Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nye cirkulationspumper

Herunder findes alt omkring alternativ og universal styring, monitorering og programmering til fyr, sol og vindanlæg
Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Nye cirkulationspumper

Indlæg af Starter19 » 14 nov 2021 20:12

Hej :-)
Jeg har igennem flere år haft problemer med cirkulationspumper. Problemet er at når min gulvarme får varme over længere perioder. Så forsvinder varme stille og roligt fra mine radiatorer. Jeg har drøftet det med flere vvs´er over år, men det aldrig blevet godt. Sidste weekend prøvekørte jeg mit system. Da der var lavet små rep. på fyret. Desværre gentog det velkendte problem sig. Kolde radiatorer, men varme i gulvet. Så prøvede jeg at skrue op for pumpen ved fyret (Grundfos UPE 25-60). Det resulterede i at intet virkede. Pumpede stod bare og skovlede løs. Jeg skruede ned igen, men den skovlede bare larmende videre. Første næste dag kørte den igen stille. Sidste år virkede det trick. Jeg har nu fået at vide, at det vigtigt at modtagerpumpen (gulvvarmen) er mindre end afsenderpumpen (fyret). Gulvarme pumpen er en Grundfos UPS 15-40 Den skal helst køre ved trin 2.

Jeg har tjekket alderen på pumperne og den store ved fyret er 21 år. Gulvarme pumpen er 17 år. Da de begge bruger ca 40-45 w ved lavest drift, tænker jeg at de er udskiftningsparate. Jeg har tjekket Grundfos udskiftningsskema. Men jeg er lidt skeptisk ved deres nye pumper. Jeg vil gerne være foruden alt den nye elektronik, altså programmering, bluetouch mm.. Jeg vil også gerne have en luftskrue. Da jeg af og til har luft i pumpen ved fyret. Derfor er jeg på udkig efter alternativ pumper til Grundfos. Jeg vil naturligvis gerne have pumper der bruger væsentligt mindre strøm i drift. Jeg påtænker tillige at gå en pumpe str. op ved fyret altså 25-80. Bare for at være sikker på jeg har tryk nok.

Er der nogen der kan hjælpe med info ? Har tjekket lidt på smedgaard pumper, men kan ikke rigtig finde så meget data om dem.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Nye cirkulationspumper

Indlæg af BWJ » 15 nov 2021 15:33

Et godt sted at starte:

1. Hvor mange radiatorer, 1 ell. 2 strengs.
2. Hvor mange plan.
3. Hvor mange m2 gulvvarme.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Nye cirkulationspumper

Indlæg af svanggaard » 15 nov 2021 16:06

Vandet løber letteste vej. Så hvis det er lettere at løbe igennem gulvet end radiatorer har du forklaringen. Hvis din gulvvarme "suger" al varmen er der ikke noget tilbage til radiatorer.

Du har simpelthen for lidt flow fra fyr til hus. En 25-60 pumpe burde nu sagtens kunne følge med. Du har garanteret et snavs-filter et sted på strengen som trænger til rensning.

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nye cirkulationspumper

Indlæg af Starter19 » 15 nov 2021 19:26

Hej :-)
Pyha jeg har fået pumper på hjernen. Men jeg lærer noget. Først mine nyeste data/viden.

-Smedegaard pumper er solgt. Firmaet Grønbech og sønner står nu for forhandling. Der er en pumpe Simflex som har udluftningsskrue samt A mærket med automatisk trykmåling, men uden alt det andet teknik. Den kan fås i en 25-80, hvilket nok er nødvendigt. DA JEG HAR AFLÆST FORKERT PÅ GULDVARME PUMPE. Det IKKE en 15-40 MEN en 15-60. Undskyld fejloplysning i går. Så de to pumper har altså samme str.. Det går jo ikke.

Svanggaard:
Radiatorer i stueplan: 3 stk. De har hver deres pex rør fra et 3/4" rør. De går på et andet 3/4" rør på returen. 1 sal 5 radiatorer. Pex rør fra samme 3/4" . Løber i skunken i et u frem og tilbage. radiatorerne går henholdsvis på fremløb og returen. Så det vel to strengs. Der er vel ca 100 m2 med gulvvarme.

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nye cirkulationspumper

Indlæg af Starter19 » 15 nov 2021 19:48

Mit svar er naturligvis også til dig BWJ, fik lige læst jeres svar lidt for hurtigt.

Da jeg købte gården var der ikke beboelse på 1 sal. udover et lille værelse. Der var et enten 3/4 el 1" rør rund på loftet. Så gik der rør ned til radiatorer i stueplan. Den gamle pumpe ved fyret er fra den tid. Så det det VVS firma der stod for shunt og samling af guldvarme, der ikke har været dygtig nok.


Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nye cirkulationspumper

Indlæg af Starter19 » 15 nov 2021 21:13

Så jeg lige tilbage igen.

Simflex (Smedegaard) pumpe 25-80. Den har et max flow på 4.5 m3/t. Betyder det at uanset om pumpen kører på 10-20-70% mm. så trykker den altid 8 m? Og er det trykket eller mængden af vand der afgør om flowet er korrekt. Måske begge dele ?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Nye cirkulationspumper

Indlæg af svanggaard » 15 nov 2021 21:23

Der kan være store energibesparelser ved at skifte til en moderne cirkulationspumpe - så det er en god ide. Men jeg tvivler stadig på at det hjælper på dit varmeproblem. Jeg tror stadig du har et problem med flow til huset. Sidder der en snavssamler og er den renset?

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nye cirkulationspumper

Indlæg af Starter19 » 16 nov 2021 18:21

Nej jeg har aldrig hørt om en snavssamler. Hvor skulle den være placeret? Efter pumpen i fyrrum eller ??

Ja helt enig ang. anskaffelse af ny pumpe. Umiddelbart er det omkring 500 kwt jeg sparer. Og der jo en mere der bruger det samme.

Nu starter jeg med udskiftning i fyrrum. Simflex 25-80 bestilt, betalt og på vej.

Det bliver spændende at se resultatet... Håber det virker, men bliver først monteret i næste uge tænker jeg :-)

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Nye cirkulationspumper

Indlæg af svanggaard » 17 nov 2021 07:41

En snavssamler er et filter som monteres et sted på strengen. Hvis filteret er stoppet - ja så har pumpen svært ved at trykke vand igennem. Filteret ser typisk sådan ud:
3355051A_1_TS74463144-e2f2-4091-acc7-2a960e61332c_1.jpg
Det findes mange andre modeller, men denne er mest brugt.
Bundproppen pilles af, filteret pilles ud og renses. Du skal regne med at tømme anlægget helt eller delvist for vand. Hvis du er hurtig kan du måske klare dig med at sætte en spand under filteret. Du skal have pak-materiale klar - ellers får du ikke bundproppen tæt igen.

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nye cirkulationspumper

Indlæg af Starter19 » 23 nov 2021 08:35

Så har jeg modtaget ny pumpe. Satser på den bliver monteret i denne uge. Den er faktisk ret tjekket. Tænker jeg skriver lidt om den, når den er i drift.

Det også lykkedes for mig at få alt varme i huset til at fungerer samtidigt. Gulvvarmepumpe kører på min. Kedelpumpe på ca 2/3 styrke. Skruer jeg mere op går den i "selvsving" af en slags.

Jeg skal også have monteret en snavssamler. Venter dog til gulvvarmepumpe skal udskiftes.


Besvar