Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er ......

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvad er ......

Indlæg af Lintz » 01 sep 2021 14:57

pendec skrev:
01 sep 2021 14:52
Det tror jeg også.

Mesh protokollen som her snakkes om, bruges så over Bluetooth, istedet for Wifi link som jeg kender det hjemme.
Fordelen ved MESH protokollen skulle være som du siger, at når man kører mange mc sammen, så kan man stadig snakke sammen i store gruppen, da link forlænges mellem enheder , som fungerer som repeater (wifi sprog). så ja, antenne længden på en mc til andre mc forlænges med MESH.
At de så har forbedret den MESH 2.0 , er nok fordi standarden løbende forbedres, som wifi gør (a,b,g,n,ac etc...)
Tror jeg så noget med at et af systemerne kunne håndterer at op til 24 snakkede sammen så hvis man bare siger at rækkevidden er 1000 m mellem 2 enheder (tror den var lidt korterer under optimale forhold) så burde det være muligt i teorien at snakke med en anden kører 24 km væk ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

Re: Hvad er ......

Indlæg af pendec » 01 sep 2021 15:00

Lintz skrev:
01 sep 2021 14:57
Tror jeg så noget med at et af systemerne kunne håndterer at op til 24 snakkede sammen så hvis man bare siger at rækkevidden er 1000 m mellem 2 enheder (tror den var lidt korterer under optimale forhold) så burde det være muligt i teorien at snakke med en anden kører 24 km væk ???
Præcis, afstanden og kvalitet afgøres af det svageste led imellem dem, præcis som det gør i hjemmet med Wifi routere som kører MESH.
Der stod noget om 9 kanaler i det jeg lige fandt, så godt kender jeg ikke vores Wifi MESH i hjemmet, der vælger man ikke kanaler, som på regulær wifi.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hvad er ......

Indlæg af Zarge » 01 sep 2021 16:16

Lintz skrev:
01 sep 2021 14:57
Tror jeg så noget med at et af systemerne kunne håndterer at op til 24 snakkede sammen så hvis man bare siger at rækkevidden er 1000 m mellem 2 enheder (tror den var lidt korterer under optimale forhold) så burde det være muligt i teorien at snakke med en anden kører 24 km væk ???
Umiddelbart ja, men som med en gammel juletræskæde, springer der en pære (en cykel falder ud /kommer for langt væk). Ryger lyset resten af vejen...

pendec

Re: Hvad er ......

Indlæg af pendec » 01 sep 2021 20:18

Zarge skrev:
01 sep 2021 16:16
Umiddelbart ja, men som med en gammel juletræskæde, springer der en pære (en cykel falder ud /kommer for langt væk). Ryger lyset resten af vejen...
Tror ikke der er nogen sammenligning med en juletræskæde, når den kører på flere kanaler, og når en kanal forsvinder, som der var mest optimal vil den søge på anden kanal selvom den er længere væk.
Det vil sige at selvom din juletrækæde var mesh baseret vil 3 lamper med den midterste væk altid fortsætte på den næstbedste kanal mellem lampe 1 og 3 og fortsætte med måske nedsat hastighed og så er alt jo godt, så ingen juletræskæde der :)'

Her har nogen beskrevet det i et billede.
Billede
https://internetofthingsagenda.techtarg ... sh-network
Nearly all networks appear to be full mesh networks because everyone on the network can connect with everyone else.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hvad er ......

Indlæg af Zarge » 01 sep 2021 23:12

Enig, men det eksempel lintz gav var en rækkevidde på 1000m x 24 cykler = 24km... Det vil jo kræve de kører på en lige linje med 1000m i mellem hver, og hvis en så dør vil der pludselig være 2000m til den nærmeste, og derfor ingen link... 😉


pendec

Re: Hvad er ......

Indlæg af pendec » 02 sep 2021 18:23

Zarge skrev:
01 sep 2021 23:12
Enig, men det eksempel lintz gav var en rækkevidde på 1000m x 24 cykler = 24km... Det vil jo kræve de kører på en lige linje med 1000m i mellem hver, og hvis en så dør vil der pludselig være 2000m til den nærmeste, og derfor ingen link... 😉
Nu slog jeg det så op, og det lyder som de bruger teknologien på en anden måde, måske en hovedstation + headset per mc.
Group Mesh allows you to create a single, private group up to 24 riders over a range of 8kms or 5 miles (minimum of 6 riders within 1.6kms or 1-mile intervals).
Her lyder det til de kan klare ca. 1600 meter udover det.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvad er ......

Indlæg af Lintz » 02 sep 2021 19:01

pendec skrev:
02 sep 2021 18:23
Nu slog jeg det så op, og det lyder som de bruger teknologien på en anden måde, måske en hovedstation + headset per mc.
Sådan ser et headset normalt ud til mc-hjelm - Dette er med mesh, og det er alt der skal bruges.
814uVXDGQ3L._AC_SL1500_.jpg
EDIT: Mener at de nye med "Mesh" har så denne antenne. Det har Bluetooth enhederne vist ikke.

EDIT: Ved ikke om denne forklaring er noget du bliver klogere af @pendec
https://japan.webike.net/moto_news/revi ... cognition/
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Hvad er ......

Indlæg af pendec » 02 sep 2021 19:13

Lintz skrev:
02 sep 2021 19:01
EDIT: Ved ikke om denne forklaring er noget du bliver klogere af @pendec
https://japan.webike.net/moto_news/revi ... cognition/
Synes det er lidt det samme, bare headset specific. Tak for link :)


Besvar