Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
PeterG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 okt 2021 14:17
Modtaget likes: 1 gang

tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af PeterG » 12 okt 2021 10:02

Hej. I forbindelse med renovering af hus har jeg fjernet alle radiatorer/rør og lavet terrændæk med nedstøbt gulvvarme. Dog ikke frem og returrør fra et gammelt hs tarm olie/brændefyr, der står i en bygning lidt fra huset. Jeg skal have luft til vand (monoblock), men vil gerne udnytte fyret (primært brænde) henover vinteren og tilslutte det gulvvarmen. Jeg tænker at tilslutte rør til gulvvarmeshunt/fordeler, en åben expansionsbeholder og en snavssamler. Kan det lade sig gøre?
Jeg bor ikke i huset, men er der i weekender og fridage, men kan tænde fyret hjemmefra.
Det er en midlertidig løsning men jeg køber gerne en akkutank der fremover kan bruges med vp.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af svanggaard » 12 okt 2021 15:16

Det burde der ikke være nogen problemer med. Jeg er lidt i tvivl om skorstensfejer skal godkende når du roder med ekspansionsbeholder. Hvis den er der i forvejen tror jeg ikke du behøver at involvere ham (m/k).

Når du fyrer med brænde, skal du være opmærksom på at temperaturen potentielt kan blive noget højere (set ift. oliefyr/varmepumpe). Hvis du er fristet af at bruge gulvvarmeslange til midlertidige installation/fremløb skal du være sikker på at den kan holde til temperaturen.

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af john_madsen » 13 okt 2021 10:32

svanggaard skrev:
12 okt 2021 15:16
Det burde der ikke være nogen problemer med. Jeg er lidt i tvivl om skorstensfejer skal godkende når du roder med ekspansionsbeholder. Hvis den er der i forvejen tror jeg ikke du behøver at involvere ham (m/k).

Når du fyrer med brænde, skal du være opmærksom på at temperaturen potentielt kan blive noget højere (set ift. oliefyr/varmepumpe). Hvis du er fristet af at bruge gulvvarmeslange til midlertidige installation/fremløb skal du være sikker på at den kan holde til temperaturen.
Jeg har i en længere årrække kørt med 20mm galvvarme PEX rør fra mit brændefyr til resten af installationen, som en midlertidig løsning.
Selvom røret var mærket "maks 60 grader" holdt det fint, selvom fyret nogle gange buldre kogte :-)

PeterG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 okt 2021 14:17
Modtaget likes: 1 gang

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af PeterG » 13 okt 2021 11:57

Der står max 70 på det 20mm gulvvarmeslange jeg har. Men jeg tænker det går, til at starte med. Jeg har noget 22 mm kobber jeg kan skifte til.
Ekspansionbeholderen har et rør i bunden. Et i toppen, hvor vandet løb ud når jeg fyldte for meget vand på. Derudover har den 3 ud af siden, 2 i den nedre halvdel og 1 øverst i den øvre halvdel. Hvad er hvad? Jeg tror 2 af dem er vand cirkulation.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af svanggaard » 13 okt 2021 15:08

Jeg gætter på de ekstra rør til ekspansionsbeholder er tiltænkt frostsikring. Man kan tvinge lidt varmt vand forbi beholderen for at holde temperaturen oppe. Kig eventuelt her: http://www.skorstensfejermester.dk/kede ... anlaeg.pdf - Nogle af diagrammerne viser tilslutning af ekspansionsbeholder.


PeterG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 okt 2021 14:17
Modtaget likes: 1 gang

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af PeterG » 13 okt 2021 15:54

svanggaard skrev:
13 okt 2021 15:08
Jeg gætter på de ekstra rør til ekspansionsbeholder er tiltænkt frostsikring. Man kan tvinge lidt varmt vand forbi beholderen for at holde temperaturen oppe. Kig eventuelt her: http://www.skorstensfejermester.dk/kede ... anlaeg.pdf - Nogle af diagrammerne viser tilslutning af ekspansionsbeholder.
Det er også det jeg er kommet frem til. Men kanon link.

Det jeg har planlagt er. De 2 Rør fra fyret går kommer ind gennem væggen i mit bryggers ( som lige nu er et hul i jorden). På fremløb monteres rør, undervejs et t stykke hvor et rør går op til ekspansionbeholder som bare har overløb i top og hævertrøret, t stykket fortsætter over i en snavssamler, som fortsætter over i gulvarme blandesløjfen. Retur fra gulvarme kører tilbage i kedlen.
Vil det ikke være en god idé at sætte en sikkerhedsventil på røret til ekspansionen, hvis ja hvor mange bar?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af svanggaard » 13 okt 2021 16:52

Du skal have en konstant stigning fra fyrets fremløb til ekspansionsbeholderen. Sikkerhedsventil kan godt spares væk, men vil gøre gavn hvis ekspansionsbeholderen kan fryse. Umiddelbart 2,5 bar sikkerhedsventil.

Som jeg læser dit oprindelige indlæg kan der måske gå nogle dage imellem optændinger. Vær derfor opmærksom på frost i selve fyrrummet. Sidste vinter måtte jeg selv montere varmekabel på ferskvand i mit fyrrum. Min varmeinstallation er godt isoleret og afgiver derfor ikke voldsomt meget varme til omgivelserne.

PeterG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 okt 2021 14:17
Modtaget likes: 1 gang

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af PeterG » 13 okt 2021 17:31

Konstant stigning? Mit fyr står i en bygning 5 meter fra huset. Her går fremløb (og retur ) fra fyr op i loft (mulighed for at lufte begge rør ud), langs loft, ned i jorden derefter kommer det op i huset 70 cm under gulv niveau. Der er der 3 m til gulvvarmeshunt som sidder 0.5 meter over gulv. Det er på dette 3m rørføring jeg vil sætte ekspansionen, i en højde så den er over højeste sted hele på rørføringen.
Jeg er opmærksom på frost. Jeg kan køre olie på fyret også og den del kan styres hjemmefra eller automatisk.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af svanggaard » 13 okt 2021 20:53

Se afsnit 2.14 i vejledningen:
>>Sikkerhedsledninger skal fra toppen af kedlernes vandrum til deres øverste punkt have stadig stigning.<<

En luft (eller damp)boble skal uhindret kunne slippe ud af kedlen og smutte ud i det fri - op gennem ekspansionsbeholderen.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af pelle » 14 okt 2021 02:51

Lige Præcis Svanggaard. Som du skriver ikke noget med at gå ned og op, men op hele tiden. Den 2.5 bars sikkerhedsventil. monter den på et tee så tæt på fremløbet fra varmekilden som muligt. Lav frem og retur op til bunden af den åbne eks. beh. i tilfælde af frost. Monter en ventil på med en fremløbs termostat med løs føler med kapilar rør og læg føleren op til den åbne så den føler på samme temp.som den åbne eks. Gulvvarmeslange holder til meget varme. Blot det ikke kommer for meget under tryk. Åben eks anlæg kommer nok ikke over en halv bar. 10 m. vandsøjle giver en bar.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar