Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på elforbrug

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af triumph » 30 sep 2021 17:53

Så lige den her
https://ing.dk/artikel/verdens-laengste ... and-250505

Marokko har et stort solspejl anlæg der producere el via en dampturbine
https://nyheder.tv2.dk/udland/2016-02-0 ... t-i-sahara

Der har faktisk været store planer om at bruge sahara til elproduktion, men risikoen for terror, og mangel på ever til at finde ud af hvem der skulle eje/drive anlæg har gjort at det ikke blev til noget
https://www.information.dk/udland/2008/ ... hov-stroem


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 06 okt 2021 14:47

Hvis man, som jeg, har flex-afregning (timeafregning) og er kunde hos norlys kommer prisen over 4 kr/kWh + afgifter, transport og moms i morgen aften.
norlys-07-10-2021.png
Sakset fra https://norlys.dk/kundeservice/el/flexel-prisudvikling

Jeg gætter på at andre fleksEl hos andre elhandlere koster noget tilsvarende. Med pille/brændefyr i privaten går det nok ikke helt galt. Men i sommerhuset med varmepumpe skal der dælme skrues ned når de sidste turister er taget hjem. Jeg har i øvrigt bemærket at benzinen er steget en del de sidste dage og læst om kæmpe stigninger på gas. Hvis vi får en kold/vindstille vinter kommer det for alvor til at kunne mærkes for os alle - varmepumpe eller ej.

Forsøgte i øvrigt at ta' et introtilbud hos modstrøm. Men da mit forbrug lige nøjagtigt sneg sig over 4000kWh sidste år ville modstrøm ikke være med. Jeg har i stedet lagt billet ind på tilbud gennem elforbundet.dk

pendec

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pendec » 06 okt 2021 22:47

svanggaard skrev:
06 okt 2021 14:47
Forsøgte i øvrigt at ta' et introtilbud hos modstrøm. Men da mit forbrug lige nøjagtigt sneg sig over 4000kWh sidste år ville modstrøm ikke være med. Jeg har i stedet lagt billet ind på tilbud gennem elforbundet.dk
Jeg har lige været i et længere forhold med modstrøm, og et par ekstra måneder med den høje elpris. Jeg ligger da en del over 4000kWh , hvorfor ville de ikke tage dig nu. Bliver de 4000kWh til den høje takst for meget for dem? Troede de var langt højere med grænser på 15-20.000kWh.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 06 okt 2021 23:19

Jeg forsøgte at få produktet "modpris" (https://kunde.modstroem.dk/elpris?modpris)

Her er en af betingelserne: >>Som privat kunde kan du benytte modPris med et estimeret årsforbrug på helt op til 4.000 kWh<<.

De henviser til andre produkter, men umiddelbart vil jeg ikke opnå nogen væsentlig besparelse ift. mit nuværende abonnement hos norlys.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 07 okt 2021 10:20

Dansk Energi foreslår nu, at elafgiften reduceres hurtigere end oprindeligt planlagt: https://finans.dk/politik/ECE13345345/s ... ctxref=ext


pendec

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pendec » 07 okt 2021 18:40

svanggaard skrev:
06 okt 2021 23:19
Her er en af betingelserne: >>Som privat kunde kan du benytte modPris med et estimeret årsforbrug på helt op til 4.000 kWh<<.
Det er så tilføjet for nyligt, eller måske sidste måneder, da jeg kom ind havde de ingen problemer i foråret med mig på gratis tur. Men det er vel som det er, til skyhøje priser, kan de selskaber ikke give ret meget gratis, selvom op til 4000kWh, åbner en dør, så er det jo lavt for mange, og mig.

