triumph skrev: ↑17 dec 2021 08:02
Jeg er enig i dine kommentare, men jeg tror nu at der er lige så store usikkerheder om gensalgsprisen på fossilbiler, som på elbiler.
Hvis det er for dyrt at sælge bilen må man jo beholde den. Der er større sandsynlighed for finde en en fossilbil som reaslistisk/teknisk kan holdes kørende i 10+ år. Jeg er mere i tvivl om det er realistisk for nogle elbiler - specielt de nye modeller. Tænker at erfaringsgrundlaget er for spinkelt endnu.
triumph skrev: ↑17 dec 2021 08:02
2. Regeringen skal nok sørge for at det ikke bliver attraktivt at vælge fossil biler
Ja, der skal nok blive presset på, men det kræver jo at infrastrukturen og elproduktionen kommer op i gear. Ellers havner vi i "gule veste". Politikerne ved godt hvad der er rigtigt at gøre, men de vil jo gerne genvælges. Se blot på deres tanker om afgifter på flybilletter. De vil gerne at vi flyver mindre og foreslår derfor afgifter i 100-kr's klassen. Hr. og fru Danmark dropper da ikke turen til Grækenland fordi all-inclusive-ugen bliver 200 kr dyrere. Der kommer til at gå mange år før valget mellem el og fossil bliver enkelt.
triumph skrev: ↑17 dec 2021 08:02
Vedr. etablering af hjemme ladestander. Jeg brugte 2x.000 kr på diesel pr år. jeg regner at bruge det halve på strøm (mellem 1/4 og 1/2)
Det skal nok passe. Du sparer altså ca. 1000,- om måneden til brændstof - og du kører miljørigtigt og komfortabelt. Og skal du på skiferie kan du vælge at sætte besparelsen til side - så har du rigeligt råd til at leje en diesel minibus når du skal på ski/fløjteferie i Ischgl i Tyrol.
Personligt synes jeg dog stadig usikkerheden vejer for tungt. Men jeg er godt klar over at der er lidt højere, men hurtigere stigende, omkostninger ved at holde fast i den velkendte fossil-model.