falder gradvist til 14 øre/kwh ved midnat.

Strøm til elvarme afgift kombineret med brændeovn virker!
Der spares både penge og arbejde med at fodre brændeovnen.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af svanggaard »

Jeg kan altså ikke få dine tal til at stemme. Regnede lige efter:

Strøm (Nord pool 12/1 kl 20) 0,78701 kr
Elafgift(reduceret) 0,008 kr
Cerius transport 0 kr (Kender ikke tarif - så sætter til 0)
Energinet nettarif 0,049 kr
Energinet systemtarif 0,061 kr
I alt 0,90501 kr
Moms 0,2262525 kr
I alt inkl. moms 1,1312625 kr / KWh (strøm)

Du skriver at det koster dig 16 øre/kWh (varme - formoder jeg). Det giver så en COP > 7 (1,1312625/0,16)
Som du kan se af ovenstående har jeg sat Cerius (netselskab) transport til 0kr pr. kWh. Når transport (og moms af transport) medregnes ser det endnu værre ud :shock:

Hvad er det jeg overser?
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af svanggaard »

Ahh.. ser lige at jeg har taget nord pool pris fra 19-20 - ikke fra 20-21.

Med de 15,6 øre/kWh passer det bedre. Så er det bare surt at prisen sjældent er dernede efterhånden.
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af fryseren »

svanggaard skrev: 12 jan 2022 08:20 Ahh.. ser lige at jeg har taget nord pool pris fra 19-20 - ikke fra 20-21.

Med de 15,6 øre/kWh passer det bedre. Så er det bare surt at prisen sjældent er dernede efterhånden.
Varmeprisen fra varmepumperne har faktisk været under brændepris i ret mange timer i år, det kan ses på højden af brændestablen der ikke synker så hurtigt som den ellers ville have gjort.

I efter kl 20 i aften, så bliver der også tændt for den elektrisk gulvvarme - Alle fire kvadratmeter LAUGHT~211.GIF
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af svanggaard »

Ingen tvivl om at VP kan være attraktivt. Men det er ualmindeligt svært at lave et ædrueligt regnestykke. Der er mange faktorer der spiller ind:
  • Spotprisen på Nord Pool
  • Nuværende og fremtidige tariffer hos netselskaber
  • Vedligehold/afskrivning på anlæg
  • Mulighed eller ej for refusion af elafgift ved opladning af elbil
Og ift. opvarmning med biomasse:
  • Priser og afgifter på brændsel
  • Lovgivning ift. f.eks. alder/effektivitet/partikeludledning ved fyringsanlæg
Tror det mest lønsomme og sikre er at reducere energiforbruget (isolere osv) uanset hvilken varmekilde man har.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af svanggaard »

fryseren skrev: 12 jan 2022 09:27 I efter kl 20 i aften, så bliver der også tændt for den elektrisk gulvvarme - Alle fire kvadratmeter ....
Du ville sikkert tænke dig om en ekstra gang hvis IKKE du fik reduceret elafgift. Jeg har på ingen måder ondt i r"#¤ over det, men det er nok en af årsagerne til at regeringen ikke har så travlt med at fjerne/reducere den almindelige elafgift.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af lamborg »

Hvorfor skulle du da også have ondt i røven . Talet omkring de 14 øre er jo alt for simpelt og kan ikke udregnes på den måde . Der er mange andre ting du skal tage i betragtning . Forhøjet transport udgift bare for atnævne en ting og så har jeg ikke været inde på den væsentligt højere anlægsudgift . Men for helvede drenge det er småpenge vi snakker om at spare :-) og totalt ligegyldigt med mindre man er meget økonomisk presset i forvejen .
Tror nu på der kommer en hjælpepakke fra folketinget men problemet ligger nok i hvordan man skal skrue den sammen så den hjælper der hvor der er behov og ikke for dem der ikke har behov men bare vil rage til sig :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af svanggaard »

lamborg skrev: 12 jan 2022 11:35 Hvorfor skulle du da også have ondt i røven . Talet omkring de 14 øre er jo alt for simpelt og kan ikke udregnes på den måde . Der er mange andre ting du skal tage i betragtning . Forhøjet transport udgift bare for atnævne en ting og så har jeg ikke været inde på den væsentligt højere anlægsudgift . Men for helvede drenge det er småpenge vi snakker om at spare :-) og totalt ligegyldigt med mindre man er meget økonomisk presset i forvejen .
Tror nu på der kommer en hjælpepakke fra folketinget men problemet ligger nok i hvordan man skal skrue den sammen så den hjælper der hvor der er behov og ikke for dem der ikke har behov men bare vil rage til sig :-)
Regnestykket er temmeligt kompliceret - som jeg vist gav udtryk for tidligere. Og noget andet er, om vi vil fryse mens der spises aftensmad og svedes mens vi sover. Det virker ikke så fedt at ha' en dyr varmepumpe, hvis den kun må bruges om natten når vesten vinden suser eller om sommeren når solen skinner. Vi, der varmer med træpiller, låser jo reelt prisen når vi køber til sæsonen. Vi får varmen når den skal bruges - uafhængigt af vind, sol og regn i norge. Det er jo også noget værd.

Regeringen har vist lavet en pakke hvor folk på overførselsindkomst kan søge en varmecheck.
calle

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af calle »

lamborg skrev: 12 jan 2022 11:35 Hvorfor skulle du da også have ondt i røven . Talet omkring de 14 øre er jo alt for simpelt og kan ikke udregnes på den måde . Der er mange andre ting du skal tage i betragtning . Forhøjet transport udgift bare for atnævne en ting og så har jeg ikke været inde på den væsentligt højere anlægsudgift . Men for helvede drenge det er småpenge vi snakker om at spare :-) og totalt ligegyldigt med mindre man er meget økonomisk presset i forvejen .
Tror nu på der kommer en hjælpepakke fra folketinget men problemet ligger nok i hvordan man skal skrue den sammen så den hjælper der hvor der er behov og ikke for dem der ikke har behov men bare vil rage til sig :-)
Aahhh. Småpenge og småpenge. Jeg tror også det vil gøre ondt på gennemsnitsfamilien, hvis det her fortsætter.

Venlig hilsen
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af lamborg »

Rigtigt Calle .
Men det var ikke prisstigningen jeg skrev om det var mere det med at tænde for det ene eller det andet alt efter hvilket der var billigst i den og den time
Det er det der er småpenge i det store regnestykke :-)
Ikke selve selve el og varme pris . Uff det bliver noget skrammel for mange og jeg tør næsten ikke tænke på hvis det var sket da jeg havde mine tre mindste boende hjemme . Hold da op hvor jeg føler med dem der i forvejen kæmper med at få det til at hænge sammen .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar