Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med luft til vandvarmepumpe. Copmax AS14S

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Kennethjn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 dec 2021 23:07

Problemer med luft til vandvarmepumpe. Copmax AS14S

Indlæg af Kennethjn » 19 dec 2021 23:31

Hej,
Jeg har problemer med min Copmax AS14 luft-vandvarmepumpe. Den er knap 4 år, og har indtil videre fungeret upåklageligt. Den giver varmt vand til vores gulvvarme (ca. 130 kvm) + brugsvand, og er forbundet med en 300 L akkutank. Problemerne opstår ved at varmepumpen kun kan levere en fremløbstemperatur på ca. 35-40 grader. Det er helt fint til at holde huset varmt via gulvvarmen, men ikke tilstrækkeligt til opvarmning af brugsvand. Vi oplever vi at kun er varmt vand til et enkelt bad, og herefter falder fremløbstemperaturen drastisk, hvorefter varmepumpen arbejder i lang tid på at få genoprettet temperaturen. Det skal nævnes at fremløbstemperaturen i løbet af natten godt kan komme op på ca. 50 grader, men den falder om morgenen, så snart vi anvender varmt vand.
Problemerne med opvarmning af brugsvand/lav fremløbstemperatur er opstået efter at jeg har skyllet vores gulvvarmesystem igennem, da der var meget luft i systemet. Kan det have nogen betydning? Vores varmepumpe får årlige servicetjek + jeg har renset snavsfilter ved varmepumpen.
Jeg mistænker det kan være vores akkumuleringstank som er årsagen, men jeg ved ikke, hvordan jeg tjekker dette?
Håber nogen kan hjælpe med nogle gode råd.
Mvh Kenneth


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Problemer med luft til vandvarmepumpe. Copmax AS14S

Indlæg af svanggaard » 20 dec 2021 12:24

Varmepumper er absolut ikke min spidskompetence, så min betragtning skal tages med et gran salt.

Hvis VP arbejder, og der i øvrigt ikke er ændret indstillinger, må vi antage, at den kører som den skal. Det virker umiddelbart som der er større varmeaftræk end tidligere. Du kan eventuelt tjekke dit elforbrug på eloverblik.dk for at sammenligne forbruget tidligere med nu. Det burde gi' en ide om VP kører mere eller mindre end normalt.

Jeg formoder at VVB er en ganske almindelig VVB - Metroterm eller tilsvarende. Varmen fra sådan en beholder kan kun trækkes ud via det varme vand (hvis vi ser bort fra tab gennem isolering). Det er derfor tvivlsom at VVB fejler noget. Måske termostaten til VVB trænger til et eftersyn. Er det en almindelig FJVR ventil kan du prøve at massere stiften under følerhovedet.

Overordnet lyder det som om VP ikke kan følge med. Måske er der større varmeaftræk i gulvet efter du har gennemskyllet slangerne?

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Problemer med luft til vandvarmepumpe. Copmax AS14S

Indlæg af Fiffer » 20 dec 2021 17:09

Måske noget filter der er blevet stoppet til ved gennemskyldning, hvad var grunden til du skyllede systemet?
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Kennethjn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 dec 2021 23:07

Re: Problemer med luft til vandvarmepumpe. Copmax AS14S

Indlæg af Kennethjn » 21 dec 2021 22:49

Tak for input. Jeg skyllede systemet igennem, da vi i løbet af efteråret var kommer meget luft i vores gulvvarmesystem. Vi kunne høre hvordan det boblede i hele huset. Det er væk nu, men det er ligesom at VP har tabt noget power efterfølgende.

Kennethjn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 dec 2021 23:07

Re: Problemer med luft til vandvarmepumpe. Copmax AS14S

Indlæg af Kennethjn » 21 dec 2021 22:51

Jeg har renset snavsfilter ved VP. Er der andre steder, hvor der skal renses noget?


Besvar