Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 29 okt 2021 20:00

Det korte svar: For dyrt.

Det lidt længere: Man må tilpasse sig.
Puljeel koster P.T. 97,40 øre/kWh p.t. Jeg kender ikke produktet i detaljer, men jeg mener prisen låses for 3 md ad gangen. Lige nu er det meget dyrt at låse prisen, men jeg vil helt sikkert overveje at låse i f.eks. 12 mdr. hvis prisen bliver mere gunstig. Kortere tid synes jeg ikke giver mening.

Jeg forventer (helt for min egen regning) at strømmen forbliver dyr hele vinteren. Samtidigt forventer jeg at prisen kommer ned engang solcellerne får noget at leve af. Til den tid (april-jun), holder jeg øje med fastprisaftaler og låser muligvis.

I uge 40 var prisen oppe på 1,35kr gennemsnitligt - der ville jeg godt ha' haft pulje el. Hvis du spø'r om et par måneder kan det godt være at jeg ærgrer mig gul og grøn over at fortsætte med FlexEl. Men lige nu kan jeg ikke se fidusen i at skifte abonnement.

Tilpasningen... En vask/opvask koster ca. 0,8kWh (kan være væsentligt anderledes for andre). I mit tilfælde kører begge maskiner 1 gang/døgn i snit. Tidligere blev maskinerne startet umiddelbart efter fyldning - nu starter vi dem når strømmen er billig (eftermiddag eller nat). Tørretumbleren kan ikke tidsindstilles og æder 3kWh/gang - hvis konen starter den i de dyre timer sover jeg på sofaen :| Hun plejer nu at bruge tørresnoren - så hun må være glad for mig :oops: .

Endvidere har jeg rendt alt igennem og optimeret på alle apparaters elforbrug. Status er, at jeg p.t. ligger ca. 100kWh under oktober sidste år (men der sad vi jo også hjemme pga. corona). Der er IKKE skåret ned på komforten og der laves stadig hjemmebag.

Jeg står derfor rimeligt godt rustet til at imødegå eventuelle prisudsving. Men jeg er da glad for at jeg ikke er afhængig af en varmepumpe i privaten. Varmen kan man dårligt undvære.

Varmepumper i sommerhuset neddrosles (læs tidsindstilles) så omkostningerne ikke stikker af. Huset er (næsten) ikke udlejet nov-feb så vi behøver ikke holde høj temperatur og kan lukke pool'en ned.

Uanset abn. har vi 3 muligheder:
1) Betale ved kasse 1
2) Reducere forbrug generelt
3) Køre flexafregning og flytte en del af forbruget til billigere timer.


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af kreller » 29 okt 2021 20:16

Ja den låses 3 mdr af gangen, mener jeg plejer at få et eller andet over deres 3 forskellige produkter, og ofte er puljeel den billigste, men det er jo dem, der siger det. Mærkelig nok skal man ringe ind for at få det, hvor fast og flex kan man selv skifte til. Det er et produkt som er videreført fra eniig.
Bruger jeg mere el end jeg betaler aconto for de 3 mdr, så giver jeg samme pris som der er låst til.

Nu er det et lidt specielt år med både en hård vinter og stigende elpriser, så det er svære at sammenline med sidste år. Det er faktisk kun juli og oktober i år, der har været billigere i varme end sidste år. Ligger 1153kwt over sidste år. så det er knap en palle træpiller, hvis jeg tager dette kvartals pris på 1,5kr pr kwh.

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 29 okt 2021 20:29

kreller skrev:
29 okt 2021 20:16
Nu er det et lidt specielt år med både en hård vinter og stigende elpriser, så det er svære at sammenline med sidste år. Det er faktisk kun juli og oktober i år, der har været billigere i varme end sidste år. Ligger 1153kwt over sidste år. så det er knap en palle træpiller, hvis jeg tager dette kvartals pris på 1,5kr pr kwh.
Side spørgsmål, fik du nogensinde buffetank, som Troldmanden?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 29 okt 2021 20:34

Ja, når du har fast pris er det jo lige meget hvornår på døgnet at strømmen bruges. Som jeg forstår dig varmer du med VP? Hvis det er korrekt ville jeg overveje at slukke VP'en et par timer eller 3 hver nat. Det vil du nok ikke mærke noget til i praksis.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 29 okt 2021 20:53

2 spørgsmål:
1; På elpris.dk kan man enten vælge abonementer med fast pris. Med variabel pris, eller Variabel + Flex
På de abonementer der har Flex, står at man kan flytte sit elforbrug til de billige timer.
Betyder det så at variable abbonementer uden flex ikke er timeafrengnet. Men det kun er Flex abbonementer der er timeafregnet. Eller.... ?
2: Hvordan skal man have en chance for at kontrolere sin elpris, hvis den køre op og ned gennem døgnet.


