Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af kreller » 17 okt 2021 18:21

Jeg har lige fået næste kvartalsregning fra norlys, der skal jeg give 1,50kr pr kw inkl. det hele. Totalt for i år ender vores elregning på 14601kr. Det er næsten samme beløb vi brugte for i træpiller, før vp og det er med en noget mildere vinter end vi har haft i år.

Det næste kvartal er ca 1000kr dyrer end sidste kvartal, syntes medierne har kørt det lidt for højt op. Vi har brugt 1181kw mere i år end sidste år med den noget koldere vinter.


pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 17 okt 2021 21:12

kreller skrev:
17 okt 2021 18:21
Jeg har lige fået næste kvartalsregning fra norlys, der skal jeg give 1,50kr pr kw inkl. det hele. Totalt for i år ender vores elregning på 14601kr. Det er næsten samme beløb vi brugte for i træpiller, før vp og det er med en noget mildere vinter end vi har haft i år.

Det næste kvartal er ca 1000kr dyrer end sidste kvartal, syntes medierne har kørt det lidt for højt op. Vi har brugt 1181kw mere i år end sidste år med den noget koldere vinter.
Med varmepumpe / elpris reduktion , så lyder det da helt vildt du betaler 1,50kr/kWh? Burde du ikke i forhold til 2020 med 2øre afgift +transport+abo betale 30-32 øre alt inkl.? og betaler du i 2021 2øre afgift og 1,48kr for resten? det er da også en voldsom stigning i forhold til 2020 priser, eller så er du gået tilbage til pillefyr??
Du må slet ikke regne elpris ud for dit snit de sidste 8 måneder, for det kan du slet ikke sammenligne når året ikke er slut og priserne først er gået vildt op siden juli-august, og du siger kvt. afregning, så har du jo bare at nyde dine overraskelser som du lyder til at ville spå som overdrevet.

På øst siden, kostede elprisen for nogle 2,00-2,60kr alt inkl. (min søster) i august, jeg har personligt fået regning for august, med en Ewii pris på 2,29kr, og den steg rimelig meget i oktober og stadig gør, de afregner bagud, så ingen aconto her, bare fuld afregning -2 måneder bagud. (august betales bagud 1.okt)

Når du får aconto, så er det rent gæt, for dit elselskab er jo lige så overrasket som resten af Danmark, så mon ikke nyhederne har ret og du tager fejl, selvom du allerede kan spare 20øre på vestsiden af Danmark som altid har været tilfældet for el, mere eller mindre på total prisen.

Har du elforbundet kan du vinde på elprisen holdes lavt til 18,5øre, det hjælper jo, hvis du betaler 2øre i afgift :)
Men jeg tror ikke på vindstød vil sælge el til 18,5øre i 2022 til elforbundet, så er der noget mærkeligt over deres afregning til andre kunder som betaler en formue lige nu. (267,95 alt inkl. lige nu - øst)

edit: Du har da også solceller? Så er det jo umuligt at beregne, da du køber/sælger til spotpris, og kun betaler lidt ekstra til elselskabet, og afgift for det overforbrug du har.
Ie. du sælger el til spotpris(1,5kr+) og køber med elselskab fortjeneste så er det jo umuligt at sammenligne dig med hr. og fru jensen i en lejlighed eller andre uden solceller eller elpris reduktion.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af kreller » 17 okt 2021 21:36

Min rene elpris er 98øre pr kwt de næste 3 mdr. Den var 72øre sidste kvartal.
Træpiller kommer jeg ikke tilbage til 🙂

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 17 okt 2021 21:42

Vedr. Elpris.
Jeg har haft flg. korspondance med Vindstød:

Elpriserne stiger hastigt.. Hvor kan jeg se hvad jeg aktuelt betaler ?
Hvis jeg ønsker at skifte el leverandør, hvordan/hvornår kan jeg gøre det uden ekstra omkostninger
Mvh Jesper


Kære Jesper

Tak for din mail.

Priserne fastlægges faktisk dagen før de er gældende, og derfor kan du se priserne på “i morgen” på https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table

Bemærk at priserne som standard står til Euro/MWh, men fortegnet er stadig det samme.

Jeg kan tilbyde dig en 4 måneders FastVindpris på 110,00 øre/kWh med 0 kr. i abonnement.

Skatter og afgifter opkræves på vegne af netselskabet og staten, hvorfor disse ikke vil ændre sig afhængig af valg af el-leverandør. Det, som du kan sammenligne, er den reelle kWh pris.

FastVind er en fast prisaftale uden binding, gældende i 4 måneder, hvor uanset hvordan priserne på el bevæger sig i din aftaleperiode, er du sikret en meget lav pris på dit el. Dette giver høj sikkerhed.

Bemærk at du har ikke har nogen bindingsperiode og kan forlade aftalen, når du vil - det er kun prisen, der er lagt fast i de 4 måneder. Herefter kan du selv bestemme, om du vil lave en ny aftale om en fast pris, eller om du vil over på en anden elaftale.

Foretager du ikke et aktivt valg, overgår du automatisk til Vindstøds produkt LokalVind. En variabel kostprisaftale med et månedligt abonnement på 12,5 kr.
Der er ingen tidsbegrænsning på Lokalvind, dvs. at du bliver på denne aftale, indtil du selv tager et aktivt valg.

Du kan se alle vores aktuelle aftaler samt tilmelde dig på https://www.vindstoed.dk/tilmeld_til_vind

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.

Vh
XX

Hej XX
Jeg syntes ikke rigtigt du svare på det jeg spørger om.
1: Jeg betaler vel ikke prisen fra Nordpool. Så ville i jo i givet fald ikke tjene noget, eller ?
2. Jeg spurgte om jeg havde nogen bindinger eller gebyrer, hvis jeg ønskede at opsige min aftale med Vindstød.
Du svare at; Hvis jeg bytter min aftale med vindstød ud med en anden aftale, så har jeg ingen gebyre, og linker så til et sted, hvor jeg ikke kan se min aftale.
Det var ikke det jeg spurgte om !
Jesper


Kære Jesper

Tak for din mail.

1. Du er lige nu tilknyttet vores prisaftale SpotVind, hvor du betaler en markedspris (prisen på Nordpool) med et spottillæg på 23,20 øre pr. kWh(eks moms) samt 0 kr. i abonnement.
2. Du har ingen binding hos Vindstød, hvilket betyder at du kan skifte til en anden leverandør uden ekstra omkostninger hvis dette ønskes.

Skriv endelig, hvis du har spørgsmål.
Mvh YY

Syntes de er nogen banditter.....
De 110 øre/KWh han nævner i mailen = 267,16 øre/KWh/KWh inkl afgifter og transport.

Elforbundet kommer med ny aftale den 26/10. Venter og ser hvad den siger
Last edited by 1 on triumph; edited 17 times in total

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 17 okt 2021 21:47

kreller skrev:
17 okt 2021 21:36
Min rene elpris er 98øre pr kwt de næste 3 mdr. Den var 72øre sidste kvartal.
Træpiller kommer jeg ikke tilbage til 🙂
haha,Nej du hopper nok ikke på træpiller igen, det vil da også blive dyrt i omkostninger alene.
Norlys tager 2,80kr for almindelige kunder lige nu (Vest)
De har beregnet elpris Oktober til 1,2kr for folk i Vest, og rest afgift+transport+elnet abo.
Udklip.JPG
Så skriver de man betaler 29kr i abo, det gør du vel også men lægger det ikke til elprisen? Altså 29kr*12, 348kr måske i negativ der :)

Så hvis deres hovedside mener , elprisen er 1,2kr, så skal du nok forberede dig på en ekstra omkostning, for Norlys giver ikke nye kunder din aconto pris :) Og så er det jo kun aconto, så de ved godt den stiger.
Last edited by 1 on pendec; edited 17 times in total


pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 17 okt 2021 21:51

triumph skrev:
17 okt 2021 21:42
F1. Du er lige nu tilknyttet vores prisaftale SpotVind, hvor du betaler en markedspris (prisen på Nordpool) med et spottillæg på 23,20 øre pr. kWh(eks moms) samt 0 kr. i abonnement.
Har du solceller? Det kunne jeg ikke huske, og 23øre+moms er da et højt tillæg til spotpris?
Spotprisen er så den du sælger solcelle strøm til og måske køber igen, så det udligner hinanden, udover du betaler moms at spotprisen når det kommer tilbage :cry:

edit: Måske er det sådan for alle Vindstød kunder med normal aftaler efter IntroVind er slut?

En spotpris fra Nordpool(lige nu) på 1kr og 23,2øre oveni + moms, bliver også en pæn sjat lige pt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 17 okt 2021 21:58

pendec skrev:
17 okt 2021 21:51
Har du solceller? Det kunne jeg ikke huske, og 23øre+moms er da et højt tillæg til spotpris?
Spotprisen er så den du sælger solcelle strøm til og måske køber igen, så det udligner hinanden, udover du betaler moms at spotprisen når det kommer tilbage :cry:

edit: Måske er det sådan for alle Vindstød kunder med normal aftaler efter IntroVind er slut?

