Ulrik skrev: ↑21 sep 2021 16:42
Alle enheder kører over WiFi og styres via smart life app'en eller Google Home.
Ønsket er at undgå afhængigheden af min internet udbyder.
Istedet vil jeg gerne have dem til at køre over et lokalt netværk. Der håber jeg zigbee, zwawes eller andet kan hjælpe
Min løsning der kører lokalt er følgende: Domoticz på en RPI3, det er selve controlleren, den er på mit netværk med kabel. Andre på zwaves.dk benytter Homeseer da de er mere vant til windows, jeg selv sværger til Linux.
derudobver skal der så tilkøbes noget USB sticks. jeg har en USB til Zwave, der kan også købes noget til Zigbee (Men jeg har ikke selv Zigbee enheder)
Så mit råd er at finde en controller som kan tilsluttes til forskellige typer at protokoller Zigbee/Zwave/ 433Mhz, derfor vælg Domoticz/Homeassistant/Homeseer. og LAD VÆRE med at købe en controller fra en specifik leverandør.
Min Domoticz, har et fint webserver kørende, så jeg når jeg er hjemme kan styre enten med app, eller webbrowser. Når jeg vil tilgå mit netværk ude i verden, så skal jeg tilkoble mig min VPN server som giver adgang til hjemmenetværket - men det kan du udvide med senere.
Jeg kan sætte diverse events på Domoticz, som automatisk kan tænde lyset, eller give mig en alarm hvis dette ønskes