Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 18 okt 2021 19:42

Altså hvis verdensprisen er høj så bliver den jo også høj ved alle selskaber det er da logisk . Der er jo ikke nogen der vil sætte penge til . Så jeg tror på at det er stort set ligegyldigt hvilket selskab du har om du på rå el som i normalt år er den mindste del af en regning er det jo småpenge du spare . Jeg fik et bud sidste år på 20 øre pr kwh og jeg gav 25 øre ved norlys og med 15000 kwh om året ville jeg spare til 1,5 karton smøger om året så op et hvis sted med det :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 18 okt 2021 20:41

svanggaard skrev:
18 okt 2021 18:38
Det er også min holdning. Jeg er kommet frem til at Norlys ta'r ca. 3 øre i db for at sælge en kWh (FlexEl). Det bli'r til 135 kr + moms om året for et almindeligt forbrug på 4500kWh. Det kan jeg godt unde Norlys - også selvom de ta' et abn. på ca. 23kr+moms pr. måned.
Havde det været 5 måneder hos Vindstød med FastVind til 11øre, så ville du betale 206kr for kWh i de 5 måneder, fortsætter du med Norlys til 0,97øre, så er prisen jo 1818,75 i 5 måneder? Dette er for normale mennesker. Så hvorfor skulle de ikke spare 1600kr på 5 måneder??? Jeg er ikke millionær, eller får 10000kr i timeløn, så de 10 minutter er brugt på at skifte en gang, måske 2 gange årligt, og vil man fortsat spare, så er det altså en kæmpe timeløn, hvis besparelsen fortsætter hvert 6. måned. Det tager 10 minutter og spare 1800kr, det er 10800kr i timeløn? det er da en sjat. (elforbundet er 12 måneder)


Elforbundet sparer jo kunderne penge, som er det vigtigste, så hvis man skal tænke Norlys, modstrøm eller andre, så er vilkårene ikke bedre, hvis Norlys vinder aftalen i år, og de 20.000 rykker ind der, til 20 øre, og i andre sidder og betaler 1kr+ mens de andre nyder besparelsen. Er det så ikke Norlys som tager røven på jer? Hvem er bedre, ligemeget formidling, så er det eneste jeg klandrer ham for , hans ubeskåret besparelse, nu er blevet til forretning med bil og løn, ingen får 1mil i reklamer ind på 20.000 breve sendt ud til kunder, når GoogleAds giver 0,01 øre per klik/visning :) . Er det ubeskåret, så er der ikke 50kr i fortjeneste på hver kunde, uden han tager røven på kunderne, med falsk salgs pr, som jeg ikke tror det er.

Jeg kan ikke se sammenhængen, man gider godt købe varmepumpe og snakke om store besparelse man fik engang, man vil også gerne snakke elafgifts reduktioner og de besparelser, som fås.
Mere det er nok mere arbejde over 20 år og vedligehold, end de 10 minutter man bruger for at spare på el regningen uden rabatten, som man så kan lægge oveni, når man har dem. Det er så bare mig, især nu er besparelsen stor.
lamborg skrev:
18 okt 2021 19:42
Jeg fik et bud sidste år på 20 øre pr kwh og jeg gav 25 øre ved norlys og med 15000 kwh om året ville jeg spare til 1,5 karton smøger om året så op et hvis sted med det :-)
Men nu vil du gerne betale 0,97øre for el, i stedet for 11 øre hos vindstød? Op et hvis sted med de 5400kr du kunne spare, det er jo småpenge.
Glem ikke Vindstød har en grænse på 20.000kWh og aner ikke om erhverv er berettiget dette.

Sidst år, var forskellen lille, det er den ikke lige nu. og selvom den falder 70øre på 6 måneder, og koster 30 øre, så er 11 øre som et eksempel også penge indtil man skal skifte til normal priser.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 18 okt 2021 22:44

