Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af lamborg » 15 okt 2021 17:19

Det er åbenbart kun mellem 17 og 20 at transporten er dyr fordi her er der størst forbrug = flere penge i kassen :-)
Svanggaard underligt at norlys har sat min acc pris på ren el til 80 øre i spotpris + 2 øre i klimastrøm når din er sat til 96 øre ?? Man skulle da tro at det var det samme ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 15 okt 2021 17:50

lamborg skrev:
15 okt 2021 17:19
Det er åbenbart kun mellem 17 og 20 at transporten er dyr fordi her er der størst forbrug = flere penge i kassen :-)
Svanggaard underligt at norlys har sat min acc pris på ren el til 80 øre i spotpris + 2 øre i klimastrøm når din er sat til 96 øre ?? Man skulle da tro at det var det samme ??
Transporten er dyr fordi kablerne er for små. Netselskabet håber at forbrugerne spreder forbruget mere jævnt ud på døgnet.

Det bli'r spændende når vi alle har elbil som sættes til opladning kl 17 efter arbejde - og vi samtidigt alle har fået varmepumper. Jeg tror ikke de behøver salte fortove - kablerne nedenunder skal nok holde fliserne varme.


Jeg studsede også over forskellen i den forventede kWh pris. Umiddelbart kan jeg se 3 forklaringer:
* Det er et sommerhus jeg oplyste prisen for - ikke en almindelig bolig. Måske de sætter a conto prisen lidt anderledes for sommerhuse (med elopvarmning).
* Din forbrugsprofil er anderledes end min. Jeg bruger måske relativt mere strøm end dig i de dyre timer.
* Hvis a conto prisen dannes ud fra spotpris (nord pool) kan en enkelt times forskydning i beregningstidspunktet få stor indflydelse på resultatet.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af lamborg » 16 okt 2021 08:20

Eller også er det fordi jeg er erhverv og det er du ikke ?? Jeg ved ikke om kwh prisen er billigere for cvr nr end for private . Sådan rent forbrugsmæssigt tror jeg ikke der er den store forskel . Når jeg har en nattefest ligger jeg mellem 17 og 20 på ca 10kwh i timen og på en festdag ligegyldigt hvilket tidspunkt på dagen bruger jeg over 100 kwh . Så nå de har jo nok en god forklaring og det udligner sig jo alligevel i den sidste ende når regningen kommer :-). Den med de små kabler køber jeg ikke for så burde der jo have været problemer med manglende strøm i områder uanset råprisen . Forbruget mellem 17 og 20 er jo garanteret nogenlunde konstant hele tiden så nej den historie køber jeg ikke . Der har altid været gode penge i at komme op med den slags snak så man lige kan vride flere penge ud af folk . De har jo ikke ekstra udgifter i at strømmen løber gennem kablet uanset hvilket tidspunkt på dagen det er . Elselskaber er ligesom alle andre der har fat i noget folk ikke kan udgå totalt skruppelløse. Lur mig om ikke de finder på at hæve prisen på transport yderligt hvis nu elafgiften på 90 øre bliver fjernet i en periode . De skal da have deres del af kagen ..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 16 okt 2021 09:31

lamborg skrev:
16 okt 2021 08:20
Eller også er det fordi jeg er erhverv og det er du ikke ??
Måske er din kreditværdighed bedre end min :lol:

Den er go' nok: https://www.danskenergi.dk/nyheder/ceri ... e-tariffer Netselskaberne forsøger at udjævne spidsbelastningerne ved af køre med differentierede tariffer. Der er stor forskel på hvor ivrige netselskaberne er for at flytte forbruget. Så vidt jeg ved er udfordringerne størst på sjælland og derfor er udsving i transport tariffer også størst her.

Efterhånden er det nok lidt begrænset hvor meget hr. og fru Danmark kan sænke elforbruget, men umiddelbart vil de fleste nok kunne flytte f.eks. opvaskemaskinens forbrug til natten. Afhængigt af buffertank kan de fleste nok også slukke varmepumpen i de dyreste timer.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af lamborg » 16 okt 2021 11:18

Hotel og resturant branchen har nullll kreditværdighed :-)

Hvorfor hævede de ikke prisen på transport mellem 17 og 20 for et år siden for belastningen har vel været den samme . Det virker lidt ligesom " alle ved at pårisen er høj nu så hvorfor ikke lige give den et hak mere nu hvor låget er røget af kassen. Lidt ligesom bankernes klagesang ang negative renter . Vi skal have penge i kassen nu hvor vi har en god undskyldning.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 16 okt 2021 11:37

lamborg skrev:
16 okt 2021 11:18
Hotel og resturant branchen har nullll kreditværdighed :-)

Hvorfor hævede de ikke prisen på transport mellem 17 og 20 for et år siden for belastningen har vel været den samme . Det virker lidt ligesom " alle ved at pårisen er høj nu så hvorfor ikke lige give den et hak mere nu hvor låget er røget af kassen. Lidt ligesom bankernes klagesang ang negative renter . Vi skal have penge i kassen nu hvor vi har en god undskyldning.
Antager at det er fordi at de forvendter at danmarks energiforbrug vil fordobles inden 2030, og det betyder naturligtvis at der skal trækkes meget mere kobber ud i landet.
I dag kommer folk hjem fra arbejde tænder for komfuret. I fremtiden lader de også elbilen. Og hvor det tager ½ time at koge kartofler/stege en frikadelle. Så tager det 6 timer at lade en elbil. Derfor vil de naturligtvis gerne have at man først starter med at lade elbilen, og starter vaskemaskinen, efter man er færdig med at stege frikadeller.
Samtidigt har man valgt at hele Europas datacentre skal placeres i danmark, fordi de at man i Danmark har valgt at merudgiften ved grøn energi skal betales over skatten. Og så er det jo ekstra fedt at være Appel/Google der ikke betaler skat.
https://www.danskenergi.dk/nyheder/elektriske-danmark

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 16 okt 2021 16:45

lamborg skrev:
16 okt 2021 11:18
Hvorfor hævede de ikke prisen på transport mellem 17 og 20 for et år siden for belastningen har vel været den samme .
Det er flere år siden at der blev indført variable transport-tariffer. Men de fleste har overset det - nok mest fordi PSO afgiften samtidigt faldt bort.

Men du har helt ret i, at nogen tjerner stygt mange penge på basale fornødenheder, såsom strøm. Dem her https://www.proff.dk/regnskab/yggdrasil ... XMKOI07SL/ har f.eks. lige slået 26.000.000 i kassen på elhandel. Jeg har absolut ikke ondt i bagenden af den grund - de udnytter såmænd bare de muligheder der er. Tilsvarende med facebook, Google osv. Man kan ikke fortænke dem i at ville optimere aktionærernes afkast. Det er sådan set derfor de er sat i verden.

Nej, problemet er, at vi har de politikere vi fortjener. De træffer normalt beslutninger i den bedste mening, men de er bare ikke kompetente nok, og de er for let påvirkelige, når de mødes af lobbyister, spindoktorer og virksomhedsledere. Nogle enkelte politikere har forstået hvad der vil tjene Danmark bedst på den lange bane, men de vil jo gerne ha' et ben at sutte på og i øvrigt gerne genvælges.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 21 okt 2021 09:39

Jeg har købt/installeret en dims så det absolutte elforbrug kan følges i realtid. Mere om denne senere - måske i en ny tråd.

Jeg kan se, at mit "tomgangsforbrug" er 60W. Det forbrug er målt når køl/frys er tændt, men kompressor holder stille. Forbruget skabes af

Fiber MSA boks
Router/firewall
2 x WiFi AccessPoint
Hue Bridge
TV på standby
RTB fyr standby
Nest hub

60W bliver til ca. 525kWh / år og svarer til ca. 13% af mit årlige forbrug.

Hvis køl/frys (2 stk. køle/fryseskab + 1 stk. gammel kummefryser) medtages bliver "tomgangsforbruget" 160W gennemsnitligt og udgør dermed ca. 35% af det totale elforbrug.

Med andre ord er 65% af mit elforbrug "variabelt" - det opstår kun når der er nogen hjemme. Disse 65% kan i nogen grad flyttes fra dyre til billige timer eller spares ved at ændre vaner. I praksis kan jeg dårligt undvære kaffen, lyset, netflix, aftensmaden og jeg gider ikke vaske op i hånden. Men det giver da stof til eftertanke, at man (jeg) kan arbejde med 65% af årsforbruget.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af lamborg » 21 okt 2021 10:31

Spændende hvor er den monteret henne ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 21 okt 2021 10:54

Direkte i kamstrup måleren - ganske lovligt og med netselskabets velsignelse. Dvs. jeg får de "rigtige tal" fra elmåleren selv - de tal elmåleren sender videre til datahub'en.

Jeg skal nok beskrive systemet senere. Den har kun kørt i 20 timer indtil videre... Jeg skal lige være lidt mere fortrolig med den inden jeg melder ud hvilket produkt jeg har anskaffet og hvordan det fungerer. Om et par dage ved jeg om det fungerer som det skal - så skal jeg nok afsløre flere detaljer. Jeg vil jo nødigt være skyld i at nogen køber noget skrald.

Indtil videre ser det dog ud til at være meget præcist med go' responstid - jeg kan f.eks. se/registrere forskel når en mobil sættes til opladning.


Besvar