Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Snegl går i stå

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
valle27
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 okt 2021 19:56

Snegl går i stå

Indlæg af valle27 » 07 okt 2021 20:22

Hej:
Har et problem med ekstern spiral snegl i mit 10 år gamle scotte pillefyr, som ellers har kørt uden de store problemer
For et par uger siden begyndte sneglen at køre lidt baglæns, hver gang den kørte lidt piller op. Kontaktede Hedestoker, som sagde, at det ikke var sneglen, men derimod det gennemsigtige pvc/plastrør rør, som var blevet ru indvendig, og det ikke ville hjælpe at sætte ny snegl i.
Så på nettet, at et nyt stålrør kostede over 400 kr. men fik så det råd af en der har fyret med træpiller i mange år, at købe et stål nedløbsrør i samme diameter, og det kostede kun 159 kr. for 3 meter.
Det passede også perfekt til sneglehuset, og det kørte også uden problemer fra tirsdag aften og indtil i morges. Da jeg skilte røret af, så jeg, at sneglen var blevet presset helt op imod rørets inderside, så metal gled mod metal.
Jeg kører med 8 mm, piller, hvilket jeg også gjorde i det gamle rør.
Har set her i forum, at man kan fore røret indvendig med det nogen kalde elektrikerrør, men de kan vel ikke købes i en indvendig diameter så sneglen på 38 mm kan køre pillerne op, og vil det ikke bare glide med rundt, når sneglen kører.
Kan jeg i stedet bruge et 50 mm. grå rør som bruger til at koble for eksempel vask til afløb?
Kan jeg evt. bruge en snegl hvor der er et rør, som sneglen er svejset på, det bruger min søn i hans BIO 18.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Snegl går i stå

Indlæg af Lintz » 07 okt 2021 20:57

Har du skiftet kondensator ?

Jeg har haft min Scotte siden 2011 og har ingen problem med "ru" snegl-rør.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Snegl går i stå

Indlæg af svanggaard » 08 okt 2021 06:21

Lintz skrev:
07 okt 2021 20:57
Har du skiftet kondensator ?
Enig, skift kondensatoren først. Den koster < 100,- og er hurtigt skiftet - men husk at slå strømmen fra.

Ellers, så prøv at hælde 1 dl madolie i siloen når den er ved at være tom (ca 50 kg).

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Snegl går i stå

Indlæg af Lintz » 08 okt 2021 08:17

Lige lidt supplerende oplysninger.
valle27 skrev:
07 okt 2021 20:22
Det passede også perfekt til sneglehuset, og det kørte også uden problemer fra tirsdag aften og indtil i morges. Da jeg skilte røret af, så jeg, at sneglen var blevet presset helt op imod rørets inderside, så metal gled mod metal.
Umiddelbart kunne det lyde som om pillerne bliver presset sammen i røret - Har du meget smuld i siloen ?
valle27 skrev:
07 okt 2021 20:22
Har set her i forum, at man kan fore røret indvendig med det nogen kalde elektrikerrør, men de kan vel ikke købes i en indvendig diameter så sneglen på 38 mm kan køre pillerne op, og vil det ikke bare glide med rundt, når sneglen kører.
Vælger man løsningen med et eletrikerrør i sneglen mener jeg helt bestemt at folk bare putter det op og det derved ligger løst. At det roterer med rundt har ikke noget at sige at det bare skal optage noget plads. Derved mener dem der bruger det at sneglen bliver mere effektiv.
valle27 skrev:
07 okt 2021 20:22
Kan jeg evt. bruge en snegl hvor der er et rør, som sneglen er svejset på, det bruger min søn i hans BIO 18.
Tror jeg ikke der er noget problem i - Men tror faktisk at din snegl simpelthen bliver for effektiv til softwaren i Scotte-styringen.
Det er ufatteligt så lidt min ekstern snegl skal køre for at give piller til 10% drift. dette uden nogen form for ombygning af snegl ud over nogle huller til at fra sorterer smuld.
Fik jeg gjort min snegl dobbelt så effektiv tror jeg virkelig jeg har et problem når fyret skal køre under 30 %.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Snegl går i stå

Indlæg af triumph » 08 okt 2021 10:40

Jeg tror ikke på at et ru sneglrør giver problemer, men det må du jo kunne mærke inden i røret.

Jeg ville skifte kondensatoren, og hvis det ikke hjalp, så gearet.

Når en flexsnegl løfter pillerne, så løber en del af pillerne retur udenom sneglvindingen, og en del af pillerne retur inden om vindingen.
Ved at putte et elektrikkerør inden i sneglvindingen, så løber pillerne kun retur uden om vindingen.
Samtidig bliver dosseringen mere stabil.
Der sker ikke noget ved at elektrikkerrøret ligger løst.
Jeg prøvede at sætte et stålrør i, som jeg hæftede i og lavede et bundleje. Men der knækkede sneglvindingen ca hver 4-5 måned.
Så købte jeg en snegl fra en bio 18.
Den dossere bedre en en (gammel) scotte snegl, men den giver vel ca. 2600-2800 g/6 min, så dosseringen bliver mere grov, og den knuser pillerne mere, så det ligner en hel stjernekaster når pillerne brænder.
Derudover er biomax snegle af dårlig kvalitet (Eller også har jeg været uheldig) Den første snegl gik i stykker efter 2 år, fordi den er fastholdt i gearet ved at er er skruet en pinolskrue ned i en notgang i sneglakselen. Spidsen af pinolskruen forsvandt, og sneglen stod stille. Pinolskruen knak da jeg forsøgte at skrue den ud, og da spidsen var hærdet, kunne jeg heller ikke bore den ud. Jeg borede derfor et nyt hul, og slog en rørstift i.
Så knak både gearaksel og sneglaksel efter ca. 6 md.
Jeg købte en ny Bio18 snegl, og efter 2 år skete det samme igen. Denne gang svejsede jeg det sammen. Jeg købte dog en ny scotte snegl. Den bliver nu leveret med fast inderrør.
Jeg har dog ikke prøvet den endnu, da min svejsning holder endnu
https://www.sanistaal.com/da/produkter/ ... Id=2886844


Besvar