Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vindstød

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vindstød

Indlæg af triumph » 25 dec 2021 21:22

svanggaard skrev:
25 dec 2021 20:53
A-kraft kunne bestemt være en mulighed. Frankrig har haft lavere elpriser pga. a-kraft end resten af Europa. Lige nu har de så udfordringer med 2 værker der er offline pga. uplanlagt vedligehold og generelt underdimmensionere elnet - bl.a. i normandiet.

Problemet med Akraft er, at det realistisk vil ta' mindst 20 år inden der er noget kørende i DK hvis man satte projektet i gang i dag. Det er simpelthen for langsigtet.

Jeg tror den rigtige løsning er en kombination af
1) Fortsat udbygning af solceller og havvind (ikke flere kæmpemøller på land)
2) Massivt fokus på udvikling af teknologier til energilagring, herunder konvertering til 3. generationsbrændstof/e-fuels.
3) Lokalt/dansk biomasse (f.eks. energipil, poppel osv.) til erstatning for kul/gas/olie indtil vi kan producere og gemme tilstrækkelige mængder sol/vind energi.
Vi skal i hvert fald have el når solen ikke skinner/vinden ikke blæser.
Pt arbejder jeg på en fabrik der laver power to X / brint ved elektrolyse.
Tro mig. Der går også 20 år inden det yder et betydeligt bidrag til energi forsyningen i Danmark.
Og det har en virkningsgrad på 19%


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Vindstød

Indlæg af Bri_Jac » 26 dec 2021 11:44

triumph skrev:
25 dec 2021 21:22
Der går også 20 år inden det yder et betydeligt bidrag til energi forsyningen i Danmark.
Og det har en virkningsgrad på 19%
en virkningsgrad på 19% er stadig MARKANT bedre end at købe gas fra Russerne ;-)
Så mer af det ;-)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Vindstød

Indlæg af MichaelK » 26 dec 2021 13:24

Men, hvor kommer strømmen til elektrolyseprocessen fra? -De vindmøller, der ikke drejer rundt, når det er vindstiller?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vindstød

Indlæg af triumph » 26 dec 2021 18:47

MichaelK skrev:
26 dec 2021 13:24
Men, hvor kommer strømmen til elektrolyseprocessen fra? -De vindmøller, der ikke drejer rundt, når det er vindstiller?
Ideen var vel at opsætte rigtigt mange vindmøller, og bruge elektrolyse når der var overskudsproduktion af el. Det er så ikke rigtigt aktuelt pt.
Fordelen ved Brint er jo at det kan lageres (eller videre forarbejdes til sprit eller ammoniak)

Faldt lige over dette;
https://www.altinget.dk/artikel/hockeys ... ffekten-af
https://landbrugsavisen.dk/et-skridt-n% ... -teknologi

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Vindstød

Indlæg af Smoelfen » 27 dec 2021 09:53

Hej der.
Jeg smider lige en lille bumpe icon_cheesygrin.gif
Nu har svenskerne gang i at nedlukke Ringhals 1&2, endda før tid. Skulle vi ikke købe/leje dem og levetidsforlænge dem med 25-30 år? Det vil give 2 GW grundproduktion, de 2 blokke er bygget, der er elnets kapacitet til at fylde strøm på Sjælland og Jylland, og ligger tilpas langt væk :) Så kan vi på en nem måde, her og nu, nedsætte vores CO2 udslip betydeligt. Bare en tanke......

Mvh Smoelfen.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vindstød

Indlæg af svanggaard » 27 dec 2021 11:56

Der lukkes også anlæg i Tyskland og Belgien. Nogle anlæg er så gamle, at det er det eneste forsvarlige at gøre, mens andre lukkes af rent politiske årsager.
Faktum er, at kapacitetsfaktor på akraft er > 92% mens vindmøller kun leverer omkring 46%. Så når akraft lukkes kan man ikke bare sætte ekstra møller op. Det løser kun problemet en del af tiden. Så tyskerne (og vi andre for den sags skyld) bliver mere og mere afhængige af gas-baseret el-produktion. Måske sku' tyskerne ha' ventet lidt med at lukke akraft - de er håbløst bagud med VE på nuværende tidspunkt.

Vi kan ikke regne med at norge kan levere vandkraft når vi selv mangler vind og sol. Og vi kan ikke regne med at få CO2-optimeret strøm fra nogen andre steder i Europa. Vi må klare os selv.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Vindstød

Indlæg af Smoelfen » 27 dec 2021 12:45

Og vi kan ikke for nuværende klare os selv, selv ikke i en akut ø-drifts situation. For nuværende mangler der 1 GW i nettet hvis det er vindstille og tænk bare på en blackout situation, så bliver det svært at fylde strøm på nettet igen. En del af grundlast blokkene gas/kul er stoppet af og står uden varme på. Godt vi har de omkringliggende lande.
Nå men det var nu også bare en "for sjov" strøtanke, og beklager lige at tråden røg ud på et sidespor.

Mvh Smoelfen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vindstød

Indlæg af triumph » 27 dec 2021 13:25

Faldt lige over;
https://ing.dk/blog/a-kraft-bristede-droemme-226253
Mon ikke de kommer til at revurdere konklusionen af den artikel.
Det er jo meget muligt at havvind koster det dobbelte af landvind, og at A-kraft er 30-40% dyrere end havvind.
Men når vindmøllerne producere meget, er el prisen jo altid lav.
Det er jo nemt at sige at vind el kan produceres for xx kr/KWh. Men når der bliver produceres meget, er der jo ikke brug for den.
Og er er jo nogen der skal betale for og have reservekapacitet stående til rådighed til dage som nu. Med stærk frost, og begrænset vind/vandkraft.
Den udgift er jo ikke med i regnestykket

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vindstød

Indlæg af svanggaard » 27 dec 2021 13:58

Der er løgn, forbandet løgn og statistik. Prisen kan gøres op på et utal af måder og folk der roder med den slags kan altid få facit til at passe med deres egen dagsorden.

Så længe der ikke findes attraktive måder at gemme strømmen er der brug for at brænde et eller andet af (med mindre vi vil give afkald på forsyningssikkerhed). Man kan så vælge at grave fossil'erne op af jorden eller dyrke dem på markerne. Her tænker jeg at det sidste giver mest mening i en CO2 dagsorden - også set i lyset af at Danmark har mange dygtige landmænd.

Men indtil der kommer styr på pris/performance på stor-skala lagringsteknologier, skal vi være indstillet på at priserne bliver fluktuerende med en overvægt i den høje ende af prisspektrum.

Jeg gætter på at vi snart ser mange private batterianlæg som lagrer net-strøm om natten, til brug i perioder med høj pris. Desværre ikke hensigtsmæssigt når der er tab forbundet med batterilagring. Nettoforbruget vil, alt andet lige, stige når en del at strømmen skal forbi et batteri.

calle

Re: Vindstød

Indlæg af calle » 27 dec 2021 14:25

triumph skrev:
25 dec 2021 15:45
Når der er mangel på el, så stiger prisen. Det er sådan det virker.....
Når der er mangel på el/høje priser så starter kulkraftværker, og andre forsile kraftværker op, da det kan betale sig at producere el. Selvom der skal betales CO2 afgift.
Danmarks CO2 udslip er tårnhøjt i øjeblikket. For det er ikke som folk tror; At Danmarks elforsyning bliver dækket af vindkraft. Den bliver i i høj grad dækket af vand og A kraft fra Sverige/Norge. Når der mangler el, så er vi tilbage på forsile brændsler...
270 g CO2/KWh i dag kl 15.40. 17% af forbruget dækkes af vind og sol
https://energinet.dk/
https://www.energidataservice.dk/
Tænk sig, at det er så simpelt ! Og her gik jeg og troede, at Vindstød bare red med på bølgen, og så en mulighed for noget mere profit. Jeg har gjort dem uret. Undskyld Vindstød. Jeg fortryder min mistænksomhed.

Venlig hilsen Calle - som tror blindt på alle.


Besvar