Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Borgerforslag

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Borgerforslag

Indlæg af BWJ » 02 dec 2021 17:41

Hvornår mon vi ser et borgerforslag, om at vi alle skal have muligheden for at oprette en "parkerings" konto uden minusrenter i Nationalbanken, når nu vi alle er tvunget til at have en bankkonto.
Syntes gebyrgribbene er ved at blive for smarte, for at please aktionærerne. :x
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Borgerforslag

Indlæg af lamborg » 02 dec 2021 18:40

Håber sådan at denne holder vand
https://www.bt.dk/forbrug/pludselig-i-t ... e-ulovlige
Og er man erhverv så er der ikke noget bundfradrag på 100000 det er minus renter fra 0,1 øre røvhuller og % delen er 0,1 % højere end for privat.
Svineri og de ville ikke hjælpe i starten af corona når det var hotel og resturations branhcen
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Borgerforslag

Indlæg af svanggaard » 02 dec 2021 19:40

Tror bankerne, i den form vi kender i dag, lever på lånt tid. Det pibler allerede frem med crowd funding, crowd lending og alverdens apps af mere eller mindre tvivlsom karakter.

Udfordringen er lige nu at ALT skal spores i mindste detalje (hvidvask regler). Talte med en kunde i foråret - de har bl.a. et lille mønvaskeri. Når omsætningen på et par hundrede skulle leveres i banken blev det til

1) Fuldmagt på papir til den medarbejder der sendes i banken men mønterne (ja, det kræver fuldmagt at sætte penge ind)
2) Kopi af fuldmagt (til banken)
3) Bon fra tællemaskine (til banken)
4) Kopi af bon fra tællemaskine (til vaskeriet)
5) Kvittering for at pengene er sat ind på kontoen (til vaskeriet)
6) Kopi af kvitteringen (til banken)

Hvem sagde det papirløse samfund?

Hr. og fru Danmark er ligeglade - for det er super let at betale med betalingsservice, trådløst med kort, telefon eller ur. Og forbrugerne opdager ikke hvor meget det reelt koster i transaktionsgebyrer og abonnementer for forretningerne - for butikkerne må ikke udspecificere bankgebyrerne. Gebyrerne skal helst skjules i produktets pris.

Ja bankerne (deres aktionærer) er griske. Men de er faktisk sat i verden for at give afkast til aktionærerne. Så selvom det er surt, er jeg egentlig ikke frustreret over bankerne. Vi kunne jo ha' prioriteret at købe nogle bankaktier og få del i afkastet. Problemet er nærmere politikernes regulering af det finansielle område.

pendec

Re: Borgerforslag

Indlæg af pendec » 02 dec 2021 20:18

Så må de kombinere det med den nationale boliglån's ordning til områder, hvor real lån er umulige at få.

Så får vi bank med NemKonto hos staten, statslån til billige renter, hvad mere kan man ønske sig?
Aktie indkøb uden provision? Kryptovaluta konti (så beskattes de dog) osv... Mange spændende options.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Borgerforslag

Indlæg af lamborg » 02 dec 2021 21:32

Selvfølgelig skal bankerne da have dække deres omkostninger og de skal da også tjene penge på deres forretning og det gør de vist også til rigeligt svanggard så tror ikke du behøver at være bekymret. Det du skal bekymre dig om er nok mere de monopol lign tilstande de skaber . Har du aldrig undret dig over hvor ens vilkårene er i bankerne og hvor meget de tilpasser sig hinandens priser ?? . Hvorfor gør de så det jo for det skal være ligegyldigt om du er det ene eller det andet sted for så skifter kundemassen ikke så meget rundt for det koster det samme.. Men kan det nu også passe når man præsentere det ene milliard overskud efter det andet .
Vores bank har altid kostet 100 kr i mdr for en erhvervs konto hvor det har kostet noget mere andre steder . VUPTI så steg prisen far den ene dag til den anden til 350 kr i mdr og så fik vi nogle forhold som skulle lyde rosende , Nu havde vi tilknyttet en fast kunde rådgiver .. Havde vi i forvejen og du kan sætte en abe til at sige nej det er ikke noget problem. VI må nu have alle de kontoer vi skal bruge . Nej tak jeg har rigeligt i de 5 vi har . Nu er det ikke kun konen som må skrive til banke jeg må også . Det har jeg sgu da altid gjort .. Altsammen noget vi ikke har brug for så jeg skrev til banken om man da skulle have det tilbud. Ja hvis vi ville have en erhvers konto så ja . Stigning fra 1200 kr om året til 4250 . Tak for kaffe i røvhuller ..
Og hvis du vil have noget at vide om gebyrer så er det erhverslivet der betaler dem Dankort ved nets kostede i 2019 for op til 400 transaktiober 323 kr Ups det er steget til 468 nu ... Dankort terminalen koster til verifone 2500 kr om året uden service kun for software og lisens.
Alle andre kort end dankort koster for 0,99 % og op til 3 % i gebyr af salgsbeløbet og så er det dit problem at fortælle kunden med en regning på 35000 at der lige ryger 350 kr oveni når han bruger mastercard . Nej vil så nærig vil man ikke være .
Så nej banker og alle andre der med monopol lignende forhold har jeg ikke en skid til overst for . Der er ingen konkurancce og hvis der kommer nogen der prøver at mase sig ind på storkapitalens område så skal de nok blive opkøbt og lukket ned.
Og det alle værste er næsten deres tuderi jamen vi skal jo også osv osv .
RØVHULLER :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


pendec

Re: Borgerforslag

Indlæg af pendec » 02 dec 2021 22:41

Nu har jeg først hørt om bankers problemer med mulig negativ rente. Og der kan vel være noget om sagen, for det som blev sagt i nyhederne lige nu er kun, at renten kan ændre . Det er jo slet ikke korrekt, for det er dine bankforhold i banken som afgør det.

De ser på forskellige opsparinger, og lægger dem sammen så har du en formue over XX kroner, så er det der den negative renter starter.
De ser også på om du har NemKonto hos dem.
Andre har så krævet din løn går ind på en konto host dem og andre begge dele, altså løn og NemKonto.

De forhold står vist ikke i de gamle betingelser , da banker begyndte at ændre krav til folks formuer i bankerne, så man har valgt dem på andet grundlag, som vel kan være årsag til den negative rente kan gøres ulovlig, også selvom de sender nye betingelser ud om indlån. Ved slet ikke om jeg har fået dem :)
Kun nyheden om negativ rente er noget jeg husker.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Borgerforslag

Indlæg af svanggaard » 03 dec 2021 08:14

Jeg ved ikke om jeg blev misforstået - jeg synes i den grad også bankerne er blevet for grådige og ufleksible. Der er ingen tvivl om at bankerne malker kunderne i øjeblikket - fordi de kan og fordi de får lov. Reguleringen er på mange områder for svag.

Jeg synes ikke det ville være urimeligt, at politikerne stiller krav til branchen. Hvis nogen vil drive bank i danmark kunne man til en begyndelse forlange at de stillede gratis indlånskonto med tilknyttet betalingskort til private, erhverv samt foreninger til rådighed.

Bankerne hyler så over at det er for dyrt at tjekke kundens identitet... Goddag mand økseskaft.... Hele reklamebranchen lever af at kunder ikke er gratis. Så mon ikke de overlever at en "rådgiver" skal bruge en times tid på formalia når der kommer en ny kunde i butikken. I andre brancher kalder man det for salgsomkostninger.

Et andet sted man kunne ta' fat (ikke kun finansielle virksomheder) er abonnementsbetingelser, forretningsbetingelser og kontrakter i al almindelighed. Min egen bank har f.eks. "Forretningsbetingelser for privatkunder" som fylder 5!!! tætskrevne A4 sider. Jeg ved ikke hvor kæden er hoppet af, men det kan ikke passe at vi skal være jurister for at ha' en lønkonto. Endnu værre går det med erhvervs konti, realkredit osv.

Måske er det derfor, at der ikke er mere konkurrence på bank-markedet.... Det er simpelthen blevet for uoverskueligt at skifte fra een bank til en anden.

Jeg kender problematikken med betalingsterminaler til hudløshed - det er en stor del af mit daglige arbejde. Indløsningsaftale, indløsningsaftale til internationale kort, serviceabonnement, terminalleje (eller køb), transaktionsgebyrer og gateway abonnement. Talte med en bager for nogle år tilbage.. Første år med terminal, installation, telefon/internetforbindelse og serviceabn. røg nord for 15.000,-+moms. Der skulle dælme sælges mange rundstykker inden terminalen var tjent hjem igen.

Mht. statsbanker er jeg absolut kæmpe modstander. Det lugter simpelthen for meget af DDR, Kina og det der er værre! Nej, banker drives fint i det private erhvervsliv, men vi skal ha' kigget på rammerne - Bankerne er blevet lidt for friske i deres jagt på afkast.

pendec

Re: Borgerforslag

Indlæg af pendec » 03 dec 2021 08:27

svanggaard skrev:
03 dec 2021 08:14
Jeg synes ikke det ville være urimeligt, at politikerne stiller krav til branchen. Hvis nogen vil drive bank i danmark kunne man til en begyndelse forlange at de stillede gratis indlånskonto med tilknyttet betalingskort til private, erhverv samt foreninger til rådighed.
Elselskaber stiller da heller ikke strøm tilslutning gratis til rådighed, bare fordi du betaler afgifter til staten, og de nærmest kræver det, for at du kan tilgå din bank, om det er mobil eller pc :)

Så hvis man ser på det, så er det vel egentlig som andre brancher, bare fordi staten kræver noget, så er servicen ikke gratis fra den private sektor , selvom det ville være fedt.

MEN! banker kræver så gebyr for at have en konto, og de kræver negative renter. Der er lidt mange gebyr forbundet med ens konto, lige meget hvad model man ønsker.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Borgerforslag

Indlæg af svanggaard » 03 dec 2021 08:52

Jeg kan overhovedet ikke følge din sammenligning. Der er da væsentlig forskel mellem at sætte måler op/tilslutte stikledning og åbne en ny konto i et EDB system. Og du skal også huske at de penge der står på indlånskonti faktisk kan lånes ud mange!!! gange. Fra wiki (https://da.wikipedia.org/wiki/Pengeskabelse):

>>
"Fractional reserve banking" er navnet på en forklaringsmodel,[66] der hævder at banker tilbageholder en vis beskeden brøkdel (fx 10%) af en kundes indskud, før resten videreudlånes til en anden kunde. Indsætter bankkunde A således 10.000 kr. på sin konto, må banken kun låne maksimalt 9000 kr. heraf til kunde B, idet den altså beholder 1000 kr. i "reserver". For de 9000 kr. køber B en vare af C, som får beløbet overført til sin konto i sin bank. C's bank vil gerne sætte de penge i arbejde, men må også kun udlåne 90% af beløbet. Det er 8100 kr., der udlånes til kunde D, og så fremdeles: de oprindelige 10.000 kr. kan ved gentagen udlåning efter dette brøkdelsreserveprincip blive til 100.000 kr. Banksystemet har skabt nye penge, nemlig forskellen på de 90.000 kr.
<<

Mao. tjener banker også penge på indlån (selvom de ikke måtte udskrive negative renter). I det lys synes jeg ikke det er urimeligt at indlånskonti skal være gratis for forbrugeren. Udlånskonti er en anden sag - der er det helt naturligt, at der er renteudgifter og lign.

pendec

Re: Borgerforslag

Indlæg af pendec » 03 dec 2021 09:52

svanggaard skrev:
03 dec 2021 08:52
Jeg kan overhovedet ikke følge din sammenligning. Der er da væsentlig forskel mellem at sætte måler op/tilslutte stikledning og åbne en ny konto i et EDB system. Og du skal også huske at de penge der står på indlånskonti faktisk kan lånes ud mange!!! gange. Fra wiki (https://da.wikipedia.org/wiki/Pengeskabelse):
Og strøm kan ikke deles :P

Den enkle sammenligning er på dine statskrav, og med dem følger behovet for elektricitet, et eller andet sted, om du går på computercafe, hvis de stadig findes, et bibliotek eller som jeg forklarede først du tilsluttes hjemme. Kravet er der med en NemKonto fra staten og du mener den skal være gratis, og strømmen? Den er da ikke gratis og elleverandør får da penge for at levere strøm præcis som banken opkræver gebyr for at have dig som kunde med en NemKonto så din penge står hos dem.

Du skal bruge en bank, og jo du skal bruge strøm, begge dele kan du associere med gebyr for at levere en service, som staten har pålagt dig.


Besvar