Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af pelle »

En bar er 10 meter vandsøjle . Dvs hvis du har f.eks 6 meter højde fra bunden af dit anlægs vand til toppen af vand i dit anlæg, vil bunden af dit anlæg ikke være udsat for mere end 0.6 bars tryk. når du kører med åben eks.. En 2 bar eller 3 bar sikkerheds ventil er fin. :great: Den vil så aldrig åbne da trykket ikke vil komme så højt op. Der skal du lige, en gang i mellem dreje håndtaget på den, så den ikke sætter sig fast. Mener man skal gøre det en gang om året :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris »

Tak for input - så er der indkøbt, og så skal der snart bygges / konstrueres.

Angående afgang til åben ekspansionsbeholder. Jeg har målt, at toppen af min tank (A5 på skitsen fra tidligere) slutter efter udgang 5 cementer højere end røret (fra fyret), som går videre hen op op til ekspansionsbeholderen. Det vil sige - hvis jeg benytter A5 som afgang, så vil røret falde 5 cm på 2 meter før det går vandret 2 meter og herefter lodret op til ekspansionsbeholderen. Og det med 5 cm fald er jo imod reglen om, at rør ikke må "gå under vandret". Alternativt skal jeg bruge A4 eller A6. Men spørgsmålet er selvfølgelig ... er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at der er et fald på 5 cm på 2 meter?
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af pelle »

Jeg kan ikke se det gør noget om den falder lidt og stiger igen, i din situation. Det hedder sig rørføring til åben eks skal være jævnt stigende. Jeg syntes A5 skal bruges. Du kan jo løse problemet, hvis det er et problem, ved at spænde en anboringsbøjle fast på røret og bore et hul. Og så bruge den til den åbne eks. Ellers må du have fat i din skorstensfejer og høre ham ad hvad han mener.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris »

En lille opdatering - du har jo givet en del input Pelle. Det har nu kørt nogle måneder - kun hygge, da det reelt først er disse dage, at temperaturen kommer så langt ned, at jeg skal have varme i radiatorerne.

Det endte med udtag i toppen af akka tanken, som så går direkte over i røret, som går op til den åbne ekspansionsbeholder på loftet (uden nogen former for ventiler eller mulighed for at lukke). Ovenpå udtaget på toppen af akkutanken satte jeg en luftpotte med ventil, som jeg engang imellem lufter ud - ikke at der er ret meget luft.

Der kom en 2,5 bar ventil på efter "brændeovnen med gris" ind mod laddomaten, som jeg engang imellem drejer (test) så der kommer lidt vand ud - ellers har den aldrig været aktiveret, og det er som sådan ok, da der er åben ekspansionsbeholder, hvorfor vandet så skal udvide sig den retning. Rørføringen mod laddomaten er lavet stødt stigende fra grisen og i det punkt (tee) hvor det føres ned til alddomat går røret så videre ind stigende til akkutanken - dermed regner jeg også med, at eventuel luft fra grisen vil bevæge sig over i akkutanken.

Og fyret er koblet ind, som du har givet input til - og så er der vvb med spiral fra akkutanken.

Det eneste som "driller" eller irriterer mig - det er gurglelyde, syden og nogle gang boblen i selv vandtanken på brændeovnen. Det larmer lidt, og jeg kan godt forstå, at det kan syde lidt når jeg fyrer op i tanken (eller den får meget luft) for den lyd forsvinder, når jeg ikke fyrer så hårdt op. Gurglen og boblen - jeg tænker på, om jeg måske har overset, at sætte en ventil (luft) på grisens udgang, således luftovertryk kan komme ud den vej? For min ventil (luft) sidder nemlig ikke på den streng men først i toppen af akkutanken ....
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af pelle »

Jeg tror det er fordi der er en masse luft der skal koges af anlægget. Det er jo nyt vand nu du har haft det hele skilt ad. Prøv at se det an en 14 dags tid. Der må selv.f. ikke være noget sted der kan spærres af fra grisen og op til den åbne eks. Sikkerheden skal der tænkes nøje på. Så, sæt en aut udlufter på nede ved grisens fremløb . Det er sikkert ikke nødvendig men det skader jo ikke. Det er da fint det ellers virker. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris »

Den der noget trælse gurgle-lyd er nu væk. Løsningen blev en udluftningsventil i "cirkulations-strengen" i laddomaten (fremløb v grisen). Jeg havde egentlig troet, at luften automatisk ville gå over i akkutanken, men da udluftningsventilen kom på, så er lyden forsvundet. Det er ikke så ringe endda.
galva
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06 apr 2016 18:38
Mit fyr: Blackstar 10/16
Areal: 160
Brændsel: Brænde og lidt piller
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 1
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af galva »