En spotpris fra Nordpool(lige nu) på 1kr og 23,2øre oveni + moms, bliver også en pæn sjat lige pt.
Jeg har ikke solceller.
Detter er sakset fra deres hjemmeside;
DanskVind
Certificeret el fra danske vindmøller.
Vindstød har ikke bindingsperiode.

Din kWh-pris følger markedet. Du betaler kostprisen og har ikke abonnement.
Senest kendte pris for private (september 2021):
Jylland og Fyn: 117,15 øre/kWh (93,72 øre/kWh ekskl. moms)
Sjælland: 115,79 øre/kWh (92,63 øre/kWh ekskl. moms)
Abonnement pr. md.: 0 kr.
Fakturagebyr: 0 kr.

De normale skatter og afgifter kommer oveni.

Dette produkt tilbydes private husstande med forbrug under 100.000 kWh (normalt bruges ca. 4-5.000 kWh i en villa og ca. 1-3.000 kWh i en lejlighed, så alle almindelige boliger kan gøre brug af tilbuddet). Selvbetjening via kontrolpanel.


Når man skriver;
Din kWh-pris følger markedet. Du betaler kostprisen og har ikke abonnement.
Så kan man sku da ikke lægge 23 øre/KWh oven i prisen......

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 17 okt 2021 22:01

triumph skrev:
17 okt 2021 21:42
Elforbundet kommer med ny aftale den 26/10. Venter og ser hvad den siger
Tror du bliver skuffet.

Vindstød som har taget kontrakt de sidste par år, var 2-3 øre under den nuværende pris, som i 2020 var ca. 20-22 øre.

Nu er den 1-1,3kr for el alene, og Vindstød hopper enten fra eller giver en pris 2-3 øre under nuværende pris, altså 98-120øre per kWh, de kan og vil være for dumme at nytegne til 18,5øre, det kan vi vel blive enige i?

Skynd dig, du kan få en ny 6 måneder aftale til 18,5øre, men! du kan også vælge vindstød til 0kr/kWh i 6 måneder, og spare 18,5 øre/kWh i 6 måneder :evil: :great:
triumph skrev:
17 okt 2021 21:58
Så kan man sku da ikke lægge 23 øre/KWh oven i prisen......
Staten har tilladt dette, f.eks i forbindelse med solcelle salg tilbage til kunder, intet mærkeligt der.

Jeg fik vist skrevet IntroVind til 0kr, den har de ikke mere, nu er det FastVind til 11øre/kWh + afgifter osv.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph » 17 okt 2021 22:09

pendec skrev:
17 okt 2021 22:01
Tror du bliver skuffet.

Vindstød som har taget kontrakt de sidste par år, var 2-3 øre under den nuværende pris, som i 2020 var ca. 20-22 øre.

Nu er den 1-1,3kr for el alene, og Vindstød hopper enten fra eller giver en pris 2-3 øre under nuværende pris, altså 98-120øre per kWh, de kan og vil være for dumme at nytegne til 18,5øre, det kan vi vel blive enige i?

Skynd dig, du kan få en ny 6 måneder aftale til 18,5øre, men! du kan også vælge vindstød til 0kr/kWh i 6 måneder, og spare 18,5 øre/kWh i 6 måneder :evil: :great:


Staten har tilladt dette, f.eks i forbindelse med solcelle salg tilbage til kunder, intet mærkeligt der.
Jeg har spurgt Elforbundet men de skrev at jeg måtte vente på den nye aftale kom
(Sikkert fordi jeg først kan skifte d 1/11.)

Når Vidstød skriver at jeg betaler kostprisen, så læser jeg det som det Vindstød giver for elén. Ikke det som under normale forhold er det som Vindstød giver for elén x 2

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 17 okt 2021 22:11

triumph skrev:
17 okt 2021 21:42
Jeg kan tilbyde dig en 4 måneders FastVindpris på 110,00 øre/kWh med 0 kr. i abonnement.
Det var da en frygtelig skrivefejl de laver(komma = 11,00øre/kWh)? På elpris er det 11,6øre per kWh i 6 måneder.


Jeg ville skrive til dem, og få forklaret hvorfor elpris.dk skriver 11,6øre :)


Besvar