Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Den globale opvarmning, tips/ideer

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af svanggaard » 14 nov 2021 13:01

Lintz skrev:
14 nov 2021 12:21
Her springer kæden så lidt for mit vedkommende.

Du skriver om mange gode tiltag men alligevel er du ligeglad med hvilken konsekvens dine handlinger har rent miljømæssigt uden for de danske grænser.

Det hjælper jo ikke at din og min matrikel er co2 neutral hvis det resulterer i at et andet sted i verden bliver der forurenet dobbelt så meget for at vi kan leve miljørigtigt.

Og det var blandt andet derfor at jeg skrev i mit første indlæg her i tråden at jeg ikke tror på at co2 forbrug vil dale i overskuelig fremtid.
Hvis vi et kort øjeblik ser bort fra at du vistnok har el-bil... lad os sige du sparer 10km kørsel om ugen ved at planlægge ærinder lidt bedre. Det er så 1 kg sparet CO2. Og du har sikkert sparet 20 minutter på vejen som du kunne bruge på at kramme konen eller sludre med en ensom nabo i stedet. Den CO2 bliver jo ikke nødvendigvis brugt et andet sted i verden som direkte konsekvens af din besparelse.

At verden så nok skal finde undskyldninger for at brænde hver eneste dråbe olie af er en helt anden snak.

Når du sorterer plastic bliver 20-30% at dit sorterede affald genanvendt. Resten bliver brændt eller sendt til f.eks. Polen. Vi aner ikke hvad polakkerne gør med skraldet, men DK trækker den eksporterede plastic fra i CO2-regnskabet. Greenwashing af værste skuffe - det er jeg bestemt ikke ligeglad med - det er jeg faktisk sur over. Så nej - vi skal ikke eksportere miljøproblemerne!

Jeg tænker vi skal feje for egen dør inden vi flytter fokus til resten af verdenen.

Hvis vi, lokalt i DK, kan reducere vores forbrug uden at levestandarden sænkes, kunne det være at andre i verden ville forsøge at gøre os kunsten efter. Gør som vi gør - ikke som vi siger.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af lamborg » 14 nov 2021 13:29

Svanggaard jeg vil godt give dig ret et lang stykke af vejen men kan man jo ikke være ligeglad med at nogen sulter på grund af de ting man gør.
Det er det der er det komplexe i dette ,man skal på at man ikke i sin iver på at blive en del af løsningen faktisk ender med at blive en del af et større problem. Forbrugernes magt må ikke undervuderes og selvom det ikke er gjort som en del af en protest så ved at ændre på vaner så kan man risikere at skade andre utilsigtet også selv om den ændrede vane næsten ingenting løser.
Hvis man gør leveforhold utåelige et sted opnår man jo kun at folk flytter sig til områder hvor der er mad og muligheder som en ganske naturlig ting . Det vil alle vel gøre og så flytter man bare problemet til et nyt sted hvor der var nok men nu ikke er nok. Så er massen af mennesker i nød nu pludselig endnu større.
Ps vi troede at internettet og den udvikling i teknologi der er opstået i kølvandet herpå var en døgnflue ,men jeg tror den er kommet for at blive :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af pendec » 14 nov 2021 13:29

svanggaard skrev:
14 nov 2021 13:01
Jeg tænker vi skal feje for egen dør inden vi flytter fokus til resten af verdenen.
Det er så dejligt at læse folk mene at ca. 6 millioner danskere gør en forskel for klimaet, når vi har lande som Afrika på 1,2Milliarder indbyggere, som vi ihærdigt forsøger at få til at leve som os andre, og skabe en større Co2 katastrofe end den vi allerede lever i.

Tror du selv vi fejer for egen dør, hvis vi stadig forsøger at redde 1,2Milliarder og få dem i gang med at øge Co2 kvoter i Afrika??

Moder jord er i fuld gang med at begrænse, mens mennesket forsøger at forøge problemet. Hvem tror du selv vinder, de tektoniske plader rykker vi ikke de næste mange år, så Afrika vil alligevel blive ramt og nej, der er ikke plads i Danmark til 30 Millioner Afrikanere, hvis det er din løsning på det, og så kan du vist glemme Co2 kvoter.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af svanggaard » 14 nov 2021 14:06

pendec skrev:
14 nov 2021 13:29
Det er så dejligt at læse folk mene at ca. 6 millioner danskere gør en forskel for klimaet, når vi har lande som Afrika på 1,2Milliarder indbyggere, som vi ihærdigt forsøger at få til at leve som os andre, og skabe en større Co2 katastrofe end den vi allerede lever i.

Tror du selv vi fejer for egen dør, hvis vi stadig forsøger at redde 1,2Milliarder og få dem i gang med at øge Co2 kvoter i Afrika??

Moder jord er i fuld gang med at begrænse, mens mennesket forsøger at forøge problemet. Hvem tror du selv vinder, de tektoniske plader rykker vi ikke de næste mange år, så Afrika vil alligevel blive ramt og nej, der er ikke plads i Danmark til 30 Millioner Afrikanere, hvis det er din løsning på det, og så kan du vist glemme Co2 kvoter.
Vi har godtroende sendt milliarder afsted til 3. verdens lande gennem mindst de sidste 50 år. Levestandarden er absolut ikke øget - bortset fra de NGO'er som har politisk tæft: https://jyllands-posten.dk/internationa ... isk-medie/

Det afrikanske kontinent står kun for 2-3% af CO2 udledningen https://letmegooglethat.com/?q=co2+emission+africa Og billederne af delvist ophuggede krydstogtsskibe og plasticbjerge - gæt hvor lortet kommer fra.... Det bli'r i hvertfald ikke produceret lokalt.

Vi har brugt rigtig mange år på at fortælle dem hvordan demokratier skal opbygges og levestandarden hæves. Men hesten drikker som bekendt ikke altid vand når den trækkes til truget. Så længe de ikke vil selv bli'r tingene ikke anderledes. Når/hvis afrikanerne engang begynder at nærme sig vores levestandard er der forhåbentligt opfundet mere CO2-venlige teknologier.

I mellemtiden kunne vi måske spise en grydefuld kartofler frem for en pose importeret ris. Måske kunne det være medvirkende til lidt mindre ekstremvejr dernede.

Så glem afrika ift. miljø debatten. Men ta' endelig kontinentet med i din aftensbøn ud fra et menneskeligt synspunkt. Personligt har jeg bestemt ondt af mange af de stakkels mennesker... Men jeg tror bare ikke vi kan gøre ret meget for at hjælpe dem. Det er langt lettere at gøre noget lokalt - indenfor de 400km.

pendec

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af pendec » 14 nov 2021 14:26

svanggaard skrev:
14 nov 2021 14:06
Så glem afrika ift. miljø debatten. Men ta' endelig kontinentet med i din aftensbøn ud fra et menneskeligt synspunkt. Personligt har jeg bestemt ondt af mange af de stakkels mennesker... Men jeg tror bare ikke vi kan gøre ret meget for at hjælpe dem. Det er langt lettere at gøre noget lokalt - indenfor de 400km.
Enig, i det mindste kæmper du kun med 1/6000000 chance for at fuldføre :) Det vil klart være nemmere end 1/1200000000 for at fuldføre noget.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af lamborg » 14 nov 2021 14:55

Ehhhh nu bliver det vist politisk og ikke så meget med klima at gøre . :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af Lintz » 14 nov 2021 14:58

pendec skrev:
14 nov 2021 13:29

Moder jord er i fuld gang med at begrænse, mens mennesket forsøger at forøge problemet.
Måske den bedste - og eneste løsning er at aflive 4 millarder mennesker :wink:

- Men hvem skal der peges på :wink: :wink: :wink:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af svanggaard » 14 nov 2021 15:03

Jeg tror nu heller ikke jeg står helt alene: https://www.kl.dk/nyheder/momentum/2021 ... munalvalg/

Men spørgsmålet er om forbrugeren vil købe 1kg ris til en 20'er eller 1 kg kartofler til 12-15kr. I lyset af at ris primært dyrkes i centralasien er timelønnen for at skrælle kartoflerne for lav - set med miljø briller. Jeg argumenterer ikke med forbud - men jeg synes priser burde afspejle det miljørigtige valg.

Jeg sagtens se problemet i at risbønder bliver arbejdsløse. Måske markerne kunne bruges til solceller i stedet - det må de rode med.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af svanggaard » 14 nov 2021 15:47

lamborg skrev:
14 nov 2021 14:55
Ehhhh nu bliver det vist politisk og ikke så meget med klima at gøre . :-)
Jeg ved ikke din om den kommentar var tiltænkt mig, og det var egentlig ikke min hensigt at bevæge mig ud af en politisk tangent.

Men når det handler om miljø, synes jeg det er for letkøbt at skyde skylden på alle andre. Og i mange tilfælde også faktuelt forkert. Vi må selv påtage os et ansvar.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af lamborg » 15 nov 2021 01:10

Ja lidt svanggaard for når du begynder at skrive omkring spilte penge og hvordan vi har forsøgt at opdrage dem til et rigtigt demokrati så synes jeg det bliver lige vel politisk og ikke så meget noget med klima at gøre . Men lad det nu ligge .
Jeg synes da bestemt ikke vi her i Danmark skylder skylden over på andre . Vi er fremme i skoen på mange områder men vi er jo også nødt til at være realistiske omkring hvor meget det batter i lillevang hvis vi ikke får nogen af de store spillere med på vognen. Men lad os nu se om de store lande vil efterleve den aftale der kom i hus i går eller det bare er tom snak . Jeg giver ikke så meget for USA og Kina`s ord eller underskrift :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar