Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft - luft varmepumper

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Luft - luft varmepumper

Indlæg af fryseren » 22 dec 2021 19:56

Hej igen.
Jeg har været noget fraværende herindefra i en del år.

Jeg har et gammelt hus, 180 m2 fra 1973 med luftvarme/kalorifere anlæg der recirkulerer luften.
Det spiller spitzen sammen med brændeovn, det fungerer jo som varmeflytningsanlæg.

Mit gasfyr gik i stykker i 2020 så har brugt en el-vandvarmer lige siden, gasfyret lavede også kun det varme vand.
Da brændeovnen jo kunne klare hele opvarmningen. :D :D

Omlagde huset til elvarme ugen efter gas fyret kastede vand i hele bryggerset. :cry: :shock: :shock:

Gik længe og ville have en luft/vand varmepumpe, men besluttede mig i november 2021 for at få 2x Luft/luft varmepumper under 1kg kølemiddel, så skal de ikke have årligt service, dog skal de have service hvert andet år hvis fabrikantens lange garanti skal gælde.

De blev opsat i sidste uge, 1 i hver ende af huset.

Den ene blev sat så den blæser lige ind i indsugningen på varmlufts/kalorifere anlæggets indsugning.
Den anden modsat ende af huset hvor der er en stor stue.

Har nu brugt en uge på at mikro justere varmpumperne ind så der er en komfortabel temperatur i huset.

Varmebalancen i huset er meget bedre end brændeovnen, og jeg slipper for svineriet. :)

Varmebalancen er også en del bedre end hvad naturgassen kunne klare, og dermed også bedre end hvad en fjernvarme tilslutning kunne give.

Tilsammen efter trimning, bruger de i disse dage kun 18kwh/døgn. 8)

Men når nu strømmen er så absurd dyr som den er i øjeblikket, så bruger jeg fremover brændeovnen i de dyreste perioder og varmepumperne når elprisen er under 2 kroner inkl moms og elvarmeafgift.

Bevares det varme vand bløder på strøm regningen, men VVB'en er lille så familien har lært at tage korte bade :great:

Vi brugte normalt 5.500 Kwh årligt før gassen døde, så alt normalforbruger over 4.000,- bliver nu også til elvarmeafgift i stedet for den høje elafgift.

Der spares jo næsten 1300,- årligt på den konto. På 2 år 2.600,- og eftersyn på VP bliver 1.500,- i alt er der så 1.100,- hver andet år/550 årligt som kan bruges til det varme vand. 8)

De 30K som det kostede at købe varmepumperne få dem monteret i en ikke standard montering, blev taget fra opsparingen der trak negative renter i banken.

Det var lidt svært af finde en varmepumpesælger der ville gå med ind i projektet som jeg også havde tillid til.
Men det lykkedes at finde en der vidste tilstrækkeligt om luft/kalorifere varme og ventilationsanlæg til at jeg ville bruge dem.

Jeg skriver bare fordi jeg er glad for at samspillet mellem luft/luft varmepumperne og Kaloriferen ser ud til at virke helt som jeg gættede på det ville, måske endda også lidt bedre end jeg turde håbe. :)


daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Luft - luft varmepumper

Indlæg af daffy » 24 dec 2021 15:17

Fin ide..... Håber du har lavet anlægget sådan at du kan rense filteret i indedelen af varmepumpen. Den kan godt blive tæt, og så går økonomi m.m. fløjten.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Luft - luft varmepumper

Indlæg af fryseren » 25 dec 2021 15:45

daffy skrev:
24 dec 2021 15:17
Fin ide..... Håber du har lavet anlægget sådan at du kan rense filteret i indedelen af varmepumpen. Den kan godt blive tæt, og så går økonomi m.m. fløjten.
Oh jo.

Jeg er vant til filter vedligehold på varmlufts systemet, så jeg var opmærksom på at den opgave ikke skulle være synderligt meget mere krævende.

Den ene inderdel er dog bevidst placeret i 3 meters højde i loft til kip, så der bliver et rend med stigen.
Det er i lokalet ved siden af brændeovnen hvor der opstår en "lomme" med ret varm luft oppe under loftet når brændeovnen er i brug. VP'en har en "kun blæser" funktion, så nu kan jeg få skubbet varmen ned i brugbar højde :) Dette gør at vi nu bruger en anelse mindre brænde når brændeovnen er i gang.

Ud over økonomi i anskaffelsen af luft/luft vs luft/vand, er at luft/luft varmepumperne er ligeså meget anskaffet til sommer brug, altså køling.

Det kunne en luft/vand også klare, men jeg vil ikke have koldt vand i kaloriferens varmeflade da det jo vil danne kondens.
Chancen for dannelse af rust og skimmel i både varmeflade og rørsystem, er ikke en chance jeg synes er værd at løbe.

I nat ved -8c arbejdede begge varmepumper godt nok en del og støjen var så sandelig også derefter, men de brugte kun 1800 watt til sammen og der var 20,4 grader på spise bordet i morges. (begge er placeret så støjen i værelser hvor der skal soves ikke er generende)

Databladet siger COP 2,47 ved -7 så de 1800 watt svarer til ca 4,4 KW i varme ydelse.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Luft - luft varmepumper

Indlæg af fryseren » 27 dec 2021 11:29

Varmepumperne fik lov til at forsøge holde huset med varme d. 25 og 26 dec.

Det var jo dage hvor temperaturen lå mellem -8 til -4 graders frost.

De kunne klare at holde 20 grader, men grundet alt den luft der blev flyttet rundt på, så føltes det ret koldt.

Tilsammen brugte de kun 80 Kwh strøm på de 2 døgn.

De blev anskaffet til at holde varmen alle de forår/efterårs dage hvor brændeovnen kun lige skal tændes op for så at lade den gå ud igen efter kort tid og med åbne vinduer fordi der bare blev alt for varmt.

De blev også anskaffet til at lave køling om sommeren.

De skal også holde huset tempereret når vi ikke er hjemme i flere dage af gangen, da det tager brændeovnen ligeså mange dage at få al betonen og murværket varmet op igen.

Ideen var aldrig at de skulle kunne holde huset komfort varmt når det var rigtigt koldt, det bliver jo automatisk fravalgt når man vælger de små modeller.

Men nu var vi jo ikke så meget hjemme julen over, kun for at sove, så vi valgte muligheden for at se hvor meget de egentligt kunne når nu vejret var så koldt som det var.


De 40 kwh/døgn x 2,47 COP (ved -7) giver ca. 99Kwh varme pr døgn.

Brændeovnen kan godt spise omkring 30 kg/døgn (ca.130kwh) ved samme vejr, men de koldeste lokaler er ligeså kolde som med varmepumperne og der hvor brændeovnen står er der sauna.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Luft - luft varmepumper

Indlæg af triumph » 27 dec 2021 13:03

Dybest set er det vel ca. 2½ gange så dyrt at benytte luft/luft varmepumpe ifh. til piller. De 10 dage om året hvor det det er -5 til i -10 C
Hvis en KWh koster 2 kr (efter reduceret elafgift) og du får 2,47 KWh ud af 1 KWh strøm = 1,24 kr/KWh.
Hvor træpiller koster ca. 2 kr for 4,8 KWh. Men når man har ganget med virkningsgrad for fyret (0,85) og tab i installation. så er man måske på 3,9 Kwh nyttiggjort energi i radiatoren = 2/3,9 = 0,51 kr/Kwh
Men så er det jo godt at det kun er få dage om året at det er - 7 C. Og mon ikke elprisen falder (Også om vinteren)


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Luft - luft varmepumper

Indlæg af fryseren » 28 dec 2021 09:33

triumph skrev:
27 dec 2021 13:03
Dybest set er det vel ca. 2½ gange så dyrt at benytte luft/luft varmepumpe ifh. til piller. De 10 dage om året hvor det det er -5 til i -10 C
Hvis en KWh koster 2 kr (efter reduceret elafgift) og du får 2,47 KWh ud af 1 KWh strøm = 1,24 kr/KWh.
Hvor træpiller koster ca. 2 kr for 4,8 KWh. Men når man har ganget med virkningsgrad for fyret (0,85) og tab i installation. så er man måske på 3,9 Kwh nyttiggjort energi i radiatoren = 2/3,9 = 0,51 kr/Kwh
Men så er det jo godt at det kun er få dage om året at det er - 7 C. Og mon ikke elprisen falder (Også om vinteren)
Ret enig i dine betragtninger.

I modsætning til træpillefyr, så kan man godt få den lave elvarme afgift når man har brændeovn :-D

Købt brænde i lastvognslæs i stedet for palletårne, giver ca 45 øre/kwh efter virkningsgrad

Varmepumpens COP stiger med temperaturen, og elprisen varierer ret meget hen over døgnet, dertil kommer fænomenet kogespids på transport af strøm.

Gider man sidde og nørde kan man proppe alle parametre ind i et regneark og se hvornår der skal bruges brænde og hvornår der skal bruges varmepumpe.

Den dovne: Er el-spotprisen under 75 øre så kan varmepumpen tændes.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Luft - luft varmepumper

Indlæg af triumph » 28 dec 2021 12:08

fryseren skrev:
28 dec 2021 09:33
Ret enig i dine betragtninger.

I modsætning til træpillefyr, så kan man godt få den lave elvarme afgift når man har brændeovn :-D

Købt brænde i lastvognslæs i stedet for palletårne, giver ca 45 øre/kwh efter virkningsgrad

Varmepumpens COP stiger med temperaturen, og elprisen varierer ret meget hen over døgnet, dertil kommer fænomenet kogespids på transport af strøm.

Gider man sidde og nørde kan man proppe alle parametre ind i et regneark og se hvornår der skal bruges brænde og hvornår der skal bruges varmepumpe.

Den dovne: Er el-spotprisen under 75 øre så kan varmepumpen tændes.

Jeg havde behov for en overspringshandling......
Så jeg lavede et excelark (Jeg er it spadser, så det kunne sikkert være bedre)
Jeg ved bare ikke hvordan man vedhæfter excel filer ?
Udklip.JPG
Man kan udskifte akse benævnelse for COP med udetemperatur
Nu kender jeg ikke din brændeovn, men hvis den ikke er helt ny mere, så her den måske en virkningsgrad på 0.6. ( En ny på 0,8)
Du giver altså 45/0,6 = 75 øre/Kwh
45 øre/Kwh for brænde er da en lille snas dyrere end briketter (selvom de er dyre nu, så køber jeg dem til naboen, når jeg skal have træpiller til 1900 /tons inkl levering 0 41 øre/Kwh (og så er briketter altid tørre)

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Luft - luft varmepumper

Indlæg af fryseren » 28 dec 2021 13:09

Slettet
Last edited by 1 on fryseren; edited 28 times in total

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Luft - luft varmepumper

Indlæg af fryseren » 28 dec 2021 13:10

triumph skrev:
28 dec 2021 12:08
Nu kender jeg ikke din brændeovn, men hvis den ikke er helt ny mere, så her den måske en virkningsgrad på 0.6. ( En ny på 0,8)
Du giver altså 45/0,6 = 75 øre/Kwh
De 45 øre er efter kompensering fra virkningsgraden :)

Det er en nyere model Lotus Sola MST - 80% virkningsgrad.

Fint regne ark :great:

Jeg fik i mellemtiden gået i gang med at lave et hvor jeg kan tage el-prisen time for time, tilsætte omkostninger + moms og afgifter. Dividere med COP ved 3 forskellige temperatur sæt.

At lave en så fin opløsning med COP som du har lavet og hente vejrudsigtens forventede temperatur ind time for time vil jeg prøve at se om jeg kan få ind også.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Luft - luft varmepumper

Indlæg af triumph » 28 dec 2021 13:15

Hold da op. .... :great:
Det kunne jeg godt tænke mig at se. Jeg kæmper med at lave noget tilsvarende med elprisen fra Nordpolen. Men jeg kan ikke finde ud af det

Hvilken COP har varmepumpen nu; 3 ?
Det bliver svært at konkurrere med brændeovnen på prisen alene, der skal vist noget komfort ind over med nuværende elpriser
Udklip.JPG


Besvar