Jeg vil dog ikke tilbage til dem, bare det, at man selv skrifteligt skal udfylde en formular på deres side, og gør man ikke får man rykker gebyr for forkert håndteret opsigelse, som vist var 500kr+ i deres prisliste.
(Normalt gør det nye selskab dette 3-4 dage før, det var så ikke godkendte vilkår hos modstrøm)
Så vanvittig firma men alt gik godt, jeg skrev til dem sammen med Ewii på sidelinjen, og jeg brokkede mig over de krævede aconto for måneder jeg slet ikke var hos dem mere, så jeg fik alle penge i god tid tilbage, og en lille opgørelse på 4,75kr :) Det var fint nok.
svanggaard skrev:
07 okt 2021 10:20
Dansk Energi foreslår nu, at elafgiften reduceres hurtigere end oprindeligt planlagt: https://finans.dk/politik/ECE13345345/s ... ctxref=ext
Det er jo småpenge, hvis man også husker at el nu stiger vistnok 50øre i timerne 17-20 for alle kunder, da elselskaber er pålagt at gøre strøm dyrt i disse timer, så folk lærer at bruge strøm bedre???? Tror ikke det virker. Så jo, 5kr+ for en kWh idag det var sjovt.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 08 okt 2021 06:53

pendec skrev:
07 okt 2021 18:40
Det er jo småpenge, hvis man også husker at el nu stiger vistnok 50øre i timerne 17-20 for alle kunder, da elselskaber er pålagt at gøre strøm dyrt i disse timer, så folk lærer at bruge strøm bedre???? Tror ikke det virker. Så jo, 5kr+ for en kWh idag det var sjovt.
En reduktionen i elafgift vil i øvrigt heller ikke hjælpe varmepumpeejere alverden da de i forvejen har reduceret elafgift for forbrug over 4000kWh.

Jeg mener ikke elselskaberne er pålagt at gøre strømmen dyrere på noget tidspunkt af døgnet. Nogle netselskaber vælger dog at hæve transportbetalingen under kogespidsen i vinterhalvåret. Jeg er dog ikke sikker på at det er dem alle, og jeg mener at netselskabet selv fastsætter tariffen.

pendec

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af pendec » 08 okt 2021 08:12

svanggaard skrev:
08 okt 2021 06:53
En reduktionen i elafgift vil i øvrigt heller ikke hjælpe varmepumpeejere alverden da de i forvejen har reduceret elafgift for forbrug over 4000kWh.

Jeg mener ikke elselskaberne er pålagt at gøre strømmen dyrere på noget tidspunkt af døgnet. Nogle netselskaber vælger dog at hæve transportbetalingen under kogespidsen i vinterhalvåret. Jeg er dog ikke sikker på at det er dem alle, og jeg mener at netselskabet selv fastsætter tariffen.
Det er transport som gøres dyrere og det har reduktion i afgift ikke noget påvirkning af, dem med 2 øre på afgiften, får stadig sparket når transport hæves 50 øre.

PS: Jeg søger efter artiklen hvor der stod det med årsag til hævning af transport til 50 øre, det lød som andre udefra pålagde dem det, for at vi lærte at spare, jeg kan tage fejl.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af svanggaard » 15 okt 2021 10:40

Jeg fik accontoregning (forudbetaling) vedr sommerhuset i går for perioden 1/10-31/12. Norlys har sat den rene kWh pris til 0,9677. Samme periode sidste år var den rene kWh pris sat til 0,2922. Dvs. ca. en 3-dobling af prisen. :shock:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Spar på elforbrug

Indlæg af BWJ » 15 okt 2021 15:45

pendec skrev:
08 okt 2021 08:12
Det er transport som gøres dyrere og det har reduktion i afgift ikke noget påvirkning af, dem med 2 øre på afgiften, får stadig sparket når transport hæves 50 øre.

PS: Jeg søger efter artiklen hvor der stod det med årsag til hævning af transport til 50 øre, det lød som andre udefra pålagde dem det, for at vi lærte at spare, jeg kan tage fejl.
Dyr el i kablerne slider nok mere en billig el :toofunny: :toofunny: :toofunny:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar