Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 17 okt 2021 22:14

triumph skrev:
17 okt 2021 22:09
Jeg har spurgt Elforbundet men de skrev at jeg måtte vente på den nye aftale kom
(Sikkert fordi jeg først kan skifte d 1/11.)

Når Vidstød skriver at jeg betaler kostprisen, så læser jeg det som det Vindstød giver for elén. Ikke det som under normale forhold er det som Vindstød giver for elén x 2
:) Ok, sidste måned gav elforbundet glade mails til folk med 6 måneders binding til 18,5øre, det taber han på.
Så nu kan elforbundet også se elpriserne stige, det har folk så svært ved at tro på sker lige nu.

Din kost(spotpris=nordpool) som Vindstød giver + 23øre i fortjeneste og så afgifter+transport+elnet abo+moms.

Jeg gætter på hans oprindelige vilkår før 2020, var 6 måneder til 18,5øre kommer tilbage, og så overgår folk til Vindstød priser på ny aftale. Det har han jo haft før, og kan jo igen. Det er vilkår som bliver som tingene er nu, og så må vi se hvad elpris er om 6 måneder, så får vi luft, og elforbundet kan fornye der igen men hvor længe.


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af kreller » 17 okt 2021 23:07

pendec skrev:
17 okt 2021 21:47
haha,Nej du hopper nok ikke på træpiller igen, det vil da også blive dyrt i omkostninger alene.
Norlys tager 2,80kr for almindelige kunder lige nu (Vest)
De har beregnet elpris Oktober til 1,2kr for folk i Vest, og rest afgift+transport+elnet abo.
Udklip.JPG
Så skriver de man betaler 29kr i abo, det gør du vel også men lægger det ikke til elprisen? Altså 29kr*12, 348kr måske i negativ der :)

Så hvis deres hovedside mener , elprisen er 1,2kr, så skal du nok forberede dig på en ekstra omkostning, for Norlys giver ikke nye kunder din aconto pris :) Og så er det jo kun aconto, så de ved godt den stiger.
Jeg har pulje el som er fast i 3 mdr af gangen.

https://norlys.dk/kundeservice/el/gaeldende-elpriser

Jeg har taget de 4538kr jeg skal betale / med de 3009kwt de mener jeg kommer til at bruge. Det giver 1.50kr. hvis der er noget jeg gør forkert i den udregning må du gerne rette mig.

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 18 okt 2021 10:28

kreller skrev:
17 okt 2021 23:07
Jeg har taget de 4538kr jeg skal betale / med de 3009kwt de mener jeg kommer til at bruge. Det giver 1.50kr. hvis der er noget jeg gør forkert i den udregning må du gerne rette mig.
At du ikke kender okt-dec, for intet var som sidst år, snitpriser kan ikke laves mere end du betaler ekstra ved afregning md/kvt, osv... Så det lyder godt men passer ikke med dagens priser desværre. Men det lyder godt ! :)

Og så har du jo stadig elpris reduktion, som er værd at kalkulere med, så kan du godt komme langt ned.
Puljeel kwh prisen uden andet, er 97 øre, dertil ville vi nok lægge 1,6kr normalt(det gør norlys), så er den puljeelpris for alm mennesker uden rabatter 97'+160 , ca. 257øre, det lyder ok for september, hvis de ikke er på okt. endnu.
Og så +3 øre da du burde inkludere elselskab abo som norlys vil have (29kr) som er dine 2900øre / 1003kWh(md).

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af lamborg » 18 okt 2021 12:24

Kreller . I bunden af min regningen under det du skal betale skriver norlys min kwh pris med og unden abn . Den er sat til 2,38 for 4 kvt (jeg får først afgiften tilbage ifb med momsafregning) og trækker man så 88 øre fra de 2,38 lander man på 1,50 kr så jeg tror din udregning passer fint . Din rå kwh pris er så sat lidt højere end de har sat min men det kan så være fordi dit forbrug pga VP ligger i de dyre timer hvor jeg feks altid brænder keramik om natten hvor prisen er lav . Svinet bruger 7 kwh i timen så det betyder jo noget. Det er da muligt at medierne blæser ting op det har de jo for vane :-) Men alligevel hvis du har vp og renger med en pris på ca 25 øre da du satte den op og nu er det 4 gange så meget er da noget at et spark i kuglerne :-)
Og nej tak vi vil ikke have VP folk til at skifte tilbage til træpiller for så stiger prisen på dem når der kommer mere efterspørgsel :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af kreller » 18 okt 2021 12:28

Nu gælder min pris i de næste tre mdr og bruger jeg mere end de 3009kwt så betaler jeg samme pris for de ekstra jeg bruger. Jeg brugte 9782kwh totalt sidste år, men har nu sat min luft/luft til at holde 18gr i min gildesal hele året rundt. Så de har beregnet at jeg skal bruge knap 12000kwt. I år. Er på 9100kwh til dato, så det er ikke helt ved siden af. Abonnement er inkluderet i de 1.5kr


pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 18 okt 2021 12:33

kreller skrev:
18 okt 2021 12:28
Abonnement er inkluderet i de 1.5kr
Det er da også en fin pris i år men du har vel ikke betalt 1,5kr sidste år, hvor jeg betalte 1,68kr for el :) Så var det da ikke billigt med reduktion og solceller :)

Hvorfor? Du bruger vel mere el end du sælger? så et eller andet sted betaler du elpris(97øre+afgift+transport+elnetabo+moms) som alle andre?
Og du årsafregnes jo for dine afgifter på solceller, og det har du jo ikke med i dine 1,5kr :)

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af kreller » 18 okt 2021 12:36

lamborg skrev:
18 okt 2021 12:24
Kreller . I bunden af min regningen under det du skal betale skriver norlys min kwh pris med og unden abn . Den er sat til 2,38 for 4 kvt (jeg får først afgiften tilbage ifb med momsafregning) og trækker man så 88 øre fra de 2,38 lander man på 1,50 kr så jeg tror din udregning passer fint . Din rå kwh pris er så sat lidt højere end de har sat min men det kan så være fordi dit forbrug pga VP ligger i de dyre timer hvor jeg feks altid brænder keramik om natten hvor prisen er lav . Svinet bruger 7 kwh i timen så det betyder jo noget. Det er da muligt at medierne blæser ting op det har de jo for vane :-) Men alligevel hvis du har vp og renger med en pris på ca 25 øre da du satte den op og nu er det 4 gange så meget er da noget at et spark i kuglerne :-)
Og nej tak vi vil ikke have VP folk til at skifte tilbage til træpiller for så stiger prisen på dem når der kommer mere efterspørgsel :-)
Det står der ikke på min regning. Kan ligge den op når jeg kommer hjem. Har bare taget prisen i bunden inkl moms og divideret med antal kwt. Det skal i min verden så give kwt prisen. De næste 3mdr er sat 1000kr dyre end sidste kvartal, så at nogen artikler siger at vi kommer til at punge 4-7000kr mere ud for strøm, passer ikke med vores hustand. Nu kommer jeg nok til at bruge et par tusind kwt mere end sidste år, men betalte ca 11000kr sidste år.

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 18 okt 2021 12:39

kreller skrev:
18 okt 2021 12:36
Det står der ikke på min regning. Kan ligge den op når jeg kommer hjem. Har bare taget prisen i bunden inkl moms og divideret med antal kwt. Det skal i min verden så give kwt prisen. De næste 3mdr er sat 1000kr dyre end sidste kvartal, så at nogen artikler siger at vi kommer til at punge 4-7000kr mere ud for strøm, passer ikke med vores hustand. Nu kommer jeg nok til at bruge et par tusind kwt mere end sidste år, men betalte ca 11000kr sidste år.
Jeg kan slet ikke se hvorfor du føler du er med i gruppen af folk som får den ekstra regning? Solceller + VP , er der noget som ikke taler for rabatter. :shock:

Prøv at se hvor meget du ville betale i år ekstra, hvis dine kWh var med afgift og uden solcelle afregning, så ville du måske føle smerten, så jo, de har ret, du er bare ikke en af dem, så behøver du ikke vade i noget du ikke kan få ret i der, når det gælder Danmark generelt og lejligheder og huse uden rabatter.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af kreller » 18 okt 2021 12:42

pendec skrev:
18 okt 2021 12:33
Det er da også en fin pris i år men du har vel ikke betalt 1,5kr sidste år, hvor jeg betalte 1,68kr for el :) Så var det da ikke billigt med reduktion og solceller :)

Hvorfor? Du bruger vel mere el end du sælger? så et eller andet sted betaler du elpris(97øre+afgift+transport+elnetabo+moms) som alle andre?
Og du årsafregnes jo for dine afgifter på solceller, og det har du jo ikke med i dine 1,5kr :)
Nej der lå jeg omkring 1kr med det hele.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af kreller » 18 okt 2021 12:45

pendec skrev:
18 okt 2021 12:39
Jeg kan slet ikke se hvorfor du føler du er med i gruppen af folk som får den ekstra regning? Solceller + VP , er der noget som ikke taler for rabatter. :shock:

Prøv at se hvor meget du ville betale i år ekstra, hvis dine kWh var med afgift og uden solcelle afregning, så ville du måske føle smerten, så jo, de har ret, du er bare ikke en af dem, så behøver du ikke vade i noget du ikke kan få ret i der, når det gælder Danmark generelt og lejligheder og huse uden rabatter.
Hvad står der i overskriften på denne tråd? Og jeg har ikke sagt at jeg føler jeg bliver pulet af en ekstra regning, og mange artikler handler netop om alle dem der har skiftet til vp og har elbil.


Besvar