Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Zigbee Gateway til styring af smart home

Automatisering af alt i hjemmet som gardiner, lys, port i garage , varme og en masse andet sjovt
Zwave, Zigbee, RFXtrx433e, Domoticz, Homeseer, Google Home assistant, Hue, nedis, knx, ihc, apple homekit
pendec

Re: Zigbee Gateway til styring af smart home

Indlæg af pendec » 06 okt 2021 07:39

Ulrik skrev:
05 okt 2021 22:19
Har overvejet det. Tænker det vinder mere frem 👍
Har du overvejet hvad det helt nøjagtigt kunne hedde?
"Home Automation" - "Hjemme automatisering" (Lyder dog helt forkert)


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Zigbee Gateway til styring af smart home

Indlæg af Bri_Jac » 06 okt 2021 14:30

Inden jeg går for langt, vil jeg lige være enige med zwaves.dk forumet at vi skifter. Der har været tale det sidste års tid at Finn (ejer af zwaves.dk) hellere vil bruge sin tid på andre hobbies. så jeg har en forventning at kunne flytte herover. (Jeg er nemlig selv træt at FB grupper, de er elendige at søge i, denne her type forum er markant bedre)

Overskriften på forum "Home automation"
og så skal der være diverse underforum
Zwave
Zigbee
RFXtrx433e
Domoticz
Homeseer
Home assistant
Mit setup
Hjemmebryg

pendec

Re: Zigbee Gateway til styring af smart home

Indlæg af pendec » 06 okt 2021 14:41

Bri_Jac skrev:
06 okt 2021 14:30
er nemlig selv træt at FB grupper, de er elendige at søge i, denne her type forum er markant bedre)
Er vi bare 1000% enige her :great:

Hvorfor fik Facebook ikke studeret verden og forum og andre sådan sider, inden de lavede det juks man skriver på.
Ved godt hele verden er der men i danske grupper er vi ofte jo få aktive, så indlæg som skjules og kommentarer som absolut skal have navn på osv, virker bare så meget ringere og forvirrer jo endnu mener når 3+ skriver til hinanden, og man ikke helt ved det.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Zigbee Gateway til styring af smart home

Indlæg af svanggaard » 06 okt 2021 15:03

Bliver hurtigt meget omfattende.... Frit fra leveren mangler:

Hue, nedis, knx, ihc, apple homekit.

Er helt med på at der er overlap med de eksisterende/allerede foreslåede underfora, men Hr & Fru Danmark ved sikkert ikke at Philips Hue bruger Zigbee.

Måske blot "Kommercielle produkter", "Mit setup" & "hjemmebryg" i en hovedgruppe "Smart home".

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Zigbee Gateway til styring af smart home

Indlæg af Bri_Jac » 13 okt 2021 18:35

svanggaard skrev:
06 okt 2021 15:03
Bliver hurtigt meget omfattende.... Frit fra leveren mangler:

Hue, nedis, knx, ihc, apple homekit.

Er helt med på at der er overlap med de eksisterende/allerede foreslåede underfora, men Hr & Fru Danmark ved sikkert ikke at Philips Hue bruger Zigbee.

Måske blot "Kommercielle produkter", "Mit setup" & "hjemmebryg" i en hovedgruppe "Smart home".
Hue er da Zigbee så det må være underpunkt til Zigbee ;-)

IHC - er er nogen ser de sidste mange år anvender dette? sidste jeg kiggede på det var var det et proprietært protokol, der KUN kunne programmeres af en elektriker der havde købt et proprietært program :-( Det er der vist ikke fremtiden...

Apple homekit (der har jeg ingen kommentarer)

Men efterhånden som der er kommentarer så kan der jo laves diverse punkter, der er jo flere admin her der har rettigheder til at flytte indlæg (så det ikke bliver så rodet herinde)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Zigbee Gateway til styring af smart home

Indlæg af Lintz » 13 okt 2021 18:40

Bri_Jac skrev:
13 okt 2021 18:35


Der er jo flere admin her der har rettigheder til at flytte indlæg (så det ikke bliver så rodet herinde)
Da jeg ikke fatter en hujende fis af hvad I snakker om skal I ikke regne med hjælp fra min kant icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Zigbee Gateway til styring af smart home

Indlæg af pendec » 14 okt 2021 08:48

Bri_Jac skrev:
13 okt 2021 18:35
Hue er da Zigbee så det må være underpunkt til Zigbee ;-)
Glem ikke Hue også er Bluetooth nu på visse produkter, og jeg har nemlig et af dem. Irriterende, så skal man importere dem fra bluetooth app.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Zigbee Gateway til styring af smart home

Indlæg af svanggaard » 14 okt 2021 10:13

Jeg tror det bliver svært at lave en skarp opdeling mellem de forskellige produkter ... Der kommer altid een eller anden hybrid når man tror man har sat kaos'et i system.

Man kunne i øvrigt argumentere for at den eksisterende kategori "styringsteknik" dækker over (hjemme)automatisering.

Der er utallige fora og vejledninger derude på www. Jeg synes ikke det er så svært at finde svar, men jeg har forståelse for at nogen har det bedst med Dansk.

Personligt synes jeg, at det er vildt spændende hvad automatiseringen bruges til. Det vil da være fedt at høre om automatisering som er en reel hjælp i hverdagen eller giver reelle optimeringer/energibesparelser.

I min optik fungerer "hjemmeautomatisering" først i det øjeblik man glemmer den er der. Resten er nørderi og "nice-to-have" - ikke at der er noget galt med det overhovedet. Det er fint nok at man kan be' google om at tænde lyset.... men hånden på hjertet... Hvad rager det google, og mon ikke man overlevede at tænde på kontakten? Gi'r det mening, at støvsugeren er på Internettet, og tø'r man stole på en elektrisk dørlås som kan fjernstyres med en kinesisk App? Jeg har selv masser af "IOT-dimser", men der er ikke ret mange af dem som er uundværlige. Jeg indrømmer blankt, at jeg er nørd.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Zigbee Gateway til styring af smart home

Indlæg af Ulrik » 16 okt 2021 22:28

Beklager forsinkelsen: viewforum.php?f=218
Jeg kom selvfølgelig væk fra det igen icon_cheesygrin.gif

Tænker umiddelbart at vi venter med diverse underfora. Det kan sagtens laves hvis behovet kommer og det bliver flittigt brugt :great:
MvH Ulrik©


Besvar