Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 23 aug 2021 17:52

Lintz skrev:
23 aug 2021 17:35
Er det fordi at nu er det pludselig folks status-symbol som holder i indkørslen på villavejen så alle kan se hvor dyr en bil man har råd til eller det er den lynhurtige Potens-forlænger som man risikerer at miste ?
Af dårlige vane, har folk med bil ofte lånt bilen til venner og andre, sågar udlejet den og lignende. Den nye lov, gør at det nu er farligt at låne sin ejendom ud til andre, det vil nogen ikke være ansvarlig for, fordi de ikke kan tage ansvar for personen som låner, dog kun bilen.

Og her er problemet jo, så må de folk som er imod at deres bil beslaglægges fordi Brian låner den og kører 240km/t, lære ikke at bare låne den ud. Præcis som man lærer ikke at omgås folk som kan være farlige, stofmisbrugere eller drikker for meget og man selv falder i, det er bare noget nyt at lære om dem man låner ud til er glad for fart, eller kører altid pænt, om de er 18 år, eller 45 år, om de altid kører langt hurtigere end de burde, om de ter sig i trafikken og ja, generelt kører ræs på højlys dag, istedet for at følge trafik og færdselslov.

Vi ved de er der men vi vil ikke vedkendes dem når vi låner bilen til dem :) Så bliver vi sure, uden at kunne forstå problematikken.

Loven er fair, for den forskelsbehandler ikke fattig eller rig, om bilen koster 20.000 eller 3 millioner, er ligegyldigt for politiet, mange danske går desværre meget op i at politiet IKKE forskelsbehandler på det punkt. Jeg synes loven er fair på det punkt.
Vi har haft love som gjorde det, på løn . Nu er det vist overtrædelsen som bedømmes, og ikke ens indtægt.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 23 aug 2021 18:03

Bjarne Petersen skrev:
23 aug 2021 17:45
Hvordan når man har bilen på værksted eller til syn, er der nogen der har fået dem til at “skrive under på” at de overtager det fulde ansvar og dermed holder kunden skadesløs ?
Tænker du hermed på hvis en mekaniker lige kommer til at teste den lidt voldsomt i en 50 km/t zone ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 23 aug 2021 18:19

pendec skrev:
23 aug 2021 17:52
Af dårlige vane, har folk med bil ofte lånt bilen til venner og andre, sågar udlejet den og lignende. Den nye lov, gør at det nu er farligt at låne sin ejendom ud til andre, det vil nogen ikke være ansvarlig for, fordi de ikke kan tage ansvar for personen som låner, dog kun bilen.

Og her er problemet jo, så må de folk som er imod at deres bil beslaglægges fordi Brian låner den og kører 240km/t, lære ikke at bare låne den ud. Præcis som man lærer ikke at omgås folk som kan være farlige, stofmisbrugere eller drikker for meget og man selv falder i, det er bare noget nyt at lære om dem man låner ud til er glad for fart, eller kører altid pænt, om de er 18 år, eller 45 år, om de altid kører langt hurtigere end de burde, om de ter sig i trafikken og ja, generelt kører ræs på højlys dag, istedet for at følge trafik og færdselslov.

Vi ved de er der men vi vil ikke vedkendes dem når vi låner bilen til dem :) Så bliver vi sure, uden at kunne forstå problematikken.

Loven er fair, for den forskelsbehandler ikke fattig eller rig, om bilen koster 20.000 eller 3 millioner, er ligegyldigt for politiet, mange danske går desværre meget op i at politiet IKKE forskelsbehandler på det punkt. Jeg synes loven er fair på det punkt.
Vi har haft love som gjorde det, på løn . Nu er det vist overtrædelsen som bedømmes, og ikke ens indtægt.
Jeg er rimeligt overbevist om at faren ikke har lånt sin firmabil ud til sin 17 årige søn.
Og hvem skal egentligt betale for bilen sønnen stjal.
Og hvad betyder det for farens ansættelse ?
https://ekstrabladet.dk/krimi/17-aarig- ... il/8794406

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 23 aug 2021 18:29

triumph skrev:
23 aug 2021 18:19
Jeg er rimeligt overbevist om at faren ikke har lånt sin firmabil ud til sin 17 årige søn.

Det tror jeg så heller ikke.

Og hvem skal egentligt betale for bilen sønnen stjal.

Det skal sønnen da - Det er konsekvensen af sine handlinger. Men da han som sådan stadig er mindreårig bliver det vel forældrene som hænger på den - Akkurat som hvis han splittede naboen hus af i en fest

Og hvad betyder det for farens ansættelse ?

Pas - Nok lidt afhængig af hvordan arbejdsgiveren er
https://ekstrabladet.dk/krimi/17-aarig- ... il/8794406
Tror så ikke skat kommer ind over med "Privatkørsel i firma-bil" hvis den bliver betragte som stjålet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 23 aug 2021 19:08

Men når sønnen nu ikke har nogen penge, og formodentligt ingen indkomst.
Så kan han formodentligt heller ikke ikke låne pengene, undtagen ved kviklån.
Og hvem kommer så til at betale !
Det gør faren, og hvis faren ikke betaler, så er han fyret.........
Altså (igen) et tilfælde hvor man formodentligt ikke straffer gerningsmanden, men pårørende


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Hangaard » 23 aug 2021 19:46

Lintz, sikke da en gang ævl.
Jeg syntes da bestemt ikke folk skal køre vanvidskørsel men jeg har noget imod at man straffer helt forskelligt for samme overtrædelse og det værst er at man straffer folk der ikke har begået en ulovlig handling, som jo sker hvis jeg låner min ganske normale bil ud og låneren der selvfølge har et kørekort og som jeg naturligvis forventer og tror køre efter loven, der er sku da et dilemma.
Går du ind for et samfund der straffer uskyldige ?

Man må kunne straffe vandvids-køre på anden måde og så de straffes ens.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 23 aug 2021 19:56

Hangaard skrev:
23 aug 2021 19:46
Lintz, sikke da en gang ævl.
Jeg skriver såmænd bare at loven omkring konfiskation har eksisteret i mange år - Men det er først nu at folk råber op og siger det er så forfærdeligt.
Fordi bilen - ja den er åbenbart hellig og må ikke røres.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Bjarne Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 jan 2007 13:27
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Bjarne Petersen » 23 aug 2021 20:31

Lintz skrev:
23 aug 2021 18:03
Tænker du hermed på hvis en mekaniker lige kommer til at teste den lidt voldsomt i en 50 km/t zone ?
Ja, eller synsmanden der vender tilbage fra prøveturen med “rygende” bremser efter en kort prøvetur i bymæssig bebyggelse icon_frown.gif
(Synsmanden påstod at han ikke havde kørt mere end 50kmt, men ved sgu godt hvor hårdt der skal gåes til den på en kort tur for at bremser efterfølgende “knirker” lidt icon_frown.gif )

Skrev for sjov til Dekra syn hotline hvordan de forholdt sig ved bilsyn hvis deres ansatte blev taget for vanvids kørsel, det kunne de ikke svare på :)
Applus bilsyn fik samme spørgsmål, de har ikke svaret tilbage endnu :)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af lamborg » 24 aug 2021 09:41

Hvad med lige at træde et skridt tilbage og betragte problemet lidt fra afstand . Det handler ikke om konfiskering af en bil . Det handler om at vi har en generation af mig selv folk som ikke har lært at man skal tage hensyn til andre . Deres såkaldte frihed til ikke at tage hensyn til andre er deres ret mener de og ingen skal bestemme hvordan de kører og hvordan de i øvrigt opfører sig . Nu prøver man så at se om man kan straffe sig ud af kørslen og få folk til at tænke på at deres handlinger har konsekvenser også overfor andre mennesker hvis de ikke følger loven . Det virker tilsyneladende heller ikke ihvertfald ikke lige her og nu . Men hvad skal vi så gøre . Modstandere af konfiskering siger jamen giv dem bøde og fængsel . Det fik man jo før og det hjalp da endnu mindre . Men hvad så kære venner hvad så . Skal vi sende dem på opdragelses anstalt på en øde ø ? Skal de have bank med en kæp to gange om dagen ? Skal de have det hvide snit ?? . Hvad vil i gøre ?.
Ved at fjerne konfiskeringen af anden parts bil så beskytter i jo ikke ofret der blev kørt til lirekasse M/K men banditten . Er det måden frem at naboer bare skal bytte bil så slipper de billigere eller hvad ???
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Hangaard » 24 aug 2021 10:33

Det er muligt at nogle få vil bytte bil som du skriver og derved undgår loven med hensyn til konfiskering men det ændre jo ikke ved det faktum at man straffer uskyldige borger (udlåneren) for noget en anden person har gjort, som loven er skruet sammen lige pt.
Jeg ved ikke hvad straffen ellers skulle være men straffen bør jo også være af en sådan karakter at den ikke overgår andre lovovertrædelser som måske er værre.
Det er da også forkasteligt at der er så stor forkæl på straffen for samme overtrædelse.
1. person har købt og betalt 200.000kr for en given bil og skylder intet på den, ved konfiskation = tab 200.000kr
2. person har også købt en bil til 200.000kr men har lånt pengene mod pant i bilen, ved konfiskation sælges bilen for, lad os sigen 175.000kr som så betales til panthaver og det betyder at person 2 nu kun skylder 25.000kr altså et tab på 25.000kr
Der er altså noget helt galt med den lov
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar