Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 30 sep 2021 12:59

Er der nogen som har erfaring med "GOSwitch" https://www.goswitch.dk/ ? Ejet af Norlys men angiveligt uafhængige.


pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 30 sep 2021 13:07

svanggaard skrev:
30 sep 2021 12:59
Er der nogen som har erfaring med "GOSwitch" https://www.goswitch.dk/ ? Ejet af Norlys men angiveligt uafhængige.
Jeg har svært ved at se besparelsen, når man starter med et ekstra gebyr på 29kr hvert måned. De nævner intet om karens perioder, så man kan ikke bare hoppe mellem selskaber for evigt med 6 måneder i mellem, der er selskaber jeg har været hos som ikke giver rabat i 2 år efter man er flyttet fra dem, så de skal finde 4 andre selskaber til en god pris, før de kan sende dig tilbage, måske får du kun rabat en gang, det ved jeg ikke.

Måske virker det men du betaler jo for at være doven, og kunne bare kigge på elpris.dk.

Hvordan klarer de aconto betalingen som modstrøm der er 3 måneder forud for din opgørelse og modsat vil gerne vente 2 måneder på at afslutte den, og goswtich rykker dig bare videre? Der vil jeg godt selv have styr på opgørelse og tilmeldinger og ikke bare betale en masse aconto.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 30 sep 2021 13:52

elpris.dk synes jeg er totalt uoverskuelig. Alene at de kan vise mig besparelsen ud fra postnummer og forbrug - uden at vide en gammel skid om hvem der sælger strøm til mig nu virker søgt. Deres forbrugsprofiler ser ud til at være baseret på at folk er hjemme hele dagen - de aner jo ikke om jeg laver varm mad til middag eller aften (priserne svinger let 1 kr/kwh indenfor samme døgn). Jeg giver ikke 5 potter Pxx for introtilbud. Der er en god grund til at forbrugerombudsmanden har travlt med abonnementsfælder i almindelighed og jævnligt er efter lykkeriddere som sælger el-aftaler.

Jeg håber branchen bliver pålagt at skilte med en reel pris på gennemskuelig måde - akkurat som långiverne blev pålagt at skilte med ÅOP.

Hvis jeg blot kunne betale 29/md for at "nogen" kunne sikre, at jeg altid havde det optimale abn. ville jeg med glæde betale. Generelt har jeg aldrig haft den store tiltro til "mægler"-branchen. Det er aldrig til at vide hvilke returkommissioner der påvirker mæglernes såkaldt "uafhængige" anbefalinger.

Det sikreste er nok at holde forbruget i ave. Det glemmer vi nok når el-priserne (forhåbentligt) falder igen. Når noget er billigt stiger forbruget (på forhånd undskyld, artiklen er 10 år gammel): https://videnskab.dk/kultur-samfund/var ... ing-mindre

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 30 sep 2021 14:45

Ud fra dit udsagn, kan du jo forsøge at gætte på hvor mit strøm forbrug ligger, og ud fra det gætte dig til det, og lave en side selv, kan du gøre det bedre end dem?

Hvorfra skal nogen viden hvordan du arbejder, og bruger strøm på natmad, vask og elbil, eller du arbejder på en offsite olieplatform og kun er hjemme 2 uger om måneden osv,osv..

Der kan altid kun være tale om snit, og de snit må være bedste fald en familie som arbejder som A mennesker bruger strøm på lige fod med de andre A mennesker, og ikke altid tænker om vasken kører om natten. og så tager de højde for det elnet som du får strøm fra, så elnet og transport er korrekt, da den varierer øst til vest og sidst en procent del af dit totale forbrug , ikke flexbaseret.

Så siden giver god mening, og den er en fin pegepind, hvis man kan læse den og fortolke den til eget forbrug, for det er jo hvad det handler om. De kan ikke se dine personlige oplysninger, så de vil aldrig være spot on.

Du kan slet ikke sammenligne siden med telefonsælgere? Hvor får du den ide fra?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 30 sep 2021 15:13

Alle leverandørerne burde tvinges til at oplyse:
* Faste omkostninger til abn. ol. (uafhængigt af forbrug).
* Pris ift nord pool listepris (angivet i promille/procent)
eller
* Pris pr. kwh hvis prisen er låst.

Så enkelt kan det gøres. Indforstået at ovenstående er renset for introduktionstilbud. Hvis leverandøren vil give intro-tilbud er det ok, men ovenstående tal burde altid oplyses.

Det er klart at det er svært at regne den endelige pris ud når det nøjagtige forbrug endnu ikke er 100% kendt og man heller ikke har 100% nøjagtige tal for forbrugets fordeling ud over døgnet. Men forslaget ovenfor vil give forbrugerne reel mulighed for at sammenligne leverandørene.

Jeg er skam ikke plaget af telefonsælgere. Men jeg kan konstatere, at der er, eller har været, mange brådne kar i el-salgs branchen. Se f.eks. her: https://taenk.dk/om-os/magasinet-forbru ... -elselskab


pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 30 sep 2021 15:28

svanggaard skrev:
30 sep 2021 15:13
Alle leverandørerne burde tvinges til at oplyse:
* Faste omkostninger til abn. ol. (uafhængigt af forbrug).
* Pris ift nord pool listepris (angivet i promille/procent)
eller
* Pris pr. kwh hvis prisen er låst.
elpris.dk har 2 typer tilbuds lister. Faste og variable tilbud? Det må dække flere af dine krav.
svanggaard skrev:
30 sep 2021 15:13
Jeg er skam ikke plaget af telefonsælgere. Men jeg kan konstatere, at der er, eller har været, mange brådne kar i el-salgs branchen. Se f.eks. her: https://taenk.dk/om-os/magasinet-forbru ... -elselskab
Kender det, min søs blev overfaldet af en gulstrøm sælger og nogle vildt høje aconto regninger, som ikke gav mening og hun vandt hurtigt og fik alle penge tilbage.


Det har så intet med elpris at gøre, som de selv skriver, er de en myndighed som der oplyses nøgle tal til fra elselskaberne.
De virksomheder (elleverandører), der sælger el til danske kunder, har pligt til at offentliggøre deres aktuelle priser her på Elpris.dk. Og derfor er det også leverandørerne, der er ansvarlige for, at produkter og priser her på Elpris.dk er ført ajour. Elpris.dk tager forbehold for eventuelle fejl i de indberettede priser fra elleverandørerne, i datakommunikationen med DataHub’en under Energinet.dk samt eventuelle ændringer i afgifter, moms m.v.

Forsyningstilsynet står bag Elpris.dk. Forsyningstilsynet er en offentlig, uafhængig myndighed, som blandt andet overvåger dele af energimarkedet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af svanggaard » 30 sep 2021 16:17

Ja, de faste kwh-priser og abn. er rimeligt lette at sammenligne. Det er straks værre med de variable priser.

Lige nu har jeg Norlys på variabel pris. Elprisen i dag er vist her:
Screenshot from 2021-09-30 15-50-49.png
Og kigger jeg på elpris.dk under variable abn (uden intropris) finder jeg bl.a.
Screenshot from 2021-09-30 15-43-16.png
Det er ikke let at sammenligne.

Hvis jeg i stedet fik flg. oplysninger:

Leverandør A: fast abn. + nord pool listepris + 3,5%
Leverandør B: fast abn. + nord pool listepris + 1,5%

...kunne jeg sammenligne hurtigt/præcist. Jeg vil kunne gennemskue hvilken leverandør der er billigst. Det kan måske være forskel på det faste abn., men det vil stadig være gennemskueligt.

Bladrer jeg (langt) ned i over variabel-priser på elpris.dk finder jeg faktisk Norlys. Der er ikke vist en "trekant/introtilbud" ud for Norlys. Men til gengæld en tekst "Velkomsttilbud: Grøn strøm med timepris + få 500 kr. i rabat". Andre leverandører skriver "prisgaranti". Med andre ord sammenlignes pærer og bananer med blommer og æbler.

Bornholms energi estimerer pris på 254,93. Er det ud fra en gennemsnitspris for hele dagen i går? Eller for de sidste 24 timer målt ud fra indrapporteringstidspunktet hos elpris.dk?

Med et normalt forbrug er det sikkert flueknepperi at flytte mellem selskaber - hvis man ikke går efter introtilbud og skifter ofte.

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 30 sep 2021 17:22

svanggaard skrev:
30 sep 2021 16:17
Det er ikke let at sammenligne.
Nu håber jeg du godt ved vi ikke kender "live" priser på el, når elselskaber oplyser dem bagud , som dine regninger også er beregnet på aconto gæt, og et endelig forbrug en tid efter du har brugt strøm.

Du forsøger at få elpris.dk til at være noget det ikke er, og elpris forsøger heller ikke at være det, det er urimeligt.
Vil du have flex tilbud, så kan du jo bare droppe elpris, for du mener din flex forbrug er helt uberegnelige, eller du kan gøre det selv bedre (når du kender timepriser), så er det jo vejen frem for din personlige besparelse og beregning.

Du må gå ind på elpris, se priser for sidste måned, og korrigere hvis du mener den er meget højere nu, så enkelt er det, de er ikke anmeldt til at vise noget live, da de afhænger at indrapporteringer fra sidste måneds priser.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Lintz » 04 okt 2021 06:53

En betragtelig prisstigning må det nok siges.....

https://www.tv2nord.dk/rebild/prishop-l ... for-varmen
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec » 04 okt 2021 11:21

Lintz skrev:
04 okt 2021 06:53
En betragtelig prisstigning må det nok siges.....

https://www.tv2nord.dk/rebild/prishop-l ... for-varmen
Det samme skete her i regionen for Maribo/Sakskøbing, hvor et selskab vandt, og nu fik priserne 40% op i vejret. Det er mange rigtig sure over, og de har stiftet forening, så de kan trække selskabet i retten. Da de mener prisstigningen er uden begrundelse, udover de først mistede kunder til en anden som forsøgte sig, og så måtte de andre overgive sig, og nu betaler kunderne så prisen.


Besvar