pendec skrev:
18 okt 2021 20:41
Havde det været 5 måneder hos Vindstød med FastVind til 11øre, så ville du betale 206kr for kWh i de 5 måneder, fortsætter du med Norlys til 0,97øre, så er prisen jo 1818,75 i 5 måneder?
Det tilbud kan man (jeg) så ikke få nu. Jeg tvivler stærkt på, at nogen kan få besparelser i samme størrelsesorden ved næste runde hos elforbundet. Vi må vente til 26/10 og se hvad der er af muligheder. Men der er ingen tvivl om at du (ind til videre) har været heldig med din nuværende aftale.
pendec skrev:
18 okt 2021 20:41
Elforbundet sparer jo kunderne penge, som er det vigtigste, så hvis man skal tænke Norlys, modstrøm eller andre, så er vilkårene ikke bedre, hvis Norlys vinder aftalen i år, og de 20.000 rykker ind der, til 20 øre, og i andre sidder og betaler 1kr+ mens de andre nyder besparelsen. Er det så ikke Norlys som tager røven på jer? Hvem er bedre, ligemeget formidling, så er det eneste jeg klandrer ham for , hans ubeskåret besparelse, nu er blevet til forretning med bil og løn, ingen får 1mil i reklamer ind på 20.000 breve sendt ud til kunder, når GoogleAds giver 0,01 øre per klik/visning :) . Er det ubeskåret, så er der ikke 50kr i fortjeneste på hver kunde, uden han tager røven på kunderne, med falsk salgs pr, som jeg ikke tror det er.
Jeg har ikke det fjerneste mod elforbundets forretningsmodel eller deres potentielle lønsomhed. Og jeg er helt bevidst om at der er udgifter ved at drive virksomhed. For mig ser det ud til at alle parter vinder ved elforundets koncept - det plejer at være et godt udgangspunkt for en forretning.

Det brok jeg har set på trustpilot og andre steder bunder jo i, at elsystemet er uoverskueligt. På samme regning er netselskab, energinet, staten og elhandleren. Nogle udgifter er faste, andre er forbrugsafhængige og enkelte poster kan ændres ved leverandørskift. Nogle forbrugere forventer en kæmpe besparelse på elregningen - virkeligheden er at de opnår en (typisk kortsigtet) besparelse på en lille del af elregningen. Hertil de utilsigtede praktiske/administrative problemer ved leverandørskifte som uværligt opstår ind imellem.

Faktum er at det ikke er 100% risikofrit at skifte elleverandør. Man kan ende med en aftale som er dårligere end den man har i forvejen eller der kan gå noget galt undervejs.
pendec skrev:
18 okt 2021 20:41
Sidst år, var forskellen lille, det er den ikke lige nu. og selvom den falder 70øre på 6 måneder, og koster 30 øre, så er 11 øre som et eksempel også penge indtil man skal skifte til normal priser.
Man kan ikke få tilbud via elforbundet.dk før 26/10. Indtil da kan jeg kun forholde mig til det billigste tilbud fra Vindstød (SpotVind - UDEN binding) som er spotprisen +5øre (set på elpris.dk).

Ret beset har vi ikke den fjerneste idé om hvad strømmen koster om 1, 2 eller 5 år. Og vi aner ikke hvilke skatter og afgifter energi vil blive pålagt. Den sikreste måde at styre eludgiften på, er at spare på forbruget.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pelle » 19 okt 2021 02:06

Det er værre for mig. Jeg skal gå den tunge gang til 4 af mine 12 lejemål og hæve huslejens størrelse. De 4 lejemål er incl el vand og varme i huslejen. Men, jeg er nød til det. De stigninger i el og naturgas er noget de skal betale. Ikke jeg. Men, mon ikke priserne falder noget igen. Håber jeg :-)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 19 okt 2021 07:20

Jeg vælger at hoppe ud af emnet, for nu er det blevet mere flueknepperi om regninger, udfylde blanketter for et skifte og stædighed fordi man ikke tror på priserne andre betaler, og andet, næsten som at høre anti-vaxxere snakke udenom. Så over and out!


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 19 okt 2021 18:43

Jeg vil så lige sige også selvom jeg er åbenbart er antivaxer (har dog fået stik nr 3 ) eller også bare ikke gider bruge tid på småpenge , at vindstød med fast vind lige nu ligger på en pris på 2,79 kr pr kwh hvilket er 50 øre dyere end nordlys så nye kunder kommer nok til at betale for dem med de billige aftaler. Man kan jo ikke lave aftaler med tilbagevirkende kraft og INGEN kunne forudsige at prisen ville tage på himmelflugt heller ikke de aller klogeste herinde.
Pelle. Ja det er sgu sur røv både for bringer og modtager af dårlige nyheder . Fruen har også sagt at bliver det ved må vi hæve prisen med 10 kr pr kuvert i festhuset for ellers går det ud over hendes i forvejen forholdsvis lille indtjening og det går sgu ikke . Men det falder nok ikke i god jord ved alle.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 20 okt 2021 07:39

lamborg skrev:
19 okt 2021 18:43
Man kan jo ikke lave aftaler med tilbagevirkende kraft og INGEN kunne forudsige at prisen ville tage på himmelflugt heller ikke de aller klogeste herinde.
Her slår du hovedet på sømmet. De, som har låst prisen, ser ud til at ha' været heldige. Vi andre må forholde os til elpriserne og virkeligheden som den er nu.

Spørgsmålet er så hvad vi kan gøre for at imødegå priserne her og nu. Umiddelbart ser jeg flg. muligheder:
1 Skær ned på elforbruget generelt
2 Sluk apparater i de dyreste timer (7-12 & 17-20), hvis du har timeafregning.
3 Overvej at låse prisen hos nuværende elleverandør når/hvis priserne bliver mere gunstige
4 Overvej at få tilbud på strøm gennem en el-mægler såsom elforbundet.dk eller GoSwitch.
5 Send regningen videre til kunder/lejere ol. i det omfang det er muligt.
6 Håbe på at priserne falder hurtigt og ikke stiger voldsomt igen

Så vidt jeg kan se, er der ingen hurtige tekniske løsninger (solceller, batterier ol.) som er lønsomme P.T.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 26 okt 2021 10:10

Jeg forstår simpelthen ikke det her ???
https://www.bt.dk/forbrug/stigende-ener ... -for-noget
Hvis hun plejer at få en el regning på 700 kr i kvt og jeg regner med gamle priser ca 2 kr pr kwt så bruger hun 350 kwh i kvt og som enlig uden alle de elektronik ting vi andre har så passer det nok meget godt . Hvis jeg så regner en 75 øre pr kwh ind så giver det kun en stigning på ca 260 kr altså knap 1000 kr hvorfra får de så deres 1500 Kr fra ?? så med mindre der også stikker et meget større forbrug ind så kan jeg ikke få det til at hænge sammen - Kun hvis der er pyntet på tallene for at det skal se være ud så folketinget fjerner elafgiften i en periode men hvor skal de mange penge så tages fra ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 26 okt 2021 11:09

Jeg tror de roder rundt i energiformerne. Ældresagen har sikkert skrevet en pressemeddelelse som bt har ædt råt.
I slutningen står >>Linda har fundet mere varmt tøj frem fra skabet, så hun kan holde varmen, nu hun ikke vil tænde for varmen.<< Der må altså være noget opvarmning blandet ind i regnestykket.

Mht. reduktion i elafgiften (eller en af de andre hjælpeforanstaltninger der spekuleres i) sparer staten meget på, at de ikke skal betale pristillæg til VE (mange VE producenter er garanteret en minimumsafregning pr. kWh). Hertil større momsindtægter. Så der ingen tvivl om at der er råd til at nedsætte afgiften eller sende en check til de hårdest ramte.

Det er P#$$3 surt at energipriserne er så høje for tiden. Men jeg må indrømme, at jeg har filosoferet lidt på det sidste.... Priserne er jo medvirkende til at vi alle overvejer om der kan spares på energien. Spareøvelsen er nok meget sund hvis vi skal tænke lidt globalt. Måske man skulle regne ud hvor meget (eller lidt) vi skal nedsætte elforbruget for at få status quo på elregningen? En stor del af udgiften er jo transport, afgifter og skatter.

Jeg overlever nok i første som nogenlunde gennemsnitlig forbruger. Jeg er dog lidt bekymret for de afledte omkostninger - generelle prisstigninger på ALT, herunder f.eks. dagligvarer.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 26 okt 2021 11:21

Ku ikke la' væ'r at lave regnestykket...

Hvis vi antager, at den rene elpris (nord pool) går fra 20->60øre pr kwh (gennemsnitligt over hele året forstås). Og vi tager udgangspunkt i et forbrug på 4000kWh/år - ja så skal der spares ca. 25% på elforbruget for at få status quo. Besparelsen skal være mindre hvis elafgiften sænkes (finanslovs forhandlinger er vist i gang).


Besvar