Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 26 okt 2021 11:24

Elprisen er en ting men nu virker det som om at alle vil til fadet med prisstigninger ..
Snakkede lige med min træpille leverandør igår og faglefors er steget med 200 kr pr tons så dete r en stigning på 10% og det passer jo ikke med inflationen på 3% så den skal bare have hele armen . Riogtigt vi tænker nok alle lidt mere over når vi bruger strøm men der er jo mange ting du ikke bare kan undvære.
Så godt den med varmen meeeen 350kwh i kvt så kan det jo ikke være meget elvarme i det :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 26 okt 2021 11:30

lamborg skrev:
26 okt 2021 11:24
Så godt den med varmen meeeen 350kwh i kvt så kan det jo ikke være meget elvarme i det :-)
Måske noget fjernvarme? Jeg er sikker på at Linda eller ældresagen roder rundt i de forskellige energileverandører. Men det er faktisk lidt nedslående at BT ikke lige læser artiklen igennem før den offentliggøres.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 26 okt 2021 11:51

svanggaard skrev:
18 okt 2021 22:44
Jeg tvivler stærkt på, at nogen kan få besparelser i samme størrelsesorden ved næste runde hos elforbundet. Vi må vente til 26/10 og se hvad der er af muligheder.
Jeg fik mail fra elforbundet.dk tidligere i dag. Som forventet var er der ikke meget at hente denne gang. Jeg kan få strømmen til ren spotpris og slipper for abn. Jeg skal retfærdigvis tage forbehold for, at jeg ikke har set tilbud fra Vindstød endnu. Jeg har kun set udmelding fra elforbundet.

Privat kan jeg altså spare ca. 470,- kr på et år ved at skifte fra norlys til Vindstød - hvis jeg regner med et forbrug på 4000kWh (Det rækker ca. til en stang smøger 8) ).

I sommerhuset er besparelsen ca. 1000,- da forbruget er noget højere - ca. 20.000kWh/år

Jeg bli'r hvor jeg er. Det er vist både lettere og risikofrit at spare beløbene ved at slukke et par kontakter.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 26 okt 2021 20:11

jeg fik også brev, men føler mig usikker på troværdigheden.
Jeg benytter PT Vindstød, men kunne ikke finde ud af hvad jeg betalte, da man betaler 3 md acconto forud, og beløb efterreguleres efterfølgende.
Vindstød har lige oplyst mig; At jeg betalte den reeele elpris uden tilæg.
Da jeg spurgte hvad den var, fik jeg afvidde at det var spotprisen + 23 øre/KWh.........
Her syntes jeg ikke genemsigtigheden er størrere, eller ?
Antager ikke at Vindstød lever af at forærre deres el væk ?


Elforbundet.dk | Morten Sinding <morten@elforbundet.dk>
11.53 (for 8 timer siden)
til Elforbundet.dk


Vi har i fællesskab presset elselskaberne, så vi alle kan få billig el. Du vil i morgen modtage et tilbud for rabataftalen på mail direkte fra elselskabet Vindstød, som bød ind med laveste pris blandt budrundens 34 indbudte elselskaber. Når de kan se din indbetaling igangsættes skiftet, og dit nuværende elselskab opsiges automatisk.
Hvis du vælger ikke at betale, får du ikke rabataftalen, og vil således blive hos din nuværende leverandør.
Om rabataftalen:
I Danmark har elselskaberne siden 2016 kunnet hæve fortjenesten på el og abonnement uden øvre grænse. Alt for mange betaler derfor for meget uden at vide det, men fordi vi står sammen, har vi kunnet fjerne hele elselskabets fortjeneste.
Vi betaler kun den rene elpris fra den nordiske elbørs, dvs. 0 øre/kWh i spot-tillæg og 0 kr. i abonnement til elselskabet. Ingen binding, ingen skjulte omkostninger eller tvungne gebyrer. Du skal således alene betale den rene elpris tillagt faste afgifter til staten og netydelse. Strømmen vi køber er 100 pct. klimavenlig. Rabataftalen er gældende frem til 31. december 2022.
Resultatet af budrunden for 2023 præsenteres, og kan tilsluttes via forsiden fra den 21. november 2022. Hvis du ikke ønsker at deltage i rabataftalen for 2023, har vi sikret, at du fortsætter med en attraktiv variabel aftale uden abonnement, men tillagt et spottillæg til kostprisen på 0,5 øre/kWh.
Få flere med og skab større prispres
Spred budskabet om lavere elpriser til dem du kender - forhandlingsstyrken øges, og vi kan presse prisen yderligere.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 26 okt 2021 21:21

Tilbuddet jeg fik fra Vindstød får bestemt ikke point for overskuelighed. 3 mdrs forudbetaling a conto er vist meget normalt.

De 23 øre må være udgifter til dit netselskab+energinet inkl. moms - og muligvis med en form for gennemsnit hvis dit netselskab ta'r ekstra for transport under kogespidsen.

Hvis du faktisk betaler spotpris+23øre+transport+energinet+elafgift samt moms af det hele, skal du se at komme videre til andet abn. eller leverandør.

Nej, de kan ikke leve af at forære strømmen væk (ren spotpris). Enten forventer de, at du (automatisk) overgår til et dyrere abn. efter periodens udløb. Ellers forventer de at kunne skaffe en del af strømmen billigere end den løbende markedspris (på nord pool). Måske egne produktionsanlæg.

Tror faktisk at vi, da vi bad om tilbud via elforbundet, sagde ja til et opkald fra en energikonsulent. Jeg er lidt spændt på om jeg får det opkald, når jeg nu ikke hopper til Vindstød. Vindstød kan måske få en kommission hvis konsulenten kan sælge et eller andet til os.

Det kræver vist en højere maskinmestereksamen at aflure pengestrømmene i energimarkedet - men ingen tvivl om at nogen har fundet fidusen og tjener rigtig godt på det.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 27 okt 2021 16:46

Har fået tilbuddet. De er så venlige at oplyse at det er den rene spotpris der betales, og at gennemsnitsprisen er 37 øre /kw......!
Det har den da også været engang, men det er da ikke det der skal betales fremadrettet.
Den 26/10 var gennemsnitsprisen 1,041 kr. ex moms. Og de 1,041 er jo ikke det jeg kommer til at betale, da jeg jo ikke bruger strømmen ensartet over døgnet, men bruger mest når strømmen er dyrest (ca 2 kr/KWh mellem 7 og 9, samt 17 til 19)
Udklip.JPG
https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 27 okt 2021 19:18

triumph skrev:
27 okt 2021 16:46
Har fået tilbuddet. De er så venlige at oplyse at det er den rene spotpris der betales, og at gennemsnitsprisen er 37 øre /kw......!
Det har den da også været engang, men det er da ikke det der skal betales fremadrettet.
Det kan sagtens være at Vindstød forventer at gennemsnitsprisen er 37øre/kWh (30øre ren spotpris) hvis de forsøger at spå om gennemsnitsprisen hele næste år.

Det er bestemt ikke virkeligheden lige nu, og jeg tror personligt at gennemsnitsprisen (målt over hele året) bliver langt højere end de 30 øre.

For mig at se, er der intet faktuelt forkert i tilbuddet, men ingen tvivl om at vindstød forsøger at få tilbuddet til at fremstå bedre end det er.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 27 okt 2021 19:50

svanggaard skrev:
27 okt 2021 19:18
Det kan sagtens være at Vindstød forventer at gennemsnitsprisen er 37øre/kWh (30øre ren spotpris) hvis de forsøger at spå om gennemsnitsprisen hele næste år.

Det er bestemt ikke virkeligheden lige nu, og jeg tror personligt at gennemsnitsprisen (målt over hele året) bliver langt højere end de 30 øre.

For mig at se, er der intet faktuelt forkert i tilbuddet, men ingen tvivl om at vindstød forsøger at få tilbuddet til at fremstå bedre end det er.
Så skulle de jo skrive i hvilken periode gennemsnitsprisen er baseret på, samt om det er gennemsnitsprisen på elén over døgnet. Eller gennemsnittet en forbruger kommer til at betale (Da han jo hovedsageligt bruger el, når prisen er høj)

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 27 okt 2021 22:18

svanggaard skrev:
27 okt 2021 19:18
For mig at se, er der intet faktuelt forkert i tilbuddet, men ingen tvivl om at vindstød forsøger at få tilbuddet til at fremstå bedre end det er.
25.000 kunder får dette tilbud? Hvornår var kWh prisen sidst 30 øre for hele Danmark?
- De skriver de 37 øre er inkl. alt undtaget abo? faktuelt forkert.

- 30 øre er faktuelt forkert og aktuelt ikke en nordpool pris, så forkert.

- De skriver også de ikke kender dine el måler stats for de sidste måneder, alligevel kender de dem når man går direkte på vindstød og bestiller en flytning til dem.
Det er fordi tilbud/regning er en proforma faktura til 25.000 kunder og er skrevet uden kunde forbehold og de ved jo ikke om kunder bider på, så tal er så fiktive som noget kan blive.

Det tilbud kan ikke blive mere forkert, især når mange ikke forstår sig på elregninger, og tror de 37,5øre er hvad de skal betale og nogle tror det er en fastpris aftale, så masser af kunder imellem de 25.000 som tryllebindes af falske informationer på det tilbud.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 28 okt 2021 07:15

gesvindel og gehumbug !!!!
Et tilbud skal da udregnes efter ens forbrug ellers er det jo ikke et tilbud men bare en historie af Hc andersen .
Endnu en grund til at blive hvor man er :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar