Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af triumph » 09 jul 2021 18:49

Først fjernede de alle kopivare.....(Det var måske ok, ikke at modtage et eller andet lort, der faldt fra hinanden når man brugte det)
Men nu tillægger de gudhjælpende moms på (de fleste) vare..... :shock: :shock: :shock:

Hvad nu, skal vi til at handle i indien....? :roll:

PS
Jeg havde behov for restitution oven på dette hårde slag.
Jeg var i Aldi i sidste uge, og så de havde Juice der skulle smage Mojito eller Pina Colada.
Jeg MÅTTE tage hul på Pina Coladaéren, for at få styr på nerverne......
Den smagte faktisk tæt på det jeg huskede fra Caribien.
Så hvis i også har været udsat for MOMS, så må jeg anbefale en tur til Aldi :? :wink:

PPS
Jeg er stor fan af Kinesiske Ankers produkter (trådløse højtalere/hovetelefoner)
Da jeg havde ødelagt min datters højtaler (nej, jeg havde ikke hældt Pina Colada i den...!)
Så jeg skulle bruge en ny. Jeg syntes ikke det var attraktivt at købe den i Kina (dårlige garanti forhold, og lang leveringstid) Hvis pris forskellen var minimal.
Den dag de nye moms regler trådte i kraft, havde Proshop hævet prisen på Anker produkter med 20%........
Tilfældigt.... ?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af triumph » 09 jul 2021 20:35

PPS
Jeg har konstateret flg;
1; Jeg elsker Pina Colada

2; Jeg hader Morten Bødskov.....
Manden der indførte offentlighedsloven ..... (der forhindre indsigt i alt !)
https://www.information.dk/tema/offentl ... vagthunden
Løj for at slippe for at tage Pia Kjærsgaard med på Christiania.
Forbød luftbøsser over 4,5 mm

Og var skatteminister mens der blev svindlet med udbytteskat for 12,7 milliarder. Fuldstændigt uden at gøre noget......

Nu har han kraftedeme sørget for at jeg også skal betale moms....

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af Flemmingth » 09 jul 2021 21:16

MOMS - hva' det ? :roll:
Skal man nu til at lære nye begreber . . . igen ! ! :evil:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af MichaelK » 09 jul 2021 22:59

Der er helt fint med begrænsninger på billige vare fra PRC. Rigtig mange ting er
stemplet "Made in PRC", eller "Made in China". Alt for mange, efter min mening.

Ofte er kvaliteten ringe, i værste fald sundhedsskadeligt. Udnyttelse af børne- og
underbetalte arbejdere, der ofte har særdeles dårlige arbejdsforhold. Forhold der
gør det rigtig svært for virksomheder, med bedre orden i sagerne, at konkurrere
med disse billige produkter.

Det var en stor fejl, helt fra starten af, at begunstige kinesiske virksomheder med
særligt favorable handelsvilkår. Det er heldigvis slut nu :great:

Jeg fornemmer en masse ironi i indlægget, så jeg tænker ikke @triumph er så
hårdt ramt, som det syner til? icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af pendec » 10 jul 2021 09:23

Det er vildt, købte en vare der, bare få dage før d. 1/7 , nu lægger de moms oveni, også selvom vare sendes fra andre lande end Kina.

Jeg sparede da heldigvis en god sum penge der, varen er stadig dyrere på danske sider men ikke lige så sjov at købe mere, især hvis PostNord også tager 160kr+ i gebyr for at checke varen er med moms?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af triumph » 10 jul 2021 12:45

MichaelK skrev:
09 jul 2021 22:59
Der er helt fint med begrænsninger på billige vare fra PRC. Rigtig mange ting er
stemplet "Made in PRC", eller "Made in China". Alt for mange, efter min mening.

Ofte er kvaliteten ringe, i værste fald sundhedsskadeligt. Udnyttelse af børne- og
underbetalte arbejdere, der ofte har særdeles dårlige arbejdsforhold. Forhold der
gør det rigtig svært for virksomheder, med bedre orden i sagerne, at konkurrere
med disse billige produkter.

Det var en stor fejl, helt fra starten af, at begunstige kinesiske virksomheder med
særligt favorable handelsvilkår. Det er heldigvis slut nu :great:

Jeg fornemmer en masse ironi i indlægget, så jeg tænker ikke @triumph er så
hårdt ramt, som det syner til? icon_cheesygrin.gif
IKKE SÅ HÅRDT RAMT.....!
Jeg måtte da tage 3 aspiriner efter alt det Pina Colada....... icon_cheesygrin.gif

Det er naturligvis ikke noget rationale i at man kan købe vare uden at betale moms.

Man kan heller ikke købe kopi produkter på Aliexspress, Så de har faktisk gjort nogle ting rigtigt.

Der er naturligvis heller ingen rationale i at Kina skal have rabat på forsendelsen
(Selvom det også gælder for andre lande. For nogen år siden var jeg på ferie i Kroatien. Jeg sendte et postkort til Danmark.
Det var billigere at sende postkortet fra Kroatien til Danmark, end hvis jeg havde sendt det internt i Danmark)

For 20 år siden kærstede jeg med en der var udsendt af Bestseller for at kontrollere kvaliteten af det tøj Bestseller producerede, samt forhandle kontrakter med producenterne.
Allerede dengang havde Bestseller flyttet store dele af produktionen fra Kina til Indien, og Vietnam, fordi det var for dyrt at producere i Kina grundet de "Høje" Kinesiske lønninger.
En gennemsnitlig mandlig Kineser tjener 13.600 USD/år, mens en Vietnameser kun tjener 5500 USD/år.
https://www.leksikon.org/sort_stat.php?id=39
Nu er produktionen flyttet videre fra Vietnam, til Bangladesh og Etiopien

Fordi jeg køber mine vare i Danmark, er det jo ikke sådan at varerne er produceret hende om hjørnet. Eller jeg har det mindste styr på mængden af børnearbejdere.
Fordi jeg køber et par cowboybukser i Danmark, er de jo stadigt syet i Bangladesh. Af en børnearbejder der bader i kemikalier. På en fabrik der forurener omgivelserne, og bruger drikkevandet de lokale skulle have haft.
Og det er jo Appel´s producent der måtte sætte tremmer for vinduerne, for at forhindre medarbejderne i at begå selvmord ved at springe ud.
Så det er jo ikke fordi at arbejdsforholdene bliver bedre, fordi produktet er dyrt.
Arbejdsforholdende hos H&M er mindst ligeså dårlige. Og hvor skal jeg så købe mine bukser ?
Faktisk var H&M så chokerede over at de var taget med fingrene i kagedåsen (i 2013), at de opsatte et nyt sæt etiske retningslinjer der skulle implementeres ad årer. Herunder at deres syersker skulle have en anstændig løn, de kunne leve af.
Men et for et forsvandt deres løfter fra hjemmesiden, efter som man kom ud af mediernes søgelys. Og i 2018 fik en Bulgarsk syreske ½ af den Bulgarske mindsteløn, og måtte arbejde for 729 kr om måneden. Til gengæld kunne hun få lov til at møde kl. 8 om morgen, og gå hjem kl 4 næste morgen
https://danwatch.dk/overarbejde-og-unde ... rtsaetter/
https://www.berlingske.dk/virksomheder/ ... bangladesh

Jeg tror det er meget naivt at tro arbejdsforholdende er bedre fordi man køber produkterne i Danmark, frem for i Kina.
Det er jo ofte de samme vare. Og hvordan skulle jeg på nogen måde kunne holde styr på under hvilken forhold varerne er produceret ?

Jeg begyndte at handle på Aliexspress da børnene var små, da børnetøj kun holdt 3-6 måneder før det var for småt.
Det er 16 år siden, så jeg har brugt det en del.
Der er ingen tvivl om at man kan købe en masse billigt lort. Men slet ikke så meget som tidligere.
Før kunne man købe en Manchester United T-shirt til sønnen. Den kostede 350 kr i Danmark, og 30-50 kr i Kina.
Selvom man ikke var sikker på kvaliteten, så gjorde det ikke så meget, for den var jo alligevel for lille ½ år efter.
Det kan man ikke mere. Nu er der ikke længere kopi varer.
Tidligere kunne man også købe tøj til absurd lave priser. Men kvalitet var MEGET svigende.
Nu er tøjet dyrere, og kvaliteten mere ensartet.
Nå jeg køber noget fra Kina nu, er det typisk det dyreste, snarere end de billigste produkter jeg køber.
Der er nemlig kommet en masse Kinesiske kvalitets mærker. Men det kræver naturligvis man finder ud af hvad det er for nogen.

Min nevø ønskede sig en speciel 5 kantet rubix terning i fødselsdagsgave. Den kostede 350 kr i Danmark.
Hvorfor koster den 350 kr ?
Er det fordi det er prisen, eller er det fordi det er det folk vil betale ?
Det samme mærke/model rubriks terning kostede 75 kr på Aliexspress.
Genereelt syntes jeg at de fleste tøj/sko/lejetøj koster ca. mellem det halve og 25% af prisen i Danmark.
Det er klart at hvis der tillægges 25% moms. Man skal vente en måned på varen, og returretten er ikke eksisterende. Så vil det da lægge en stor dæmper på handlen fra Kina.
Der er dog mange Aliexspress forhandlere der har oprettet butikker i Spanien/Polen/Frankrig, så leveringstiden bliver under en uge, og forsendelsen fra Kina bliver billigere, fordi de sender en container af gangen.

Jeg syntes at det er bemærkelsesværdigt at en lang række webshop har hævet priserne med 25% på Kinesisk elektronik, netop som der bliver pålagt moms på kinesiske vare.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af triumph » 10 jul 2021 13:24

pendec skrev:
10 jul 2021 09:23
Det er vildt, købte en vare der, bare få dage før d. 1/7 , nu lægger de moms oveni, også selvom vare sendes fra andre lande end Kina.

Jeg sparede da heldigvis en god sum penge der, varen er stadig dyrere på danske sider men ikke lige så sjov at købe mere, især hvis PostNord også tager 160kr+ i gebyr for at checke varen er med moms?
Jeg forstår ikke hvordan regler er. Så vidt jeg kan se skal der ikke betales told på varer under 1150 kr.
Momsen er betalt fra leverandøren.
Men skal varen så toldbehandles ?
Jeg ved det ikke, og kan ikke finde ud af det

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af triumph » 10 jul 2021 15:04

ps.
Så at man også kunne se gennemsnitslønninger for kvinder (Antager at mange syersker er kvinder)
https://www.leksikon.org/sort_stat.php?id=38
Gennemsnitslønnen for en Kinesisk kvinde er 9950 USD/år.
Derfor er produktionen flyttet
En kvinde i Etiopien tjener 1090 USD/år (Og en syerske ligger formodentligt under gennemsnitslønnen)
En Pakistansk kvinde tjener 1700 USD
En Nepaleser 1850 USD
Bangladesh 1928 USD
en Inder 2277 USD
en Vietnameser 4107 USD
En Thailænder 11.700 USD
En Rumænsk kvinde 12.000 USD
Så tøjfabrikanterne siger de gerne vil indføre mindsteløn i Indien, hvorefter de flytter produktionen til Pakistan, for at spare 100 USD/år. Når lønnen så stiger i Pakistan, så flytter de til Etiopien hvor gennemsnitslønnen er 1000 USD/om året i stedet for 1500 USD.
Det næste er vel at de flytter produktionen til Congo eller Niger hvor lønnen er 400 USD/år.

Se her; Det er ca. 1 usd pr dag i løn
https://www.dr.dk/nyheder/udland/etiopi ... -kroner-om
https://www.bt.dk/erhverv/her-syr-de-to ... m-maaneden
I mens praler H&M med at have skabt 18.000 job i Etiopien.
De har ikke skabt et eneste job.
De har flyttet job fra f.eks Bangladesh hvor syersken tjente det dobbelte. Mens H&M har udtalt sig vidt og bedt om deres nye CSR strategier, der indebar at man skulle sikre ordenlige løn og arbejdsforhold i tekstil industrien

Er det i øvrigt ikke vildt at danskerne bruger 10 millioner kr om dagen i H&M. Hvem har brug for så meget tøj.....

pendec

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af pendec » 10 jul 2021 17:03

triumph skrev:
10 jul 2021 13:24
Jeg forstår ikke hvordan regler er. Så vidt jeg kan se skal der ikke betales told på varer under 1150 kr.
Momsen er betalt fra leverandøren.
Men skal varen så toldbehandles ?
Jeg ved det ikke, og kan ikke finde ud af det
Jeg har nu heller ikke den erfaring endnu, og aner det ikke men jeg mistænker toldvæsnet i DK, og Postnord, nok skal checke de pakker som kommer fra Kina og de andre mindre skumle afsendere, at pakken nu har være pålagt moms, ellers vil Postnord sikkert gerne gøre det med gebyr.

Så hvis det ikke står på forsiden, så skal de jo åbne og checke. Vi må se de næste uger, hvis altså nogen gider bestille noget.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af lamborg » 10 jul 2021 21:13

6 stjerner ud af 6 mulige til Triumph for de flotte indlæg og nøjagtigt udpege de problemer der er med store selskaber der fuldstændigt troløst flytter deres produktion til billigere lande uden at tænke på de mennesker der endelig har fået deres løn op til noget man kan leve af . Føj for helvede hvor er guden mammon dog usssel ...
Meen der eer lige en ting du ikke har fat i og det er kinøjsermomsen og håndteringstillægget .
Nr 1 det er EU der har indført det og du har som privatperson og hvis varen er bestilt uden for EU faktisk altid skulle betale moms og håndteringstillæg hvis en ting kostede over 80 kr . Det er disse 80 kr som mindste grænse der er fjernet og som betyder noget for dig hvis du som privat person bestiller på en side som er momsreg i et land uden for EU . Det vil sige at hvis du bestiller noget til 40 kr på en kinaside ja så får du sådan ca 200 kr lagt oven i .
Den med de 150 Euro har noget at gøre med import til fjernslag osv osv . En lang historie. Og hvis det er den Proshop bruger som undskyldning til at sætte prisen op så er det noget tyndt . Men jeg handler heller ikke med Proshop mere de er blevet for store og dyre så heller Dustin eller lign .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar