Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Løbende omkostninger

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af fryseren » 07 jan 2022 10:57

svanggaard skrev:
07 jan 2022 10:08
Jeg mener sådan set heller ikke, at jeg skal have refusion for en afgift jeg ikke har betalt.

Pointen er, at jeg skal tage den manglende mulighed for refusion med i betragtning, når jeg regner på lønsomheden i et solcelleanlæg. Hvis jeg vil hjemmelade og have afgiftsfri strøm til elbilen, skal jeg være sikker på at et solcelleanlæg er stort nok til at producere den strøm der skal på bilen.
Når du har elvarme, så er al strøm over 4.000 Kwh afgiftsfri. (0,8 øre)

Og med de nyeste regler pr 1. jan 2022 for solceller, så skal lønsomheden kun regnes op mod den afgiftsfri strøm
Dette fordi det med elvarme og elbil vil være tæt ved umuligt at producere nok strøm til også at gøre et indhug i de dyreste/første 4.000 Kwh man bruger fra el nettet.

Hvis man ikke har elvarme, så skal lønsomheden regnes op mod den fulde elafgift og skal der regnes på Clever og CO. versus solcellestrøm for en del af kilometrene og fuldafgifts på resten. Her kommer et batteri på solcellerne til sit rette element, gerne et med en del størrelse.

Ligeledes så man i lønsomheden og tænke at solcellerne med en 1000L Akkumuleringstank kan lave en anseelig del af det varme vand og gulvvarme i 7 mdr om året. Så kan der spares lidt på den årlige regning af træpiller/gas/olie.

Jeg sidder i disse dage og kigger på solcelle tilbud både med og uden batteri, fordi jeg ville komme på ny ordning og har elvarme er rentabiliteten ikke imponerende, men begge typer kan i det mindste tjene sig selv hjem over 15-20 år.


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af fryseren » 07 jan 2022 11:01

svanggaard skrev:
07 jan 2022 10:08
Jeg mener sådan set heller ikke, at jeg skal have refusion for en afgift jeg ikke har betalt.

Pointen er, at jeg skal tage den manglende mulighed for refusion med i betragtning
Du skal da også have med i betragtning at refusionen er en midlertidig lovgivning der indtil videre er blevet forlænget når den var ved at udløbe.

Hvad kommer der til at ske når rigtigt mange har fået elbil ?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af svanggaard » 07 jan 2022 11:14

Mig bekendt er ordningen forlænget til 2030. Hvorvidt beløbet(pr. kWh) er fastfrosset, eller følger den reelle elafgift, aner jeg ikke. Men elafgiften skal vist sættes ned.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af pille bruger » 07 jan 2022 11:16

Hvad der sker er der et godt eksempel på i Fredericia.

https://frdb.dk/artikel/trefor-har-fund ... rvX8nchDjI

For meget belastning og for lille kapacitet.
Det bliver nok virkeligheden flere steder.
Nettet skal udvides, og det koster.
Forvent ikke at prisen sættes ned de næste mange år.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af svanggaard » 07 jan 2022 12:02

pille bruger skrev:
07 jan 2022 11:16
Hvad der sker er der et godt eksempel på i Fredericia.

https://frdb.dk/artikel/trefor-har-fund ... rvX8nchDjI

For meget belastning og for lille kapacitet.
Det bliver nok virkeligheden flere steder.
Nettet skal udvides, og det koster.
Forvent ikke at prisen sættes ned de næste mange år.
Den rå strøm bliver næppe billigere. Ej heller transportudgifterne. Men selve elafgiften bliver formodentligt lavere. se bl.a. her: https://www.danskenergi.dk/nyheder/rege ... e-elafgift

>>
Med udspillet foreslår regeringen også at sænke den almindelige elafgift gradvist med 23 øre/kWh frem mod 2030 startende fra næste år. Dermed vil afgiften med regeringens udspil falde fra 90 øre/kWh i år til cirka 57 øre/kWh i 2030, når man lægger en tidligere vedtaget nedsættelse på 10 øre/kWh til fra Energiaftale 2018.
<<

Politikerne er godt klar over der er et problem med energipriser. De kan ikke styre priserne på (verdens)markedet, men de kan give en check/tilskud til forbrugerne eller sænke elafgiften. Der er nogle som er fortalere for en hurtigere reduktion i elafgift, mens andre mener at reduktion modarbejder den grønne omstilling.


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af fryseren » 07 jan 2022 12:44

svanggaard skrev:
07 jan 2022 12:02
Den rå strøm bliver næppe billigere. Ej heller transportudgifterne. Men selve elafgiften bliver formodentligt lavere. se bl.a. her: https://www.danskenergi.dk/nyheder/rege ... e-elafgift

>>
Med udspillet foreslår regeringen også at sænke den almindelige elafgift gradvist med 23 øre/kWh frem mod 2030 startende fra næste år. Dermed vil afgiften med regeringens udspil falde fra 90 øre/kWh i år til cirka 57 øre/kWh i 2030, når man lægger en tidligere vedtaget nedsættelse på 10 øre/kWh til fra Energiaftale 2018.
<<

Politikerne er godt klar over der er et problem med energipriser. De kan ikke styre priserne på (verdens)markedet, men de kan give en check/tilskud til forbrugerne eller sænke elafgiften. Der er nogle som er fortalere for en hurtigere reduktion i elafgift, mens andre mener at reduktion modarbejder den grønne omstilling.
Et er hvad lobby virksomheden Dansk energi har på deres ønskeseddel; noget andet er hvad der sker i virkeligheden.

Almindelig elafgift
2019 = 88,4 øre
2020 = 89,2 øre
2021 = 90 øre
2022 = 90,3 øre
2023.... ?

Man må selvfølgelig godt håbe på det bedste indefra folketinget

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af svanggaard » 07 jan 2022 13:05

Jeg tror ikke vi skal være så bange for elafgiften. Den stikker nok ikke helt af og ser jo faktisk ud til at falde. Husk i øvrigt at PSO-afgiften faktisk forsvandt.

Vi skal nok være mere nervøse for hvad vore lokale netselskaber finder på. Mange af netselskaberne er håbløst bagud ift. dimensionering af kablerne. Tænk hvilket ekstra forbrug der kommer hvis bare 20% af husene på villavejen får varmepumpe og elbil.

Og vi forbrugere kommer jo også til at betale en stor del af regningen når der trækkes kabler til vindmøller, ladestandere og PtX anlæg.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af svanggaard » 07 jan 2022 14:49

fryseren skrev:
07 jan 2022 09:34
Hvor i alverden mener du at kunne finde et 10Kwh batteri til 10.000,- ? (som også virker efter 117 op-/afladninger)
Hvis man går efter anerkendte plug-n-play løsninger er prisen høj. Måske kan vi være heldige at prisen falder (det har den gjort de sidste år) - ellers må vi gå efter "skæve" løsninger.
Et EG4 batteri (LiFePO4) på 5,2kWh fås for ca. 10.000 (https://www.signaturesolar.com/collecti ... lifepower4). Alternativt findes der ledCarbon batterier eller kina-batterier som måske vil fungere. Tror ikke det er helt umuligt af finde 8-10kWh til omtrentligt 10k kr.



Du kan absolut ikke forvente at pris forskellen er 1,5 kroner hvert døgn, ret ofte vil den være nede i 10-15 øre i forskel.

Ja, måske. Det er svært at spå - især om fremtiden. Jeg kan blot konstatere at, her i vinter, ofte svinger med op 1-2 kr/kwh indenfor et enkelt døgn. Hertil transport, elafgift og moms (af det hele). Personligt tror jeg på endnu større udsving i fremtiden. Her er dit gæt lige så godt som mit.

For at du må aflade dit batteri ud på nettet, så skal du være registeret som decideret elproducent.
Som solceller ejer på en nettomåler ordning, må du kun bruge batteriet til at dække eget direkte elforbrug.
Du må også godt nøjes med at eje et batteri og lade det op fra elnettet og dække eget direkte elforbrug i de dyre timer.
Ikke iflg. vindstød og mit lokale netselskab. De kan jo ikke vide (og er ligeglade med) om strømen kommer fra solcellerne eller batteriet.

Konvertingstab AC-DC-AC, kan du roligt sætte til mindst 20% (måske 30%)
Ja, det er et kæmpe problem. Sådan er det bare.

Så hvis du vil bruge 10Kwh så skal du købe mindst 12 Kwh fra elnettet. (måske 13 Kwh)
Hvis jeg køber til spotpris 1 kr kommer jeg til at give ca. 32kr alt inkl. for 12kWh. Bruger jeg selv 10kWh når spotpris er 2kr sparer jeg ca. 40 kr. Differencen på 8 kr er den reelle besparelse. Kan jeg sælge noget af strømmen retur til nettet får jeg vist elafgiften retur. Det pynter lidt. Men ja, en del af strømmen skal helst stamme fra solceller.

Hvis du vil være "elproducent" med dit batteri, skal du også betale elnettet for at få lov sælge strømmen, da du er på C-nettet koster det KASSEN at være elproducent.

Har du solceller med batteri, vil det nogle gange kunne svare sig at lade batteriet op om natten fra elnettet, med formålet at kunne sælge mest muligt solcelle strøm om dagen.
Jeg kan ikke se noget problem i at sælge på et vilkårligt tidspunkt- det behøver ikke være i dagtimer.

Det kræver en daglig indsats på 10-15 minutter for at indsamle elpriser, regne på tingene og programmere tidspunkter.
Det kan man automatisere sig ud af. Alternativt er det ikke helt skævt af lade fra 01.00-04.00 og sælge fra 17.00-20.00

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Løbende omkostninger

Indlæg af Bri_Jac » 10 jan 2022 14:39

jeg har lavet et script til min Domoticz homeautomation server. Det viser spot elpris per time på de forecasts som er tilgængeligt hos energinet

Basalt henter jeg spotprisen her og filtrer udfra mine ønsker:
https://www.energidataservice.dk/tso-el ... spotprices

https://www.domoticz.com/forum/viewtopi ... ce#p227407


Besvar