Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 23 nov 2021 18:54 Læste et sted at der var utrolig mange forudbestillinger på denne model.
med 700km på en fuld opladning, 3750kg på krogen standard batteri, og 5000kg med udvidet, så er det vel næsten en drøm for dem som elsker et godt træk og så en elbil, som kan gøre private med store campingvogne glade.

Jeg er ikke sikker på hvad prisen bliver men da elbil rammer lavt, så kan den for folk som har råd, være attraktiv i europa. Måske endda erhverv som kræver nytænkning og elbiler men også stort træk til maskiner osv. Nu skal man så huske at elbiler rammes af 30% afgift på gule plader, så helt billig bliver den ikke for erhvervet. Men kører de allerede Cayenne og andre i million klassen, så kan den måske være god.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Er der ikke noget med at den skal indregnes som lastbil, og kræver lastbil kørekort, man skal have fartbegrænser, og køreskiver ?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 23 nov 2021 21:29 Er der ikke noget med at den skal indregnes som lastbil, og kræver lastbil kørekort, man skal have fartbegrænser, og køreskiver ?
Kommer meget an på hvilken model der er snak om da den totale vægt spiller ind.
Hvordan den er indregistreret.
- og hvad den skal bruges til - erhvervsmæssigt.

Lidt af en jungle med de regler.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Jeg må huske forkert, faldt lige over denne

https://nyheder.ford.dk/pressreleases/f ... sk-3100941

Der er for øjeblikket ingen planer om at F-150 Lightning lanceres på det europæiske marked.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Så blev jeg endelig ejer af en 100% elbil, det er simpelthen for fedt.
Tesla 3 AWD Long Range

Nu er der en masse at lære, da bilen jo har det meste i sin midterkonsol og skal sættes op osv.
Og vildt hvor lav den er men den korrekte indstigning gør det super let, og slet ikke så værst som man kunne frygte når jeg kom fra Kuga'n. Ren var den heller ikke, som min, fordi vejret er ringe og tøsne og hvad ellers følger.
Fik ellers historien om jeg var for stor til sådan en bil , slet ikke.

I aften må jeg læse lidt om at køre den, synes den er lidt som en Kuga i L mode, som betyder den træder lidt ekstra på bremsningen, det kender jeg så.

Lækker er den, og som min søster siger, for nogle ældre mænd er det jo bare en potens forlænger :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Tillykke med bilen.
Bemærk at den rent faktisk har stemmestyring der FUNGERE, så et tryk på højre hjul (på rattet). Indtal ordre, og du er fri for at rode rundt i skærmmenuer.

Husk funktionen "Let indstigning" der køre sæde tilbage/Rat op
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 22 nov 2021 08:29 Synes ikke personligt den tiltaler mig, og så er fisker brandet jo lidt berygtet for ikke at få biler i produktion, så de folk som reserverer bliver måske en evigheds reservation :)
Nu får vi se om det holder vand.

https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... ker-ocean/
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 25 nov 2021 19:09 Husk funktionen "Let indstigning" der køre sæde tilbage/Rat op
Den har jeg ikke fundet? Jeg har dog rat højt oppe, dog kan sæde køres en del tilbage.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 01 dec 2021 06:49 Nu får vi se om det holder vand.

https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... ker-ocean/
Det samme som vi allerede kendte, priserne kom for en del tid tilbage ved en messe i USA. og så er artiklen mærkelig? Hvorfor nævnes Volvo? Der er allerede flere, Hyundai,Ford,Tesla som sælger online og nogle har gjort det i flere år? mystisk, eller bare en fan af volvo og ignorerer bare de andre.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 01 dec 2021 07:09 Den har jeg ikke fundet? Jeg har dog rat højt oppe, dog kan sæde køres en del tilbage.
Det er under "Kører profil" (Tror jeg det hedder, Der hvor du indstiller sæder og spejle, så de passer til dig)
Der er en box du kan klikke af, der hedder ; Let indstigning
Så beder den dig indstille rat og sæde så det er mest behageligt at stige ind/komme ud.
Når du så frigiver sikkerhedsselen, så køre rattet op/sædet tilbage. Modsat når du sætter selen i

Er du stadig glad for den ?

Jeg ville jo gerne have haft denne her, men havde ikke tålmodighed
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... dste-nyhed
Den er også årets bil i tyskland.
Audi Q4 e tron er helt nede på 4 pladsen, og der er ikke andre biler fra Vw gruppen på podiet

Jeg er dog rigtig glad for min, og jeg er glad for jeg fik en kinøjser model man kan lade helt op, og ikke er lige så upålidelig som en Yankee
Det jeg glæder mig over er;
Man bliver glad af og køre den
Den er hurtig
Den er flot inden i, og fra siden.
Teslas lade netværk.
Den har et fedt infotainmentsystem, næstbedst(Efter Volvo) navigationssystem, og stemmestyring der fungere
Den er økonomisk = Man får mange km/KWh = Man skal ikke lade så tit
Den har det bedste batteristyring, hvor batteriet forvarmes inden ladning, så den kan lade med fuldt gas, men også inden afgang, så batteriet kan regenerer maximalt, og bilen skal ikke bruge energi på at varme batteriet efter at ladestikket er trukket ud. Noget der giver længere rækkevide.
Den adaptive fartpilot virker super godt, og kan indstilles, så der ikke hele tiden trækker folk ud, fordi afstanden til den forankørende er FOR lang.
Hvis man køre på motorvej med laneassitance, og adaptiv fartpilot, så kunne man sådanset godt tage en morfar, for det spiller bare

Det jeg er mindre begejstret for:
Den er bygget som en sportsvogn. Den er sjov, fast affjedret, og lav. Det gør den sjov og køre. Men måske ville jeg være gladere for høj og komfortabel, på de lange ture ud af en lige motor/landevej
Den er ikke støjende, men den støjer mere end en Ioniq 5
Der er for lidt plads på bagsædet
Bagagerummet er lavt/dybt. En hatchback/stor bagklap havde været bedre.
Den har ikke Matrix forlygter, og den automatiske op og ned blænding er ikke 100% pålidelig (Nok heller ikke 80% pålidelig)
Laneassistent fungere perfekt på motorveje, og lige landeveje med gode striber. Men den figure ikke på snoede veje, hvis der er chikaner(Striber ikke er parallelle) ved rundkørsler, hvis striber er utydelige, oma
Dørhåndtag. Glæder mig ikke til at finde ud af hvornemme de er at åbne i en dag som i dag, hvor det regner, men er frostvejr/der er islag over hele bilen.

Besvar