Sologgris skrev: 10 nov 2020 00:37 Den der noget trælse gurgle-lyd er nu væk. Løsningen blev en udluftningsventil i "cirkulations-strengen" i laddomaten (fremløb v grisen). Jeg havde egentlig troet, at luften automatisk ville gå over i akkutanken, men da udluftningsventilen kom på, så er lyden forsvundet. Det er ikke så ringe endda.
Hej må jeg spørge om hvor tilfreds du er med anlægget?

Matcher din lotus 2060 godt med 500 liter akku? Eller får du fyret rummet brændeovnen står i for hårdt op i temperatur?

Jeg har selv lige bestilt en Svendsen 1 med gris og 500 liter akku tank, men spekulere om det er bedre med heta Aqua 805 der har mere varme på vandsiden.

Håber at høre om din erfaring.
Vh Christian
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris »

Ja, jeg er tilfreds med mit anlæg - har vi to evt skrevet sammen i FB gruppen Miljøbevidste brændeovns brugere?

Jeg købte en brugt lotus i sin tid, da jeg fandt en gris til den - så lidt den omvendte verden, at grisen bestemte min type af brændeovn. Det betød også noget, økonomisk, at jeg kunne købe det brugt - mener jeg i alt gav 4000 kroner for brændeovn og gris (men uden installation). Jeg kender ikke til brændeovne som sådan - heller ikke Aqua 805. Vores hus havde 2 meget gamle brændeovne, som vi ønskede at udskifte. Lotus i kælderen (åben kælder til ene side, da vi grunden skråner), og den står lige op af skorsten og ved siden af væggen til fyrrummet.

Det har også været drevet af, at jeg synes, at det kunne være sjovt at lave det selv med rør etc og så styringen til sidst.

Mit Setup gør, at varmen fra grisen lagres i toppen af tanken, og så tages der vand ind fra bunden af tanken - som sådan varmes hele tanken reelt op. Men jeg fyrer ikke hårdt i brændeovnen, så tanken bliver ikke varmet op (kun det øverste). Oliefyret er koblet ind over samme akku tank, men udtag mod fyret er ikke i anden med så højt oppe på akkutanken, at kun omkring øverste 75 liter varmes op inden fyret slår fra. Min 500 liter tank er valgt ud fra, at den kunne komme ind i mit fyrrum - dørene var begrænsningen. Og jeg har sollpaneler på taget, som reelt gør, at jeg valgte 500 liter. Hvis jeg skal varme hele min 500 liter tank op med fyr, så skal jeg ændre mit Setup, så mit fyr også tager vandet fra bunden af tanken - fordelen kunne så være, at mit fyr ikke kobler ind og ud så tit.

Du er velkommen til at spørge yderligere, hvis der er andre spørgsmål.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris »

galva skrev: 10 nov 2021 22:21 Hej må jeg spørge om hvor tilfreds du er med anlægget?

Matcher din lotus 2060 godt med 500 liter akku? Eller får du fyret rummet brændeovnen står i for hårdt op i temperatur?

Jeg har selv lige bestilt en Svendsen 1 med gris og 500 liter akku tank, men spekulere om det er bedre med heta Aqua 805 der har mere varme på vandsiden.

Håber at høre om din erfaring.
Vh Christian
Jeg fik svaret udenfor tråden, så jeg vil sikre mig, at du er opmærksom på, at du måske skal scrolle ned for at se mit svar til dig.
galva
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06 apr 2016 18:38
Mit fyr: Blackstar 10/16
Areal: 160
Brændsel: Brænde og lidt piller
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 1
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af galva »

Tak for svar.

Måske vi har skrevet sammen på fb, hvis det er dig "farver" ;)

Jeg har imellem tiden droppet Svendsen 1 (koster Ca 25.000 fra ny inkl gris) og fundet en Ca 4 år gammel bioovn.

Men tænker at koble 60 liter lukket ekspansion og en sikkerhedsventil på 2 eller 3 bar på. Samt ladeventil med pumpe og temperatur styren til pumpe, en akku på 500 liter og dernæst pumpe ud til hus, også med temperatur styring. Og så vil jeg lave det sådan at jeg med kugleventiler kan bypass pillefyret når jeg kører bioovn, og omvendt...

Men gode råd ønskes :)

Besvar