Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe hjernevask eller fornuft?!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Michlar73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 01 jan 2021 08:27
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 1 gang

Varmepumpe hjernevask eller fornuft?!

Indlæg af Michlar73 » 13 nov 2021 22:54

Jeg er den lykkelige ejer af et scotte pillefyr og bor på en nedlagt landejendom i et stuehus fra først i 1900 tallet. Var fået nye 3 lags termovinduer og døre i for knap 3 år siden. Huset er vist nok hulmurs isoleret(men nok noget gammelt noget synes jeg, at kunne se, da vinduerne blev skiftet) og der er isoleret på loftet. Gulvet har krybekælder på nær badeværelset som har gulvvarme. Jeg bruger afhænig af vinterens hårdhed 6-9 palller piller pr. fyringssæson (de sidste par milde vintre 6-7 paller) med 896 kg på hver palle....... jeg fyrer godt, da jeg ikke gider at fryse.
Nu kommer mit spørgsmål.... Jeg bliver i øjeblikket bomarderet med argumenter og meninger fra mine venner og arbejdskollegaer om, at jeg skal nu skal have varmepumpe istedet for..........Det er det eneste rigtige !! Og meget billigere!! Mine argumenter er, at jeg jo synes at jeg fyrer ok billigt, og mit anlæg ca. 5 år gammelt kører kanont..............og at en ny varmepumpe, af OK kvalitet( har kigget på et (Bosch) og fået et prisoverslag), der kan fyre mit hus ordentligt op( har jo en del radiatorer) koster ca. 110000 kr inkl. installation.........hvilket jeg jo umiddelbart ikke har lyst til at betale nu og her, hvor mit nuværende anlæg kører godt.....og jeg egentlig ikke synes det er for dyrt...... Men er det bare mig, der er en torsk?? Når jeg så siger til dem, om de kan være sikker på, at staten vil blive ved med at give dem strømmen billigere i fremtiden, når de fyrer med varmepumpe, kigger de på mig, som om jeg er tosset...
Lige nu har jeg jo mit pillefyr........og jeg har også et fastbrændselfyr, som jeg fyrer med, når jeg har fået fat i noget gratis træ eller meget billigt træ, som jeg kan supplere med sammen med pillefyret.......har dog ikke gjort det de sidste par år ;)
Jeg er med på at varmepumpe er MEGET lettere end et fastbrændselfyr ifht ekstraarbejde........men at de også påstår det mht. træpillefyret og træpilllerne....synes jeg jo ikke passer..... Fyret kører jo perfekt......og jeg har en lade, hvor jeg bare kører pallerne ind med min traktor nede fra min nabo(der bliver pillerne leveret), hvor de står godt og tørt..det arbejde tager ca. 1 time om året inkl. 1 bajer med naboen ...og så kører jeg sække i pillesiloen til ca. 1 uges tid af gangen.......3-4 dage når det er rigtig vinter........Det arbejde tager ca. 15 min om ugen........... og så er jeg ude at kigge til pillefyret 1 gang i døgnet som regl...en sjælden gang hver anden dag.....men det tager under 5 minutter.......så synes ikke det er så bøvlet med piller...........at jeg tror, at jeg vil oplevet den store tidsbesparelse, hvis jeg fik varmepumpe.
Er det bare mig....der er gal på den?? Eller er der andre som mig, der synes, at det varmepumpe-halløj- tilbeden....er ved at tage overhånd ?
Mvh.
Michael


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Varmepumpe hjernevask eller fornuft?!

Indlæg af triumph » 13 nov 2021 23:12

Jeg tror mest det handler om at man kan få 30.000/30% i tilskud lige nu. (Hvorfor det tilfældigvis lige koster 100.000 at få installeret en luft vand varmepumpe.....!)
Det har været lidt billigere at benytte varmepumpe, end piller. Hvis man havde en installation der passer til varmepumpe (gulvvarme/store radiatorer)
Men jeg tror politikerne har undervurderet hvordan de skal skaffe strømmen til at fordoble vores elforbrug, hvilket har fået elprisen til at eksplodere, og nu er det i bedste fald samme pris som piller.
Og det giver jo ikke mening at udskifte en velfungerende installation, der giver billige varme. Man kan sørme købe mange piller for 100.000
Men hvis man havde en installation der alligevel skulle udskiftes, og varmeinstallationen passer til varmepumpe. Så havde jeg skiftet

pendec

Re: Varmepumpe hjernevask eller fornuft?!

Indlæg af pendec » 13 nov 2021 23:20

Jeg er lidt i samme situation, hus fra 1900 tallet, vinduer/døre fra 2004, isoleret loft (300mm) og gulvvarme i 66% ud af 188m2 hus.
Jeg startede i 2005 med EcoClimax brugte 7Ton træpiller, så fik jeg bio18 og ramme 5.5-6Ton velnok, i 2018 skiftede jeg igen, og nu ligger jeg på 4.5-5Ton nok lige så meget fordi de vejrlige dage er ændret igennem tiden. Og så har jeg fået huset hulmursisoleret.

Kan jeg vælge Luft-til-vand Varmepumpe? Nok ikke sådan lige, mine 4 radiatorer i 4 rum er 60cm brede og kan helt sikkert ikke køre 40grader og stadig varme op når vi har 0-5 grader på 24 timer. Gulvvarmer klarer det fint, max 42 grader har jeg ramt når det er rigtig koldt. Så her skal de sidste 33% have gulvvarme, så skifter jeg, det vil jeg nok spare meget varme på.
Men lige nu, så holder jeg mig lidt væk, tror ikke på mit hus er varme-klar til det.