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af kreller » 29 okt 2021 20:56

Der er ikke plads til en buffer her. Så ville den skulle stå ude og det tænker jeg ikke ville pynte eller er rentabel. I vinters hvor frosten sagde -8 til-14 gr i døgnet tænker jeg ikke at det er rentabel at varme den ekstra mængde vand op. MIn vp var på 62gr fremløb da der var -14gr. Brugte 1350kwt i jan og 1239kwt i feb. mod 812 og 918kwt sidste år.

Det der er sparet i at slukke i 3 timer, skal den jo bruge ekstra for at indhente igen, så tænker det er bedre at vedligeholde.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 29 okt 2021 21:04

kreller skrev:
29 okt 2021 20:56
Det der er sparet i at slukke i 3 timer, skal den jo bruge ekstra for at indhente igen, så tænker det er bedre at vedligeholde.
Jeg tror du vil blive overrasket - og der sker vel ikke noget ved at prøve?

Jeg lavede den samme øvelse med pillefyret (at slukke om natten). Det sparede jeg ca 10% om vinteren ved - langt mere om sommeren hvor det kan være slukket flere timer. Og der er altid varme på når vi står op om morgenen.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af kreller » 29 okt 2021 21:11

Nu er mit hus ikke voldsomt isoleret, og så sent som i mandags prøvede jeg at gå en kurve ned om natten, det er ca 2gr i fremløb. kl halv 3 kom den yngste på 4 år rendende ind til os og klagede over at det var koldt, så lå hun mellem os til jeg skulle op på arbejde og der var ikke meget søvn indtil. Så det kommer ikke til at ske igen :)

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 29 okt 2021 21:28

triumph skrev:
29 okt 2021 20:53
2 spørgsmål:
1; På elpris.dk kan man enten vælge abonementer med fast pris. Med variabel pris, eller Variabel + Flex
På de abonementer der har Flex, står at man kan flytte sit elforbrug til de billige timer.
Betyder det så at variable abbonementer uden flex ikke er timeafrengnet. Men det kun er Flex abbonementer der er timeafregnet. Eller.... ?
2: Hvordan skal man have en chance for at kontrolere sin elpris, hvis den køre op og ned gennem døgnet.
1) Det er faktisk ikke helt klart hvad variabel pris baseres på. Jeg vil tro det er den daglige gennemsnitspris, men det kunne også være den ugentlige eller månedlige genemsnitspris. Med et variabel abn. skal du være forberedt på at priserne ændres jævnligt/ofte. Hvis det er et variabel+flex er forbruget altid timeafregnet.

2) Det kræver at man er god til Excel. Du kan hente dit forbrug time for time på eloverblik.dk. Og du kan hente elpriserne fra nord pool time for time. I begge tilfælde som excel-ark. De 2 excel ark skal du så flette sammen med priserne fra din elaftale + netselskab+afgifter og moms. Det er absolut ikke nemt, men det kan godt lade sig gøre.

Hvis du har timeafregning, og vil vide hvornår vaskemaskinen skal startes, vil jeg tro du kan se timepriserne ved dit elselskab. Ellers kig på nord pool.

Valget mellem variabel eller fast pris er baseret på gæt - mere eller mindre kvalificeret. Svarer lidt til at nogle køber/leaser ny bil - så er omkostningerne næsten 100% forudsigelige. Andre vælger en billig/brugt og lever med risikoen.

Jeg vil tro at timeafregning er en fordel hvis man kan flytte ca. 10% af sit forbrug fra de dyreste timer. Bemærk i øvrigt, at nogle netselskaber hæver transportprisen 17-20 i vinterhalvåret. Her får man så en flex/timeafregning uanset om man vil eller ej. I det tilfælde betyder det så også at man får endnu mere ud af at begrænse forbruget netop mellem 17 og 20. Maden kan nok ikke vente, men opvaskemaskinen kan.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 29 okt 2021 21:35

kreller skrev:
29 okt 2021 21:11
Nu er mit hus ikke voldsomt isoleret, og så sent som i mandags prøvede jeg at gå en kurve ned om natten, det er ca 2gr i fremløb. kl halv 3 kom den yngste på 4 år rendende ind til os og klagede over at det var koldt, så lå hun mellem os til jeg skulle op på arbejde og der var ikke meget søvn indtil. Så det kommer ikke til at ske igen :)
Forleden var der en der spurgte om ikke jeg kunne li' børn... Selvfølgelig kan jeg det - bare ikke mine egne :P

Jeg har sendt 2 ud af 3 ud i verden men har stadig en teenager boende. Jeg kan godt huske hvordan det er at ha' små børn :shock:

Lige hvad angår varme på hytten, er jeg dog mere nervøs for konen - hun bli'r s'gu olm hvis temperaturen ryger under 23. Du ved... Happy Wife - Happy Life :roll: .


Besvar