Hvis du har scotte, er det så ikke remote styret, så du kan overvåge på telefon? Jeg har internet + webcam på, så jeg skal kun derud i fyrrum fordi jeg har røgrør som jeg må trække i 2 håndtag på 1 gang om dagen (helst), ellers er der jo bare opfyldning.
Jeg kan heller ikke se 100.000 (for mig inkl. vvs'r som laver arbejdet) og el udgifter gøre den store for mig, i besparelse, uden jeg også får solceller oveni, så ikke bare får reduktion på el men også kan udnytte egen solcelle energi og med godt batterilager (som er dyrt).

Komfort vs økonomi, har du penge kan du få, har du ingen må du gå. Så kører man i en bil for komfort, så er det jo en grund, samme med et pillefyr, vi prioriterer ofte meget forskelligt, nogle har bil og motorcykel, det gør intet billigere, bare flere udgifter på kort tid, hvis man ikke er 60 år, og har sparet op eller afdraget og fjernet gæld for længst.

Så er alderen deroppe af, så vælg dog hellere at spare lidt til pensionen, måske få det perfekte hus købt med gulvvarme og VP, og spar pengene op til det indtil det er tid.

Træpillefyr er ikke bøvlet, kun hvis man vil gøre det til det. Man må godt få sorte fingre og vaske hænder, det siger ingen er forkert.
Og så er det jo ikke hverdag, det er jo sjældent nok til ikke at være en undskyldning.

Michlar73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 01 jan 2021 08:27
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Varmepumpe hjernevask eller fornuft?!

Indlæg af Michlar73 » 14 nov 2021 18:23

Tak for jeres svar......... Ja jeg beholder sgu mit Scotefyr.......tror også de har forregnet sig.........og nej...har ikke noget imod at kigge til det. Jo jeg kan godt få mit anlæg på interent, hvis jeg ville.......prøver bare at leve efter devisen .......keep it simple if you can ;)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Varmepumpe hjernevask eller fornuft?!

Indlæg af BWJ » 14 nov 2021 19:17

Michlar73 skrev:
13 nov 2021 22:54
Jeg er den lykkelige ejer af et scotte pillefyr og bor på en nedlagt landejendom i et stuehus fra først i 1900 tallet. Var fået nye 3 lags termovinduer og døre i for knap 3 år siden. Huset er vist nok hulmurs isoleret(men nok noget gammelt noget synes jeg, at kunne se, da vinduerne blev skiftet) og der er isoleret på loftet. Gulvet har krybekælder på nær badeværelset som har gulvvarme. Jeg bruger afhænig af vinterens hårdhed 6-9 palller piller pr. fyringssæson (de sidste par milde vintre 6-7 paller) med 896 kg på hver palle....... jeg fyrer godt, da jeg ikke gider at fryse.
Nu kommer mit spørgsmål.... Jeg bliver i øjeblikket bomarderet med argumenter og meninger fra mine venner og arbejdskollegaer om, at jeg skal nu skal have varmepumpe istedet for..........Det er det eneste rigtige !! Og meget billigere!! Mine argumenter er, at jeg jo synes at jeg fyrer ok billigt, og mit anlæg ca. 5 år gammelt kører kanont..............og at en ny varmepumpe, af OK kvalitet( har kigget på et (Bosch) og fået et prisoverslag), der kan fyre mit hus ordentligt op( har jo en del radiatorer) koster ca. 110000 kr inkl. installation.........hvilket jeg jo umiddelbart ikke har lyst til at betale nu og her, hvor mit nuværende anlæg kører godt.....og jeg egentlig ikke synes det er for dyrt...... Men er det bare mig, der er en torsk?? Når jeg så siger til dem, om de kan være sikker på, at staten vil blive ved med at give dem strømmen billigere i fremtiden, når de fyrer med varmepumpe, kigger de på mig, som om jeg er tosset...
Lige nu har jeg jo mit pillefyr........og jeg har også et fastbrændselfyr, som jeg fyrer med, når jeg har fået fat i noget gratis træ eller meget billigt træ, som jeg kan supplere med sammen med pillefyret.......har dog ikke gjort det de sidste par år ;)
Jeg er med på at varmepumpe er MEGET lettere end et fastbrændselfyr ifht ekstraarbejde........men at de også påstår det mht. træpillefyret og træpilllerne....synes jeg jo ikke passer..... Fyret kører jo perfekt......og jeg har en lade, hvor jeg bare kører pallerne ind med min traktor nede fra min nabo(der bliver pillerne leveret), hvor de står godt og tørt..det arbejde tager ca. 1 time om året inkl. 1 bajer med naboen ...og så kører jeg sække i pillesiloen til ca. 1 uges tid af gangen.......3-4 dage når det er rigtig vinter........Det arbejde tager ca. 15 min om ugen........... og så er jeg ude at kigge til pillefyret 1 gang i døgnet som regl...en sjælden gang hver anden dag.....men det tager under 5 minutter.......så synes ikke det er så bøvlet med piller...........at jeg tror, at jeg vil oplevet den store tidsbesparelse, hvis jeg fik varmepumpe.
Er det bare mig....der er gal på den?? Eller er der andre som mig, der synes, at det varmepumpe-halløj- tilbeden....er ved at tage overhånd ?
Mvh.
Michael
Er dine døre ikke til den tunge side, hvis de er 3 lags ? icon_cheesygrin.gif :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar